2017-10-26

امروزه فضای مجازی بستر مناسبی برای تبلیغات دیجیتال است. در حالی که استفاده از اینترنت و شبکه‌ های اجتماعی روز به روز در حال افزایش است شما می توانید از این فرصت استفاده کنید و تبلیغات خود را انتشار دهید.

اگر در فضای مجازی مشتریان رضایت مندی داشته باشید آنها می‌توانند تاثیر بسیار خوبی روی رونق کسب و کار شما داشته باشند. در این مقاله به اهمیت تبلیغات دیجیتال و نکاتی کلیدی برای بهبود کیفیت و بازخورد تبلیغات شما می پردازیم.

[promotion id=”27781″]

 ۰# چرا تبلیعات دیجیتال باعث موفقیت کسب و کار شما می شود؟

با تبلیغ در فضای مجازی شما می توانید مشتریان جدید پیدا کنید و رابطه بلند مدت با مشتری داشته باشید. البته باید اهمیت زیادی به این موضوع بدهید و با دقت بالا اقدام به تبلیغ در فضای مجازی کنید،  چون  همان‌ طور که مشتریان رضایتمند شما می توانند به سرعت در فضای مجازی باعث پیشرفت و بهبود کسب و کار شما شوند،  اگر مشتریان ناراضی داشته باشید به همان سرعت ممکن است باعث افت رونق کارتان شوند.

 تبلیغات در هر نوعی که باشد سودمند است اما همانطور که گفتیم امروزه شاهد پیشرفت چشمگیر استفاده از فضای مجازی توسط کاربران هستیم. تبلیغاتی که در رسانه‌ها و از طریق تلویزیون ارائه می‌شوند نسبت به تبلیغات چاپی بازخورد بیشتری دارند، حال آنکه تبلیغات در فضای مجازی از تبلیغات در رسانه و تلویزیون هم موثرتر است. بنابر این  طبیعی است کسب و کار هایی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند پیشرفت بیشتری در تجارت خود داشته باشند.

 

۱# همه چیز از تلفن همراه شروع می شود

یکی از بهترین دستگاه هایی که می توانیم برای تبلیغات هدف قرار دهیم گوشی های هوشمندی است که این روزها در دست اکثر مردم  کار می کند. با توجه به اینکه اکثر ما وقت زیادی را با گوشی هایمان می گذرانیم اگر تبلیغات در تلفن‌های همراه ما باشد بیشتر به چشم می‌خورد. به ویژه برای کسب و کارهایی که بازار هدف آنها قشر جوان و نوجوان می باشد، چرا که استفاده از تلفن‌های همراه در این قشر از سایر افراد بیشتر است. بازاریابی موبایلی

اما از طرفی دیگر همه از این موضوع باخبر هستند، بنابر این ما شاهد حجم زیادی از تبلیغات در فضای مجازی و به ویژه در تلفن‌های همراه هستیم.

با این وضعیت کدامیک از تبلیغات بازخورد بهتری خواهد داشت؟  همیشه در  خدماتی که ارائه دهندگان آن زیاد است و به اصطلاح خودمانی تر دست در آن کار زیاد شده است کسب و کاری موفق است که خدمات خود را با کیفیت بهتر ارائه دهد و در واقع بین این حجم وسیع از محصولات و خدمات مشابه منحصر به فرد باشد. پس در تبلیغات خود از تکرار خودداری کنید. سعی کنید از ایده ای نو در تولید محتوای تبلیغاتی استفاده کنید.

 

۲# تحقیقات قبل از تبلیغات دیجیتال

شاید ایده‌هایی در ذهن خود داشته باشید که چه نوع تبلیغی برای رونق کسب و کار شما بهتر است اما برای پیدا کردن بهترین راه باید مدتی را صرف تحقیق کنید. برای این کار باید عوامل مختلفی را در تجارت خود بشناسید،  برای مثال باید نیاز مشتریانتان را به خوبی مورد بررسی قرار دهید  و تبلیغات را در راستای نیاز آنها تهیه کنید.

