2018-11-15

تقریبا در هر وب سایت خوبی مسیر راهنما (بردکرامب Breadcrumb) بخش مهمی از طراحی آن است. این کمک ناوبرهای کوچک نه تنها به افرادی که در سایت شما هستند، بلکه به گوگل در اینکه سایت شما چگونه ساختار یافته نیز کمک می کند. به همین خاطر حساسیت زیادی برای افزودن این اشاره گر مفید وجود دارد، همینطور مسیر راهنما – بردکرامب یکی از سیگنال های رتبه بندی سایت محسوب می شود و مجله  SearchEngineJournal.com و Ethical SEO Consulting هر دو ادعا دارند که بردکرامب ممکن است یک فاکتور رتبه دهی باشد. بیایید خودمان نگاهی به نحوه کارکرد آن بندازیم.

بردکرامب Breadcrumb (مسیر راهنما) چیست؟

شاید انیمیشن دوست داشتنی دلیر Brave را دیده اید. دختری مو قرمز و زیبا روی که اتفاقا کمانگیر خوبی هم بود وقتی راه خود را در جنگل گم می کند، میبیند موجوداتی قشنگ به رنگ آبی راه را به وی نشان میدهند تا مسیر درستی را انتخاب کند. این نمایش مسیر میتواند نمونه مدلی برای بردکرامب باشد که امروزه در وب سایت ها دیده می شوند و میخواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

breadcrumb بردکرامب در انیمیشن دلیر brave

مسیر راهنما یا بردکرامب Breadcrumbs یک مسیر متنی کوچک است که اغلب در بالای برگه ها قرار دارد. به عنوان نمونه میتوانید به بالای این برگه نگاه کنید تا مسیر راهنما به شما نشان می دهد که کجا هستید. هر مرحله از این مسیر قابل کلیک برای برگشت به برگه اصلی است.

مسیر راهنما همچنین در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شده و می توانید از این مزیت استفاده کنید، از افزونه سئو Yoast SEO نیز میتواند برای راه اندازی مسیر راهنما درون سایت استفاده کنید. مسیر راهنما در گوگل به کاربران کمک می کند بدانند برگه ای که به آن وارد می شوند در کدام قسمت سایت قرار گرفته است. Yoast SEO به طور خودکار اطلاعات ساختاریافته لازم را در قالب JSON-LD به کدنویسی قالب سایت اضافه می کند. فقط در تنظیمات تغییر را ایجاد کرده و با ذخیره کردن آنها، کدها به قالب اضافه شده و در سایت قرار میگیرند.

البته ویژگی مهمی که در مورد پیوندهای ریزه میزه یا مسیر راهنما وجود دارد اینست که وردپرس و قالب های وردپرس به شکل بومی و از پیش طراحی شده از این ویژگی استفاده می کنند تا تجربه کاربری را بهتر کنند.

[promotion id=”27786″]

انواع مختلف مسیر راهنما Breadcrumb

احتمالا متوجه شده باشید که انواع مختلف مسیر راهنما وجود دارد. اینها سه مورد رایج هستند:

1. مسیر راهنما مبتنی بر سلسله مراتب

بردکرامب بر اساس سلسله مراتب، رایج ترین نوع مسیر راهنماست. این مسیرها به خوبی چگونگی استفاده ما از سایت را نشان میدهند. مسیر راهنمایی مانند این به شما می گوید که شما در کجای ساختار سایت بوده و چند مرحله برای بازگشت به برگه اصلی وجود دارد. چیزی مانند: برگه اصلی > وبلاگ > دسته بندی > نام پست.

 

بردکرامب - مسیر راهنما مبتنی بر سلسله مراتب

2. مسیر راهنما مبتنی بر ویژگی

قبلا در مورد اهمیت مسیر راهنما صحبت کردیم، و گفتیم که یکی از فاکتورهای سئو محسوب می شود. همینطور هنگامی که در مورد سئو فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم؛ به کوتاه بودن دسترسی کاربر به محصول، و همینطور اهمیت مسیر راهنما اشاره مفصلی داشتیم. در فروشگاه اینترنتی مسیر راهنما مبتنی بر ویژگی اغلب هنگامی که یک کاربر در فروشگاه مشغول جستجو است دیده شده و طول مسیر راهنما را ویژگی های محصول را تشکیل می دهد. برای مثال: برگه اصلی > دسته بندی محصولات > نوع > اندازه > رنگ.

