2019-02-03

امروزه کمتر کسی هست که برای کارهای اینترنتی خود از موتورهای جستجوی اینترنت استفاده نکند. تقریبا 3.5 میلیارد جسجوی روزانه تنها در گوگل انجام می شود بنابراین مردم زیادی از موتورهایی مثل گوگل و بینگ برای جستجو استفاده می کنند. پس کسب و کارهای اینترنتی برای موفقیت در زمینه فعالیت و بازار هدف خود باید در نتایج برتر موتورهای جستجو مثل گوگل حضور پیدا کنند تا بتوانند تعداد بازدید کننده ها و مشتریان خود را افزایش دهند.

 

گوگل و دیگر موتورها برای رتبه بندی از یک سری الگوریتم های خاص و محرمانه استفاده می کنند. بازاریاب های جستجو با انجام آزمایشات بسیار سعی در یافتن این الگوریتم ها و پارامترهای تاثیر گذار در آن می باشند. بعضا خود این شرکت ها نیز (مانند گوگل یا بینگ) راهنمای بررسی کیفیت خود را برای رتبه دهی و کنترل سایت ها ارائه می کنند. در این مقاله ما سعی کرده ایم که این مباحث رو پوشش بدیم.

فصل اول

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند

تصور من از طرز کار موتورهای جستجوموتورهای جستجو اینترنت یا Search engines دو کارکرد اصلی دارند: خزیدن (Crawling) و شاخص کردن (Indexing)، و تهیه کردن لیستی رتبه بندی شده از وب سایت هایی که بیشترین ارتباط را با موضوع شناسایی شده برای پرس و جوی کاربران داشته باشد.

1-خزیدن و شاخص بندی کردن

خزیدن و شاخص بندی کردن میلیاردها سند، صفحه، اخبار، فیلم و رسانه در اینترنت.

2-تهیه کردن جواب ها

تهیه کردن جواب برای جستار کاربران، که اغلب از طریق لیست صفحات مربوطه ای که آنها را بازیابی کرده اند و رتبه بندی شده اند تشکیل می شود.

1-خزیدن و شاخص بندی کردن

خزیدن و شاخص بندی کردن

اینترنت را به صورت شبکه ای از ایستگاه های مترو در یک شهر بزرگ در نظر بگیرید. هر ایستگاه یک سند منحصر به فرد می باشد (که اغلب صفحه وب هستند، اما گاهی اوقات یک PDF، JPG و یافایل های دیگر نیز می توانند باشند). موتورهای جستجو نیاز به مسیری دارند تا در میان کل شهر بخزند و ایستگاه ها را پیدا کنند. پس آن ها از بهترین مسیر ممکن استفاده می کنند که به آن لینک می گویند. هدف از ساختن لینک ها برای بستن تمام صفحات در کنار یکدیگر در اینترنت می باشد.

لینک ها به موتورهای جستجو که آن ها را خزنده یا عنکبوت نیز می گویند، اجازه می دهند تا به میلیاردها سند به هم پیوسته در وب دسترسی پیدا کنند. زمانی که موتورها این صفحات را پیدا می کنند، آن ها را رمزگشایی می کنند و به صورت قسمت های انتخابی در پایگاه داده های عظیمی ذخیره می کنند، تا در آینده وقتی به آن ها در یک جستجو نیاز پیدا شد آن ها را فراخوانی کنند. برای انجام دستورات بسیار بزرگ که شامل جمع آوری میلیاردها صفحه که در کسری از ثانیه قابل دسترسی باشند، شرکت های موتورهای جستجو، مراکز داده هایی در سرتاسر دنیا ساخته اند.

[promotion id=”27779″]

از این تجهیزات ذخیره غول پیکر شامل هزاران دستگاه برای پردازش مقدار بزرگی از اطلاعات با سرعت زیاد استفاده می شوند. وقتی شخصی جستجویی را در هر کدام از موتورهای جستجو اصلی انجام می دهد، آن ها نتیجه را سریع مطالبه می کنند، حتی یک یا دو ثانیه تاخیر می تواند باعث نارضایتی شود. پس موتورها تا جای ممکن با سرعت زیاد کار می کنند تا پاسخ ها را تهیه کنند.

