2017-10-08

با وجود این که ایمیل مارکتینگ روشی قدرتمند در بازاریابی اینترنتی است، اما تنها استفاده از آن ضامن موفقیت شما نیست. ایمیل مارکتنیگ زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ است. بنابراین باید بدانید چطور در این نوع بازاریابی به بهترین نتایج را دست کنید.

اما برای بهترین استفاده از ایمیل مارکتینگ چه تکنیک هایی باید استفاده کرد؟ در این مقاله 4 نکته برای بهبود ایمیل مارکتینگ را با هم بررسی می کنیم، که مهمترین نکات ایمیل مارکتینگ هستند، اگر میخواهید ایمیل مارکتینگ خوبی داشته باشید به سراغ مقاله دیگری بروید که در آن نکات زیادی در مورد ایمیل مارکتینگ را بیان شده است.

هنگام نوشتن ایمیل؛ جمله بندی ها را با دقت بررسی میکنید، تیتر ها را در جای مناسب می نویسید و به خوبی می‌دانید که قرار است در رابطه با چه چیزی شروع به نوشتن کنید.

بعد از رعایت تمامی این نکات نگارشی ایمیل خود را ارسال می کنید، اما بعد از مدتی متوجه می شوید که آن بازخوردی که انتظارش را داشتید دریافت نکرده اید. مشکل کجاست؟ چرا با وجود رعایت تمامی نکات نگارش یک ایمیل مناسب باز هم راه نتیجه دلخواه نرسیدید؟ قبل از اینکه به این سوالات پاسخ میدهیم باید به شما توصیه کنیم که قبل از ارسال ایمیل به کاربر چند سوال را پاسخ دهید.

در ادامه بحث قبلی، در پاسخ به سوالات می‌توان گفت که نکات دیگری هم در ایمیل مارکتینگ وجود دارد که هر کدام اهمیت خود را دارند.

[promotion id=”27779″]

 چگونه ایمیلی بنویسیم که کاربران انتظار دریافتش را دارند؟

وقتی شما ایمیل های خود را چک می کنید ترجیح می دهید ایمیلی از دوستتان دریافت کرده باشید یا  یک ایمیل تبلیغاتی؟  فکر کنم جواب ساده است. کمتر کسی پیدا می شود که با علاقه ایمیل های تبلیغاتی را بررسی کند.  نکته مهم اینجاست.  شما وقتی قصد نوشتن یک ایمیل تبلیغاتی را دارید باید طوری بنویسید که  انگار در حال نوشتن یک ایمیل دوستانه هستید. در واقع مشتریان و کاربران شما باید با شما تا حدی احساس صمیمیت کنند. به نکات زیر برای نوشتن یک ایمیل دوستانه دقت کنید.

 

1# آیا ایمیل مفیدی ارسال می کنید

 فکر کنید در حال نوشتن ایمیل برای یک شخص هستید نه برای لیستی از مشتریان خود. این موضوع باعث شخصی سازی ایمیل های شما می شود و به کاربران شما حس بهتری می دهد. هرچه از صمیمیت و حس اعتماد بین شما و کاربرانتان بیشتر شود احتمال خرید آنها نیز افزایش پیدا میکند. از اینکه برای هر مسئله کوچکی اقدام به ارسال ایمیل کنید بپرهیزید. این موضوع به مرور باعث می شود مشتریان شما ایمیل هایتان را کم اهمیت بشمارند.

تنها زمانی که یک موضوع مهم برای ارائه دارید اقدام به ارسال ایمیل کنید. با این کار مخاطبین شما به مرور متوجه می‌شوند که هنگامی از شما ایمیل دریافت می کنند که موضوع مهمی وجود داشته باشد. فقط زمانی که به مشتریان خود احتیاج دارید برای آنها ایمیل نفرستید. ایمیل هایی ارسال کنید که مشتریان شما احساس کنند مطلب آن  برایشان مفید است و شما به منفعت آنها نیز اهمیت داده اید.

