2018-10-21

همواره بهینه‌ سازی یک سایت مشکل است، اما وقتی سایت با وردپرس ساخته شده باشد، خیلی ساده می‌توان آن را بهینه‌ سازی کرد. در واقع سئوی داخلی وردپرس بسیار ساده بوده و این سایت ساز رایگان، تنظیمات و ابزارهای زیادی برای سئو درون سایت یا همان سئو داخلی ارائه می‌کند.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای حرفه‌ای و رایگان است. وردپرس به کاربر اجازه میدهد تا از آن به صورت رایگان استفاده کند. وردپرس می‌تواند تقریبا هر نوع سایتی را بسازد. نصب وردپرس آسان است و بیشتر از 5 دقیقه طول نمی‌کشد که کاربر می‌تواند سایت خودش را آماده انتشار کند. این سکوی انتشار محتوا که کاملا رایگان و با پشتیبانی و بروز رسانی از سوی شرکت اتوماتیک عرضه می‌شود، بیشتر از یک چهارم کل اینترنت را مدیریت می‌کند و از هر 10 سایت در دنیا 3 سایت با وردپرس ساخته می شوند.

همانطور که از تحقیق و پژوهش بالا متوجه شدیم میبینید که وردپرس سهم عظیمی از دنیای وب سایت ها را در اختیار دارد و در آینده نیز این سهم به صورت تصاعدی رشد خواهد کرد و دیری نخواهد گذشت که این سیستم مدیریت محتوا بسیار بسیار گسترش یابد و دنیای اینترنت و وب سایت ها را به زیر سلطه خود در آورد

یکی از نکاتی که باعث محبوبیت وردپرس شده، همگام بودن این سیستم مدیریت محتوا با سئو و بهینه سازی سایت است. تقریبا تمامی ویژگی هایی که موتورهای جستجو از یک سایت انتظار دارند، توسط وردپرس رایگان ارائه می شوند. در صورتی که سایت‌های غیر وردپرس بخواهند برای موتورهای جستجو بهینه‌ سازی شوند نیاز به کدنویسی‌های چندمرتبه‌ای دارد، ولی وردپرس هر بار با افزونه‌ها ویژگی‌های جدید را به سایت اضافه کرده و نیازی به کدنویسی اصلا احساس نخواهد شد.

امروز می‌خواهیم در مورد قابلیت‌ها و پتانسیل‌های وردپرس برای سئو و بهینه‌ سازی صحبت کنیم. در واقع آنچه که امروز برای بیشتر مدیر سایت‌ها مهم است، سازگار بودن سایت با سئو است. سئوی آسان و بدون هزینه یکی از کارهایی است که وردپرس در سئوی داخلی سایت آن را بخوبی انجام می دهد. اگر چند دقیقه‌ای را مهمان ما باشید به شما خواهیم گفت چطور وردپرس می‌تواند سئو را برای شما آسان کند. بدون اینکه هزینه‌ای برای اینکار‌ها بپردازید می‌توانید یک سایت با وردپرس بسازید و به راحتی آن را بهینه‌ سازی کنید. علاوه بر آن، مراحل راه اندازی یک وب‌سایت وردپرسی را هم برایتان شرح می‌دهیم.

[promotion id=”27781″]

1# وردپرس به سادگی روی یک هاست نصب می‌شود

وردپرس بسیار ساده نصب و پیکربندی می‌شود، همین امروز اگر بخواهید یک سایت را از صفر کدنویسی کنید، باید نگران سرعت و امنیت و کارایی آن باشید. اما امروزه سایت‌های زیادی هستند که به عنوان ارائه دهنده هاست، وردپرس را برای شما فراهم می کنند.

هاست وردپرس روی پلتفرم ابری گوگل

از پلتفرم ابری گوگل Google Cloud Platform گرفته تا هاستینگ‌های ایرانی، همه برای وردپرس سرویس‌های سفارشی ارائه می کنند. وردپرس بسیار سریع و روان روی هاست اجرا شده و همین سرعت یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سئو وردپرس است.