2-تهیه کردن جواب ها

ارائه ی جوابموتورهای جستجو اینترنت دستگاهای پاسخ دهنده می باشند. وقتی شخصی به صورت آنلاین جستجو می کند، موتور جستجو خود را در میلیاردها سند به تکاپو می اندازند و 2 کار انجام می دهد: اول نتایجی که با جستار مرتبط یا مفید هستند را بازمی گرداند، دوم این نتایج را بر اساس محبوبیت وب سایت های ارایه دهنده اطلاعات رتبه بندی می کنند. هر دو عامل مرتبط بودن و محبوب بودن تحت تاثیر فرآیند سئو می باشند.

جواب های موتور جستجو گوگل

چگونه موتورهای جستجو ارتباط و محبوبیت را تشخیص می دهند؟

مرتبط بودن برای موتورهای جستجو فقط به معنی پیدا کردن صفحه ای با کلمات مناسب نیست. در اولین روزهای وب، موتورهای جستجو بیشتر از این مرحله ساده جلو نرفته بودند و نتایج جستجو ارزش محدودی داشتند. با گذشت سال ها، مهندسین راه های بهتری برای رسیدن به نتایج جستجو طراحی کردند. امروزه صدها عامل بر روی مرتبط بودن تاثیر می گذارند، و ما می خواهیم در این راهنما بر روی مهم ترین موارد آن بحث کنیم.

موتورهای جستجو به طور معمول فرض می کنند که سایت ها، صفحات یا اسناد محبوب تر، شامل اطلاعات با ارزشتری هستند. این فرضیه با توجه به رضایت کاربر با نتایج جستجو، نسبتا موفق بوده است. محبوبیت و مرتبط بودن به صورت دستی مشخص نمی شود. در عوض موتورها معادلات ریاضی خاصی را به خدمت گرفته اند تا مو را از ماست جدا بکنند (مرتبط بودن را بررسی کنند) و بعد به نسبت کیفیت، آن را رتبه بندی می کنند (محبوبیت).

این الگوریتم ها صدها متغیر را با هم مقایسه می کنند. در زمینه بازاریابی جستجو، به این متغیرها (عوامل رتبه بندی) اشاره می کنیم.

راز موفقیت در موتورهای جستجو

(یا چگونه بازاریاب های جستجو موفق می شوند)

الگوریتم های پیچیده موتورهای جستجو اینترنت ممکن است به نظر غیر قابل نفوذ برسند. در واقع موتورها خودشان یک دیدگاه کوتاهی به چگونگی دریافت نتایج بهتر یا ذخیره بیشتر ترافیک ارایه کرده اند که در زیر به آن ها می پردازیم.

اطلاعات سئو از راهنمای وب مستر گوگل (Google Webmaster)

راهنمای وب مستر موتور جستجو گوگلگوگل برای رتبه بندی بهتر در موتور جستجوی خود توصیه می کند طبق موارد زیر اقدام کنید:

در درجه اول صفحات را برای کاربران ایجاد کنید، نه برای موتورهای جستجو. کاربران خود را فریب ندهید یا محتوایی که به موتور جستجو می دهید متفاوت با محتوایی که به کاربرانتان ارایه می دهید نباشد. این کار معمولا به عنوان مخفی کردن “cloaking” شناخته می شود.

سایت خود را با سلسله مراتب و لینک های متنی واضح بسازید. هر صفحه باید حداقل با یک لینک متنی استاتیک قابل دسترس باشد.

یک سایت مفید و با محتوای عالی بسازید و صفحاتی بنویسید که به دقت محتوای شما را توصیف کند. اطمینان حاصل کنید که جزئیات عنوان شما و ویژگی های ALT دقیق و توصیف کننده باشند.

