2022-05-16
نرخ تبدیل چیست در دیجیتال مارکتینگ؟ نرخ تبدیل، همه آن اقداماتی است که باعث میشود بازدیدکنندگان سایت به مشتری تبدیل شوند. با افزایش آن موفقیت سایت شما نیز بیشتر میشود. یکی از بهترین ایده ها در این زمینه استفاده از نظرات کاربران است، به صورتی که آنها می توانند نقش موثری در مسیر شما برای رسیدن به هدف داشته باشند.
اما اگر می خواهید بدانید شاخص نرخ تبدیل شدن به مشتری چیست و چطور میتوان بازدیدکنندگان بیشتری را به مشتری تبدیل کرد؛ در ادامه این مطلب از شرکت سئو میموس با ما همراه باشید.
نرخ تبدیل چیست؟ (معرفی کامل Conversion Rate)
اگر یک سایت فروشگاهی دارید، هدف مطلوب سایت شما، فروش محصولاتتان است. اگر یک سایت آموزشی دارید هدف مطلوب شما ثبت نام در دورههای آموزشی است.
خب، حالا از هر 100 نفر بازدیدکننده که دارید چند نفر هدف مطلوب شما را انجام میدهند؟ چند نفر محصولی را خریداری میکنند و یا در دورههای آموزشی شرکت میکنند؟
نرخ تبدیل (به انگلیسی: Conversion Rate) در واقع درصدی از بازدیدکنندگان سایت است که فرآیند هدف مطلوب سایت را بطور کامل انجام میدهند.
نرخ تبدیل بالا یک نشانه خیلی خوب از موفقیت سایت است که در بازه 1 تا 100 درصد مشخص میشود. یک سایت با نرخ تبدیل سه درصد در شرایط خوبی قرار دارد. یعنی از هر 100 بازدید 3 نفر از سایت خرید میکنند ولی این شرایط میتواند روز به روز بهتر شود.
خارج از بحث درآمد، اگر تصمیم دارید تا نرخ تبدیل را برای موضوع خاصی تحلیل یا در بخشهای مختلف سایت پیگیری کنید، استفاده ابزار گوگل آنالیتیکس بسیار کمککننده است. برای اینکار نیاز به تنظیم هدف در گوگل آنالیتیکس دارید که قبلا آموزش آن را برای شما آماده کردهایم تا به خودتان زحمت جستجو ندهید.
گوگل آنالیتیکس شما رو به یک کارآفرین اینترنتی موفق تبدیل میکند و کاری میکند تا کسبوکارتان حرفهایتر و پر رونقتر از قبل پیش برود. حتما میپرسید چطوری؟ با نگاه انداختن به اینفوگرافیک کاملی که از قبل برای شما آماده کردهایم و فقط باید روی تصویر زیر کلیک کنید تا آن را بررسی کنید.
چطور نرخ تبدیل سایتم را محاسبه کنیم؟
محاسبه نرخ تبدیل اصلا به محاسبه سخت و پیچیدهای نیاز ندارد و فقط کافیه ریاضیات دوره ابتدایی رو بلد باشین و از فرمول زیر استفاده کنید.
فرمول نرخ تبدیل سایت = (تعداد ورودی کل * خروجی مفید ما) / 100
تعداد ورودی کل: تعداد ورودی کل همیشه مقدار شکاری است که در آشیانه دام ما پرسه میزند. مثلا تعداد کل بازدیدکنندگان سایت
خروجی مفید ما: تعداد شکاری است که در دام تنظیم شده ما شکار شده است. مثلا تعداد افرادی که خرید کردهاند و یا در دوره آموزشی ثبت نام کردهاند.
میتوانید نرخ تبدیل را برای هر صفحه یا محصول هم بطور جداگانه محاسبه کنید. در این صورت باید نسبت بازدید از آن صفحه یا محصول خاص را بر تعداد کل بازدید از همان صفحه یا محصول محاسبه کنید.
در واقع نرخ تبدیل یک مقیاس اندازهگیری است که میتوانید برای بسیاری از مسائل از آن استفاده کنید. به عنوان مثال محاسبه
- نرخ تبدیل کانال بازاریابی: چه میزان از کل بازدیدهای سایت به تبلیغات گوگل یا اینستاگرام مربوط است؟
- نرخ تبدیل صفحات: میزان بازدید کدام صفحه بیش از دیگر صفحات سایت است؟
- نرخ تبدیل کلمه کلیدی: بواسطه کدام کلمه کلیدی بازدید بیشتری در سایت دارم؟
شاید پیش خودتان به این فکر کنید که محاسبه نرخ تبدیل برای کل سایت چه اهمیتی دارد؟ دانستن این آمارها چه کمکی به من میکند؟ زمانی که من به هدف خودم رسیدم چه اهمیتی دارد که نرخ تبدیل بازاریابی شبکه های اجتماعی من چقدر است؟!