2# پوسته‌های وردپرس بسیار سریع و بهینه‌ سازی شده هستند

کم هستند کسانی که موافق نباشند برخی پوسته‌های وردپرس از کیفیت بسیار بالای جهانی در سطح کدنویسی بهره می برند. پوسته هایی که از هر لحاظ بهینه‌ سازی شده و دارای استاندارد های بین المللی W3 هستند. ما مایل هستیم چند پوسته حرفه‌ای و تجاری ورپرس را نام ببریم که کدنویسی حرفه‌ای داشته و بسیار روان و سریع هستند.

پوسته وردپرس آوادا Avada

پوسته هایی چون Avada, Divi, Salient همه از پوسته‌های حرفه‌ای جهانی وردپرس هستند که صدها هزار مشتری از آنها برای ساختن سایت استفاده کرده است. ما هم پیشنهاد می کنیم سایت خود را با وردپرس بسازید، چون امکانات فوق العاده زیادی دارد و می‌توانید هر نوع سایتی را با آن بسازید.

3# وردپرس با گوگل و بینگ هماهنگ و سازگار است

حتما با موتور های جستجو آشنا هستید. مردم از طریق گوگل و بعضا بینگ به سایت‌های ما و شما می رسند. آنها در این موتورهای جستجو یعنی سایت‌های google.com و bing.com جستجو می کنند، سپس نتایج جستجو آنها را به سایت ما می آورد. سایت هایی که با وردپرس ساخته می شوند خیلی ساده و با چند افزونه به سایت گوگل و بینگ متصل می شوند و مدیر سایت می‌تواند آمار سایت خودش را به راحتی مشاهده کند.

به عبارتی دیگر، ثبت سایت در گوگل و نمایش سایت در نتایج جستجو برای یک سایت وردپرسی آسان است. کافیست در سرچ کنسول گوگل و وبمستر تولز بینگ ثبت نام کنید، و با استفاده از کد HTML یا فایل متنی سایت را در گوگل تایید کنید. برای تایید سایت در بینگ هم کافیست به آموزش آن مراجعه کنید. در کل کار شما افزودن یک کد تایید HTML به هاست است و بعد از آن سایت در وبمستر بینگ تایید می‌شود.

4# وردپرس به ابزارهای آنلاین تجزیه و تحلیل دیجیتال متصل می‌شود

گوگل آنالیتیکس را در نظر بگیرید! چنین ابزار قدرتمندی سخت روی هر سایتی که کدنویسی شده متصل می‌شود. حال آنکه اگر یک سایت وردپرسی داشته باشید بسیار ساده می‌توانید آن را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید.

کار با گوگل آنالیتیکس شاید سخت باشد، هر چند استفاده از آن به لطف آموزش‌های ما آسان است. می‌توانید به اولین مقاله بروید تا در مورد کار با آن بیشتر یاد بگیرید. گوگل آنالیتیکس با آموزش کامل به شما کمک می‌کند استفاده از داده‌ها و اطلاعات را یاد بگیرید و بتوانید از آنها در بهینه‌ سازی سایت و افزایش فروش استفاده کنید.

MonsterInsights

افزونه وردپرس Google Analytics by MonsterInsights بسیار ساده و آسان به شما کمک می‌کند سایت را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید و اطلاعات سایت را در پیشخوان وردپرس مشاهده کنید

5# وردپرس از تکنولوژی‌های نشانه گذاری اسکیما Schema.org پشتیبانی می‌کند

شاید این جمله برای بسیاری گنگ باشد، ولی شنیدن چنین جمله‌ای برای اهل دل‌ها بسیار عالی است. همین الان تلفن همراه خود را به اینترنت متصل کرده و برای چیزی در گوگل جستجو کنید، مثلا برای دستور پخت غذا یا کافی شاپ، و نتایج جستجو را مشاهده کنید.

نشانه گذاری اسکیما در نتایج جستجو

در تصویر بالا، گوگل برای یک دستور پخت آشپزی، به ترتیب از سمت چپ؛ تصویر، امتیاز کاربران، تعداد کامنت‌ها و همچنین زمان پخت غذا را نمایش داده است.

