آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت

اینجا به آموزش سئو (SEO: Search Engine Optimization) و بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو می‌پردازیم. می‌توانید صفر تا صد نکات سئو وردپرس، تنظیمات سئو روی سایت وردپرسی، ابزارهای کاربردی سئو و تکنیک های سئو را یاد بگیرید و با انجام این آموزش‌ها وب‌سایت خود را در فهرست نتایج موتورهای جستجو همچون گوگل و بینگ ببینید.

در این بخش علاوه بر موارد ذکرشده بطور کامل و عملی با سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال و فاکتور های سئو آشنا می‌شوید. به کمک این اطلاعات و توجه‌داشتن به آپدیت الگوریتم های گوگل می‌توانید افزایش ترافیک سایت را تجربه کنید و با بالابردن ورودی گوگل، از سئو نتیجه موفقی کسب کنید.

هرکاری که انجام می‌دهید تا رتبه سایت یا وبلاگتان در صفحه نتایج موتورهای جستجو بالا رود، به آن سئو گفته می‌شود. با چند تا کلیک و کار ساده می‌توان به سئویی مطلوب رسید. اما اگر وقت پرداختن به امور سئو و یا علم کافی به آن را ندارید، به راحتی می‌توانید با مراجعه به شرکت‌ها و برندهایی که کار سئو انجام می‌دهند مراجعه کنید و سئوی خود را به آنها بسپارید. اما اگر تصمیم دارید آگاهی خود را در این زمینه به قدری افزایش دهید که خودتان سئوی وب‌سایتتان را بهبود ببخشید، به خواندن ادامه دهید تا تمامی راه و چاه این کار را به شما آموزش دهیم.

موارد ارزشمند در سئو

در ابتدا قصد داریم تا بر روی اصلی‌ترین نکاتی که باید برای بهینه سازی وب‌سایت رعایت کنید بپردازیم. با کمک نکاتی که به شما آموزش می‌دهیم، یاد می‌گیرید که چطور ظاهر وب‌سایتتان در نتایج جستجو مناسب و جذاب به نظر بیاید. در ادامه پنج مورد را با هم بررسی می‌کنیم.

برچسب عنوان (Title Tag)

منظور از برچسب عنوان همان نوشته‌ای است که در نتایج جستجو به رنگ آبی نمایش داده می‌شود و با کلیک کردن بر روی آن به صفحه مورد نظر راه پیدا می‌کنید. این برچسب نشان دهنده عنوان کلی صفحه و اصلی‌ترین عامل در سئو به حساب می‌آید. برای اینکه برچسب عنوان به طور کامل در صفحه نتایج نشان داده شود، آن را حداکثر تا 65 کاراکتر بنویسید.

توضیحات متا (Meta Description)

بعد از عنوان، اصلی‌ترین ابزار برای جذب مخاطب به وب‎سایتتان در صفحه نتایج جستجو توضیحات متا است. یعنی همان متنی که در زیر برچسب عنوان نمایش داده می‌شود. متا توضیحی کوتاه اما نسبتا مفصل‌تر در مورد آنچه در صفحه موجود است ارائه می‌دهد و به همین خاطر اهمیت زیادی دارد.

تگ H1

تگ H1 که اصلی ترین تگ هدینگ در نوشته محسوب می‌شود، همانند راهنمای صفحه برای موتورهای جستجو عمل می‌کند. یعنی به آن‌ها نشان می‌دهد که کل محتوای صفحه راجع به چه موضوعی است. در هر صفحه فقط یک تک H1 وجود دارد که باید مشابه برچسب عنوان باشد. تگ H1 را به عنوان سوالی در نظر بگیرید که امکان دارد کابران در موتور جستجو تایپ کنند. با انجام این کار و همچنین قرار دادن چند کلمه کلیدی مناسب در آن، می‌توانید مطالب خود را به بهترین شکل در مقابل دید همه قرار دهید.

تگ های Alt

از آن جایی که موتورهای جستجو نمی‌توانند تصویرها را ببینند و درک کنند، با استفاده از این تگ‌ها می‌توان محتوای داخل عکس را به موتورهای جستجو توضیح داد. تگ‌های Alt باید مناسب، مختصر و مفید باشند. یادتان نرود که کلمات کلیدی را در آن‌‎ها بگنجانید!
نکته مهم دیگر درباره استفاده از تگ‌های Alt این است که افراد نابینا می‌توانند آن‌ها را با استفاده از نرم افزارهای متن خوان بخوانند. این نرم افزارها در هنگام مشاهده یک تصویر، تگ Alt مربوط به آن را می‌خوانند.

محتوا

کیفیت محتوا است که تعیین می‌کند کاربران از وب‌سایت شما بازدید کنند، وارد صفحات دیگر شوند و یا مطالب آن را به اشتراک بگذارند. پس می‌شود گفت که مطالب و محتوایی را که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید بنیه اصلی وب‌سایت را می‌سازد. اگر محتوای خود را به خوبی مدیریت نکنید و از مطالب کپی شده، قدیمی، بی ارزش و اسپم در محتوای خود استفاده کنید، الگوریتم‌های مدیریت محتوای گوگل آن‌ را شناسایی کرده و نه تنها رتبه قابل توجهی نمی‌گیرید، بلکه ممکن است جریمه شوید و گوگل وب‌سایتتان را از دسترس خارج کند.

