2023-01-18

کلمه “تشکر” طنین زیبایی به معنای آن می دهد و چه خوب است اگر از کسی تشکر کنید. شاید واژه ها آن جاذبه ای که در رفتار ما وجود دارد را نمی توانند کامل داشته باشند، پس اگر شما هم در کسب و کاری مربوط به خدمات مشتری هستید، باید ایده های جذب مشتری را بدانید.

تقدیر از مشتری یکی از نقاط قوت کسب و کار شما خواهد بود، اگر به درستی آن را انجام دهید. پس ببینید چطور باید از مشتری تقدیر کنید، پس از فرا گرفتن روش های آن، شما باید به طور مداوم از مشتریان خود تقدیر و تشکر کنید، برای دستیابی به بهترین نتیجه، می توانید از راه هایی استفاده کنید که همواره بهترین نتایج ممکن را ارائه کرده اند. ما قبلا در از مشتریان خود بازخورد های زیادی کسب کرده ایم و اکنون راه های زیادی برای تقدیر از آنها پیدا کرده ایم که در ادامه این بخش از آژانس دیجیتال مارکتینگ میموس چند مورد از آنها را با شما هم به اشتراک گذاشته ایم.

خدمات سئو میموس
شما میتوانید منتظر تماس بمانید

مقاله ای که در ادامه می خوانید شامل ۲۵ روش مختلف است که به شما کمک می کند قدردانی خود به مشتری را نشان دهید. به زودی متوجه برجستگی ها و نقاط قوتی خواهید شد، که از طریق این ایده ها پیاده می شوند.

هر قصد و نیتی که از تشکر کردن دارید، باید شخصی، مربوط به زمان، یادآورِ یک چیز و البته صادقانه باشد. این نیازمندی های ساده شما را مطمئن می کند که سپاسگذاری شما از مشتری به در خانه وی می رسد. همین امروز با یکی از این ۲۵ ایده تشکر از مشتری از مشتریان کسب و کار خود تشکر کنید و آنها را خوشحال کنید.

[promotion id=”27777″]

۱#یک نامه بنویسید

به روش قدیمی ها عمل کرده و با دست خط خود یک نامه برای تشکر از مشتری خود بنویسید یا پیامک تشکر رسمی بفرستید.

این کار یک غافلگیری غیر منتظره برای شما خواهد داشت، از این که این کار چه قدرتی در نشان دادن سپاسگذاری دارد غافلگیر خواهید شد. آخرین باری که یک تقدیرنامه تشکر دریافت کنید را به خاطر دارید؟ تقدیرنامه ای که می نویسید باید مخصوص فرد باشد و برای وی سفارشی شده باشد.

اگر لازم بود چند یادداشت بنویسید و یکی را انتخاب کنید که بهتر است. سعی کنید یادداشت کمی بنویسید ولی باید قدرت یک یادداشت کامل را درون خودش داشته باشد. مطمئن باشید روز مشتری را به خود اختصاص خواهید داد – همه دوست دارند یک بسته پستی واقعی دریافت کنند. می توانید کتاب های پاپ آپی ارسال کنید یا طراحی های سفارشی داشته باشید. فقط باید متناسب با کسب و کارتان باشد.

دومین راه برای تشکر از مشتریان

۲#به مشتری کمک کنید چیز جدیدی یاد بگیرد

بیاید این طوری مثال بزنیم: شما صاحب یک کافی شاپ هستید. چقدر باحال و جالب توجه خواهد بود وقتی در مورد قهوه ی جدیدی که وارد کافی شاپ خود کرده اید صحبت کنید.

سپس از مشتری بخواهید آن را مزه کند و نظر خود را در مورد آن برای شما بیان کند؟ مشتری شما چیزهای جدیدی در مورد آن قهوه طی سخنرانی شما یاد میگیرد. آنها با خوردن قهوه هم از شما تشکر خواهند کرد، که این ارزشمندی آنها برای کسب و کار شما را به گوش آنها می رساند.

یک کسب و کار اینترنتی دارید؟ از وبلاگ خود استفاده کنید، وبینار داشته باشید یا برگه هایی را در اختیار کاربران قرار دهید که طی آن مواردی که مهم است را تست کرده و بهتر یاد بگیرند. به مردم کمک کنید از بخش های سایت شما به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

سومین راه برای تشکر از مشتریان

۳# خوشحالی کاربر

بهاری برای کاربر خود درست کنید، طوری پنجره را باز کند و از خوشحالی فریاد بکشد. داستان های خدمت به مشتری شگفت انگیزی که جان تازه ای در مشتری مداری دمیده اند – اکنون زمان آن رسیده که کاری کنید شرکت شما داستان روز باشد.

برای مشتری خود تجربه ای شگفت انگیز رقم بزنید طوری که وی خوشحال شود و تصمیم بگیرد داستان آن را برای دوستان خود بیان کند یا در وبلاگ سایت خود قرار دهد. اگر به اندازه کافی خلاقیت به خرج دهید، خانواده مشتری، دوستان و آشنایان و حتی شبکه های اجتماعی کاربر، می تواند روزها و هفته ها در تسخیر داستان خدمت به مشتری کسب و کار شما باشد.