بردکرامب سایت فروشگاهی دیجی کالا

3. مسیر راهنما (بردکرامب) مبتنی بر تاریخ

مسیر راهنما مبتنی بر تاریخ دقیقا همان آدرس هایی که کاربر دیده را نمایش می دهد؛ آنها بر اساس فعالیت هایی که کاربر در سایت انجام داده است مرتب می شوند. تصور کنید تاریخچه جستجوی اینترنتی شما یا وبگردی شماست؛ بنابراین می توانید چیزی شبیه به این داشته باشید: برگه اصلی > برگه قبلی > برگه کنونی. این نوع بردکرامب را مثل دکمه های بازگشت در مرورگر مد نظر داشته باشید. دقیقا مثل این دکمه ها به شما مسیرهای قبلی و بعدی را در لحظه ارائه می کنند.

بردکرامب یا مسیر راهنما در سئوی داخلی

مزایای متعددی برای استفاده از بردکرامب در سایت شما وجود دارد. بیایید نگاهی سریع به آنها داشته باشیم:

1. گوگل بردکرامب ها را دوست دارد

بازدید کنندگان سایت شما بردکرامب را دوست دارند، و گوگل هم همینکار را می کند. بردکرامب مسیرهای درون سایت را نمایش میدهند، چون از لینک ها ساخته شده اند، ساختار سایت را به گوگل نشان میدهند. اما، همانطور که قبلا اشاره شده، ممکن است گوگل در نتایج جستجو سایت شما را همراه با مسیر بردکرامب نمایش دهد، که البته باعث می شود نتایج شما برای کاربران جالب توجه باشد. برای افزایش شانس دیده شدن بردکرامب سایت در گوگل، باید ساختار سایت را تغییر داده و داده های لازم را با کدنویسی یا افزونه Yoast SEO به آن اضافه کنید.

2. مسیر راهنمای بردکرامب بهبود تجربه کاربری را افزایش میدهد

مردم از گم شدن می ترسند. وقتی پا به جایی ناشناخته می گذارند، دنبال علائم و نشانه هستند. دنبال تابلوها و مسیرهای راهنما می گردند تا مسیر خود را پیدا کرده یا راه بازگشت را ببینند – و همین مسئله هم برای سایت ها صحت دارد. کاربران از مسیر راهنمایی چون بردکرامب ها استفاده می کنند تا مکانی که در آن هستند را پیدا کنند و آدرس برگه را بررسی می کنند. یکی از اصول تجربه کاربری خوشحال کردن کاربران و کسب رضایت آنها در مواجه با سایت و محصولات است. اگر المان های ناوبری درون سایت شما به خوبی نمایش داده شوند، کاربران کمتر از دکمه بازگشت در مرورگر استفاده می کنند. همینطور با بهبود تجربه کاربری کاربران بیشتر در سایت می مانند و بازدید سایت کاهش پیدا نمی کند.

3. بردکرامب به کاهش نرخ پرش سایت (بانس ریت Bounce Rate) کمک می کند

بانس ریت میزان نرخ پرش کاربران بعد از ورود به سایت است. البته منظور بیشتر از طریق جستجو است و با گوگل آنالیتیکس میتوانید میزان نرخ پرش را اندازه گیری کنید. به هرحال، به سختی و به ندرت دیگر کسی از طریق برگه اصلی وارد سایت می شود، این روزها همه چیز درباره جستجوی جزئی است. به این معنی که هر بخش از سایت شما می تواند نقطه ورود باشد (در جستجوی گوگل ظاهر شود). اگر برگه انتخابی برآورده کننده خواسته های کاربر یا مشتری نباشد، شما باید راهی برای هدایت این بازدیدکننده به قسمت های دیگر سایت خود داشته باشید. بردکرامب می‌تواند میزان پرش را کاهش دهد، زیرا شما یک راه جایگزین برای مرور سایت خود به بازدید کننده پیشنهاد می کنید. آیا فکر نمی کنید بهتر است یک بازدید کننده را بجای برگشت به جستجوی گوگل به برگه اصلی سایت خود هدایت کنید؟ پس بهتر است برای کاهش نرخ بانس ریت از بردکرامب استفاده کنید.

ساخت بردکرامب Breadcrumb در وردپرس

قطعا یکی از بهینه سازی های داخل سایت، افزودن بردکرامب به وردپرس است، و افزودن بردکرامب به وردپرس راه های زیادی وجود دارد، معمولا آسان ترین روش استفاده از پلاگین هاست. افزونه وردپرس Breadcrumb یکی از بهترین گزینه ها جهت ساخت Breadcrumb برای وردپرس است.

افزونه وردپرس Breadcrumb

همچنین افزونه دیگری بنام Breadcrumb NavXT وجود دارد. میتوانید در این لینک ویژگی های آن را چک کنید. اگر مناسب شما بود آن را نصب کنید.