 

2# ایمیل های هدفمند ارسال کنید

در ابدا باید بگویم که اگر ایمیل های شما هدفمند نباشد روی دست شما هزینه می گذارند. در ابتدا باید هر آن چه که باید در مورد نرخ فرار ایمیل بدانید، سپس سراغ ایمیل مارکتینگ حرفه ای رفته و دانش و تجربه خود را امتحان کنید. پس از آن باید بدانید که ارسال ایمیل های تبلیغاتی بخشی از کار شماست  و این یک امر طبیعی است. اما وقتی اقدام به دریافت ایمیل کاربران خود می کنید آن ها را آگاه کنید که قرار است چنین ایمیل‌هایی دریافت کنند. این کار باعث می شود مخاطبین شما متوجه شوند که به آنها احترام می گذارید.

با وجود این که گفتیم ایجاد احساس صمیمیت بین شما و کاربرانتان باعث بهبود کار شما می شود اما اگر از حد بگذرد اثر منفی دارد. برای مثال در ایمیل هایتان بیش از اندازه از نام کاربرانتان استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود که ایمیل های شما مصنوعی به نظر برسند. به کاربرانتان یادآوری کنید که تنها نیستند.

به آنها بگویید که مشکلات و کشمکش های آنها را می دانید و در آخر اعلام کنید که چطور می توانید  با خدمات خود به آنها کمک کنید.این موضوع باعث می‌شود که مشتریان شما حس اعتماد  و میل بیشتری برای خرید از شما پیدا کنند. یکی دیگر از نکات مهم در نوشتن یک ایمیل  تبلیغاتی موفق این است که جذابیت را در تمام محتوای ایمیل حفظ کنید و باعث جلب توجه کاربران شوید.

به منظور این کار به این نکات توجه کنید: هنگام نوشتن ایمیل هایتان در نظر داشته باشید که به چه اندازه می نویسید.  هیچکدام از کاربران شما برای خواندن یک ایمیل خیلی طولانی مشتاق نیستند. برای خودتان چالش ایجاد کنید که با ویرایش بعدی ایمیل خود اندازه آن را کمتر کنید. اگر ایمیل های شما بیش از اندازه طولانی باشند حتی افرادی که تا به حال شما را دنبال می‌کردند ممکن است به مرور دیگر ایمیل های شما برای آنها جذاب نباشد و به تدریج احتمال از دست دادن مشتریانتان  وجود خواهد داشت.

 

3# تلاش برای یک ایمیل مارکتینگ موفق

ایده های مختلف

فرض کنید که در حال صحبت حضوری با کاربرانتان هستید. در چنین موقعیتی در بین صحبت هایتان شما حتما اقدام به پرسش سوالاتی از آن ها می کنید.  این روند را در ایمیل هایتان هم حفظ کنید. با این کار کسانی که ایمیل شما را می خوانند احساس نزدیک بودن با شما را خواهند داشت.

سعی کنید کلماتی که استفاده می کنید برای مثال کلماتی که برای احترام در ابتدا یا انتهای ایمیل می‌نویسید تکراری نباشند. این کار باعث می شود که ایمیل شما طبیعی تر جلوه کند و از آن حالت ماشینی و اتوماتیک دور شود دوری از تکرار و استفاده از کلمات مختلف در ایمیل ها باعث ایجاد احساس  اطمینان خاطر در مخاطبین شما می‌شود.

این فکر که ایمیل مارکتینگ ارسال یک پیام تبلیغاتی خشک با یک فرمول خاص است را دور بریزید. ایمیل شما باید حالتی از یک صحبت دوستانه بین شما و کاربرانتان باشد. دقت کنید که از چه کلماتی استفاده میکنید. هر چه حس اطمینان در مخاطبین شما بیشتر شود تمایل آنها به خرید محصولات و استفاده از خدمات شما افزایش پیدا می کند، تنها در این صورت است که میتوانید نرخ تبدیل بیشتری از ایمیل کسب کنید.

طبیعی است که شما این ایمیل ها را برای سرگرمی نمی نویسید، بلکه برای ارائه و معرفی خدمات و محصولات خود و در نهایت فروش آنها اقدام به استفاده از ایمیل مارکتینگ می کنید. اما برای تبدیل مخاطبین خود به خریدار چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟ نکات زیر به شما در یافتن پاسخ این سوال کمک می کند.