چهارمین راه برای تشکراز مشتریان

۴#زمانی برای باهم بودن بگذارید

نیازی نیست برای تشکر از مشتری حتما بانک بزنید و یک هدیه فوق العاده بزرگ و گران قیمت تهیه کنید. شاید زمان ارزش بیشتری داشته باشد. طی یک برنامه ریزی سعی کنید در محل کار خود، برای کسی که به شما ملحق می شود وقت بگذارید، سپس نشسته و گوش کنید.

از نحوه رفتاری که به شما گفته با مشتریان صحبت کنید خارج شده و فقط به چیزی که می گویند گوش کنید، یک شنونده خوب باشید. این کار می تواند یادگیری یک تجربه برای کسب و کار شما باشد. درک نقاط دردی که مشتری شما دارد می تواند به بهبود کیفیت محصولاتی که دارید بیانجامد. برخی شرکت ها این کار را توسعه مشتری محور می نامند، اما به معنای واقعی کلمه این کار یک خدمت به مشتریِ از مد افتاده است. – اما آن را انجام دهید.

پنجمین راه برای تشکراز مشتریان

۵# یک خواندنی عالی تقدیم کنید

یکی از کتاب هایی که خواندنی و جذاب باشد در عین حال مربوط به زمینه کسب و کار شما باشد را آماده کنید و به عنوان هدیه برای مشتری خود ارسال کنید. این کار شما می تواند زمینه ای برای آشنایی مشتری با فرهنگ کسب و کار شما پیدا کند و زمینه هایی را پدید می آورند که می توان در آینده برای شروع ارتباط از کتاب ها استفاده کرد.

وقتی مشتریان شما اهل کسب و کار باشند، این کار می تواند یک تکنیک تاثیر گذار باشد. برای مثال، ما در میوس چند کتابی داریم که از آنها برای هدیه دادن به مشتری استفاده می کنیم. ما این کار نه فقط برای تشکر از مشتری، بلکه برای بیان ارزشی که مشتریان برای ما دارند انجام می دهیم. شما هم در نهایت مطمئن شوید یک متن سپاسگزاری خوب برای مشتری خود نوشته اید و در لابلای کتاب قرار داده اید، این کار به مشتری ثابت می کند که شما برای وی این هدیه را ارسال کرده اید.

ششمین راه برای تشکراز مشتریان

۶# یک برنامه وفاداری را پایه گذاری کنید

مشتریان وفادار خود را به یک برنامه VIP جایزه دار دعوت کنید، مشتریان دوست دارند از این هدایا برخوردار شوند، به همین دلیل Amazon Prime  و Zappos Reward بسیار محبوب است. نیازی نیست برنامه جایزه ای خود را پیچیده کنید؛ می تواند نوعی تخفیف برای مشتریان باشد که به صورت دوره ای به آنها تعلق می گیرد.

هفتمین راه برای تشکراز مشتریان

۷# جایزه دادن به مشتریان زرنگ درشبکه اجتماعی

حلقه های بخصوصی از مشتریان، در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر وجود دارند. شما می توانید به مشتریانی که در مورد سوالاتی که می پرسید پاسخ های درستی بدهند جایزه دهید و آنها را تشویق کنید تا با آزمون هایی که طراحی کرده اید به ترویج کسب و کار شما کمک کنند.

همچنین می توانید سیستمی ایجاد کنید که برای دستیبابی به جایزه های وفاداری از رسانه های شما استفاده کنند. مشتریان می توانند امتیازاتی از سیستم شما دریافت کنند به شرط اینکه کمک کنند شبکه های اجتماعی شما بازخوردهای مفیدی دریافت کند و کاربران بیشتری را پوشش دهند.

هشتمین راه برای تشکراز مشتریان

۸# مشتری را به یک قهوه دعوت کنید

اگر مشتریان شما در سراسر کشور هستند و از شما دورند، می توانید هر ازگاهی که به یکی از شهرها برای سخنرانی یا سمینار یا کنفرانس ها سفر می کنید، می توانید مشتریان خود را شناسایی کنید و آنها را یک کافی شاپ برای قهوه و یک صحبت دوستانه دعوت کنید.

اگر بتوانید موقعیت مکانی مشتریان خود را پیدا کنید می توانید آنها را به یک قهوه از حساب خود دعوت کنید. شاید در ابتدا فکر کنید هدیه برای آنها مناسب تر است اما وقت مناسبی که برای مشتری صرف می کنید ارزش خاصی برای آنها دارد. باید به این موضوع باور داشته باشید.