میبینید در همان صفحه نتایج جستجو برای نتایج جستجوی “دستور پخت غذا” شما شاهد زمان پخت، نوع غذا و.. خواهید بود و تصویر نهایی غذا هم در کنار آدرس سایت برای شما نمایش داده می‌شود. برای کافی شاپ، نقشه‌ای به شما نمایش داده می‌شود که نزدیک‌ترین کافی شاپ‌ها را به شما نمایش میدهد، این سایت‌ها از نشانه گذاری استفاده می کنند و سایت‌های ساخته شده با وردپرس هم از این نشانه گذاری اسکیما استفاده می کنند. شاید نمیدانید اسکیما یا نشانه گذاری چیست و چطور به سایت شما کمک می‌کند در نتایج جستجوی گوگل درخشان باشد.

اسکیما با فراخوان اطلاعات اضافی و کاربردی از سایت به گوگل، به شما کمک می‌کند با نمایش اطلاعاتی اضافی و ایجاد تفاوت، توجه کاربران بیشتری را جلب کرده و شانس دریافت کلیک کاربران را افزایش دهید. به این صورت نشانه گذاری کمک می‌کند برای نتایج جستجو که گوگل سایت‌های نشانه گذاری شده را نمایش میدهد سایت شما هم بیشتر دیده شود.

6# سئو داخلی در وردپرس بسیار حرفه‌ای ساخته شده است

وقتی صحبت از سئو می‌شود، بیشتر کارشناسان سئو آن را به دو دسته تقسیم می کنند. سئو داخلی و سئو خارجی. سئو داخلی یعنی تمامی بهینه‌ سازی هایی که درون یک سایت انجام می‌شود، و سئو خارجی یعنی بهینه‌ سازی هایی که خارج از سایت انجام می‌شود.

سئو داخلی در وردپرس بسیار وسیع است، مدیر سایت باید قسمت‌های زیادی از وب سایت خودش را مدیریت کند و کنترل کل سایت واقعا دشوار است. مگر اینکه سایت با وردپرس ساخته شده باشد در این صورت با نصب افزونه‌های بهینه‌ سازی سایت می‌توان بیشتر قسمت‌ها را کنترل کرد.

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سئو داخلی، ساختار سایت است. ساختار سایت یا معماری سایت روی کل سایت تاثیر گذار است و شالوده اصلی حساب می‌شود. بنابراین توسعه یک ساختار سایت حرفه‌ای به شما اجازه میدهد سایتی حرفه‌ای داشته باشید که از تجربه کاربری با کیفیت هم بهره ببرد.

سئو داخلی وردپرس نه تنها شامل معماری و ساختار سایت می‌شود، بلکه شامل مواردی چون نقشه سایت و فایل روبات و لینک سازی هم می‌شود، خوشبختانه وردپرس یک سیستم کامل در این زمینه بوده و اجازه میدهد بهتر از هر سایت دیگری، از نقشه سایت و لینک سازی داخلی استفاده کنید. وردپرس اجازه میدهد در سئو داخلی لینک‌های سفارشی داشته باشید، وردپرس توانایی ساخت نقشه سایت را به شما میدهد و همین نکته‌ای بسیار مهم است چرا که خزنده گوگل از این نقشه برای ایندکس سریع‌تر سایت استفاده می‌کند.

همچنین یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو درون سایت سئو صفحه اول در سایت وردپرسی است، چرا که تنظیمات سئو صفحه اول مهم است، برگه اول قدرتمند‌ترین برگه درون سایت است، لینک‌های زیادی را جذب می‌کند و مدیر سایت میخواهد برگه اول سایتش در گوگل رتبه کسب کند.

در پیشخوان وردپرس > تنظیمات > خواندن، وردپرس گزینه‌ای ارائه کرده است تا یک برگه برای صفحه اول سایت (با نام خانه / صفحه اصلی) بسازیم و تنظیمات زیادی روی آن اعمال کنیم. می‌توانیم توضیحات متا، عنوان (مجزا از تگ عنوان) و دارای کلمات کلیدی بنویسیم و آن را روی یک آدرس سفارشی تنظیم کنیم.

