تعریف نرخ تبدیل سایت – آموزشی برای افزایش نرخ تبدیل ویژه افراد مبتدی

زمان مطالعه: 7 دقیقه
تعریف نرخ تبدیل سایت - آموزشی برای افزایش نرخ تبدیل ویژه افراد مبتدی
پیش‌نیاز مطالعه این مقاله
  • آشنایی نسبی با سئو
بعد از خواندن مقاله

از کاربران عزیز میموس انتظار می‌رود بعد از خواندن این مقاله بتوانند به سوالات زیر پاسخ دهند:

  • نرخ تبدیل چیست؟
  • نرخ تبدیل چگونه محاسبه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • چرا سایت بازدید ندارد؟
  • روش‌های افزایش نرخ تبدیل سایت چیست؟

بالاخره به ایستگاه پایانی سری آموزشی راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی رسیدیم. در این مقاله تیر طلایی کسب درآمد آنلاین یعنی نرخ تبدیل را به شما معرفی می‌کنم. بعد از خواندن این مقاله شما تمام الزامات راه‌اندازی وب سایت تجاری را فراگرفته‌اید. اما فراموش نکنید برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ باید روحیه پرسشگری، جستجو و تحقیق برای پاسخ به سوالات‌تان را داشته باشید. بلاگ میموس پر از مطالب بدرد بخور است که شما را در مسیر رسیدن به موفقیت کمک می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم حتما سری به این مطالب بزنید. خب بریم سر موضوع اصلی مقاله و ببینیم نرخ تبدیل چیست و چرا به آن لقب تیر طلایی رو دادم.

نرخ تبدیل یعنی چی

نرخ تبدیل سایت چیست؟

اگر یک سایت فروشگاهی دارید، هدف مطلوب سایت شما، فروش محصولات‌تان است. اگر یک سایت آموزشی دارید هدف مطلوب شما ثبت نام در دوره‌های آموزشی است.
خب، حالا از هر 100 نفر بازدید‌کننده که دارید چند نفر هدف مطلوب شما را انجام می‌دهند؟ چند نفر محصولی را خریداری می‌کنند و یا در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند؟
نرخ تبدیل (به انگلیسی: Conversion Rate) در واقع درصدی از بازدیدکنندگان سایت است که فرآیند هدف مطلوب سایت را بطور کامل انجام می‌دهند.
نرخ تبدیل بالا یک نشانه خیلی خوب از موفقیت سایت است که در بازه 1 تا 100 درصد مشخص می‌شود. یک سایت با نرخ تبدیل سه درصد در شرایط خوبی قرار دارد. یعنی از هر 100 بازدید 3 نفر از سایت خرید می‌کنند ولی این شرایط می‌تواند روز به روز بهتر شود.
خارج از بحث درآمد، اگر تصمیم دارید تا نرخ تبدیل را برای موضوع خاصی تحلیل یا در بخش‌های مختلف سایت پیگیری کنید، استفاده ابزار گوگل آنالیتیکس بسیار کمککننده است. برای این‌کار نیاز به تنظیم هدف در گوگل آنالیتیکس دارید که قبلا آموزش آن را برای شما آماده کرده‌ایم تا به خودتان زحمت جستجو ندهید.

گوگل آنالیتیکس شما رو به یک کارآفرین اینترنتی موفق تبدیل می‌کند و کاری می‌کند تا کسب‌وکارتان حرفه‌ای‌تر و پر رونق‌تر از قبل پیش برود. حتما می‌پرسید چطوری؟ با نگاه انداختن به اینفوگرافیک کاملی که از قبل برای شما آماده کرده‌ایم و فقط باید روی تصویر زیر کلیک کنید تا آن را بررسی کنید.
ابزار گوگل آنالیتیکس برای سئو سایت

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
چرا نقش انجمن در کسب و کار موفق پر رنگ است؟

چطور نرخ تبدیل سایتم را محاسبه کنیم؟

محاسبه نرخ تبدیل اصلا به محاسبه سخت و پیچیده‌ای نیاز ندارد و فقط کافیه ریاضیات دوره ابتدایی رو بلد باشین و از فرمول زیر استفاده کنید.
فرمول نرخ تبدیل سایت = (تعداد ورودی کل * خروجی مفید ما) / 100

تعداد ورودی کل: تعداد ورودی کل همیشه مقدار شکاری است که در آشیانه دام ما پرسه می‌زند. مثلا تعداد کل بازدیدکنندگان سایت

خروجی مفید ما: تعداد شکاری است که در دام تنظیم شده ما شکار شده است. مثلا تعداد افرادی که خرید کرده‌اند و یا در دوره آموزشی ثبت نام کرده‌اند.