این مورد راهکاری خلاقانه است، از مشتریان دعوت کنید به شما بپیوندند، اگر تیمی هم با خود دارید هیچ مشکلی نیست که از مشتریان خود دعوت کنید به سفر درون شهری شما بپیوندند. می توانید از مشتریان خود دعوت کنید تا در مسافرتی که درون شهر دارید به شما ملحق شده و مکان های دیدنی را بازدید کرده و با مشتریان خود گفتگویی مفصل داشته باشید.

نهمین راه برای تشکراز مشتریان

۹# کاربران را برجسته کنید

یک کانال یا گروه تلگرام دارید، یا اینکه در توئیتر خود، می توانید کاربران را خطاب کرده و برای آن ها توئیت بزنید تا به آنها ثابت کنید چقدر برای شما ارزش دارند.

در توئیتر، هر توئیتی ۱۴۰ حرف را پوشش می دهد: “بنابراین فرصت دارید تا یکی از کاربران خود را خطاب کنید و با متنی سفارشی و شخصی شده آنها را برجسته کنید.” اگرچه این کار جالب و چالش برانگیز است اما تاثیر بالقوه ای در به خاطر سپاری برند توسط مشتری دارد.

شما به آنها ثابت کرده اید که برای شما ارزش دارند، و آنها می گویند کسب و کاری که مشتری اش شده اند در مورد آنها صحبت کرده اند. یکی دیگر از راه های اثبات محبتی که نسبت به مشتریان دارید، اینست که در وبلاگ خود در مورد مشتریانی که می خواهید صحبت کنید پست هایی را مخصوصا منتشر کنید و محبتی که به آنها دارید را به همگان اعلام کنید. بنابراین فکر میکنیم شما اگر میخواهید مشتریان بهتری را شناسایی کنید، میتوانید برای مشتری یک انجمن راه اندازی کنید و بیشتر به توسعه کسب و کار خودتان کمک کنید، سپس مشتریان را شناسایی کنید و در همان انجمن برای آنها دسترسی های بیشتری ارائه کنید، و سعی کنید آنها را عضوی از کسب و کار خود کنید.

دهمین راه برای تشکراز مشتریان

۱۰# هدیه ای برای مشتری ارسال کنید

لازم نیست که هدیه ای گران بها برای مشتریان ارسال کنید. کلوچه ها چیزی هستند که همیشه برگ بنده محسوب می شوند. برای همه دوست داشتنی هستند و همرسانی آن هم بسیار آسان است. بنابراین موردی قابل قبول دارید که می توانید از آن برای تشکر از مشتری استفاده کنید.

اگر بخواهید شیرینی یا کلوچه ای برای مشتریان خود هدیه کنید، می توانید از دست پخت خود استفاده کنید، در این صورت شباهت زیادی به تقدیرنامه های دستنویس خواهد داشت که نتیجه ی خوبی هم رقم خواهد زد. اگر بخواهید شکلات و شیرینی های مخصوصی هم سفارش دهید پیشنهاد می کنیم از شکلات روشِن Roshen استفاده کنید.

یازدهمین راه برای تشکراز مشتریان

۱۱# زمینه کمک خیرخواهانه ای فراهم کنید

سراغ یکی از مشتریان بالقوه ی خود رفته و از وی درخواست کنید یکی از موسسات مالی و خیرخواهانه ای که دوست دارد را به شما معرفی کند تا کسب و کار شما به نیابت از مشتری به موسسه خیریه کمکی دوستانه کرده و مایه ی افتخار مشتری باشد.

یا اینکه یکی از اعضای تیم خود را به این اختصاص دهید با مشتری همکاری نزدیکی در امور خیرخواهانه داشته باشد، ببینید لازم نیست حتما هزینه های مالی زیادی انجام دهید، بلکه این را خود مشتریان هم می دانند که کسی تمایل زیادی به خرج کردن در زمینه مالی به یکبار ندارد، بنابراین پروژه هایی را انتخاب کنید که مشتری و هم کسب و کار شما بتواند از عهده مدیریت آن بر آید.

گاهی اوقات موسسه های مراقبت از حیوانات ضعیف، فراهم کردن زمینه های تحصیل برای کودکان بی سرپرست و موارد دیگری که در کشور ما هم وجود دارند، می توانند گزینه ی مناسب برای این کار باشند.

دوازدهمین راه برای تشکراز مشتریان

۱۲# یک ارتقای غافلگیر کننده پیشنهاد کنید

عنصر غافلگیری چیزی قدرتمند است. از یکی از مشتریان خود درخواست کنید تا سطح کاربری خود را در سایت شما به رایگان ارتقا دهد، سپس نتیجه را مشاهده کنید. می توانید با این کار بازی خوبی برای کسب و کار خود راه اندازی کنید، هر زمانی که تصمیم گرفتید از این غافل گیری استفاده کنید می توانید تصادفی ۵ مشتری را انتخاب کنید، می توانید فهرستی از مشتریان وافادار خود را انتخاب کنید سپس زمینه های ارتقای رایگان به سطح بالاتری را برای آنها ارسال کنید. می توانید این کار را به جای ایمیل، با پست واقعی انجام دهید.

