2022-05-28
ما یک فهرست بهینه سازی سایت داریم که برای تمام مشتریان استفاده می کنیم و واقعا هم عالی کار می کند. شما هم دنبال بهینه سازی سایت خود هستید؟
ابتدا، یک آشنایی مختصر با سئو
سایت Proven.com اخیرا از این چک لیست برای بهینه سازی سایت خود و بهبود ترافیک و بازدید استفاده کرده که ترافیکش را در مدت 6 هفته، 48.7% بهبود بخشیده است. مقاله امروز ما تصمیم دارد گام به گام به شما نشان دهد که سایت proven.com چطور این کار را کرده است؟
چند هفته قبل از طرف سایت proven.com یک محقق به نام Sean Faconer به من پیغام داد، من تنها یک خبرنامه برای لیست ایمیل های Backlinko فرستادم، این خبرنامه سه مقاله محبوب بازاریابی محتوای من در سال 2016 را فرستاده بود.
Sean به ایمیلم پاسخ داد و گفت که از تکنیک های من استفاده کرده و جواب خوبی گرفته:
من واقعا تحت تاثیر بازاریابی محتوای Sean قرار گرفته بودم. همین طور متوجه چیزهایی در سایت ابزارهای سئو شدم که Sean را از صفحه اول گوگل دور نگه داشته بود، فکری به ذهنم رسید:
Sean پاسخ داد:
همراه ما باشید تا بفهمید چه اتفاقی رخ داد!
بیایید نتایج فهرست سئو که Sean استفاده کرد را ببینیم. وقتی Sean از چک لیست من استفاده کرد، ترافیک ارگانیک موتور جستجویش سر به آسمان گذاشت. ترافیک ارگانیک سایت proven.com فقط در مدت سه هفته به 48.7% رسید.
اما این فقط شروع کار بود. بعد از 6 هفته ترافیک ارگانیک سایت proven.com به 88.3% رسید.
الان می توانید ببینید که یک چک لیست سئو یا فهرست بهینه سازی سایت چقدر می تواند موثر باشد، وقت آن است که من پروسه 7 مرحله ای چک لیست خودم را شرح دهم:
مرحله #1: صفحه های با وزن مرده را حذف کنید.
گوگل اخیرا اعلام کرده است که سایت های بزرگ با هزاران صفحه می توانند برای سئو نامناسب باشند. پاسخ گوگل (Gray Illyes) این بود:
در گام اول چک لیست، من باید مطمئن می شدم که تمام صفحات سایت من عالی هستند یا نه. در حقیقت، backlinko هرماه حدود 150000 بازدید کننده یکتا تولید می کند. آن هم تنها با وجود 33 پست:
چطور امکان دارد؟ به خاطر اینکه من بر کیفیت 100% تمرکز کردم. علیرغم این حقیقت که روش کیفیت بر کمیت آشکارا کار می کند. من سایت های بسیار زیادی را برای دست و پنجه نرم کردن با صفحات با وزن مرده را بازدید کردم.
صفحات با وزن مرده مانند:
[tie_list type=”checklist”]
- صفحه تگ ها و دسته بندی وردپرس
- پست های تاریخ گذشته بلاگ
- پست های کم کیفیت بلاگ
- صفحات محصول تجارت الکترونیک با فروش صفر
- صفحات بایگانی
- محتواهای نازک و محتوای تکیه کلام ها
- صفحه های با سرویس قدیمی
[/tie_list]
[promotion id=”27786″]
و همان طور که دیدید، گوگل گفت که صفحات با وزن مرده می توانند به تلاش های سئو شما صدمه بزنند. بسیار خب، حالا به Sean برمی گردیم: در مورد مثال proven.com محتوای بلاگ آنها خشک بود اما آنها تعداد زیادی صفحات با وزن مرده داشتند. در حقیقت سایت آنها حدود 48000 صفحه ایندکس شده در گوگل داشت.
چون Proven.com یک دیوار مشاغل آنلاین است، تعداد زیادی لیست های شغلی معلق قدیمی در همه جا داشتند.
لازم به ذکر نیست که صفحات پروفایل شرکت هایی هم بودند که برای ماه ها شغلی را پیشنهاد نداده بودند. همین طور، این صفحات هم ایندکس می شدند:
که آنها هم هزاران صفحه با وزن مرده می سازند. من این صفحات را به Sean معرفی کردم و او سریع این صفحات را حذف یا مسیردهی مجدد کرد.