بدین ترتیب می‌توان چند برگه طراحی کرد تا در زمان‌های خاص برگه اول سایت را تغییر داد، هر چند که این کار توصیه نمی‌شود. چون گوگل دوباره وقتی سایت را بررسی کرده و متوجه تغییرات زیاد شود، بی دلیل استقبال زیادی به آن نشان نمی دهد.

7# وردپرس از برچسب‌ها در سایت پشتیبانی می‌کند

یکی از برترین نکاتی که وردپرس در آن به مراتب از دیگر سایت ساز‌ها بهتر است اینست که از برچسب یا Tag پشتیبانی می‌کند. تگ Tag یا برچسب‌ها تقریبا در هر سایت در دنیا دیده می شوند. همین الان در انتهای این مقاله می‌توانید برچسب‌های آن را مشاهده کنید. برچسب‌ها البته در سایت‌های بزرگ محتوا محوری چون ویکی پدیا دیده نمی شوند چون در سایت ویکی پدیا کسی نمی خواهد محتوا را رده بندی کند.

ویکی پدیا در مورد برچسب می گوید: برچسب یک کلیدواژه یا عبارت است که به بخشی از یک محتوا اختصاص داده می‌شود، محتوایی که دارای برچسب است می‌تواند در جستجو یا مرور این برچسب‌ها دوباره نمایش داده شود تا دسترسی به آن آسان‌تر باشد.

در واقع برچسب‌ها نوعی متاداده Meta Data هستند که کمک می کنند یک آیتم به چند روش مختلف (نوع برچسب، تعداد و …) دوباره برای کاربر یا موتور جستجو پیدا شوند.

[promotion id=”27414″]

مشخص است که کار برچسب یا تگ رده بندی کردن محتواست. تگ‌ها یک کلمه کلیدی یا عبارت هستند که به مقاله‌ها اختصاص داده می شوند. در این صورت وقتی در سایت میموس روی یک برچسب کلیک کنید، مقاله هایی که به آن برچسب مربوط هستند دیده می شوند.

به عبارتی دیگر مقاله هایی که آن برچسب به آنها اختصاص داده شده بایگانی شده و در اختیار شما قرار می گیرند، در آدرس هر برچسب فقط مطالب مربوط به آن دیده می شوند، این کمک می‌کند مدیر سایت بتواند محتوای خود را برای کلید واژه‌های مختلف مرتب کند و برای آنها رتبه سایت را افزایش دهد.

از بزرگ‌ترین سایت هایی که به روش‌های غیر متعارف از برچسب سازی استفاده کرده اند، یکی از سایت‌های گوگل هستند، اگر به سایت هم فکری با گوگل بروید می‌توانید در ابتدای هر مقاله، روی موضوع یا Topic کلیک کنید تا مطالب مربوط به آن برای شما نمایش داده شود، این اتفاق البته در نوع خود بی سابقه است چونکه گوگل محتوای وبلاگی نداشت و محتوا را طبقه بندی نمی کرد. سری به thinkwithgoogle.com بزنید و مطالب جذاب آن را با برچسب‌ها مرور کنید.

tags on google site thinkwithgoogle.com

هشتگ هایی که در شبکه‌های اجتماعی دیده می شوند نوعی تگ محسوب می شوند که سایت‌های بزرگ مثل توئیتر و اینستاگرام از آن برای رده بندی محتوا استفاده می کنند.

8# وردپرس از دسته بندی محتوا پشتیبانی می‌کند

دسته بندی Category یک طبقه بندی یا رده بندی پیش تعریف شده در وردپرس است که گروه‌های محتوایی را تشکیل می دهد. دسته بندی‌ها بالاترین رده بندی محتوایی در وردپرس هستند. استفاده از دسته بندی‌ ها در بهینه‌ سازی سایت کمی پیچیده است، ابتدا می‌خواهیم بهتر آنها را بشناسید.