شرکت های هواپیمایی زیادی هستند که در سرتاسر جهان از این سیستم استفاده می کنند تا ذهن مشتریان خود را با نام شرکت خود درگیر کنند. چندی پیش یکی از شعبه های یک شرکت هواپیمایی برای اولین مشتریان خود در روز تعطیلی که بیشتر کسب و کار ها تعطیل شده بودند، میز غذایی را آماده کرده بود که توسط آن باید، مشتریان فعلی بتوانند مشتریان جدیدی را جذب کرده و سر میزها قرار دهند، با هر مشتری جدید، میز غذا از ارتفاعی که داشت نزول کرده و پایین تر می آمد. وقتی ظرفیت میز بزرگ ضیافت تکمیل شده بود، مسافران اول وقت توانستند قبل از پرواز خود، غذایی لذیذ و رایگان میل کنند.

(البته کسی به این موضوع اشاره نکرده بود که پرواز اول وقت دچار مشکل شده بود، و آنها این کار را برای جلوگیری از عجله ی مسافرین و سرگرمی آنان فراهم کرده بوند. که بعدها داستانی شده بود و در شبکه های اجتماعی شرکت هواپیمایی را بیشتر از قبل معروف کرده بود)

سیزدهمین راه برای تشکراز مشتریان

۱۳# یک مهمانی ترتیب دهید

شاید شرایط مهمانی هایی که امروزه در آمریکا و اروپا برگزار می شود زمین تا آسمان با چیزی که در کشور مشاهده می کنیم متفاوت باشد، اما مطمئن باشید به لحاظ اجتماعی ما خیلی دیرتر از آنچه که حتی تصور می شود روی واقعی خود را به دیگران نشان می دهیم و تصمیم می گیریم تا مراحل مختلفی از روابط کوتاه یا بلند مدت، رسمی (به خیال خود متشخص) و محکم جلوه کنیم، بنابراین شاید یک گودبای پارتی مناسب کسب و کار ما و شما نباشد، اما چرا، مهمانی های رسمی و مناسبی را می توانید ترتیب دهید تا مشتریانی که در یک شهر دارید را دعوت کنید و با آنها وقت خاصی را بگذرانید.

به این مناسبت شما توانسته اید خیلی از مشتریان خود را کنار هم جمع کنید و کافیست در جریان این مهمانی به صحبت هایی که می کنند گوش کنید، آنها از اینکه چیزی منفی در مورد شما بگویند شدیدا امتناع می کنند و همه از این می گویند که این کسب و کار فقط به فکر کسب درآمد نیست، آنها به فکر تعامل با مشتریان خود هستند. پیکنیک ها، گردهمایی های ساده و گردش و موارد دیگری از این دست که این پتانسیل را داشته باشند مشتریان را جمع کنند، می توانند کاری کنند که مشتریان را به کسب و کار خود قلاب کنید – به شرطی که سرگرم کننده باشند.

چهاردهمین راه برای تشکراز مشتریان

[promotion id=”27782″]

۱۴# چیز خوبی هدیه کنید

اگر یک فروشگاه فیزیکی دارید، یا شعبه ای از کسب و کار شما در یکی از مناطق قابل دسترس، دفتر بزرگی دارد، می توانید قهوه، گل؛ غنچه، یا برخی هدایای کوچکی برای قدردانی از مشتریان آماده کنید و به آنها هدیه کنید.

یک خوار و بار فروشی همیشه در بخشی از مغازه خود قسمتی برای قهوه دارد. این نمونه برخورد می تواند نوع دیگری از فروشگاه را در ذهن مشتریان تداعی کند. همچنین این مورد به رستوران یا کافی شاپی شباهت دارد که اجازه می دهد از محصول جدید موردی رایگان سفارش دهند و بازخورد خود را در اختیار رستوران یا کافی شاپ قرار دهند.

به همین شکل، در فروشگاه بزرگ یا خوار و بار فروشی هم می توان بخشی را به این اختصاص داد که مشتریان حین خرید، می توانند قهوه های جدیدی که به مغازه وارد شده اند را چشیده و نظر خود را در مورد آن در اختیار غرفه دار بگذارند. کاری که می کنید را با دقت انجام دهید و به آن باور داشته باشید، این کار هم برای مشتریان هم برای کسب و کار شما مفید خواهد بود.

پانزدهمین راه برای تشکراز مشتریان

۱۵# به مناسبت های مختلف کارت پستی ارسال کنید

یکی از کارت پستال هایی که کسب و کار شما ارسال می کند را کاهش داده، مخصوصا آن را طراحی کنید و به مناسبتی برای مشتری خود ارسال کنید. می توانید روزهای مختلفی را برای اینکار در نظر بگیرید و از روی تقویم موردی را انتخاب کنید که مناسب کسب و کار شما باشد. حتی می توانید به مناسبت تولد مشتری اینکار را انجام دهید. این کار راه دیگری برای سپاسگذاری از مشتریان است.

