2022-05-18

موتور جستجوگر سایتی است که برای بدست آوردن اطلاعات به کاربران کمک می کند. موتورهای جستجوگر سایتی است که با گرفتن عبارت های کوتاه، کاربر را با لیستی از سایت ها رو به رو می کند تا او بتواند به پاسخ سوال و درخواست خود برسد.

در این مقاله که درباره نقش موتورهای جستجو در فرآیند سئو و بهینه سازی وب سایت است، شما یاد می‌گیرید که موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند، مردم چگونه از آن ها استفاده می‌کنند و چه نوع سوالاتی در آن ها ارسال می‌کنند. ما به پیشینه فنی گوگل هم نگاهی خواهیم انداخت.

بیایید به موتورهای جستجو و معیارهای معمول رتبه دهی آن که باید بر آن متمرکز شوید، دقیق تر نگاه کنیم.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

موتورهای جستجو شامل سه عنصر اصلی هستند:

  1. خزیدن در وب سایت ها
  2. ایندکس کردن آن ها
  3. رتبه بندی نتایج

این فرآیند تقریبا مثل تصویر زیر پیش می‌رود:

فرآیند جستجو
خزیدن(Crowl)

خزیدن به معنای اسکن کردن وب سایت ها در بخش های مختلف محتوا، کلمات کلیدی، عناوین، هایپرلینک ها، و تصاویر به وسیله ربات های کوچک است.
فرآیند خزیدن، تمامی هایپرلینک هایی را که وب سایت را به وب سایت های دیگر متصل می‌کند، تشخیص می‌دهد. این فرآیند می‌تواند هر صفحه ای را برای یافتن لینک جدید بارها و بارها تحلیل کند. ربات ها به طور منظم در سراسر اینترنت برای یافتن بروزرسانی های جدید می‌خزند.

ایندکس کردن

بعد از مرحله خزیدن، ایندکس سازی صورت می‌گیرد. این جور می‌توانید تصور کنید که ایندکس، یک کاتالوگ غول پیکر یا یک کتابخانه مملو از وب سایت های سراسر دنیاست. معمولا کمی زمان می‌برد تا یک وب سایت ایندکس شود. تجربه ما می‌گوید چیزی بین 1 تا 10 روز.
نکته ویژه: شما می‌توانید چک کنید ببینید در حال حاضر کدام صفحات وب سایتتان به وسیله این اپراتور جستجو ایندکس شده اند. کافی است در مرورگر کامپیوتر آدرس مورد نظر را وارد کنید و کلید اینتر را بفشارید: site:domain.com
علاوه بر این، هر بار که تغییری در وب سایت ها انجام می‌گیرد، دوست خوب خزنده ما دوباره آن را مرور می‌کند. به خاطر داشته باشید که تا وقتی که به روزرسانی های وب سایت ایندکس نشده باشند در صفحه نتایج جستجو ظاهر نمی شوند.

[promotion id=”27796″]

رتبه بندی نتایج

نتایج، هم برای توسعه دهندگان حیاتی هستند و هم برای کاربران. موقعی که یک کاربر اینترنت یک جستجو را ارسال می‌کند، موتور جستجو وب سایت های ایندکس شده را می‌کاود و نتایج مطابق با آن را استخراج می‌کند.
این پروسه شامل یافتن پاسخ سوال ها در میان بیلیون ها وب سایت است و بر اساس الگوریتم های مختلف صورت می‌گیرد.
کمپانی های راه اندازی کننده موتورهای جستجو (یعنی گوگل، مایکروسافت و یاهو) روش محاسباتی دقیق الگوریتم هایشان را مخفی نگه می‌دارند. با این وجود بسیاری از معیارهای رتبه دهی به خوبی شناخته شده اند.

معیارهای رتبه دهی کدامند؟

بسیاری از این معیارها اثبات شده اند، اما برخی از آن ها در حد حدس و گمان یا حتی افسانه اند. در راس همه این ها تعدادی مهم تر از بقیه هستند. سیریوس شپارد از موسسه Zyppy فهرست خوبی از معیارهای رتبه دهی گوگل درست کرده است.
شما لازم نیست همه معیارهای رتبه بندی را یاد بگیرید اما خوب است که یک مرور کلی بر آن ها داشته باشیم.

عوامل مهم در موفقیت سئو


یکی از مهم ترین این معیارها، پروفایل بک لینک است که بر مبنای تعداد و کیفیت بک لینک های وب سایت های دیگر ارزیابی می‌شود. نحوه تخمین گوگل در خصوص آتوریتی وب سایت ها، به آسانی قابل حدس است. هر بک لینکی اساسا یک جور تقلید از اسناد علمی است.