چرا نرخ تبدیل را محاسبه میکنیم؟ دانستن این آمارها چه اهمیتی دارد؟
خب دلایل زیادی برای محاسبه نرخ تبدیل وجود دارد. میزان نرخ تبدیل حرفهای زیادی برای گفتن به شما دارد فقط باید گوش شنوا داشته باشید. محاسبه نرخ تبدیل کمکتان میکند تا
- سئو سایت خود را آنالیز کنید: اگر نرخ تبدیل سایت خیلی پایین است، شاید جهتگیری سئو شما درست نبوده و کاربران اشتباهی را هدف گرفتهاید. مثلا شما در سایت خود خدمات مراقبت از سالمندان و بیماران را ارائه میکنید، اما در یک باشگاه ورزشی حرفهای کمپین تبلیغاتی راه بندازید!
- ظرفیت واقعی کسب و کارتان را بسنجید: فرض کنید که صاحب یک سوپر مارکت در یکی از محلههای شهر هستید و هدفتان فروش 100 کالا در روز است و در حال حاضر به این هدف رسیدهاید. در اینجا محاسبه نرخ تبدیل دیدگاهی از وضعیت کسب و کار شما را ارائه میکند.
- نرخ تبدیل رو به پیشرفت باشد، یعنی ظرفیت واقعی کسب و کار شما بیش از هدف تعیین شده است و میتوانید سود بیشتری کسب کنید.
- نرخ تبدیل نزولی باشد، خیلی سریع متوجه میشوید که مشتریان احساس نارضایتی دارند و با رسیدگی سریع، کسب و کارتان را نجات میدهید.
- گوگل را شیفته خود کنید: اگر نرخ تبدیل رو به پیشرفت باشد، گوگل متوجه سیر صعودی شما میشود بنابراین ترافیک هدف بیشتری به سایت شما روانه میکند. ولی شما باید دائما میزان نرخ تبدیل را اندازهگیری کنید و این روند صعودی را حفظ کنید تا توجه گوگل را از دست ندهید.
اینها تنها بخشی از خوبی محاسبه نرخ تبدیل است با اینحال اگر کمترین آگاهی در مورد شرایط کسب و کار آنلاین داشته باشید و یا از اولین مقاله راهنمای قدمبهقدم کسب و کار آنلاین ما را همراهی کرده باشید، متوجه میشوید که این موارد چقدر برای موفقیت تجارت آنلاین شما اهمیت دارند.
اما چطور باید نرخ تبدیل سایت را افزایش دهیم و از پتانسیلهای آن بهرهمند شویم؟
با چه روشهایی باعث افزایش نرخ تبدیل سایت شویم؟
- از تست A/B استفاده کنید
- ایجاد ارزش برای سایت، خدمات و محصولات
- درگیر نکردن مخاطب با گزینه های مختلف
- استفاده کردن از عکس های جذاب و پر انرژی
- استفاده از ابزار چت آنلاین
پتانسیل نرخ تبدیل با استفاده از آنالیزهای مختلف قابل شناسایی است. مثلا باید عادات رفتاری کاربران را بشناسید و بدانید چه کارهایی را راحت انجام میدهند و از انجام چه کارهایی طفره میروند.
بعنوان نمونه کاربران سایت علاقهای به ارائه شماره تماس برای ثبت نام ندارند ولی از گزینه ثبت نام با استفاده از جی میل بسیار استقبال میکنند. با شناخت همین یک عادت، تعداد افرادی که در سایت ثبت نام میکنند را افزایش میدهید.
بیایید ببینیم چه روشهای دیگری به جز شناخت مخاطبین باعث افزایش نرخ تبدیل سایت میشود.
از تست A/B استفاده کنید
تست A/B بهترین روش برای کاهش خطر تصمیمگیری است که باعث میشود با خیال راحتتری سراغ راهحلهای خلاقانه برویم و در نتیجه استفاده از خلاقیت، فرصتهای پیشرفت جدیدی را به کسب و کار خود هدیه کنیم.
تست A/B یا تست تقسیم یک تکنیک برای افزایش نرخ تبدیل سایت است. فرض کنید که برای یک صفحه از سایت دو تا عنوان انتخاب کردهایم. با استفاده از تکنیک تست تقسیم متوجه میشوید کدامیک از این دو عنوان مخاطب بیشتری جذب میکند. بهتر است در مورد چگونگی انجام این تست مطالعهای داشته باشید.