در مجموعه Sean باید 10.000 صفحه را حذف و یا آدرس دهی مجدد می کرد. بعد از انجام آن، الان سایت Sean پاک شده و وقت آن است که سایت به خاطر صفحاتی که حذف شده بودند تعمیر شود.
مرحله #2: اصلاح مشکلات سایت و خطاها
در این مرحله من آستین هایم را بالا زدم و با دست و پنجه نرم کردن با تکنیک های مسایل سئو سایت Proven.com تمرکز به طور خاص روی موارد زیر:
[tie_list type=”checklist”]
- از دست دادن تگ های عنوان یا دوبرابر شدن آنها
- دوبرابر کردن تگ های توصیفی
- لینک های بریده شده
- تصاویر که Alt text نداشتند
- صفحاتی که توسط Robot.txt بلاک شده اند.
- بیشتر از 300 آدرس دهی مجدد که می بایست همه از نوع انتقال301 باشد.
[/tie_list]
دراین فهرست سئو شما باید دنبال هر مسئله تکنیکی که کاربرد سئو را خدشه دار میکند باشید. من از ممیزهای سایت RavenTool`s برای پرده برداشتن از مسایل سایت proven.com استفاده کردم. چون در مرحله قبل حدود 10000 صفحه حذف شده بود، الان صفحات زیادی برای پاک سازی نداریم. در حقیقت یک دلیل برای اینکه شما صفحات وزن مرده را در مرحله اول پاک کنید این است که انجام پردازش ها خیلی راحت تر و ساده تر خواهند شد. تنها مشکلی که من پیدا کردم این بود:
لینک های بریده همه جا بودند…
برخی تصاویر هم اصلا متن جایگزین نداشتند…
و عنوان هایی که تکراری بوند باید درست می شدند
و Sean تمام این خطاهای سایت را ظرف 24 ساعت حل کرد،
خطاها اصلاح شدند.
مرحله #3: بهینه سازی صفحات با اولویت بالا با سئوی درون صفحه
بسیاری از مردم که سایت های بزرگ را اداره می کنند فکر می کنند که چطور می توانیم هزاران صفحه را بهینه سازی کنیم؟ ماه ها زمان می برد، به همین دلیل آنها اصلا طرف بهینه سازی سایت شان نمی روند. خوشبختانه نیاز نیست که هر تک صفحه را درون سایت تان بررسی کنید، فقط 10 صفحه مهم اول را انتخاب کنید و تمام همتتان را روی این 10 صفحه بگذارید. در این مثال من از Sean خواستم که 5 تا 10 صفحه مهم برترش را برای من ارسال کند و Sean آنها را ارسال کرد:
تعدادی از صفحات مهم Sean پست های وبلاگ بودند، مثل این:
بقیه صفحات خدمات دهی بودند مثل این صفحه خانگی:
روشن است که توصیه های من برای هر صفحه که روی آن کار می کردم متفاوت بود. اما در کل، من تکنیک هایی از (راهنمایی های بزرگ من برای سئو داخل صفحه) استفاده کردم.
محتواهای Sean اکنون به خوبی بهینه سازی شده اند و من فقط نیاز دارم که تعداد کمی ترفند اضافه کنم. برای مثال، بیایید نگاهی به اینکه من چه تغییراتی روی پست های Sean انجام دادم.
اول از همه از Sean خواستم که شاخص کلیدی (Questions to ask references) را به بدنه مقاله اش اضافه کند.
همچنین از او خواستم که کم کم کلمه های کلیدی مشابه (LSI (business references را در محتوایش وارد کند.
الان محتوای Sean از لحاظ کلمه کلیدی هم بهینه سازی شده است، وقت آن رسیده که به سمت شاخص رتبه بندی جدید که الان مهمترین چیز است برویم.