هر مقاله‌ای که در وردپرس ساخته می‌شود باید در یک دسته بندی قرار گیرد. یکی از دسته بندی‌های پیش تعریف شده در وردپرس که حذف نمی‌شود دسته بندی “دسته بندی نشده Uncategorized” است. هر گاه مدیر سایت دسته بندی مطلب خود را انتخاب نکند، محتوا در این دسته بندی قرار میگیرد.

دسته بندی دسته بندی نشده در وردپرس

هر گاه یک وب سایت دارای محتوای زیادی باشد، باید آنها را در دسته بندی‌های مختلفی قرار دهد تا محتوا طبقه بندی شوند. مثل برچسب ها، دسته بندی‌ها مطالب را درون خود قرار می دهند و محتوا می‌تواند در چند دسته بندی قرار گیرد. اما برعکس برچسب ها، دسته بندی‌ها یک طبقه بندی اجباری هستند ولی برچسب‌ها را می‌توان برای مطالب استفاده نکرد.

دسته بندی‌ها در وردپرس دارای آدرس سفارشی هستند و از این رو می‌توان پیوند یکتای دلخواه را برای آن استفاده کرد. یکی از ویژگی‌های خوب دسته بندی‌ها در وردپرس اینست که می‌توان برای آنها توضیحات خوبی نوشت تا در گوگل هم برای آنها رتبه کسب کرد. دسته بندی‌ها در گوگل قابل ایندکس هستند، پس دسته بندی‌ها برای سئو کردن گزینه خوبی هستند.

9# وردپرس از نقشه سایت پشتیبانی می‌کند

نقشه سایت برای سئو بسیار مهم است، نقشه سایت Sitemap یک فایل XML یا HTML است که آخرین آدرس‌های سایت در آن به ترتیب طبقه بندی محتوا قرار میگیرند. گوگل از نقشه سایت برای پیگیری سایت و دریافت آخرین بروز رسانی‌ها استفاده می‌کند. وقتی وبسایت شما این نقشه را داشته باشد گوگل سریع‌تر آپدیت‌های سایت را دریافت می‌کند و مطالب را سریع‌تر ایندکس می‌کند.

نقشه سایت Sitemap xml

وردپرس اجازه میدهد به راحتی یک نقشه سایت بسازید و آدرس‌های جدید را در آن قرار دهید. در واقع این یک روش بهینه‌ سازی اتوماتیک وردپرس است. نقشه سایت به طور خودکار سایت را برای ایندکس گوگل آماده می‌کند و خزنده‌های گوگل سریع‌تر آدرس را پیدا می کنند.

Google XML Sitemap plugin

در وردپرس می‌توان بسیار ساده نقشه سایت را ساخت، کافیست یک افزونه وردپرس را نصب کنید که می‌تواند این کار را انجام دهد، معمولا بهترین افزونه برای ساختن نقشه سایت Google XML Sitemap است. ما پیشنهاد میکنیم از این افزونه استفاده کنید تا مشکلی در ساختن نقشه سایت نداشته باشید.

10# افزونه‌های سئو و بهینه سازی سایت در وردپرس رایگان هستند

اگر یک سایت با ASP یا .NET مایکروسافت طراحی کنید، قطعا به بهینه‌ سازی‌های زیادی نیاز دارید، سایتی مثل دیجی کالا نیازمند بهینه‌ سازی‌های فراوان است و کدنویسی‌های زیادی انجام شده تا این سایت فروشگاهی بهینه‌ سازی شود. البته سئوی سایت فروشگاهی را در مقاله‌ای که لینک شده کاملا مورد بحث قرار داده ایم و یک آموزش کامل برای آن منتشر کردیم، اما در اینجا می‌خواهیم بگوییم ابزارهای زیادی هستند که برای بهینه‌ سازی سایت وردپرس رایگان توسعه و آپدیت می شوند.

معمولا کاربران ما ترجیح می دهند از افزونه سئو Yoast SEO for WordPress یا بسته سئو All in One SEO Pack استفاده کنند. این دو افزونه بیشترین آمار دانلود را در مخزن وردپرس دارند و هر کدام بیشتر از 30 میلیون بار دانلود و نصب شده اند. سایت‌های زیادی در دنیا هستند که با وردپرس ساخته شده و از این افزونه سئو استفاده کرده اند تا سئوی داخلی سایت خود را افزایش دهند.