قبل از اقدام به تبلیغات کمی در این  موضوع تحقیق کنید.  کسب و کار هایی که زودتر از شما اقدام به این کار کردند را ببینید تا بهترین روش برای تولید محتوای تبلیغات را پیدا کنید. شما برای بدست آوردن سرمایه خود  تلاش کرده اید، پس آن را در راه اشتباه هدر ندهید.

 

۳# ماجرای شباهت نمک و شکر در تجارت شباهت نمک و شکر در تجارت

دانه های شکر و نمک حتی اگر از فاصله نزدیک به آنها نگاه کنید شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. اما چه چیزی باعث می شود که ما این دو را اشتباه نگیریم؟  در واقع می توان گفت بسته بندی و تبلیغات ما را در تفکیک شکر و نمک آگاه می کند.  وقتی شما یک بسته نمک تهیه می‌کنید انتظار ندارید درون آن شکر باشد. موضوع دیگر این است که شما معمولا به سمت محصولاتی می‌روید که ظاهر جذاب تری دارند. برای مثال:

  • سبزیجات و میوه هایی را انتخاب میکنید که از نظر ظاهری بهتر هستند، حتی آنهایی که ظاهر مطلوبی دارند را به طعم خوب ترجیح می دهید
  • بیشتر سمت کتابی میروید که جلد زیبایی دارد. با این که همیشه می‌گویبد نمی‌توان یک کتاب را از روی جلدش قضاوت کرد.

در تجارت و کسب و کار نیز موضوع همین است.  صرف نظر از اینکه خدمات و محصولات شما چه کیفیتی دارند تا حد زیادی مشتریان شما از روی ظاهر آن‌ها را انتخاب می‌کنند. البته این موضوع به این معنی نیست که فقط تبلیغات و بسته بندی را جذاب کنید و به کیفیت اهمیت ندهید.  اگر شما نمک داخل بسته بندی شکر بریزید،  مردم انتظار شکر دارند!  پس باهوش تر باشید!  اگر ظاهر جذابی برای محصولات خود می سازید، کیفیت کار خود را نیز در سطح بالا حفظ کنید. تبلیغات خود را جدی بگیرید، بسیار جدی.  مشتریان جدیدی که هنوز از کیفیت کارتان بی‌ خبرند شما را فقط از طریق تبلیغاتتان می شناسند. پس این موضوع مهم است که بتوانید با تبلیغاتی مناسب نظر آنها را جلب کنید. تا به اینجا اهمیت تبلیغات در فضای مجازی شبکه اجتماعی را مطالعه کردیم. اما برای داشتن یک تبلیغ موفق در این فضا چه نکاتی وجود دارد؟  بهتر است برای موفق شدن در تبلیغات خود نکات زیر را در نظر داشته باشید:

 

۴# از عناصر خلاقانه استفاده کنید

خلاقیت در تبلیغات دیجیتال

یکی از مسائلی که می تواند تجارت شما را در بین رقبا منحصر به فرد جلوه بدهد جنبه ظاهری تبلیغاتتان است. شما باید از این موضوع به عنوان یک ابزار برای موفق کردن تبلیغات خود استفاده کنید. مهم نیست که این عنصر  رنگ های مورد استفاده در تبلیغ شما،  لوگوی شما یا نوع قلمی که در تبلیغ استفاده می‌کنید باشد، در هر صورت باید خلاقیت را در طراحی و پیاده‌سازی این عناصر حفظ کنید. شما قرار است با تبلیغات خود باعث جلب توجه کاربران شوید، اما نه برای لحظه ای کوتاه، هدف شما این است که کاربران نامتان را به خاطر بسپارند و از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که یکی از ویژگی های تبلیغ خلاقانه متفاوت و غیر تکراری بودن آن است. در واقع مخاطب شما نباید هر بار یک تبلیغ را مشاهده کند حتی اگر آن تبلیغ یک طراحی خلاقانه داشته باشد.  تنوع در تبلیغات رادر نظر داشته باشید.