تعدادی از معیارهای مهم رتبه دهی (بدون ترتیب خاصی) :

  • استفاده از کلمات کلیدی و عبارات مرتبط
  • پروتکل HTTPS
  • لینک های داده شده
  • املا و گرامر
  • آتوریتی موضوع
  • اشتراک در شبکه های مجازی
  • عمر Domain
  • AMP
  • چینش صفحه

معیارهای رتبه دهی را می‌توان به دو دسته معیارهای سئوی on-page (شامل سئو تکنیکال) و ساخت بک لینک یا معیارهای سئو خارجی تقسیم کرد.

مردم چگونه از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند؟

به طور خلاصه: نکته اصلی سئو، دوست بودن با کاربران و موتورهای جستجوست. اگر شما همه پول و وقتتان را بر روی سئوی تکنیکال سرمایه گذاری کنید، کار خوبی کرده اید. ولی اگر تعاملتان با کاربران ضعیف باشد، ممکن است موقعیتتان متزلزل شود و این طوری فقط پولتان را هدر داده اید. اهمیت به نظر کاربر، یک از مهم ترین اولویت هاست.
تصویر زیر نمایانگر یکی از رایج ترین رویه های جستجوی کاربران در موتورهای جستجوست:

فرآیند جستجوی کاربر


فرآیندهای عملکرد موتورهای جستجو در طول سال ها به تکامل رسیده اند. با این وجود در اصل همانی هستند که از ابتدا بودند:

  • نیاز به راه حل، اطلاعات یا پاسخ
  • تایپ کردن نیاز خاص در فرم جستجوی (کلمه کلیدی) در موتور جستجو
  • دستیابی به اولین نتایج
  • کلیک بر روی یک یا چند نتیجه (وب سایت)
  • مرور وب سایت ها برای پیدا کردن پاسخ
  • رفتن به نتایج دیگر موجود در صفحه اول نتایج و یا در صورت نرسیدن به پاسخ، تغییر دادن سوال جستجو.

سهم موتورهای جستجو از میزان جستجو

در چارت زیر می‌توانید ببینید که مردم بیشتر از کدام موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. داده ها از وب سایت Netmarketshare گرفته شده است.

سهم بازار موتورهای جستجو
ما چگونه پرسش ها را طبقه بندی می‌کنیم؟

سه نوع مختلف از جستجوی سوالات این ها هستند:
1-سوالات مربوط به فضای دیجیتال و وب
2-سوالات مربوط به کسب اطلاعات
3-سوالات مربوط به موضوعات تجاری

سوالات مربوط به فضای دیجیتال و وب:

این سوالات نمایانگر قصد جستجوی کاربر برای یافتن برند یا وب سایت خاص است. مردم ترجیح می‌دهند به جای این که از حافظه مرورگر یا بوکمارک ها استفاده کنند، «یوتیوب» یا «گوگل» را در موتورهای جستجو تایپ کنند.
ما در مورد مطالعاتیمان، 1.6 بیلیون کلمه کلیدی، برند (مانند یوتیوب، فیس بوک و گوگل) و نیز بالاترین حجم جستجویشان در گوگل را بر اساس سوالات مرتبط با فضای وب تحلیل کرده ایم.

سوالات مربوط به کسب اطلاعات:

این عبارت زمانی استفاده می‌شود که کاربران در جستجوی اطلاعات هستند. وقتی که به دنبال وب سایت خاصی نمی گردند بلکه به دنبال پاسخ یک سوال یا راهنمایی برای چگونه انجام دادن کاری هستند. مانند «چگونه پیتزا بپزیم؟».

سوالات مربوط به موضوعات تجاری:

این نوع سوالات به منظور انجام روابط تجاری پرسیده می‌شوند. این دسته سوالات معمولا به همراه نام یک محصول می‌آیند (مانند کتانی نایک ایرمکس) یا دسته بندی (اسنیکرز). ضمن این که می‌توانند به همراه عبارات: «کجا بخریم؟»،«»قیمت» یا مشابه این ها نوشته شده باشند.
بلاگ پست های زیادی درباره این که چگونه می‌توان سوالات مورد جستجو را هدف گذاری کرد، وجود دارد. با این وجود، به دلیل افزایش روزافزون محبوبیت دستیاران صوتی مانند Siri، Google Now یا Alexa این کار در آینده چندان آسان نخواهد بود.
سوالات مربوط به کسب اطلاعات، با باز شدن یک اپلیکیشن یا دادن گزینه ای برای خرید، می‌توانند به سرعت تبدیل به سوالات تجاری شوند.