چرا افزونه‌های سئو در وردپرس محبوبیت بالایی دارند؟

  • افزونه‌های سئو به مدیر سایت کمک می‌کند سئو داخلی سایت را بهتر انجام دهد
  • افزونه‌های سئو امکانات رایگان زیادی ارائه می کنند
  • افزونه‌های سئو به مدیر سایت کمک می‌کند رتبه سایت را در گوگل افزایش دهد
  • افزونه‌های سئو به شکل نسخه‌ای کوچک از یک دستیار سئو عمل می کنند
  • افزونه‌های سئو توسط متخصص‌های سئو پیشنهاد شده اند
  • افزونه‌های سئو رایگان بوده و از زبان‌های زیاد منجمله پارسی پشتیبانی می کنند

وردپرس نه تنها از این افزونه‌ها بلکه از ابزارهای زیادِ دیگری پشتیبانی می‌کند که ما فهرست زیادی از آنها را گردآوری کرده ایم. برترین افزونه‌های سئو در وردپرس شامل Yoast SEO for WordPress و All in One SEO Pack هم می شوند و سایت‌های زیادی از آنها استفاده می کنند.

وردپرس تقریبا تنها سیستمی است که این تعداد افزونه سئو و بهینه‌ سازی دارد، در واقع سیستم‌های سایت ساز دیگری که شما مشاهده می کنید توانایی زیادی در ارائه انواع ابزار و افزونه سئو ندارند. این نمونه سیستم‌ها زیاد هستند، مثل سایت سازهای ایرانی، سیستم‌های وبلاگ دهی و … که همه آنها فاقد افزونه هایی به قدرتمندی افزونه‌های وردپرس هستند.

Blogger seo options vs wordpress

مثلا سیستم مدیریت محتوای وردپرس را اگر با پلتفرم بلاگر Blogger گوگل مقایسه کنید، میبینید که سیستم مدیریت محتوای بلاگر اصلا توانایی رقابت با وردپرس را ندارد، گوگل امکانات بهینه‌ سازی زیادی در بلاگر قرار نداده و در یک مقایسه ساده می توان فهمید که این سایت ساز نسبت به وردپرس بسیار ضعیف‌تر است و افزونه سئو ندارد.

11# لینک سازی داخلی و پیوند‌های یکتا در وردپرس کاملا سئو شده هستند

چنین چیزی شگفت انگیز است. وردپرس اجازه میدهد پیوند یکتا به صورت سفارشی نوشته شود.

چرا آدرس‌های سفارشی برای سئو بهتر هستند؟

  • می‌توان آنها را کوتاه‌تر نوشت
  • می‌توان کلمه کلیدی را در آنها قرار داد
  • ارتباط بهتری بین پیوند یکتای واضح و مقاله ایجاد می‌شود
  • به یاد سپاری آن برای کاربران راحت‌تر است
  • تشخیص آنها از یکدیگر آسان‌تر و پیگیری آنها در ابزارهای تجزیه و تحلیل ساده‌تر است
  • گوگل و بینگ آدرس‌های سفارشی را دوست دارند
  • استفاده از آنها در لینک سازی داخلی ساده‌تر است

در تنظیمات وردپرس > پیوند‌های یکتا، وقتی تعداد پیوندهای یکتای وردپرس را مشاهده می کنیم میبینیم که وردپرس در ساختن پیوند یکتا از تنوع آدرس لینک زیادی پشتیبانی می‌کند.

پیوند های یکتا در وردپرس

پیوند یکتای پیش فرض وردپرس در حالت معمول، به صورت پارامتر و ترکیب عدد و نماد است. میبینید که این آدرس‌ها اصلا قدرتی در انتقال مفهوم ندارند. اگر شما یک مقاله در مورد ساختن بستنی داشته باشید، و آدرس آن ؟=6546 باشد، قطعا ارتباطی بین آدرس و عنوان مطلب احساس نمی کنید، حال اگر آدرس را به چیزی مثل ice-cream تغییر دهید قطعا ارتباطی قوی بین پیوند یکتا و عنوان محتوا احساس می‌شود.