 

۵# هوشمندانه هزینه کنید

 هر نوع از تبلیغ هزینه معین خود را دارد. شما باید بررسی کنید که در کدام زمینه نیاز به صرف هزینه‌ای بیشتری است و کدام زمینه اهمیت کمتری دارد. با وجود این که پیش از این گفتیم برای موفقیت در تبلیغات یکی از بهترین راه ‌ها این است که تبلیغات دیگر کسب و کارها را مشاهده کنید اما در این موضوع خاص بهتر است از این روش پیروی نکنید.

چرا که ممکن است تبلیغات در یک زمینه و در دستگاهی خاص برای مثال تبلیغات در تلفن های هوشمند برای یک کسب و کار باعث بازخورد خوبی شود اما برای تجارتی دیگر خیلی  مفید واقع نشود. پس هر روشی برای هر تجارتی منحصر به فرد است. بنابر این قبل از اقدام به هزینه کردن برای تبلیغات به خوبی تحقیق کنید که کدام زمینه برای تجارت شما مفید تر است.

همان‌طور که گفتیم زمینه‌های مختلف برای تبلیغات هزینه های مختلفی هم به همراه دارند، برای مثال اگر بخواهید در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام تبلیغ کنید، هر کانال تلگرامی هزینه خاص خود را برای تبلیغات دارد. اگر با قیمتی بیش از اندازه مواجه شدید حتی اگر کانال مورد نظر مخاطبین زیادی داشت بهتر است با یک برنامه‌ ریزی هزینه آن را صرف تبلیغات دیگر کنید، این کار باعث افزایش بازدهی شما و همچنین صرفه جویی در هزینه ها می شود.

 

۶# فرایند خرید را بررسی کنید

 خودتان را جای یکی از خریداران بگذارید و ببینید که برای خرید و یا استفاده از  خدمات شما چقدر وقت صرف انجام فرایند خرید می شود.  شما به عنوان خریدار باید چه مراحلی را پشت سر بگذارید و هر مرحله چه مدت زمانی برای کامل شدن نیاز دارد  و حتی باید بررسی کنید که کدام یک از این مراحل ممکن است باعث انصراف شخص از خرید شود. بعد از بررسی این مسائل اقدام به تهیه محتوای مناسب برای تبلیغات خود کنید. در نظر داشته باشید که هر چقدر فرآیند خرید شما کوتاه تر شود و در واقع خریداران با پشت سر گذاشتن مراحل کمتر و ساده تری بتوانند اقدام به خرید کنند احتمال افزایش فروش شما بیشتر است.

 

۷# مخاطبین خود را بشناسید

حتی اگر بهترین تبلیغات را تهیه کنید، در اولین قدم باید بدانیم که مخاطبین شما چه کسانی هستند و در واقع این تبلیغ را برای چه کسانی تهیه کرده اید. شناسایی بازار هدف در همه تجارت ها مهم است. بعد از اینکه متوجه شدید مخاطبین شما کدام قشر از مردم هستند باید بررسی کنید که آنها در فضای مجازی بیشتر سراغ کدام سایت ها و در شبکه های مجازی در کدام کانال ها بیشتر فعالیت دارند تا بتوانید تبلیغات خود را با بیشترین بازخورد ممکن ارائه دهید.

 

۸# برای تبلیغات خود هدف داشته باشید

هدف در تبلیغات دیجیتال

شاید بگویید که هدف از تبلیغات کاملا واضح و مشخص است و دلیل این که همه تجارت ها اقدام به تبلیغ می‌کنند افزایش فروش است. با وجود اینکه فروش و افزایش رونق کسب و کار هدف اصلی تبلیغات است، اما باید تمام نکات را در محتوای تبلیغ خود رعایت کنید تا به سمت هدف خود حرکت کنید. تبلیغات شما نباید بی برنامه باشد. در جملاتی که استفاده میکنید دقت کنید.

امیدوارم بتوانید بهترین استفاده را از نکاتی که گفته شد داشته باشید. این مقاله و مقالات دیگر به عنوان راهنما برای رونق کسب و کار شما مناسب است اما در نظر داشته باشید که نهایتا این شما هستید که باید برای عملی کردن این نکات تلاش کنید.

[promotion id=”27785″]

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)