می‌توانید نرخ تبدیل را برای هر صفحه یا محصول هم بطور جداگانه محاسبه کنید. در این صورت باید نسبت بازدید از آن صفحه یا محصول خاص را بر تعداد کل بازدید از همان صفحه یا محصول محاسبه کنید.
در واقع نرخ تبدیل یک مقیاس اندازه‌گیری است که می‌توانید برای بسیاری از مسائل از آن استفاده کنید. به عنوان مثال محاسبه

  • نرخ تبدیل کانال بازاریابی: چه میزان از کل بازدید‌های سایت به تبلیغات گوگل یا اینستاگرام مربوط است؟
  • نرخ تبدیل صفحات: میزان بازدید کدام صفحه بیش از دیگر صفحات سایت است؟
  • نرخ تبدیل کلمه کلیدی: بواسطه کدام کلمه کلیدی بازدید بیشتری در سایت دارم؟

شاید پیش خودتان به این فکر کنید که محاسبه نرخ تبدیل برای کل سایت چه اهمیتی دارد؟ دانستن این آمارها چه کمکی به من می‌کند؟ زمانی که من به هدف خودم رسیدم چه اهمیتی دارد که نرخ تبدیل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی من چقدر است؟!

چطور نرخ تبدیل سایتمان را محاسبه کنیم

چرا نرخ تبدیل را محاسبه می‌کنیم؟ دانستن این آمارها چه اهمیتی دارد؟

خب دلایل زیادی برای محاسبه نرخ تبدیل وجود دارد. میزان نرخ تبدیل حرف‌های زیادی برای گفتن به شما دارد فقط باید گوش شنوا داشته باشید. محاسبه نرخ تبدیل کمک‌تان می­کند تا

  • سئو سایت خود را آنالیز کنید: اگر نرخ تبدیل سایت خیلی پایین است، شاید جهت‌گیری سئو شما درست نبوده و کاربران اشتباهی را هدف گرفته‌اید. مثلا شما در سایت خود خدمات مراقبت از سالمندان و بیماران را ارائه می‌کنید، اما در یک باشگاه ورزشی حرفه‌ای کمپین تبلیغاتی راه بندازید!
  • ظرفیت واقعی کسب و کارتان را بسنجید: فرض کنید که صاحب یک سوپر مارکت در یکی از محله­‌های شهر هستید و هدف­تان فروش 100 کالا در روز است و در حال حاضر به این هدف رسیده‌­اید. در اینجا محاسبه نرخ تبدیل دیدگاهی از وضعیت کسب و کار شما را ارائه می‌­کند.
    • نرخ تبدیل رو به پیشرفت باشد، یعنی ظرفیت واقعی کسب و کار شما بیش از هدف تعیین شده است و می­‌توانید سود بیشتری کسب کنید.
    • نرخ تبدیل نزولی باشد، خیلی سریع متوجه می‌­شوید که مشتریان احساس نارضایتی دارند و با رسیدگی سریع، کسب و کارتان را نجات می‌­دهید.
  • گوگل را شیفته خود کنید: اگر نرخ تبدیل رو به پیشرفت باشد، گوگل متوجه سیر صعودی شما می‌­شود بنابراین ترافیک هدف بیشتری به سایت شما روانه می­‌کند. ولی شما باید دائما میزان نرخ تبدیل را اندازه‌گیری کنید و این روند صعودی را حفظ کنید تا توجه گوگل را از دست ندهید.
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
همیشه حق با مشتری است! رضایت مشتری از زبان بزرگان

اینها تنها بخشی از خوبی­ محاسبه نرخ تبدیل است با این­‌حال اگر کمترین آگاهی در مورد شرایط کسب و کار آنلاین داشته باشید و یا از اولین مقاله راهنمای قدم‌­به­‌قدم کسب و کار آنلاین ما را همراهی کرده باشید، متوجه می­‌شوید که این موارد چقدر برای موفقیت تجارت آنلاین شما اهمیت دارند.
اما چطور باید نرخ تبدیل سایت را افزایش دهیم و از پتانسیل­‌های آن بهره­‌مند شویم؟

روش‌های افزایش نرخ تبدیل سایت

با چه روش­هایی باعث افزایش نرخ تبدیل سایت شویم؟

پتانسیل نرخ تبدیل با استفاده از آنالیز­های مختلف قابل شناسایی است. مثلا باید عادات رفتاری کاربران را بشناسید و بدانید چه کارهایی را راحت انجام می‌­دهند و از انجام چه کارهایی طفره می‌­روند.
بعنوان نمونه کاربران سایت علاقه‌­ای به ارائه شماره تماس برای ثبت نام ندارند ولی از گزینه ثبت نام با استفاده از جی میل بسیار استقبال می­‌کنند. با شناخت همین یک عادت، تعداد افرادی که در سایت ثبت نام می­‌کنند را افزایش می­‌دهید.
بیایید ببینیم چه روش‌های دیگری به جز شناخت مخاطبین باعث افزایش نرخ تبدیل سایت می‌شود.