برای سایت، خدمات و محصولات خود ارزش ایجاد کنید
چرا دیگران باید شما را رقبا ترجیح دهند؟ شما چه ارزش واعتباری را به کاربران خود پیشکش میکنید که به خود شما اختصاص دارد؟ در مورد پاسخ این سوالات فکر کنید. اینبار کمی بادقت به تبلیغات تلویزیون نگاه کنید. متوجه میشوید که هر کدام از برندها سعی در بزرگنمایی امکاناتی دارند که آنها را از سایر رقیبان جدا میکند.
مثلا همین تبلیغات شهر فرش (که من اصلا ازش خوشم نمیاد) در یک تبلیغ چند ثانیهای شما را با یک لیست بلند بالا از امکانات منحصر به خودش بمباران میکند. البته منظور من این نیست که مثل شهر فرش مخاطبان را تیر باران کنید! فقط ویژگی و ارزش منحصربفرد خودتان را پیدا کنید.
این ویژگی باید فراتر از یک شعار تبلیغاتی باشد زیرا شما موظفید با تمام توان به آن عمل کنید تا موجب افزایش نرخ تبدیل شوید. در این مرحله میتوانید از تست A/B کمک بگیرید.
کاربر را با گزینه و حق انتخاب بیش از حد درگیر نکنید
زمانیکه کاربر با انتخابهای زیادی مواجه میشود، قدرت تصمیمگیریاش کاهش مییابد و در نتیجه ترجیح میدهد حتی شده بصورت موقت سایت را ترک کند و این کار باعث بالا رفتن نرخ پرش سایت میشود که اصلا با مزاج گوگل سازگار نیست.
در مورد محصول یا هر نوع خدماتی که دارید، خیلی واضح و روشن توضیح دهید و محصول یا خدماتی که بیش از همه انتخاب شدهاند را به کاربر پیشنهاد دهید یعنی همان بخش محبوبترینها که در اکثر سایتهای فروشگاهی و دانلود موزیک دیدهاید.
از تصاویر مثبت، پر انرژی و شاد استفاده کنید
تجربه نشانداه که استفاده از چنین تصاویری نقش موثری در افزایش نرخ تبدیل داشتهاند. این نوع تصاویر باعث میشود کاربر احساس خوشایندی نسبت به سایت شما داشته باشد و همین احساس خوشایند بهانهای میشود تا مجددا به سایت شما بازگردد.
از ابزار چت آنلاین استفاده کنید
وجود امکان چت آنلاین به کاربر احساس امنیت میدهد و به او میگوید که هر زمان نیاز داشته باشد در کنارش هستید و در کسری از ثانیه او را به پاسخ سوالاتش میرسانید. فقط نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که با این ابزار، مزاحم کاربر نشوید یا به عبارتی، آیکن و پنجره چت را در بخشی از صفحه قرار ندهید که برای کاربر آزاردهنده باشد و یا بخشی از متن را بپوشاند.
سخن نهایی :
راستش برای افزایش نرخ تبدیل روشهای زیادی وجود دارد که در اینجا مجالی برای ارائه تمام آنها نیست. اما مراجعه به یک مشاور و طراح استراتژی بازاریابی و سئو، از تمامی این روشها موثرتر است. زیرا در نتیجه ی مشاوره با یک کارشناس در تمام هزینههای مالی، زمانی و نیروی کار صرفهجویی میکنید و در مقابل، فروش و سود بیشتری عایدتان میشود.
منبع : ویکی پدیا
مطهره نسیمی
مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)
اضافه کردن دیدگاه
با سلام و خدا قوت خدمت تیم محترم میموس
از اینکه زمان می گذارید و مقالات فوق العاده ای برای کاربرانتان تهیه می کنید واقعا سپاسگزارم. این مقاله خیلی آموزنده بود، مخصوصا قسمت تنظیم هدف در گوگل آنالیتیکس، فرمول نرخ تبدیل سایت و تست A/B
سلام هستی عزیز
ممنون از توجه شما به این مقاله
مواردی که اشاره کردین از مهمترین موارد برای افزایش نرخ تبدیل سایت هستند. البته استفاده از تکنیک A/B کاربردهای زیادی دارد که توصیه میکنم مطالعه مفصلی در این مورد داشته باشید.
سلام. تشکر از مقاله مفیدتون. امیدوارم این گونه مقالات را بیشتر کنید.
این نرخ تبدیل را باید از کجا یا با چه ابزاری سنجید؟ که ببینیم وضعیت سایتمون چگونه است.
با تشکر
سلام میناجان، خوشحالیم که براتون مفید بوده. حتما این گونه مقالات را افزایش می دهیم.
همانگونه که در باالا توضیح دادیم با استفاده از Goal در گوگل آنالیتیکس می توانید نرخ تبدیل را اندازه گیری کنید. همچنین از تعداد کاربرانی که از شما خرید کرده اند این موضوع صدق می کند.
با تشکر