افزودن بردکرامب به وردپرس بدون افزونه

اگر چه این کار را توصیه نمیکنیم، اما در صورتی که آشنایی کاملی با کدها دارید از کدها برای افزودن بردکرامب به وردپرس استفاده کنید. در اینجا مقاله کاملی دیده می شود که به شما کمک می کند چطور با افزودن کدهایی به فایل function.php وردپرس، آن را ایجاد کرده و فراخوانی کنید.

استفاده از افزونه Yoast SEO برای ساختن بردکرامب در وردپرس

قبلا در یک آموزش کامل به افزونه سئو Yoast SEO پرداختیم، و همینطور در بررسی سئو داخلی وردپرس، به افزودن بردکرامب به وردپرس پرداختیم. اینجا دوباره این موضوع را بررسی میکنیم.
کافیست تنظیمات افزونه سئو را باز کرده وارد بخش “ظاهر جستجو” شده و روی مسیر راهنما (بردکرامب) کلیک کنید، آن را فعال کرده و تغییرات را انجام دهید.

مسیر راهنما (بردکرامب Breadcrumb

برای ظاهر شدن بردکرامب در سایت و هر برگه ای که نیاز دارید باید ابتدا کد php زیر را به یکی از فایل های single.php و page.php اضافه کنید.

<?php
if ( function_exists('yoast_breadcrumb') ) {
yoast_breadcrumb( '<p id="breadcrumbs">','</p>' );
}
?>

 

نتیجه گیری

علیرغم استفاده از خرده نشانه، هانسل و گرتل هنوز هم گم شده در جنگل بوده و راه را پیدا نکرده اند. اجازه ندهید که برای بازدید کنندگان شما این اتفاق بیفتد! خرده نشانه یک روش ساده پیدا کردن برای بازدیدکنندگان برای هدایت به سایت شما را فراهم می کند و آنها بلافاصله متوجه کارکرد ساختار سایت شما می شوند. گوگل آنها را به همین دلیل دوست دارد. بنابراین از Yoast SEO استفاده کرده تا به راحتی خرده نشانه ها را به سایت خود اضافه کنید.

با اینکه هنوز هانسل و گرتل در جنگل گم شدند و خرده نان به آنها کمک چندانی نکرد. اما شما اجازه ندهید چنین اتفاقی دوباره برای کاربران بیافتد. حتما راهی برای هدایت و ناوبری آنها درون سایت پیدا کنید. همینطور ساختار سایت شما و بردکرامب اساسا به تجربه کاربری کمک می کند، و طراحی را مخاطب پسند جلوه می دهد. با این حال هنوز هم کارتان تمام انجام نشده و حتما به بهینه سازی های درون سایت نیاز خواهید داشت.

 

کلمه برد کرامب از کجا آمده است

داستانی آلمانی وجود دارد که در آن یک هیزم شکن پس از مرگ همسرش، زنی جدید اختیار میکند اما پسر و دختر خردسال این هیزم شکن سست اراده، با نامادری خود چندان خوشحال نیستند (ادامه داستان هانسل و گرتل در ویکی پدیا). روزی نامادری از هیزم شکن میخواهد فردا بچه ها را به جنگل برده و آنها را رها کند تا بمیرند مبادا آذوقه خود را تمام شده ببیند، بچه ها با شنیدن این پچ پچ ترسناک، بیرون رفته و خرده سنگ هایی سفید جمع آوری کرده و فردا هنگام ترک خانه همراه پدر خود، برای بازگشت به خانه سنگ ریزه ها را به عنوان راهنمای مسیر خود روی زمین پخش می کنند. با نور مهتاب و درخشش سنگ های سفید، شب هنگام موفق می شوند راه خانه را پیدا کنند، اما نامادری عبوسشان دوباره هیزم شکن ضعیف را به تکرار کار می گمارد. اینبار در خانه هم قفل است و سنگ سفیدی ندارند، یکی از دو کودک شجاع، نانی از منزل می آورد و با خرد کردن آنها در طول مسیر میخواهد شگرد سنگ ریزه ها را تکرار کند (هر چند که پرنده ها خرده نان را چیده و آنها راه بازگشت را گم کردند تا داستان ادامه پیدا کند). این ریزه نان ها با کلمه Bread Crumb به انگلیسی ترجمه شده و به عنوان اصطلاحی برای مسیر راهنمایی یا نمایش راهنمای مسیر یک جاده یا راه، شناخته شدند. طراحان سایت هم از اصطلاح خرده نان یا پیوندهای ریزه میزه برای نمایش مسیر طی شده توسط کاربر در سایت استفاده کردند که اکنون آن را مسیر راهنما یا بردکرامب Breadcrumb می نامیم.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)