تست ABاز تست A/B استفاده کنید

تست A/B بهترین روش برای کاهش خطر تصمیم­‌گیری است که باعث می­‌شود با خیال راحت­‌تری سراغ راه­‌حل‌های خلاقانه برویم و در نتیجه استفاده از خلاقیت، فرصت­‌های پیشرفت جدیدی را به کسب و کار خود هدیه کنیم.

تست A/B یا تست تقسیم یک تکنیک برای افزایش نرخ تبدیل سایت است. فرض کنید که برای یک صفحه از سایت دو تا عنوان انتخاب کرده­‌ایم. با استفاده از تکنیک تست تقسیم متوجه می­‌شوید کدامیک از این دو عنوان مخاطب بیشتری جذب می‌­کند. بهتر است در مورد چگونگی انجام این تست مطالعه‌ای داشته باشید.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
۱۰ نکته ای که باید در مورد سرویس دهی به مشتری بدانید

خدمات و محصولات سایتبرای سایت، خدمات و محصولات خود ارزش ایجاد کنید

چرا دیگران باید شما را رقبا ترجیح دهند؟ شما چه ارزش واعتباری را به کاربران خود پیشکش می­‌کنید که به خود شما اختصاص دارد؟ در مورد پاسخ این سوالات فکر کنید. این­‌بار کمی بادقت به تبلیغات تلویزیون نگاه کنید. متوجه می­‌شوید که هر کدام از برندها سعی در بزرگ‌نمایی امکاناتی دارند که آنها را از سایر رقیبان جدا می­‌کند.
مثلا همین تبلیغات شهر فرش (که من اصلا ازش خوشم نمیاد) در یک تبلیغ چند ثانیه­‌ای شما را با یک لیست بلند بالا از امکانات منحصر به خودش بمباران می‌­کند. البته منظور من این نیست که مثل شهر فرش مخاطبان را تیر باران کنید! فقط ویژگی و ارزش منحصربفرد خودتان را پیدا کنید.
این ویژگی باید فراتر از یک شعار تبلیغاتی باشد زیرا شما موظفید با تمام توان به آن عمل کنید تا موجب افزایش نرخ تبدیل شوید. در این مرحله می‌­توانید از تست A/B کمک بگیرید.

محصولات با جزئیات زیادکاربر را با گزینه و حق انتخاب­ بیش از حد درگیر نکنید

زمانی­‌که کاربر با انتخاب­‌های زیادی مواجه می‌­شود، قدرت تصمیم­‌گیری‌اش کاهش می­‌یابد و در نتیجه ترجیح می­‌دهد حتی شده بصورت موقت سایت را ترک کند و این کار باعث بالا رفتن نرخ پرش سایت‌ می‌شود که اصلا با مزاج گوگل سازگار نیست.
در مورد محصول یا هر نوع خدماتی که دارید، خیلی واضح و روشن توضیح دهید و محصول یا خدماتی که بیش از همه انتخاب شده­‌اند را به کاربر پیشنهاد دهید یعنی همان بخش محبوب‌­ترین­‌ها که در اکثر سایت­های فروشگاهی و دانلود موزیک دیده‌­اید.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
هر آن چه که باید در مورد نرخ پرش ایمیل بدانید

استفاده از تصاویر در سایتاز تصاویر مثبت، پر انرژی و شاد استفاده کنید

تجربه نشان‌داه که استفاده از چنین تصاویری نقش موثری در افزایش نرخ تبدیل داشته‌­اند. این نوع تصاویر باعث می‌شود کاربر احساس خوشایندی نسبت به سایت شما داشته باشد و همین احساس خوشایند بهانه‌ای می‌شود تا مجددا به سایت شما بازگردد.

ابزار چت آنلاین برای سایتاز ابزار چت آنلاین استفاده کنید

وجود امکان چت آنلاین به کاربر احساس امنیت می­‌دهد و به او می­‌گوید که هر زمان نیاز داشته باشد در کنارش هستید و در کسری از ثانیه او را به پاسخ سوالاتش می‌­رسانید. فقط نکته­‌ای که باید به آن توجه کنید این است که با این ابزار، مزاحم کاربر نشوید یا به عبارتی، آیکن و پنجره چت را در بخشی از صفحه قرار ندهید که برای کاربر آزاردهنده باشد و یا بخشی از متن را بپوشاند.

