2019-01-06

یکی از مهم ترین فعالیت ها در سئو SEO اینست که بدانید چطور رقیب های خود را آنالیز کنید. فرایند ارزیابی و تحقیق روی سایت رقیب یکی از فعالیت های هر سئوکاری که به کسب رتبه های بهتر اهمیت میدهد است. شما باید بدانید که آنالیز رقیب SEO Competitor Analysis یک امر مهم است و از آنجا که شما به اطلاعات زیادی دست پیدا میکنید، با تهیه یک گزارش از فعالیت رقیب میتوانید به اشتباهات آنها در سئو و همچنین برخی تکنیک های بهینه سازی سایت دست پیدا کنید. بنابراین شما را مستقیما وارد مرحله آنالیز رقیب می کنم.

بسته به نوع رقیب هایی که دارید، سایتی که راه اندازی کرده اید و همینطور زمینه فعالیت و کلمه کلیدی هدف Target Keywords، پیش می آید رقیب های قدرتمند یا ضعیف داشته باشید، شاید وارد بازار شلوغ و پر ترافیکی شده باشید که رقابت در آن بسیار سخت است یا اینکه با فاکتورهایی در زمینه سئو آشنا شوید که تاکنون آنان و تاثیرشان روی رنک سایت را بچشم ندیده باشید.

[promotion id=”27418″]

روش تهیه فایل آنالیز سئو سایت رقیب

فرایند آنالیز سئو سایت رقیب شاید در ابتدا کمی گیج کننده باشد، اما وقتی با آن روبرو شوید میتوانید به چیزهای جدیدی دست پیدا کنید، البته وقتی شما به یک آنالیز حرفه ای و گزارش تر و تمیز خواهید رسید که قدم به قدم با آموزش پیش بروید، باید با پتانسیل کلمات کلیدی، نحوه هدف گیری، سطح سختی کلید واژه ها و همینطور منطقه و زبان آن نیز تسلط داشته باشید. اگر چنین مواردی را نمیدانید در آکادمی سئو مانگو تماما مباحث سئو آموزش داده شده است.

اینفوگرافیک نمودار آنالیز سئو سایت رقباچهار مرحله اصلی تجزیه و تحلیل رقیب سئو

همانطور که میبینید، جریان یا مسیر تحلیل سایت رقیب و آنالیز سئو در چهار مرحله اساسی اجرا می شود.

1. پتانسیل سئوی سایت رقیب را شناسایی کنید 

وقتی پتانسیل سایت رقیب را شناسایی کنید نقشه ارزشمندی برای استراتژی سئو خود در اختیار دارید، کلید واژه ها، نقاط ضعف و قوت رقیب و رقابتی که در زمینه های شما دارد همه برایتان آشکار شده اند. پس اگر از شما بپرسم چرا که به آنالیز رقیب نیاز دارید؟

  • میتوان فهمید رقیب ما روی چه قسمتی از سایت و رتبه بندی خوب کار می کند
  • میتوان از استراتژی سئو و تاکتیک های آنها برای بهینه سازی سر درآورد
  • میتوان ویژگی های خوب و بد و همینطور پتانسیل های آنها را به چشم دید
  • و همینطور قدرت مندترین و نزدیک ترین رقیب ها را شناسایی خواهیم کرد

2. رقیب های اصلی سئو را شناسایی کنید

پس از تخمین قدرت سئو و تشخیص پتانسیل سئو سایت رقبا، شما میتوانید آنها را آنالیز کنید و ببینید کدام یک از آنها رتبه های خوبی کسب کرده اند یا رقیب قدرتمند و نزدیکی محسوب می شوند.
نکته ای که در مورد رقبا باید بدانید اینست که رقیب شما فقط کسی نیست که در زمینه شما فعالیت می کند و همان محصولاتی که شما میفروشید را عرضه می کند و… نه این اشتباه است. بجز شرکت ها و سایت های مشابه شما، دیگر رقیبان آنهایی هستند که کلیک ها و کاربران شما را دریافت می کنند، همان کسانی که برای کلمات کلیدی شما بالا هستند رقیب شما هم محسوب می شوند.