این ارتباط کمک می‌کند گوگل هم بین پیوند یکتا و خود محتوا ارتباطی قوی احساس کند و در نتیجه آن را بیشتر دوست داشته باشد. این قضیه زمانی جالب می‌شود که بدانید شکل و ساختار پیوند یکتا یکی از فاکتور های سئوی گوگل است و گوگل آدرس هایی که واضح‌تر نوشته شده اند را بیشتر دوست دارد، پس این یک برتری برای وردپرس است که اجازه میدهد هر آدرسی که دوست دارید را برای سایت انتخاب کنید.

اکنون که میدانید وردپرس چقدر قدرتمند ظاهر شده و می‌تواند امکانات زیادی برای سئوی داخلی عرضه کند قطعا شما هم وردپرس را انتخاب می کنید. این سیستم که در ابتدا برای وبلاگ سازی توسعه یافته بود اکنون بیشتر از 30 درصد سایت‌های دنیا و بیشتر از 40 درصد فروشگاه‌های آنلاین دنیا را ارائه می‌کند. مردم از وردپرس در سرتاسر دنیا استفاده می کنند.

کاربران ایرانی نیز روز به روز بیشتر از وردپرس استفاده می کنند. با استناد به آمار سایت WordPress.org می‌توان دید که 0.8 درصد از کل وردپرس جهانی به زبان پارسی است، در تصویر زیر آمار را می‌توانید ببنیید:

سهم وردپرس پارسی از توزیع جهانی وردپرس

اگر شما هم یک سایت وردپرسی دارید، باید با افزونه سئو که بر اساس استراتژی سایت شما خواهد بود، بهینه‌ سازی سایت را شروع کنید. افزونه‌های زیادی هستند که به شما کمک می کنند کار خود را شروع کنید، ما پیشنهاد میکنیم از آموزش Yoast SEO استفاده کنید تا بتوانید روی سایت خود بهینه‌ سازی‌های لازم را انجام دهید. می‌توانید پیوندهای یکتای سایت خود را دوباره بررسی کنید، گوگل آنالیتیکس را به سایت متصل کنید و شروع کنید تا معیارهای بهینه‌ سازی را اندازه بگیرید.

از هر 4 وب سایت در دنیا یکی وردپرسی است

بله درست است! آمار و ارقام جدیدی که وب‌سایت W3Techs ارائه داده است، هم میزان استفاده از این سیستم مدیریت محتوا و هم سهم بازار را از وجود این سیستم می‌سنجد. بر اساس این گزارش‌ها که منبع موثق این اخبار است، وردپرس توسط ۵۸.۷ درصد از کل وب‌سایت‌هایی که ما سیستم مدیریت محتوای آنها را می‌شناسیم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی بیش از 25 درصد از وب سایت‌ها! این اعداد و ارقام نشان میدهد که وردپرس رشدی آرام را طی می‌کند و این سیستم مدیریت محتوای محبوب طولی نمی‌کشد که به قدرتی شگفت‌انگیز دست پیدا می‌کند.

آمار W3Techs مبنی بر بیشترین میزان استفاده از وردپرس توسط وب‌سایت ها

W3Techs برای محاسبه این آمار و ارقام و درست کردن جدول فوق از یک متدلوژی بسیار خاص بهره می‌برد. در این روش سیستم آنها وب‌سایت‌ها را اسکن می‌کند و اگر در هر یک از صفحه‌های وب‌سایت، یکی از تکنولوژی‌های شناخته شده مورد استفاده قرار گرفته بود، W3Techs کل وب‌سایت مذکور را بر پایه آن تکنولوژی قلمداد می‌کند. این روش به صورت کاملا جامع و کامل پیاده سازی شده است. برای این که اثر اسپمرهای نام دامنه کمتر شود، به جای آن که کل وب را اسکن کنند، فقط ۱۰ میلیون وب‌سایت برتر دنیا بر اساس رده‌بندی الکسا را در طول یک دوره سه‌ماهه مورد بررسی قرار می‌دهند که در نهایت نتایج جدول فوق حاصل می‌شود.