از کلمات کلیدی برای ساخت URL های تشریحی و کاربر پسند استفاده کنید. یک نسخه از یک URL برای دسترسی به یک سند تدارک ببینید، با استفاده از تغییر مسیر 301 یا ویژگی “rel=”canonical  برای آدرس دهی به محتواهای تکراری استفاده کنید.

اطلاعات سئو از راهنمای وب مستر بینگ (Bing Webmaster)

راهنمای وب مستر موتور جستجو بینگمهندسین بینگ در مایکروسافت برای گرفتن رتبه بهتر توصیه های زیر را انجام داده اند. مطمئن شوید که URL های واضح و غنی از کلمات کلیدی جایگذاری کرده اید. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما در بین رسانه ها دفن نشود و بازبینی کنید که رسانه ها لینک ها را از خزنده ها مخفی نکنند.

محتواهای غنی از کلمه کلیدی و مطابق با کلمه کلیدی که کاربران به دنبال آن هستند بسازید. به طور منظم مطالب تازه تولید کنید. متنی که می خواهید شاخص بندی شود را در درون تصویر قرار ندهید. برای مثال، اگر شما می خواهید اسم یا آدرس شرکتتان شاخص بندی شود، مطمئن شوید که در داخل لوگوی شرکت نمایش داده نشوند. معمولا در سئو سایت ها بهینه سازی برای موتور جستجوی بینگ نادیده گرفته می شود. مقاله (چرا نباید سئو کارها از امروز به بعد بینگ وبمستر تولز Bing را نادیده بگیرند) بخوانید تا اهمیت انجام سئو برای بینگ را متوجه شوید.

بدون ترس، بازاریابی جستجو را دنبال کنید!

نتیجه ترسیدن در بازاریابی جستجو

علاوه بر این راهنمای رایگان، بیش از 15 سال است که جستجوی وب وجود دارد، بازاریاب های جستجو روش هایی پیدا کرده اند که اطلاعاتی در مورد چگونگی رتبه بندی صفحات را توسط موتورهای جستجو استخراج کنند. سئو کارها و بازاریاب ها از آن اطلاعات استفاده می کنند تا سایت های خود و مشتریانشان را به موقعیت بهتری برسانند.

شگفت انگیز این است که، گرچه دید عمومی بر این موضوع معمولا کم است، اما  موتورها خیلی از این تلاش ها حمایت می کنند. همایش هایی در مورد بازاریابی جستجو، مانند Search Marketing Expo، Pubcon،  Search Engine Strategies، Distilled و MozCon مهندسین و نمایندگانی را از تمام موتورهای اصلی به خود جذب می کنند. نمایندگان موتورهای جستجو همچنین گاهی اوقات به صورت آنلاین در وبلاگ ها، انجمن ها و گروه ها شرکت می کنند و به وب مستر ها کمک می کنند.

زمان انجام برای یک آزمایش

شاید ابزار بزرگتری برای تحقیق وب مسترها بر روی فعالیت موتورها برای انجام آزمایشات، آزمون فرضیه ها، و اظهار نظر ها به جز خود موتورهای جستجو وجود نداشته باشد. از طریق این فرآیند تکراری که گاهی خسته کننده می باشد مقدار قابل توجهی اطلاعات درباره عملکرد موتورها به دست آمده است. برخی از آزمایشاتی که ما انجام دادیم چیزی شبیه به این است:

1- وب سایت جدید با کلمه کلیدی بی ربط ثبت کنید (چیزی مثل ishkabibbell.com).

2- چندین صفحه بر روی آن وب سایت بسازید و با اصطلاحات بی معنی آن را هدف گذاری کنید (مانند YOOGEWGALLY).

3- صفحات را تا جایی که ممکن است نزدیک به هم و یکسان نگه دارید، سپس یک متغیر را در هر زمان تغییر دهید، با جایگذاری متن، قالب بندی، استفاده از کلمه کلیدی، ساختار لینک ها به آزمایش بپردازید.