پس شما دو دسته رقیب دارید، رقیب هایی که برای برخی از کلمات شما سایت های اول گوگل هستند، و دسته دوم کسانی هستند که دقیقا کلمات هدف شما را نشانه رفته اند. این دو از هم جدا هستند.

3. مقایسه بین سایت شما و سایت رقیب از نظر سئو

پتانسیل کلمات کلیدی و رقیب های سئو یعنی شما آماده اید یک مقایسه بین سایت خودتان و سایت ها آنها با یکدیگر انجام دهید، از تمام اطلاعات استفاده کنید و کلمات کلیدی را اولویت بندی کنید. اطلاعاتی که باید با هم مقایسه کنید از کل سایت گرفته تا ارتباط کلید واژه ها با سایت، رتبه ای که گرفته شده و همینطور میزان جستجو، تازه به این ها برگه های رتبه گرفته و صفحه اول را هم اضافه کنید. سپس بروید سراغ محتوا و همینطور محبوبیتی که سایت ها با بک لینک بدست آورده باشند. چه رپورتاژ باشد یا اینکه سراغ خرید بک لینک رفته باشند.

4. کلید واژه های هدف را انتخاب کنید

پس از آنالیز زمان آن فرا می رسد که داده های خود را کنار سایت های رقیب بگذارید، از کلمات کلیدی مناسب برای کار خود استفاده کنید (آنهایی که میتوانید در کوتاه مدت برنده شان باشید را در اولویت قرار دهید – منظورم کلمات رها شده و همینطور دنبال دار است) و بعد از آن برنامه ای بچینید برای گرفتن کلماتی که قدرت بیشتری دارند و همینطور ادامه دهید. کلید واژه هایی که بیشترین ارتباط، درآمد زایی و همینطور جستجو و ارتباط را با سایت یا فروشگاه اینترنتی تان دارند.

رقبای سئو

بهترین ابزارهای سئو برای آنالیز سایت و رقیب کدام هستند؟

اکنون زمان آن رسیده به شما بگویم کارهای خودتان را با چه ابزارهایی پیش ببرید. سراغ بخشی می روم که بیشتر کاربران به آن علاقمند هستند، ابزارهای آنلاین (رایگان و تجاری) پر استفاده ای که برای آنالیز سایت رقیب و تجزیه و تحلیل سئو نیازمند آن هستید.

شناسایی کلمات کلیدی: SEMRush for keyword data, SuggestMrx, Ubersuggest, SEOchat Suggestion Keyword
پیدا کردن نزدیک ترین رقیب ها: Alexa Top Sites, SimilarWeb Websites Ranking & Sites Profile
تخمین رتبه سئو: Authority labs, Positionly, Advanced Web Ranking
تعیین اقتدار سایت: Moz SEO Toolbar, OpenSiteExplorer, CognitiveSEO Backlink Explorer, MajesticSEO
ابزار سئو درون برگه: Moz On-Page Grader, SEOchat’s Page Comparison tool, Web page SEO analysis tool

شاخصه های آنالیز سئو درون سایت رقیب

تجزیه و تحلیل کامل سایت 
از ابزار MOZ یا Ahref برای تجزیه و تحلیل کامل سایت رقیب استفاده کنید. کلمات کلیدی و بک لینک ها را استخراج کنید و همه را گردآوری و در یک فایل اکسل مرتب کنید

کلمات کلیدی
سایت رقیب را در گوگل کیورد پلنر نسخه جدید وارد کرده و کلمات کلیدی آنها را استخراج کنید، ما این تکنیک را برای سئوی فروشگاه اینترنتی بکار بردیم و کلید واژه های اختصاصی پیدا کردیم، سپس از آنها در سایت استفاده کردیم و البته که باعث بهتر شدن رنک و رتبه سایت هم شد.