مرحله #4: بهینه سازی برای CTR
ابتدا نرخ کلیک مقاله در گوگل را بررسی می کنیم: بیایید از CTR شروع کنیم، به نظر من هیچ شکی نیست که گوگل از CTR برای رتبه بندی های تک استفاده می کند. یعنی هر نتیجه ای که در گوگل نشان داده شده اگر کلیک بیشتری دریافت کند باز هم توانسته رتبه ای بهتر کسب کند و نزد گوگل محبوبتر می شود (این کار به مرور زمان اتفاق می افتد) – در این جا یک نقل قول از یک مقاله تحقیقاتی که توسط گوگل منتشر شده است آورده شده است:
چطور می توانیم شانس دریافت کلیک بیشتر سایت Sean را بهبود بدهم؟
مثالم را با پست زیر شروع می کنم:
شکل این صفحه در گوگل اینطور بود:
بد نبود اما می توانست بهتر هم باشد،
اکنون من قصد دارم که توضیح بدهم که چطور کلیک بیشتری برای این مطلب دریافت کردم:
اول نگاهی به کلمات تبلیغات برای پیدا کردن کلمات کلیدی مثل “job board” انداختم و متوجه شدم که اغلب اعداد خاصی از “job board “در تبلیغات آنها لیست شده است:
و همچنین متوجه شدم هیچ کدام از آنها از واژه “niche talent” استفاده نکرده اند. بنابراین از Sean خواستم که عنوان مطلبرا به ” 100+ job boards for job seekers and recruiters” تغییر بدهد و توضیحات تگ اش را هم به “find the best job boards on ..” تغییر دهد. در اینجا می توانید نتیجه ای که گوگل نشان داد را ببینید:
و الان CTR صفحه برای آن شاخص کلمه کلیدی 4.88% است، 64.1% بیشتر از قبل…
خیلی خوبه نه؟ الان وقت آن است که من به Sean کمک کنم که نتایج گوگل را به جذب کننده کلیک تبدیل کند.
مرحله #5: کاهش میزان اضافه گویی ها و بهبود dwell time ( سیگنال های تجربی کاربر )
گوگل توجه زیادی به سیگنال های تجربی کاربر دارد، به عبارت دیگر گوگل نمی خواهد مردم از سایت شما مثل برق بگذرند. اگر بازدید کننده ها وقت بیشتری بگذرانند و کلیک های زیادی انجام دهند، گوگل رتبه شما را بهبود خواهد بخشید. سوال این است که شما چطور می توانید سایت تان را برای سیگنال های تجربی کاربر بهینه سازی کنید؟
می دانید بالای صفحه شما میلیون ها دلار ارزش دارد به همین دلیل است که شما باید از فضاهای خالی غیرضروری در محتوایتان اجتناب کنید. بنابراین از Sean خواستم این فضا را 50% کاهش بدهد و همچنین سایت proven.com پیوندهای ریزه میزه ناوبری هم داشت:
پیوندهای ریزه میزه برای سایت های تجاری مناسب هستند اما برای یک وبلاگ ضروری نیستند. پس از Sean خواستم آنها را حذف کند. همچنین پست های وبلاگ proven.com عکس های خیلی بزرگی در اول هر پست داشتند که ظاهر بدی داشت
شاید از نظر بازدید کننده ها این خیلی خوب و هنری باشه اما عکس به این بزرگی محتوای خوب Sean را به زیر خط برده بود، پس از Sean خواستم از عکس های کوچک تر در کنار محتوا استفاده کند که خواننده ها را مدت بیشتری در سایت نگه دارد. این یک مثال از Backlinko است.
Sean قالب پست اش را به شکل زیر تغییر داد:
سپس من پست مقدمه های بلاگ Sean را چسبناک کردم. مقدمه های پست بلاگ نباید طولانی باشد. در واقع اگر شما خواننده را در مقدمه از دست بدهید، آنها را برای همیشه از دست داده اید، اما اگر شما یک نفر را با یک مقدمه شرطی نگه دارید، آنها خیلی بیشتر مایل می شوند که به گوشه و کنار سایت تان سرک بکشند. برای مثال من مقدمه Sean را از این:
به این تغییر دادم:
من دقیقا چه چیزهایی را عوض کردم؟ من اول جمله هایی از مقدمه که واضح و کلی بودند را حذف کردم
و محتوا را قالب دهی کردم و تنها در هر پاراگراف 1 تا 2 جمله قرار دادم، این کار خوانایی محتوا را بهبود می بخشد.
این طراحی و بهبود مقدمه میانگین زمان درون صفحه ای سایتproven.com را 12.2% بهبود بخشید: این ماندگاری بیشتر یعنی نرخ پرش کمتر
مرحله #6: سرعت سایت را بهبود ببخشید.