4- از دامنه های شاخص بندی شده و صفحات کاملا خزیده شده در دامنه های دیگر لینک هایی را به دامنه خود اشاره دهید.

5- رتبه های صفحات را در موتورهای جستجو یادداشت کنید.

6- اکنون تغیرات کوچکی در صفحات ایجاد کنید و تاثیر آن را در نتایج جستجو تشخیص دهید تا متوجه شوید کدام عوامل ممکن است نتایج را بالا پایین بکشد.

7- نتایجی که موثر ظاهر شده اند را یادداشت کنید و آن ها را بر روی دامنه های دیگر یا اصطلاحات دیگر دوباره امتحان کنید. اگر چندین تست هایی به طور پیاپی به نتایج مشابه بازگردد احتمالا شما یک الگو که در موتورهای جستجو استفاده می شود را کشف کرده اید.

یک مثال از تستی که ما انجام دادیم

در این تست، ما با فرض اینکه لینک های بالایی وزن بیشتری نسبت به لینک های پایینی روی صفحه دارند شروع به کار کردیم. ما این را در یک دامنه بی معنی با صفحه اصلی با لینک هایی به 3 صفحه دیگر که در همه آن ها کلمه بی معنی دقیقا یک بار بر روی آن ها ظاهر شده است تست کردیم. بعد از این که موتورهای جستجو بر روی صفحات خزیدند، ما فهمیدیم که صفحه ای با لینک جلوتر و بالاتر در صفحه اصلی رتبه اول را گرفت.

این پردازش مفید است، ولی به تنهایی به تعلیم بازاریاب های جستجو کمک نمی کند.

بعلاوه با این نوع از آزمایش ها، بازاریاب های جستجو می توانند اطلاعات رقابتی در مورد چگونگی کارکرد موتورهای جستجو از طریق پرونده های ثبت اختراع که توسط موتورهای اصلی در دفتر ثبت ایالات متحده ثبت شده اند بدست بیاورند. احتمالا معروف ترین مورد در این باره سیستمی است که در اواخر دهه 1990 در خوابگاه  استنفورد در گوگل به وجود آمد. PageRank به عنوان ثبت اختراع شماره 6285999 ثبت شد. مقاله اصلی در این مورد -Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine – می باشد که موضوع مطالعه قابل توجهی هست. اما نگران نباشید، شما مجبور نیستید به عقب برگردید و به ارزیابی روش های سئو بپردازید!

لینک دهیلینک دهی

از طریق روش هایی مانند ثبت اختراع تجزیه و تحلیل، آزمایشات و تست های زنده، بازاریاب های جستجو به عنوان یک اجتماع به درک بسیاری از اصول کار موتورهای جستجو و اجزاء بحرانی ساخت وب سایت ها و صفحاتی که رتبه های بالا دریافت کرده اند و ترافیک قابل توجه دارند می پردازند.

بقیه این راهنما برای روشن شدن این دیدگاه ها اختصاص یافته است. از آن لذت ببرید!

نتیجه گیرینتیجه گیری

با خواندن این مقاله از طرز کار موتورهای جستجو و دو وظیفه اصلی آن ها یعنی خزیدن و شاخص بندی کردن و تهیه کردن جواب ها آگاهی پیدا کرده اید. موتورها برای رقابتی کردن بازاریابی و جلوگیری از سواستفاده، الگوریتم های خود را به صورت سکرت و غیر قابل نفوذ نگه داشته اند. شما می توانید با استفاده از توصیه هایی که هر موتور جستجو انجام می دهد و انجام آزمایشاتی مشابه با آزمایش هایی که ما برای کشف بخشی از الگوریتم های موتورها انجام دادیم نکاتی ارزشمند در جهت بهینه سازی سایت خود بیابید. نظرات و تجربیات خود را در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)