چهار نکته اصلی درمورد سئو

امروزه “راز های بهینه سازی وب‌سایت” دیگر راز نیستند و تقریبا همه‌‌مان می‌دانیم که محور اصلی شان چیست. در چند سال گذشته، شاهد تغییرات زیادی در زمینه بهینه سازی وب‌سایت و یا همان سئو بوده‌ایم. شاید دلیل اصلی این تغییرات، تمرکز ویژه گوگل روی تجربه کاربری و تشخیص و بهبود محتوای به درد بخور و مفید باشد. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، کسی که محتوای خوبی دارد، سئوی خوبی هم دارد. اما محتوای خوب چیست؟ در این باره زیاد می‌توان صحبت کرد و نکات ریز و درشت بسیاری وجود دارند.

در ادامه مطلب چهار مورد از اصلی ترین نکات بهینه سازی وب‌سایت را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.

  • بیش از اندازه تمرکز نکنید

بزرگ ترین مساله در بهینه سازی وب‌سایت این است که بسیار متغیر است و ساز و کار دقیقا ثابتی ندارد. به همین دلیل نباید بیش از اندازه روی تکنیک‌ها و ترفندها حساسیت به خرج دهید؛ این کار می‌تواند نتایج عکس داشته باشد. به جای این‌ها، تمرکز اصلی خود را به محتوای با ارزش معطوف کنید.

  • همیشه به روز باشید

وقتی مردم در گوگل جستجو می‌کنند، دنبال آخرین و جدید ترین مطالب هستند. موتورهای جستجو نیز از این مساله آگاهی کامل دارند و اولویت را به مطالب و وب‌سایت‌هایی می‌دهند که به روز تر هستند.

  • تجربه کاربری را فراموش نکنید

علاوه بر این که باید در وب‌سایتتان اطلاعات و محتوای با ارزش و به درد بخوری ارائه دهید، تجربه کاربران را نیز به هیچ عنوان فراموش نکنید. محیط کلی وب‌سایت باید طوری باشد که کاربر از استفاده از آن لذت ببرد و بخواهد زمان بیشتری را بگذراند.

  • موبایل هم بسیار مهم است

در سال های اخیر شاهد رشد روز افزون استفاده از اسمارت فون ها بوده‌ایم. این افزایش رشد، در بازدید وب‌سایت‌های اینترنتی هم به وضوح قابل مشاهده است؛ پس مهم‌ترین مساله ای که نباید از آن غفلت کنید، داشتن نسخه موبایل وب‌سایتتان است.

حالا که کمی بیشتر با مفهوم SEO آشنا شدید، بد نیست نگاهی هم به دیگر سرواژه‌هایی که شبیه به SEO هستند بیاندازیم. ممکن است سرواژه‌های SEM و SXO را جایی دیده و یا شنیده باشید. شاید گمان کرده‌اید که ارتباطی با SEO دارند و یا اصلا شکل نوشتاری متفاوت آن هستند. حدستان در مورد اول درست است! اما بیایید بیشتر با این دو مفهوم آشنا شویم.

SEM

Search Engine Marketing مجموع عواملی است که همگی باعث شناخته شدن شما توسط عموم و کاربران می‌شود. SEM در واقع به معرفی برند و شرکت شما می‌پردازد و آن را به گوش همه می‌رساند و به اصطلاح همه جا جار می‌زند! وقتی شما تبلیغ وب‌سایتتان را می‌کنید، در اصل دارید SEM یا همون بازاریابی موتورهای جستجو را فراخوانی می‌کنید. بارزترین مثالی که می‌توان از SEM زد پرداخت به ازای کلیک است (pey per click).

SXO

SXO مخفف عبارت Search Experience Optimization است و به معنی بهینه سازی تجربه جستجو می‌باشد. به عبارت دیگر این شیوه به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا متوجه شوند که آیا کاربران از نتایجی که به آنها نمایش داده شده است راضی هستند یا خیر.

ممکن است با خود فکر کنید که گوگل چگونه می‌تواند از این میزان رضایت باخبر شود؟
برای این کار، موارد زیر را بررسی می‌کند:

1. کلیک کوتاه

یعنی کاربران پس از آن که وارد یک وب‌سایت می‌شوند، تنها با یک کلیک دوباره به صفحه نتایج بازمی‌گردند. با این کار گوگل گمان می‌کند که آن وب‌سایت برای کاربران مفید نیست. بنابراین می‌تواند صدمات زیادی به وب‌سایت وارد کند. پس یکی از روش های مشخص کردن وب‌سایت‌هایی با میزان رضایت بالای کاربران کلیک کوتاه است.