نتیجه گیرینتیجه‌گیری

راستش برای افزایش نرخ تبدیل روش­‌های زیادی وجود دارد که در اینجا مجالی برای ارائه تمام آنها نیست. اما مراجعه به یک مشاور و طراح استراتژی بازاریابی و سئو، از تمامی این روش‌­ها موثرتر است. زیرا در نتیجه ی مشاوره با یک کارشناس در تمام هزینه­‌های مالی، زمانی و نیروی کار صرفه‌جویی می­‌کنید و در مقابل، فروش و سود بیشتری عایدتان می­‌شود.

در پایان مقاله
تبریک می‌گم. شما دوره اولیه راه‌اندازی کسب و کار آنلاین را با کسب اطلاعات اولیه افزایش نرخ تبدیل سایت به پایان رساندید. فراموش نکنید که برای ادامه این مسیر نیاز به مطالعه و پشتکار فراوان دارید و تیم میموس هم در کنار شماست. ما همین‌جا در بلاگ میموس، اطلاعات روز دنیای کسب و کار دیجیتال را برای‌شما بروزرسانی می‌کنیم و به تمام سوالات شما در انتهای مقالات پاسخ می‌دهیم. 
آموزش خود را ادامه دهید ...
آموزش تولید محتوا بر مبنای آخرین تغییرات سئو و بازاریابی دیجیتال
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
معرفی ۷ روش برای گردآوری بازخورد مشتریان
3.3/5 (3 دیدگاه)
تیم بلاگینگ میموس

تیم بلاگینگ میموس

توی خانواده میموس ما بچه‌های بلاگینگ سر و کارمون با محتواس. ما دوست داریم ارزنده‌ترین مطالب روز سئو وردپرس رو در اختیار شما علاقمندان دنیای سئو قرار بدیم. این‌رو هم اضافه کنیم ما قبل هرچیزی از صحت اطلاعات بلاگ میموس مطمئن می‌شیم سپس اونا رو منتشر می‌کنیم و در اختیارتون قرار می‌دیم.
شما هم می‌تونید با نوشتن نظرات و انتقادات خودتون عضوی از این خانواده بشید. امتحانش مجانیه!

میخواید درموردمون بیشتر بدونید؟

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال خدمات حرفه ای سئو هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

کارگاه‌های سئو و وبمستری

کتاب‌های رایگان سئو

دلایل انتخاب پلتفرم سئو مانگو

24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان

4
خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)

avatar
فایل های تصویری و عکس
 
 
 
فایل های ویدیویی و صوتی
 
 
 
سایر انواع فایل
 
 
 
2 تعداد نظرات
2 رشته نظرات
0 دنبال کننده ها
 
داغ ترین نظرات
داغترین نظرات
4 نویسندگان نظرات
احسان رئیسیMina Mozhganفریده کوه‌برHasti Rahmani نویسندگان نظرات اخیر
  اشتراک  
اطلاع از
Mina Mozhgan
مهمان
Mina Mozhgan

سلام. تشکر از مقاله مفیدتون. امیدوارم این گونه مقالات را بیشتر کنید.
این نرخ تبدیل را باید از کجا یا با چه ابزاری سنجید؟ که ببینیم وضعیت سایتمون چگونه است.
با تشکر

احسان رئیسی
کاربر
احسان رئیسی

سلام میناجان، خوشحالیم که براتون مفید بوده. حتما این گونه مقالات را افزایش می دهیم.
همانگونه که در باالا توضیح دادیم با استفاده از Goal در گوگل آنالیتیکس می توانید نرخ تبدیل را اندازه گیری کنید. همچنین از تعداد کاربرانی که از شما خرید کرده اند این موضوع صدق می کند.
با تشکر

Hasti Rahmani
مهمان
Hasti Rahmani

با سلام و خدا قوت خدمت تیم محترم میموس
از اینکه زمان می گذارید و مقالات فوق العاده ای برای کاربرانتان تهیه می کنید واقعا سپاسگزارم. این مقاله خیلی آموزنده بود، مخصوصا قسمت تنظیم هدف در گوگل آنالیتیکس، فرمول نرخ تبدیل سایت و تست A/B

فریده کوه‌بر
مهمان
فریده کوه‌بر

سلام هستی عزیز
ممنون از توجه شما به این مقاله
مواردی که اشاره کردین از مهم‌ترین موارد برای افزایش نرخ تبدیل سایت هستند. البته استفاده از تکنیک A/B کاربردهای زیادی دارد که توصیه می‌کنم مطالعه مفصلی در این مورد داشته باشید.

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان