2022-02-02

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا کسب و کارهای مختلف در سراسر جهان میلیون ها دلار هزینه می کنند تا وب سایت خود را به صفحه اول نتایج گوگل برسانند؟ اصلا این صفحه اول و جز نتایج اول بودن چه مزیتی دارد؟ اهداف سئو دقیقا چیست؟

سئو مخفف چیست؟ کلمه SEO که همان کوتاه شده عبارت Search Engine Optimization است در نهایت موجب می شود تا وب سایت شما از گوگل اعتبار و رنک بیشتری بگیرد. در نتیجه گوگل آن را در معرض دید کاربران بیشتری قرار می دهد. اما سوال اینجاست که آیا صاحبان کسب و کار این همه هزینه می کنند تا خود را به افراد بیشتری در اینترنت نشان دهند؟ مگر راه های دیگری برای این کار وجود ندارد؟ در این مقاله از شرکت میموس می خواهیم بررسی کنیم که اهداف سئو چیست و چرا آنقدر مورد توجه کسب و کارهای بزرگ قرار گرفته است. اما قبل از آن بد نیست مفاهیم اولیه سئو را مرور کنیم.

انواع سئو چیست؟

پیش تر گفتیم که سئو مخفف چیست و چطور می توان با آن به صفحه اول گوگل راه پیدا کرد. اما هر نوع وب سایت و بیزینسی به یک شیوه و استراتژی در سئو احتیاج ندارد. سئو انواع متفاوتی دارد که هر کدام می تواند با توجه به نیاز و هدف یک وب سایت بکار برده شود. در ادامه انواع سئو را بررسی کرده ایم:

سئو تکنیکال (Technical SEO)

سایت شما ممکن است چندین اشکال فنی داشته باشد که باعث شود ربات های گوگل نتوانند آن را به خوبی بررسی یا در اصطلاح انگلیسی کرول (crawl) کنند. آدرس URL صفحات، سرعت سایت و نمایش درست هر یک از بخش های آن در این نوع سئو بررسی می شوند.

سئو داخلی  (On page seo)

هر آیتمی که در درون صفحات وب سایت قابل مشاهده است، مانند قالب سایت، محتوا، تصاویر، دسته بندی ها و … همه در این زیر مجموعه قرار می گیرند. به عنوان مثال در سئو داخلی بر روی بهینه سازی عنوان محتواها، استفاده از هدینگ ها (H1 و H2 و …)، لینک های داخلی و موارد دیگر کار می شود.

سئو خارجی (Off page seo)

هر کاری که در خارج از وب سایت و برای افزایش ترافیک و اعتبار آن انجام می شود مربوط به سئو خارجی است. در این نوع سئو، سئوکاران تمرکز خود را بر روی بک لینک سازی، تبلیغ برند و گرفتن بازدید بیشتر می گذارند.

سئو محلی (Local seo)

در سئو محلی هدف آن است که هر چه بیشتر خود را به افراد و کسب و کارهای محلی معرفی کنید. به عنوان مثال یک رستوران در شهر شیراز با سئو محلی، کسب و کارها و کاربران ساکن شیراز را هدف می گیرد و برای معرفی خود به آن ها تلاش می کند. همچنین با ثبت رستوران خود در گوگل مپ بازدید بیشتری دریافت می کند.

هر وب سایتی ممکن است به یک یا چند نوع از سئوهایی که نام برده شد احتیاج داشته باشد. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که نوع سئو مورد نیاز یک وب سایت را تعیین می کند، هدف آن است. در ادامه با اهداف سئو بیشتر آشنا می شویم.

حتما بخوانید :  استراتژی سئو چیست و چگونه استراتژی صحیحی برای سئو سایت بسازیم؟

در سئو چه اهدافی را دنبال می کنیم؟

تا اینجا با معنی و کاربرد سئو آشنا شدید و حالا می دانید که سئو در نهایت به گرفتن ترافیک، بازدید و اعتبار از گوگل منجر می شود. افراد یا کسب و کارهای مختلف اهداف متفاوتی را برای بهینه سازی وب سایت های خود دنبال می کنند. در این بخش قصد داریم اهداف مختلف سئو را بررسی کنیم تا شما هم برای وب سایتتان ایده بگیرید. شاید سئو بتواند به رشد و پیشرفت بیزینس شما هم کمک کند!

بازاریابی سئو چیست؟ انفجاری کردن فروش!

اگر یک وب سایت فروشگاهی دارید و یا در سایت خود خدمات مختلفی را در ازای هزینه مشخص ارائه می دهید، با سئو می توانید فروش خود را انفجاری کنید! هر چقدر بازدید بیشتر باشد، احتمال بیشتری دارد که گذر مشتریان بالقوه به وب سایت شما بیافتد! اگر هم که بازدید کنندگان دانش مختصری از سئو داشته باشند، می دانند که گوگل هم برای وب سایت شما اعتبار قائل شده است. بنابراین احتمال بیشتری دارد که آن ها هم به وب سایت شما اعتماد کنند.

برای همین است که بازاریابی سئو امروزه اهمیت فراوانی پیدا کرده است. یعنی کسب و کارها برای فروش بیشتر سعی در بهبود سئو و گرفتن پوزیشن های اول گوگل را دارند. فراموش نکنید که بازدید از وب سایت تنها مسئله ای نیست منجر به فروش شما می شود. فروش ترفند و تکنیک های خاصی دارد. اگر دوست دارید بدانید چطور می توانید فروش خود را افزایش دهید، یک قلم و کاغذ بردارید، سری به مقاله 3 مرحله مهم برای افزایش فروش بزنید و نکات مفید آن را یادداشت کنید!

سبقت از رقبا

اگر همه یا بخشی از مخاطبانتان از طریق اینترنت با شما در تماس هستند و از خدمات یا محصولاتتان استفاده می کنند، مطمئن باشید که رقبای شما هم در حال حاضر انرژی و هزینه زیادی بر روی سئو وب سایت خود صرف کرده اند. بنابراین هر چقدر وب سایتتان را برای موتورهای جستوی گوگل و کاربران بهینه سازی کنید، نه تنها از رقبا عقب نمی مانید، بلکه چند مرحله هم جلوتر خواهید بود.

راضی نگه داشتن مخاطبان

بهبود سئوی یک وب سایت جوانب مختلفی را در بر می گیرد. شما با به روز رسانی کردن محتواها، قرار دادن مطالب مفید در سایت، ایجاد صفحات پشتیبانی و موارد دیگر هم به گوگل حسن نیت خود را نشان می دهید هم کاربران را راضی نگه می دارید! هر چقدر هم کاربران از سایت شما راضی باشند، تجربه کاربری یا UX بالاتری خواهید داشت. UX یکی از مهم ترین فاکتورها برای گوگل است.

گرفتن تبلیغات

حتما شما هم به هنگام باز کردن یک وب سایت، با تبلیغات متعددی در گوشه و کنار صفحه مواجه شده اید. در عصر امروز و با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، تبلیغات اشکال مختلفی پیدا کرده اند و تبدیل به یکی از پردرآمد ترین مشاغل دنیا شده اند. اگر وب سایت شما در صفحه نتایج گوگل رتبه و جایگاه خوبی داشته باشد، بیزینس های دیگر نیز تمایل پیدا می کنند از این فرصت برای دیده شدن وب سایت خود استفاده کنند.

حتما بخوانید :  5 نکته طلایی قبل از سفارش خدمات سئو سایت

بنابراین شما می توانید در ازای مبالغ مختلف، تبلیغ وب سایت های دیگر را در سایت خود قرار دهید. البته باید توجه داشته باشید که قرار دادن تبلیغات متعدد در صفحات از جذابیت و زیبایی ظاهر وب سایت کم می کند. بنابراین شما به عنوان صاحب سایت باید به صورت حساب شده تبلیغ بگیرید.

نگه داشتن بازدیدکنندگان

یکی از موارد بسیار مهم در سئو، محتوای وب سایت است. این محتواست که تعیین می کند کاربرد به محض ورود در سایت می ماند و یا سریع آن را می بندد و به سراغ سایت دیگری می رود. اگر محتوا مفید باشد، به سوالات کاربر به خوبی پاسخ بدهد و تصاویر جذاب داشته باشد کاربر را برای ماندن و خواندن مطلب در سایت ترغیب می کند.


یکی از فاکتورهای مهم دیگر که باعث نگه داشتن کاربر در سایت می شود، استفاده از لینک های داخلی است. با این روش، کاربر به صفحات مختلف وب سایت هدایت می شود و مدت زمان زیادی را در سایت می ماند. در نتیجه نرخ پرش (یا Bounce Rate) سایت کاهش پیدا می کند. گوگل هم این را می فهمد و با رنک دادن به سایت، شما را تشویق می کند!

افزایش اعتبار دامنه

اعتبار دامنه (به انگلیسی: Domain Authority) خیلی برای گوگل اهمیت دارد. برای همین هم یکی از اهداف سئو، بالا بردن اعتبار دامنه یا DA سایت است. هر چقدر محتوای وب سایت شما کاربردی تر و جذاب تر باشد، کاربر از آن استقبال می کند. بنابراین احتمال بیشتری هم دارد که در قسمت دیدگاه ها، نظر خود را بنویسد و یا آدرس صفحه سایت را برای دیگران بفرستد. همین درگیر شدن کاربر با محتواست که اعتبار دامنه را افزایش می دهد.

چطور اهداف سئو را مشخص کنیم؟

برای این که بتوانید تشخیص دهید که کسب و کار و وب سایت شما به چه کدام نوع از سئو احتیاج دارد، کافیست تنها هدف خود را از بهینه سازی وب سایتتان مشخص کنید. برای تعیین هدف سه مرحله وجود دارد. اگر بتوانید به درستی آن ها را انجام دهید، هدف خود را از سئو سایت پیدا می کنید. پس از آن می توانید دست به کار شوید و برای بهینه سازی و پیشرفت وب سایتتان تلاش کنید.

مرحله اول: هدف را اندازه گیری کنید

چند ماه بعد قرار است به چه چیزهای دست یافته باشم؟
کافیست نیاز و خواسته خود و کسب و کارتان را مشخص کنید و بدانید که به دنبال چه هدفی در آینده هستید. به عنوان مثال هدف یک نفر ممکن است افزایش درآمد کسب و کارش باشد و یا دیگری برند سازی و معروف کردن بیزینس خود را هدف قرار دهد. تجربه نشان می دهد که درصد بیشتری از افرادی که به دنبال بهینه سازی سایت خود هستند برای درآمد بیشتر از طریق فروش محصولات و یا خدمات تلاش می کنند. بنابراین این افراد باید میزان دقیق افزایش درآمد را اندازه گیری کنند. آن وقت است که می توانند بسنجند که چه تعداد بازدید و یا خرید در روز احتیاج دارند.

حتما بخوانید :  سئو کار چیست و بهترین سئو کار ایران کیست؟

مرحله دوم: بنچ مارک کنید

در حال حاضر در کجا ایستاده ام؟
بنچ مارک کردن (به انگلیسی: Benchmark) به زبان ساده یعنی مقایسه کردن استانداردهای اولیه و مهم یک محصول، پروژه، بیزینس و … با موارد مشابه. حالا بنچ مارک کردن در سئو وب سایت به چه کار شما می آید؟
به عنوان یک صاحب کسب و کار که قصد بهینه سازی وب سایت خود را دارد، شما باید یک چشمتان به سایت خود و یک چشمتان به سایت رقبا باشد! یعنی کارهایی را که تا الان وب سایت های رقیب انجام داده اند بررسی کنید. مهم ترین هدف از بنچ مارک کردن این است که بتوانیم استاندارد های اولیه را در وب سایت خود داشته باشیم و سپس برای بهتر شدن و رقابت با وب سایت های دیگر تلاش کنیم. کلمات کلیدی نقش مهمی را در سئو وب سایت و گرفتن رنک از گوگل ایفا می کنند. بنابراین نکته مهم در بنچ مارک کردن آن است کلمات کلیدی که رقبا از آن ها در محتواهای وب سایت خود استفاده کرده اند و با آن ها رنک گرفته اند یادداشت کرده و در محتواهای خود بکار ببرید.

مرحله سوم: نوع سئو را مشخص کنید

چطور قرار است به هدف تعیین شده برسم؟
حالا که به قدر کافی اطلاعات جمع آوری کردید با کلمات کلیدی به دست آمده و نیاز مخاطبان خود می دانید که به چه موضوعاتی بپردازید و چه نوع محتوایی را برای مخاطبانتان درست کنید. دیگر وقت آن است که برای کلمات کلیدی که تا الان رنک نگرفته اید دست به کار شوید. در اینجاست که متوجه می شوید به سئو داخلی احتیاج دارید. شاید هم نیاز باشد چندین مشکل فنی را در سایت رفع کنید. آنگاه سئو تکنیکال به کار شما می آید. همچنین اگر برای درآمد و بازدید بیشتر تلاش می کنید، گرفتن بک لینک و دادن تبلیغات همان کارهاییست که در سئو خارجی برای شما انجام می شود.
فراموش نکنید که در انجام تمامی این مراحل شما به یک راهنما و مشاور احتیاج دارید. اگر از یک مشاور سئو کمک بگیرید، نتایج بهتر و مطمئن تری به دست خواهید آورد.

با خواندن این مقاله از سایت میموس متوجه شدیم با اینکه سئو در نهایت منجر به نتایج یکسانی برای همه وب سایت ها می شود و بر روی گرفتن رنک از گوگل تمرکز دارد، افراد می توانند اهداف متفاوتی را برای بهینه سازی وب سایتشان دنبال می کنند. به عبارتی دیگر، کاربرد سئو چند مورد مشخص است. اما می توان با توجه به هدف گذاری هر وب سایت، استفاده های متفاوتی از آن کرد. همه چیز از مرحله اول هدف گذاری برای سئو، یعنی اندازه گیری هدف شروع می شود.

در ادامه مراحل دیگر و جمع آوری اطلاعات لازم، شما متوجه می شوید که برای رسیدن به هدف، از چه نوع سئو باید استفاده کنید. فراموش نکنید که در هر مرحله می توانید از کمک یک متخصص بهره مند شوید. اگر هم از همان اول بهینه سازی وب سایت و هدفگذاری برای سئو را به افراد کارشناس و متخصص بسپارید، دیگر جای هیچ نگرانی نخواهید داشت.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)