مطالعات اخیر ما از یک میلیون نتایج جستجوی گوگل نشان می دهد که ضریب همبستگی قدرتمندی بین سرعت سایت و رتبه بندی وجود دارد.
بدون در نظر گرفتن این حقیقت که گوگل گفته است که آنها از سرعت سایت به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده می کنند سرعت سایت برای سئو مهم است. در این چک لیست من ابتدا سایت را تحت Google page speed تست کردم:
سپس سرعت بارگذاری سایت را با GTMetrix.com تست کردم، من از هر دو این ابزار ها استفاده کردم چون ابزار گوگل تنها به صفحات HTML نگاه می کند و GTMetrix در عمل صفحه سایت را بارگزاری می کند و سرعت آن را می سنجد. روی هم رفته، سایت Sean خیلی خوب و سریع بارگذاری می شد. تنها مشکل این بود که عکس ها به خوبی بهینه سازی نشده بود.
یکبار که او عکس ها را بهینه سازی کرد ( با سایزبندی مجدد آنها و ابعاد مشخص دادن در HTML)، سرعت سایت به مقدار قابل ملاحظه ای بهبود پیدا کرد.
مرحله #7: ساخت و انتشار یک پست آسمان خراش
در آخر فهرست بهینه سازی سایت، همه چیز را باید با تکنیک آسمان خراش بسته بندی کنیم. بله محتوای آسمان خراش شما با ترافیک و پیوندسازی کمک می شود و آسمان خراش شما عنکبوت های گوگل را تشویق می کند که سایت شما را بازدید کنند. اکنون Sean متوجه شد که اغلب رتبه بندی محتوا برای کلمات کلیدی مثل “job description” و “job description template ” بین متوسط تا بهترین بودند. برای هیمن باید مطلبی آسمان خراش برای این کلمات می نوشت.
و سازندگان این توصیف های شغلی از عکس های محبوب کلیشه ای مثل این استفاده کرده بودند:
و اینجا بود که Sean فهمید می تواند کارهای بهتری کند، مثلا او تمام توصیفات شغلی را در یک صفحه وارد کرد:
و یک سیستم فیلتر توصیفات شغلی ساخت:
Sean تعدادی کامنت هم بابت این سیستم فیلترینگ دریافت کرد که نشان از مفید بودن آن داشت:
Sean اطلاعات مفیدی در توصیفات شغلی مثل حقوق و … اضافه کرد. Sean از عکس هایی مناسب با هر شغل استفاده کرد و سعی کرد از عکس های کلیشه ای استفاده نکند.
پست های Sean چطور عمل کردند؟ چون محتوای Sean عالی شده بودند یک جهش عالی در ترافیک سایت ایجاد کردند:
پست های Sean جایگاهی در صفحه اول گوگل برای کلمه کلیدی “job description” کسب کرد:
وقتی Sean پست آسمان خراش را انتشار داد آخرین تکنیک را هم استفاده کرد و در این مرحله بود که ترافیک ارگانیک موتور جستجو به 80% افزایش یافت:
نتیجه گیری :
حالا نوبت شماست، شما راجع به این چک لیست چی فکر می کنید؟ آیا فکر میکنید که یک چک لیست سئو مانند این میتواند همچنان که برای محتوای وبسایت های مختلفی پاسخ مفیدی داشته و در بهینه سازی سایت های ایرانی هم به کار گرفته شود. به نظر شما صرف زمان برای افزایش کیفیت محتوا و استفاده بهتر از سئو در کشور ما هم ارزش دارد؟ به این سوالات چه پاسخی میدهید. با شروع یک بحث میتوانید با دیگر کاربران در این مورد به گفتگو بپردازید.
مطهره نسیمی
مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)
اضافه کردن دیدگاه
اقا خیلی وبسایتتون عالیه
سلام، خواهش می کنیم. موفق باشید 🙂
خسته نباشید ممنون به خاطر این مطالب کاربردی
سلام، خواهش می کنیم. موفق باشید 🙂
ممنون به خاطر این مطالب کاربردی
بسیار متن خوبی بود – استفاده کردم . خسته نباشید
سلام جناب رزمگیر عزیز ممنون از لطفتون و آرزوی موفقیت برای شما