(البته مراقب اشتباهات جزئی باشید که نتیجه ای بدتر از آنچه که انتظار می رود به دنبال دارند – مانند اشتباه بانک اقتصاد نوین که بعدها مجبور شد دم در خانه خانم الناز شاکر دوست رسما عذر خواهی کند)

شانوزدهمین راه برای تشکراز مشتریان

۱۶# رجوع دادن به مشتری ها

کسب و کارهای B2B باید هر کاری که لازم است انجام دهند تا بتوانند از مشتریان خود تقدیر و تشکر کنند. اگر کسب و کار شما یک کسب و کار B2B یا بیزینس به بیزینس است، به دنبال هر فرصتی باشید تا در شبکه کسب و کار یک مشتریِ ارجاعی به دیگر مشتریان خود داشته باشید. همچنین می توانید با ترافیک سایت و شبکه های اجتماعی خود از آنان تشکر کنید؛ به سایت یا وبلاگ آنان لینکی درون مطالب خود قرار دهید، حتی میتوانید از دیدگاه های سایت خود استفاده کنید یا اگر بخش گواهی مشتریان را در سایت خود راه اندازی کرده اید از آن استفاده کنید.

هفدهمین راه برای تشکرازمشتریان

۱۷# ارزش بازخوردهای دریافت شده را نشان دهید

به مشتریان خود بگویید بازخوردهایی که برای شما ارسال کرده اند را چگونه در محصولات خود قرار داده اید یا از آن استفاده کرده اید. هیچ راهی ارتباطی به این اندازه خوب نیست که به مشتری نشان دهید چیزی که گفته را گوش کرده و کاربردی کرده اید.

بگذارید مکالمه ای که طی این ارتباط ها دارید افزایش پیدا کند و بازخوردهای بیشتری هم دریافت کنید. شرایطی فراهم کنید که مشتریان احساس کنند با ارتباط با شما می توانند هر زمانی که میل داشته باشند بازخوردهایی که می خواهند را ارسال کنند – در هر زمینه ای که باشد، بالاخره شما توانسته اید توجهشان را جلب کنید و در نهایت اینکه آنها با شما خود را مرتبط می دانند.

هیجدهمین راه برای تشکرازمشتریان

۱۸# درخدمت به مشتری فوق العاده باشید

هیچ چیزی به اندازه یک خدمت آگاهانه به مشتری نمی تواند قدردانی شما را برساند. هر کدام از آنها هنگام تماس با شما بسیار شگفت زده خواهند شد از اینکه به جای سیستم تلفن های خودکار با یکی از کارمندان شما صحبت کنند. برخی سراغ ایمیل ها هم می روند – بله گاهی به جای سیستم های خودکار می توانید ایمیل های کاملا شخصی برای مشتری ارسال کنید، این ایمیل های اسرار آمیز کمک می کنند تا بار دیگر بخش پشتیبانی کسب و کار شما بدرخشد.

نوزدهمین راه برای تشکراز مشتریان

۱۹# به صورت حساب آنها تخفیف دهید

یک تقدیرنامه یا متن سپاسگزاری برای مشتری ارسال کنید و بگویید از هزینه ی ماهیانه ی شهریور آنها ۵۰ دلار کم کرده اید تا به آنها نشان دهید دوست دارید از خدمات شما استفاده کنند و این کار را به پاس وفاداری آنان انجام دهید، حتی می توانید نشاندن خنده روی لب مشتری را هم بهانه کنید تا آنها را بیشتر خوشحال کنید. اگر یک فروشگاه فیزیکی دارید، می توانید به مشتریانی که مشتری بالقوه شما هستند به خاطر خریدهای مکرری که فقط از شما داشته اند تخفیف آنی بدهید.

بیستمین راه برای تشکراز مشتریان

۲۰# گیفت کارت ارسال کنید

اگر شرکت شما منابعی برای ارسال گیفت کارد دارد، حتما این کار را در هر شرایطی انجام دهید. کاردهای هدیه شما می تواند تا هر اندازه باشند و از ۵ دلار شروع شوند تا اینکه به ۱۰۰ دلار هم برسند.  گیفت کارت های شما که برای مشتریان ارسال می شوند می توانند هر نوعی باشند، می توانید حتی به جای گیفت کارت های شرکت خود از خدمات دیگر شرکت ها هم استفاده کنید.

مثلا یکی از بهترین شرکت هایی برای ارسال هدیه به مشتریان از طریق گیفت کارد مناسب است شبکه نت برگ است. نت برگ این پتانسیل را دارد تا از هر لحاظ بتوانید مناسب با مکان مشتریان خود بهترین مورد را برای آنان ارسال کنید خصوصا اینکه هر چیزی در نت برگ پیدا می شود که مناسب این کار باشد.