2. کلیک بلند

این مورد برعکس مورد قبل است و به این معنی است که چقدر زمان می‌برد تا کاربران پس از وارد شدن به یک وب‌سایت، آن را ترک کرده و باز هم به موتور جستجوی گوگل بازگردند. هر چه زمان ماندن کاربران در وب‌سایت بیشتر باشد، نتایج بهتری هم برای آن وب‌سایت در پی دارد.

3. پرش از سایتی به سایت دیگر (به انگلیسی: Pogosticking)

این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر وارد یک وب‌سایت شده، نتیجه مورد نظر را پیدا نمی‌کند، به صفحه نتایج بازمی‌گردد و وارد وب‌سایت‌های مختلف دیگر می‌شود.

4. CTR

این سرواژه مخفف عبارت Click through rate و یا نرخ کلیک است. هر چقدر تعداد کاربرانی که بر روی وب‌سایت شما کلیک می‌کنند بیشتر باشد، عدد CTR که به صورت درصد بیان می‌شود، بیشتر خواهد شد. هرچه کلیک کاربران بر یک وب‌سایت بیشتر باشد، آن وب‌سایت موفق‌تر است.

5. کلیک بعدی

این که کاربر پس از بیرون آمدن از وب‌سایتی که در آن نتیجه مورد نظر را پیدا نکرده است، چه عملی انجام می‌دهد بسیار مهم است. آیا روی وب‌سایتی دیگر کلیک می‌کند و یا جستجوی دیگری انجام می‌دهد؟

6. Kill The Search

این مورد تنها به مدیران وب‌سایت مربوط می‌شود و آن‌ها هستند که این مورد را باید سروسامان دهند. شما، به عنوان مدیر یک وب‌سایت، اگر می‌خواهید که گوگل وب‌سایتتان را جز اولین نتایج جستجو برای کاربران برگزیند، باید بهترین پاسخ را برای سرچ کاربران فراهم کنید تا دیگر به صفحه نتایج و امتحان کردن سایر وب‌سایت‌ها باز نگردند.

DNS

حالا که بحث حروف اختصاری مربوط به سئو داغ است، بیایید با DNS هم آشنا شویم! DNS که مخفف عبارت Domain Name System است، ارتباط چندانی با دو مورد قبل ندارد و بیشتر به دامنه وب‌سایت مربوط می‌شود. وظیفه DNS در یک وب‌سایت تبدیل کردن نام دامنه آن وب‌سایت به آدرس IP می‌باشد و هرقدر این فرایند تبدیل بیشتر طول بکشد، سرعت باز شدن وب‌سایت کاهش می‌یابد. همین می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر وب‌سایت داشته باشد.
همانطور که می‌دانید، هر کدام از کوئری‌ها (query) در DNS بین 20 تا 120 میلی ثانیه به طول می‌انجامد. اما اگر فایل‌های صفحات وب‌سایت در سرورهای مختلفی قرار گیرند، برای هرکدام از این فایل‌ها باید یک کوئری جداگانه در وب‌سایت انجام شود که در این زمان هیچ داده‌ای دریافت نمی‌شود. اگر فایل‌های زیادی در سرورهای متفاوت وب‌سایت خود داشته باشید، زمان زیادی سپری خواهد شد و کاربر باید در این مدت زمان منتظر بماند تا کوئری‌های صورت گرفته انجام شوند و مرورگر شروع به دریافت فایل‌ها از سرور وب‌سایت کند. برای کاهش این زمان کوئری‌ها از سرور، باید تمامی فایل‌ها را در یک سرور قرار دهید و از آپلود کردن فایل‌ها در سرورهای دیگر خودداری کنید.

در صورتیکه تمامی فایل‌ها را در یک سرور از وب‌سایت خود قرار دهید تعداد کوئری‌های DNS کاهش پیدا می‌کند. اما به این دلیل که مرورگرها در هر لحظه نمی‌توانند بیش از تعداد مشخصی درخواست را برای یک سرور ارسال کنند، زمان دریافت فایل‌ها افزایش خواهد یافت. به همین دلیل باید از روش‌هایی مانند CSS Sprite و ترکیب فایل‌های CSS و JS استفاده کرد تا تعداد درخواست‌ها کمتر شده و سرعت وب‌سایت افزایش یابد.

 

کارگاه‌های سئو و وبمستری

کارگاه‌های سئو و وبمستری

پلتفرم سئو مانگو

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 7 روز اول رایگان

کتاب‌های رایگان سئو

تخفیف ویژه جمعه سیاه میموس با حداقل 60% تخفیف آغاز شد
تا دیر نشده یادگیری یک علم پرسود را آغاز کنید

سکوی پرتاب به لینک اول!

شما هم با برنامه گام به گام سئو مانگو سایتتون رو صفحه اول گوگل ببرید…

رایگان سایتت رو سئو کن!

دوره رایگان سئو در 7 قدم به صورت تسک محور (نسخه خرداد ماه)

پلتفرم مانگو
فقط ایمیل‌هایی رو واست ارسال می‌کنیم که برای کسب و کار اینترنتیت مفید باشه…

بهت قول میدیم اسپم نکنیم و ایمیلت رو هم به کسی ندیم.