W3Techs همچنین زیردامنه‌ها را به صورت جداگانه محاسبه نمی‌کند. یعنی تمام وب‌سایت را به صورت یک آدرس جامع در محاسبات خود دخیل می‌کند. همچنین، دامنه‌هایی که به دامنه دیگری تغییر مسیر می‌دهند یا ریدایرکت می‌شوند را نیز به عنوان یک وب‌سایت جامع قلمداد می‌کند.

با این روش محاسبه به نظر می‌رسد تعریف W3Techs از کلمه وب‌سایت در دنیای اینترنت با تعریف الکسا متفاوت باشد. بنابراین تعداد وب‌سایت‌های موثر برای این پژوهش از رقم ۱۰ میلیون وب‌سایت، کمتر است. اما خود W3Techs معتقد است که جامعه آماری آن قدر بالا است که این موضوع نمی‌تواند دقت آماری این پژوهش را تحت تاثیر قرار دهد. پس ما هم می‌توانیم به این گفته های W3Techs اعتماد کرده و آن را بپذیریم.

مراحل راه اندازی کامل یک وب‌سایت با استفاده از وردپرس

خب، تا اینجا با قابلیت‌ها و ویژگی‌های وردپرس که آن را به بهترین و محبوب‌ترین سایت ساز تبدیل کرده‌اند، آشنا شدید. حالا وقت آن است تا هدفی را که از همان آغاز کار دنبال می‌کردید عملی کنید، یعنی راه‌ اندازی وب‌سایت با استفاده از وردپرس! اگر بخواهیم اصول کلی راه‌ اندازی یک وب‌سایت وردپرسی را قدم به قدم توضیح دهیم، می‌توانیم آن را در پنج مرحله خلاصه کنیم:

1. در مرحله اول یک نام مناسب برای دامنه وب‌سایت انتخاب کنید. این نام باید مرتبط با فعالیت و هدف وب‌سایت و از همه مهم‌تر جذاب و منحصربه‌فرد باشد.

2. مرحله دوم، انتخاب هاست برای وب‌سایت است. باید ظرفیت و نوع هاست موردنظرتان را مشخص کنید. یعنی تصمیم بگیرید که چه مقدار فضای هاست احتیاج دارید و کدام نوع هاست، ویندوز یا لینوکس، به کارتان می‌آید.

3. در مرحله سوم، ساختار و معماری سایت خود را با استفاده از قالب‌های وردپرس انتخاب کنید. هر چقدر این قالب بهتر و جذاب‌تر باشد، ارتباط بهتری هم بین کاربران و وب‌سایت شکل می‌گیرد.

4. مرحله چهارم اضافه کردن درون مایه اصلی وب‌سایت، یعنی محتوا است. تنظیمات وب‌سایت را نیز تغییر دهید. حواستان باشد! تمامی محتوا و تنظیمات وب‌سایت باید طبق قوانین سئو انجام شود.

5. بعد از انجام چهار مرحله قبلی و رعایت نکاتی که به آن اشاره کردیم، در مرحله آخر وب‌سایت وردپرسی خود را آپلود کنید تا در دسترس کاربران قرار گیرد.

تبریک می‌گوییم! اکنون دیگر صاحب یک وب‌سایت وردپرسی شده‌اید! با تولید محتوای ناب و پیروی از اصول سئو، کاربران زیادی را به سمت وب‌سایت جذب می‌کنید و کلی هم بک لینک از وب‌سایت‌های دیگر دریافت می‌کنید.
اما نگران نباشید! ما شما را در نیمه‌های راه رها نخواهیم کرد! در دوره آموزش سئو تمامی نکاتی را که برای داشتن یک وب‌سایت موفق باید بدانید، به شما یاد می‌دهیم. پس چرا حالا برای ثبت نام این دوره‌ها اقدام نکنید؟

 

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)