شما باید بین خود و کاربرانتان حس اعتماد ایجاد کنید،  به این منظور قبل از این که  به فکر فروش محصولات و خدمات خود باشید باید اطلاعات کاملی را درباره آنها به کاربران خود ارائه دهید.  وقتی کاربران احساس کنند که شما صادقانه و صمیمانه این اطلاعات را به آنها می دهید بیشتر میل به خرید پیدا می‌کنند.

 

4# مسئله افزایش فروش را کنار بگذارید

نگاهتان به افزایش فروش، و دیدگاهی که نسبت به خود فروش دارید را تغییر دهید. جای فکر کردن به فروش محصولات خود به “فروشِ مزایای محصولات خود به کاربران” فکر کنید. برای هر محصول و هر خدماتی فروشگاه ها و فروشندگان زیادی وجود دارد اما در این بین مشتریان به سمت فروشگاه‌ هایی می‌روند که مزایای بیشتری به آنها ارائه میدهند.

مشتریان به سمت فروشگاه‌ هایی می‌روند که مزایای بیشتری به آنها ارائه میدهند

اکثر آدمها ریسک پذیر نیستند. وقتی یک موقعیت مناسب به آنها پیشنهاد می شود ترجیح میدهند که همان لحظه از آن استفاده کنند. همانطور که مزایای استفاده از محصولات و خدمات خود را  توضیح دادید، این را هم بگویید که در صورت عدم استفاده از محصولات شما چه چیزهایی را از دست میدهند. در واقع شما باید این مزایای محصولات و خدماتتان را با عباراتی دیگر یادآوری کنید.

 البته این به این معنی نیست که در بعضی از مواقع چیزی برای فروش نداشته باشید.  بلکه منظور این است که در برخی از زمان ها فروش ویژه داشته باشید و به مشتریان خود بگویید که تنها در یک مدت زمان خاص می‌توانند از مزایای این فروش ویژه استفاده کنند. اگر برای فروش خود محدودیت زمانی نداشته باشید ممکن است بعضی از مخاطبین شما حتی اگر تصمیم به خرید داشته باشند،  آن را به زمان دیگری موکول کنند.

ولی اگر مدت زمان فروش شما محدود باشد به این فکر می کنند که موکول کردن خرید به زمان دیگر ممکن است باعث از دست دادن فروش ویژه شما شود.

امروزه اکثر افراد هر روز ایمیل های زیادی  دریافت می کنند.  و همانطور که شما برای بهبود کار خود از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنید افراد دیگر نیز برای ارتقای سطح کارشان از این ابزار استفاده می کنند.  بنابراین شما در این عرصه تنها نیستید و اگر افرادی هستند که به عنوان مخاطب شما مایل به دریافت ایمیل های تبلیغاتی شما هستند و آنها را دنبال می‌کنند، باید قدردان باشید.

سطح ایمیل‌های تبلیغاتی خود را ارتقا دهید

 در نوشتن ایمیل هایتان دقت کنید که کسانی که آنها را میخوانند احساس نکنند وقتشان هدر رفته است. وقت هر شخصی برای  خودش با ارزش است. سطح ایمیل‌های تبلیغاتی خود را ارتقا دهید و دائم در جهت بهبود کیفیت آنها تلاش کنید.  تا زمانی که به فکر کیفیت نباشید اعضای ایمیل شما ریزش خواهند کرد، نرخ تبدیل شما کاهش پیدا کرده و باید ایمیل مارکتینگ خود را تعطیل کنید. در این صورت برای ایمیل مارکتینگی جدید عزم خود را به کار گیرید، لیست ایمیل خود را افزایش دهید و دوباره شروع کنید.

پس فراموش نکنید که در ایمیل ها از کاربران خود سوال بپرسید و به آنها بگویید که چطور می توانید با خدمات خود به آنها کمک کنید. طوری بنویسید که انگار در حال ارسال ایمیل به دوستان هستید، این باعث می شود که مخاطبین شما احساس صمیمیت داشته باشند و به شما اعتماد کنند.

[promotion id=”27414″]

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)