به روز رسانی های صفحه نتایج جستجو SERP

در صفحه اول نتایج جستجو بودن خوب است، امتیاز آوردن در سه تای اولی عالی است، اما فقط اولی برنده این بازی می‌شود. مگرنه؟ اهمیت قضیه در همین است.
وب سایت های سراسر جهان، روزانه، هفتگی یا ماهانه به روز رسانی می‌شوند. بله، بعضی هایشان این طور نیستند ولی تعدادشان کم است. موضوع این است که اینترنت روز به روز دارد رشد می‌کند. وقتی که وب سایت ها و تغییراتشان دارند به وسیله موتور جستجو ایندکس می‌شوند، نتایج جستجوی ارگانیک ممکن است تغییر کند.
معیار مهم دیگر، الگوریتم های گوگل هستند که پیوسته در حال تغییرند. تغییر ترفندهای جزئی ممکن است اثری نداشته باشند، اما به روزرسانی یک الگوریتم مهم می‌تواند مثل زلزله همه چیز را زیر و زبر کند.

تغییرات موتور جستجو


چیزی که ما سعی داریم بگوییم این است که شما حتی اگر یک برنده باشید، موقعیتتان به احتمال زیاد در روزهای آینده به وسیله رقبا تغییر می‌کند و برعکسش هم احتمال دارد.

در چارت زیر، شما می‌توانید اهمیت بالاترین رتبه داران گوگل را بر اساس نرخ پراکندگی کلیک های ارگانیک (CTR) شان در ماه می‌2019 ببینید. نتایج بر اساس اطلاعات Advancedwebranking جمع آوری شده اند.

اهمیت بالاترین رتبه داران گوگل

پاسخ های برجسته در SERP

یقینا رتبه اول بودن مهم است اما این روزها شما باید به موقعیت صفر ( به انگلیسی: Zero Position) هم فکر کنید.
بیایید نگاهی بیندازیم به نتیجه جستجوی سوال: «چگونه سیب زمینی بپزیم؟». اولین نتیجه در گوگل یک بخش برجسته به همراه تمامی اطلاعات مهم است، بنابراین دیگر نیازی نیست که شما نتایج دیگر را هم چک کنید.

ریچ اسنیپت در گوگل

این قابلیت در حال حاضر زبان فارسی را پشتیبانی نمی کند ولی در آینده ای نزدیک به احتمال زیاد این محدودیت برای فارسی زبانان رفع خواهد شد.

گوگل دارای تعداد زیادی پاسخ برجسته یا SERP Features است که به آن ها Rich snippet هم گفته می‌شود. ولی چرا باید به آن ها اهمیت بدهید؟ دلیلش این است که ریچ اسنیپت ها بر رفتار کاربری که نتیجه جستجوی گوگل را می‌بیند تاثیر می‌گذارند. به بیان دیگر، نتایج جستجوی ارگانیک عمومی، در بسیاری موارد نسبت به آن ها نرخ کلیک (CTR) پایین تری دارند.
دلیلش این است که SERP features جذابیت بصری بالاتری دارد و غالبا اطلاعات کافی را در نتایج جستجو ارائه می‌کند. بنابراین کاربران مجبور نیستن بر روی نتایج دیگر کلیک کنند و فقط بر روی نتایج برجسته کلیک می‌کنند.
این ها یکی از رایج ترین ریچ اسنیپت هایی است که در صفحه جستجوی نتایج گوگل (SERP) مشاهده می‌کنید:

  • قطعه برجسته (Featured Snippet)
  • جعبه پاسخ
  • چرخ و فلک (محصول، ویدئو، محصول)
  • پک تصویر
  • پک نقشه
  • Featureهای اسپانسر شده، شامل (Google Ads, flights, shop on Google)
  • نمودار دانش
  • تاپ استوری ها
  • ایونت ها
  • لینک صفحات

بهترین کار این است که راهی برای تجزیه و تحلیل این نتایج پیشرفته پیدا کنیم. به عنوان نمونه SERPChecker این کار را به خوبی انجام می‌دهد. فقط کلمه کلیدی را تایپ کنید، سپس مکان و نوع دستگاه را تایپ کنید. این ابزار به شما نتایج جستجو و پاسخ های برجسته ای را که وجود دارند نشان خواهد داد. ضمن آن که این ابزار این تاثیر را در مقیاس 0 تا 5 تخمین می‌زند.
برای اطلاعات بیشتر بر روی بخش برجسته Feature کلیک کنید. ضمن آن که اگر بر روی گزینه «مرور اسنپ شات» کلیک کنید، می‌توانید ظاهر واقعی SERP را ببینید.

ابزار SERPChecker

نتیجه گیری:

عملکرد موتورهای جستجو فرآیندی را شکل می دهد که بر اساس آن سایت شما رتبه می گیرد. آن ها از الگوریتم هایی تبعیت می‌کنند که بیشترشان بر ما پنهان است اما بر اساس همان تعداد معدودی که بر آن ها اشراف داریم، توانسته‌ایم تعدادی از تکنیک های سئوی داخلی و خارجی را ایجاد کنیم. فرآیند بهینه سازی وب سایت مستلزم توجه خاص به دستورالعمل های گوگل است که فراگیری آن ها نیاز به زمان و تمرین زیاد دارد.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)