بیست ویکمین راه برای تشکراز مشتریان

۲۱# یک مناسبت را نشان کنید

کاری کنید مشتریان شما احساس کنند بخشی از یک خانواده بزرگ هستند. مناسبت های مهم را در زندگی آنان شناسایی کنید و به خاطر آن مناسبت برای آنها هدایای کوچکی مانند گل، پوستر یا گیاه و نهال ارسال کنید. این مناسبت ها می توانند تاریخ تولد باشند، یا یک رویداد جدید برای خانواده محسوب شوند.

کاری که هدایای شما انجام می دهند ارتباطی ارزشمند از طرف کسب و کار شما برای مشتریان محسوب می شوند و چیزی نخواهند بود که ساده و به همین زودی ها فراموش شوند. چیزی که در زیر می بینید توسط CartStack برای مشتریانی ارسال می شود که بچه ای تازه متولد شده دارند.

ساعات خصوصی را برای مشتری عمومی کنید

۲۲# ساعات خصوصی را برای مشتری عمومی کنید

با دعوت مشتریان به بخش هایی که فقط برای مشتریان بالقوه فراهم است، کاری کنید احساس مهم بودن در آنها پیدا شود. اگر فروشگاهی واقعی دارید که محصولاتی را در یکی از خیابان های شهر به فروش می رساند، می توانید به مشتریان اجازه دهید حتی بعد از ساعاتی که فروشگاه ها به طور عموم بسته می شوند به آنها اجازه دهید خرید کنند.

حتی از مشتریان آشنایی که دارید می توانید به عنوان مهمان آنها را به یک نوشیدنی از حساب فروشگاه دعوت کنید. برخی از رستوران ها هنگام سرویس دهی به مشتریان در طول روز یا شب، تیم نوازنده کوچکی دارند که موسیقی می نوازند. اگر می خواهید یک اتفاق نادر و تکراری نشدنی برای مشتری دعوت شده خود رقم بزنید می توانید حتی گروه موسیقی رستوران را هم به آنها اضافه کنید.

می توانید به برخی مشتریان اعلام کنید که درصد مشخصی از هزینه ای که از آنها دریافت می شود به موسسات خیریه مانند موسسه خیره محک اهدا می شود. ارزشی که کسب و کار شما برای مشتریان دارد طی این رویداد می تواند دوبرابر شود. اینبار به جای ماندگاری شما در ذهن آنان حک شده اید.

۲۳# کاری کنید لبخند بزنند

اگر کسب و کار شما به اندازه کافی ذهنیت و رویکرد خلاقانه ای دنبال می کند، از آنها برای دستیابی به یک هدیه سفارشی و شخصیِ باحال و سرگرم کننده استفاده کنید.

یکی از این ایده ها: فوتوشاپ کردن چهره مشتریان در حالتی بامزه و جالب است که می تواند یک تصویر گروهی از آنان باشد و در قالب یک پوستر چاپ شود، آن را با نامی خلاقانه نام گذاری کنید و تصویر نهایی را برای آنها در قالب یک ایمیل تشکر و قدردانی ایمیل کنید. تصاویر می توانند در مضمون و چارچوب پوستر فیلم های مافیایی ها (Goodfellas) و یا جنگ ستارگان (StarWars) باشند. یا اینکه از مضامین فیلم های محبوب ایرانی مثل بارکد یا خشم و هیاهو استفاده کرد.

۲۴# می توانید تی شرت هدیه دهید

این روزها هر شرکتی پیراهن های گروه کارمند خود را سفارشی طراحی میکند و شرکت ها و کسب و کارهای زیادی هستند که این کار را انجام می دهند، آن هم با هزینه ای ناچیز. تیشرت ها پوسترهای متحرکی هستند که می توانند نام شرکت شما را هرجایی ببرند.

مشتری تیشرت زیبا و رایگانی که برای وی ارسال کرده اید را می پوشد و آرم و نشان شرکت شما روی لباس آنها قرار خواهند گرفت. کاری که تخفیفان در حال انجام آن است. آنها یک ماگ یا لیوان بزرگ سفالیِ زیبایی را برای کسانی در نظر گرفته اند که در نظر سنجی تخفیفان شرکت کند، مشتری تنها پول پست را می پردازد، برخی از مشتریان هم همراه لیوانی که باید پول پست آن را بپردازند خریدهای دیگری خواهند داشت که باعث فروش بیشتر فروشگاه آنلاین تخفیفان می شود. البته لیوان ها هم برند تخفیفان را تقریبا در همه جا به مردم نشان می دهند. شما حتی میتوانید لباس تیم مورد علاقه آنها را برایشان ارسال کنید، مثل پیراهن منچستر یونایتد یا …

۲۵# موفقیت ها را جشن بگیرید

مسلما کسی وجود ندارد به خاطر موفقیت های شرکت شما یا دستاورد هایی که آنها را موفقیت بزرگ حساب کنید خرده بگیرد. بنابراین شما در ترتیب دادن مراسم و مناسبت های مختلف دستتان باز است. کاری که دوست دارید را انجام دهید و به خاطر اینکه به این موفقیت ها دست پیدا کرده اید اعلام کنید که تنها به خاطر حضور مشتریان وفاداری است که کسب و کار شما را انتخاب کرده اند.

می توانید برای تخفیف دادن به آنها در روزهای خاص، تاریخی را مقرر کنید که طی آن شرکت شما به مناسبت چندسالگی خود، دستیابی به رکورد فروش یا تعداد مشتری و … سعی کرده است مشتریانی که دارد را خوشحال کند و آنها را از تخفیف های جالب توج (به مدت محدود) برخوردار کند.

چند نقل قول از بزرگان دنیای فناوری و کسب و کار که همه آنها در مورد مشتری نظرات خود را بیان کرده اند. از بزرگ ترین کسانی که در فهرست ما هستند: بیل گیتس و استیو جابز هستند، هر دو بنیان گذار دو ابر کمپانی مایکروسافت و اپل هستند، میتوانیم درس های زیادی از آنها بگیریم و با مشتریان برخورد بهتری داشته باشیم.

جک ما

اگر من خودم را خوشحال کنم، سهام داران و کارمندان خوشحال خواهند شد، در این صورت مشتریان هم خوشحال خواهند بود.

جک ما

استیو جابز

نمیتوانی فقط از مشتریان بپرسی که چه می خواهند، تا بخواهی آن را در اختیار مشتری قرار دهی، به این فکر خواهند کرد که چه چیز دیگری میتوانند بخواهند.

اگر بتوانی بیش از هر زمانی به مشتری نزدیک شوی، میتوانید چیزی که به آن نیاز دارند را به آنها بدهی حتی قبل از اینکه خودشان متوجه شوند.

استیو جابز

بیل گیتس

در بیزینس و تجارت، باید به کاری که میکنی فکر کنی و رضایت مشتری و عملکرد را در نظر داشته باشی تا بتوانی موفق شوی.

نا راضی ترین مشتریان شما اصلی ترین منبع یادگیری شما هستند.

بیل گیتس

چطور مشتریان را در همان مرتبه اول خوشحال کنید؟

با جملاتی شگفت انگیز میتوانید همان اول راه به آنها ثابت کنید که پای صحبت های آنها قرار است بنشینید و آنها را راضی کنید. البته اگر بدانید رضایت مشتری چیست؟ سپس میتوانید به آنها کمک کنید تا به هدف خود برسند، اگر موافق هستید 10 جمله جذاب مشتری پسند را بررسی کنیم:

به مشتری بگویید چطور میتوانید به وی کمک کنید

قطعا مشتری از ذوق و شوق پر و بال در می آورد، چون آنها نیازمند فرصتی هستند تا بیان کنند چه می خواهند. با پرسیدن همین سوال آنها شروع می کنند مشکلات خودشان را بیان کنند، شما موفق شده اید آنها را به راحتی جذب کنید و خرسندی را در صورت هایشان ببینید

منتظر تماس بمانید

به مشتری بگویید همان چیزی را به او میدهید که خواسته است

نیازی نیست بهتر از انتظار وی باشد، اما وقتی محصول کمتر از چیزی باشد که می خواهد دیگر مشتری شما نخواهد بود، و زمانی که نخواهید اشتباه خود را قبول کنید شرایط بسیار بد می شود. برای همین شما باید همان محصولی را به مشتری برسانید که وی آن را میخواست. نه بهتر و نه بدتر فقط آن را به وی بدهید که میخواهد

به مشتری بگویید کار تمام و کمال انجام می شود

همین که این را بشنود یک جرقه در فکرش زده خواهد شد که شما چقدر خوب هستید که نمی گذارید کار تکمیل نشده رها شود. اگر چنین پاسخی به مشتری بدهید و کار را هم تمام کنید، یکبار برای همیشه مشتری را از آن خود کرده اید

به مشتری بگویید حتما مشکل را حل می کنید

قطعا یک هدیه را در واژه های خود پنهان کرده اید تا به آنها عرضه کنید، باور کنید که مشتری همین حرف را بشنود می گوید: باشه من صبر می کنم شما مشکل را حل کنید. وقتی مشکل حل شد یک خبر به وی بدهید، آنها از خوشحالی خود برای شما می گویند و اینکه شما شاهد دفاع آنها از خودتان خواهی بود وقتی مشتریان دیگری بخواهند شما را تخریب کنند

به مشتری بگویید حتما جواب را پیدا می کنید

پاسخ هر پرسشی نزد کسی خواهد بود، اگر نمیتوانید آنی و در همان لحظه به مشتری پاسخ دهید، کار سختی نخواهید داشت، اگر به وی بگویید پاسخ وی را پیدا خواهید کرد. در هر صورت بهتر است به مشتری پاسخ منفی ندهید.