بررسی محتوا
محتوایی که رتبه میگیرد چند شاخصه اصلی دارد، مقدار کلمات زیاد (طول محتوای کافی)، کیفیت، نگارش زیبا و روان، کلید واژه های دنباله دار و مرتبط معنایی و همینطور تجربه کاربری خوب. اکنون به سایت رقیب بروید، و پر بازدید مقالات آنها را بررسی کرده و نکاتی که از 20 مقاله برتر آنها بدست آورده اید را شناسایی کرده و روی برخی مقاله های خود پیاده کنید.

طراحی و تجربه کاربری
دو مقوله بسیار مهم یکی رابط کاربری و طراحی ظاهری سایت و دیگری هم دسترس پذیری و قابلیت استفاده سایت است که تجربه کاربری را رقم می زند. سایت های خوب همیشه تجربه کاربری بینظیر و خوبی ارائه می کنند. شما از دید کاربر به سایت خود نگاه کنید و اشکالات آن را استخراج کرده و از یک متخصص بخواهید از سایت شما و مشکلات آن پشتیبانی کند.

لوکیشن و جستجوی مکانی روی نقشه گوگل
نقشه های گوگل بخشی از صفحه نتایج هستند و جدا روی جستجوی برند، سئوی سایت های بزرگ و همینطور لوکیشن ها تاثیر زیادی دارند، جستجوی موبایلی و سئوی محلی بشدت از حضور نام ها روی نقشه های گوگل استفاده می کنند، پس حضور رقیب روی جستجوهای محلی را هم بررسی و مکان هایی که حضور دارند را شناسایی کنید. شما هم آدرس دفتر خود را به نقشه های گوگل اضافه کنید.

شبکه های اجتماعی
کانال تلگرام یعنی مخاطب مستقیما شنونده صحبت های شماست و اینستاگرام هم دست کمی از آن ندارد، سعی کنید کانال و پیج رقیب را از نظر شیوه فعالیت، زمینه های مربوطه و روش کار بررسی و الگویی برای آن بسازید، اگر آنها الگو ندارند، شما برای موفق شدن خودتان در پیج هایتان الگوی کار بسازید تا بهتر از آنها باشید. همینطور لینکدین و فیسبوک آنها را هم مد نظر داشته باشید.

بک لینک ها
بک لینک های رقیب توسط ابزارهای زیادی شناسایی و تجزیه و تحلیل می شوند. سعی کنید یک الگو یا روش کار برای تجزیه و تحلیل میزان بک لینک های رقیب، انکر تکست ها و همینطور بهترین منابع بک لینک سازی و مقدار لینک های فالو و نوفالو و همینطور منابع خرید رپورتاژ و … را گردآوری و در یک فایل اکسل بنویسید.

لینک های بیرونی
ببینید در سایتشان به چه سایت هایی لینک داده اند و چطور این کار را انجام داده اند. آیا لینک های خارجی همیشه نوفالو هستند؟ آیا به سایت های همکاری در فروش لینک می دهند؟

نتیجه گیری نتیجه گیری

با بررسی رقیب سئو به آمارهای زیادی دست پیدا می کنید، و این تازه اول کار است. شما از روش لینک سازی آنها اطلاعات زیادی بدست می آورید، خب که چه، روش تبلیغات و همینطور تولید محتوای آنها را میدانید، خب اینها بکار شما نمی آیند مگر اینکه دست بکار شوید و روشی برای استفاده از اطلاعات رقیب پیدا کنید. اطلاعات خام بدرد کسی نمی خورد، پس پیشنهاد میکنیم دنبال یک الگو یا مدل کار باشید که طی آن بتوانید هم رقیب سئو را تحت نظر خود داشته باشید، هم اینکه به پیشرفت کسب و کار خود کمک کنید. البته توجه داشته باشید که امروزه بیشتر از همیشه گوگل به تجربه کاربر درون سایت شما اهمیت می دهد، پس دنبال ماندگار کردن کاربران باشید، برای این مورد باید سایت خود را با کیفیت بالایی آپدیت کنید، قالب خوبی انتخاب کنید و محتوای با کیفیت بنویسید، سپس بدنبال جذب کاربر باشید. بک لینک های زیاد و خرید تبلیغات و بازدید و … نیمتواند در افزایش سئوی سایت به شما کمکی بکند.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)