به مشتری بگویید شما مسئولیت را بر عهده می گیرید

زمانی می رسد که یک نفر باید مشکلی را قبول کند و آن را بدوش بکشد. زمانی این مشکلات بزرگ تر می شوند که مشتری از شما عصبانی باشد. قطعا راهکار درست اینست اعلام کنید مسئولیت را به عهده می گیرید.

به مشتری بگویید وی را در جریان کار قرار خواهید داد

اگر مشتری بداند قرار است چه کاری برای وی انجام میدهید، اصلا بی تابی نمی کند، اگر گویید فرایند چقدر طول می کشد صبر می کند و همین به شما کمک می کند در کمال آسایش کار وی را برایش انجام دهید و از وی پشتیبانی کنید

به مشتری بگویید در زمان توافق شده محصول را به دست وی می رسانید

اگر محصول نیاز به کار دارد، یا مدت زمان ارسال آن کمی طول می کشد و مشتری از شما میخواهد در زمان تعیین شده محصول را به دستش برسانید، حتما کار وی را در اولویت قرار دهید، وقتی بتوانید انتظارات وی را برآورده کنید مشتری همیشه به شما وفادار می ماند و از شما راضی خواهد شد.

به مشتری بگویید که از خرید کردن وی تشکر می کنید

هر کسی دوست دارد همیشه سپاسگذاری کند و سپاسگذاری بشنود. مشتری هم از این قاعده مستثنی نیست و دوست دارد کلمات محبت آمیز و دوستانه بشنود. شما خرید کردنِ مشتری را یک فرصت بی نظیر ببینید و از اعتمادی که به محصول شما کرده تشکر و قدر دانی کنید، باور کنید تشکر از مشتری یک فرصت گران بها و با ارزش است که هر فروشنده ای قدر آن را نمی داند ولی تاثیر آن بسیار زیاد است.

به مشتری بگویید که چقدر از این که از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند سپاسگزارید

از آنجایی که اکثر بازدیدکنندگان از یک وب‌سایت فقط و فقط بازدیدکننده هستند و هیچ عملی در وب‌سایت انجام نمی‌دهند، باید از کسانی که مطالب شما را به اشتراک می‌گذارند و نظر می‌دهند تشکر کنید. این تشکر دو حالت دارد:

حالت اول
در بیشتر قالب‌های وردپرس پس از ارسال دیدگاه، یک پیام تشکر خشک و خالی برای نویسنده به نمایش در می‌آید!

حالت دوم

پس از دریافت دیدگاه بازدیدکنندگان، یک ایمیل تشکر مفصل برای آن ها ارسال می‌شود. این ایمیل دو مزیت و یک عیب کوچک دارد:

  • تا مدت طولانی این ایمیل و سایت شما در خاطر آن ها می‌ماند.
  • برای بازدید و قرار دادن نظرات بیشتر ترغیب می‌شوند.

تنها عیب آن این است که باید برای نظر دادن ایمیل خود را وارد کنند. این کار ممکن است برای برخی کاربران سخت باشد و حتی برخی از آن ها ممکن است اصلا ایمیل نداشته باشند. برای حل این مشکل می‌توانید از افزونه‌ی Thank Me Later استفاده کنید. پس از دریافت و نصب این افزونه و فعال سازی آن، وارد کنترل پنل شده و بر روی گزینه edit کلیک کنید که وارد صفحه‌ای همانند تصویر زیر می‌شوید:

افزونه وردپرسی Thank Me Later

تنظیمات را همانند توضیحات گفته شده در تصویر انجام داده و پس از ذخیره سازی خارج شوید. از این به بعد وقتی کاربران برای نوشته‌های وب‌سایت دیدگاهی ارسال کنند، به محض تائید برای آن ها این ایمیل با متنی که وارد کرده‌اید ارسال می‌شود.

امیدواریم شما هم از این نکات استفاده کنید تا بتوانید مشتریان خود را خوشحال کنید.

https://canvas.instructure.com/eportfolios/6936~256648/Where_to_buy_new_and_luxury_promotional_gifts/

https://learn.csisafety.com.au/eportfolios/423/Where_to_buy_new_and_luxury_promotional_gifts/

https://learn.mereka.my/eportfolios/4779/Where_to_buy_luxury_and_special_promotional_gifts/

https://lms.macnet.ca/eportfolios/1072/Where_to_buy_luxury_and_special_promotional_gifts/

https://remote.misis.ru/eportfolios/1491/Know_the_best_sites_for_buying_promotional_gifts/

https://canvas.sussex.ac.uk/eportfolios/934/Functional_and_creative_promotional_gifts/

sites.coecis.cornell.edu/educationalcontent/creative-exquisite-corporate-and-exhibition-promotional-gifts/

https://q.utoronto.ca/eportfolios/10542/What_are_special_promotional_gifts_and_what_is_their_use/

https://canvas.uw.edu/eportfolios/71759/Exquisite_gift_for_managers

blogs.brighton.ac.uk/educationalcontent/know-the-best-sites-for-buying-promotional-gifts/

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)