2017-12-13

هدف من در این نوشتار، معرفی اشتباهاتی است که در ارتباط با سئو صورت می‌گیرند. برای بالا بردن رنک وب‌سایت و استفاده‌ی بهینه از سئو می‌بایست از این اشتباهات پرهیز گردد. اگر عزم‌تان برای ارتقای وب‌سایت‌تان جزم است و می‌خواهید به طور اصولی از سئو استفاده کنید، این نوشته را بخوانید و سعی کنید از اشتباهاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهم کرد دوری کنید.

اشتباهات رایج سئو

فکر کنید که سئو تکنیکال اسکلت یا ساختار وب‌سایت شماست. هر چیزی که بر روی این ساختار رشد می‌کند با روشی که شکل می‌گیرند تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. ولی وقتی نوبت سئو تکنیکال می‌رسد اغلب تعین اینکه شما باید از کجا کار با آن را شروع کنید و ابتدا باید کدام اشتباهات سئو را موردنظر قرار بدهید، دشوار است؛ بنابراین SEMrush تحقیقاتی را در مورد رایج‌ترین مشکلات و مضرات سئو انجام داده است که اثر منفی بر عملکرد وب‌سایت دارند.
برای این بررسی رایج‌ترین اشتباهات سئو داده‌های ۱۰۰۰۰۰ وب‌سایت و ۴۵۰ میلیون صفحه وب جمع‌آوری و سطح دقت برای هر موضوع معین شد. فاکتورهایی وجود دارد که کاربرپسند بودن وب‌سایت شما و بنابراین کارایی کلی آن را تعیین می‌کند.
مهم این است که تمام مسائل شرح داده‌شده زیر را موردنظر قرار دهید تا بینش کاملی در مورد سلامت وب‌سایت خودتان کسب کنید. اطمینان حاصل کنید که خطاهایی که در مهم‌ترین صفحات وب‌سایت شما رخ می‌دهد را اولویت‌بندی کرده‌اید زیرا لازم است هر اشتباهی فوراً اصلاح شود. به همین دلیل ما به‌راحتی نمی‌توانیم به شما در رابطه با رایج‌ترین اشتباهات سئو اطلاعاتی بدهیم اما آن‌ها را به‌منظور نشان دادن اینکه چقدر عملکرد وب‌سایت شمارا تحت تأثیر قرار می‌دهند، فهرست می‌کنیم.

[promotion id=”27367″]

رایج‌ترین مشکلات مربوط به SEO تکنیکال و شدت آن‌ها

به‌طورکلی سه لایه وجود دارد که صاحب هر وب‌سایتی باید به‌منظور ارزیابی سلامت وب‌سایت خودش آن‌ها مورد ملاحظه قرار دهد:

  • قابلیت بررسی و ساختار سایت
  • SEO داخلی
  • SEO تکنیکال

۱# قابلیت بررسی و ساختار سایت

تلاش‌ها برای بهینه‌سازی تنها وقتی مؤثر هستند که موتورهای جستجو به صفحات وب شما دسترسی پیدا کنند. Googlebot باید کل وب‌سایت شمارا بررسی و شاخص بندی کند قبل از اینکه در SERPs ظاهر شود؛ بنابراین هر خطایی در این زمان به‌سادگی تمام تلاش‌های بهینه‌سازی شمارا نابود می‌کند.

 

۲۰۵ فاکتور سئو برای قرار گرفتن در لینک ۱ گوگل

 

خطاهای اصلی بررسی و ساختار سایت که شما باید از آن اجتناب کنید

لینک‌ها و ریدایرکت

 SEMrush متوجه شده است که از هر چهار وب‌سایت یکی دارای خطای لینک است درحالی‌که پیکربندی دامنه و خطاها در زنجیره ریدایرکت و لوپ ها کمتر شایع هستند اما مشکلات زیان‌آوری دارند. بزرگ‌ترین مشکلات در لینک‌های داخلی رخ می‌دهد – ۳۰ درصد وب‌سایت‌ها لینک‌های داخلی تخریب‌کننده‌ای دارند. همچنین توجه خیلی بیشتری به خطاهای ۴XX داشته باشید – آن‌ها در بین ۲۶٫۵ درصد از وب‌سایت‌ها وجود دارند.
درحالی‌که لینک‌ها و ریدایرکت ها مسیرهایی را برای جستجوی کاربران در وب‌سایت شما باز می‌کند هنوز هم مهم است که نقشه وب‌سایت خود را به‌درستی پیکربندی کنید. به همین ترتیب، به ما اجازه دهید نگاهی به کارهایی که باید نقشه سایت و robots.txt باقابلیت بررسی و ساختار سایت انجام دهند، بیندازیم.

نقشه سایت و Robots.txt

اگرچه به نظر می‌رسد بیشتر وب‌سایت‌ها خیلی خوب کار می‌کنند وقتی‌که به نقشه‌های سایت و Robots.txt می‌رسند برخی از مشکلات هنوز کاملاً جدی هستند.
بررسی کنید که آیا شما خطاهای فرمتی در فایلهای sitemap.xml دارید – که حدود ۱۳% وب‌سایت شمارا تحت تأثیر قرار دهد یا هر خطای فرمتی در robot.txt شما بااینکه کمتر رایج است به همان اندازه یک خطای شدید است.
در صورت مشاهده اطمینان حاصل کنید که این مشکلات در مرحله اول حل شوند.

۲# سئو داخلی سایت SEO on Page

اکنون وقت آن رسیده که نگاهی به صفحات شخصی خودتان بیاندازید زیرا همه‌چیز در رابطه با بهینه‌سازی اینجا صورت می‌گیرد. این منطقه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای صفحات ارزشمند شما برخوردار است.
اساساً سئو داخلی همه‌چیز در مورد بهینه‌سازی محتوا و کد HTML صفحات خاص، برای بهبود رتبه بندیهای آن‌ها است و صفحه‌ای که به‌خوبی بهینه‌شده است به‌طور طبیعی عملکرد بهتری در سئو خارجی خواهد داشت.

خطاهای کلیدی سئو داخلی که باید مراقب آن بود

محتوا

محتوا تقریباً همه‌چیز است! و این فقط در مورد کیفیت واقعی محتوای شما درست نیست بلکه در مورد جنبه‌های فنی آن نیز صدق می‌کند. درواقع بیشتر مشکلات سئو تکنیکال از محتوا است:

  •  ۶۵٫۸۸ وب‌سایت‌ها دارای مشکلات شدید محتوای تکراری هستند. البته، در برخی از موارد، اجتناب از محتوای تکراری غیرممکن است اما شما همیشه می‌توانید از یک برچسب rel=”canonical” برای صفحات ثانویه خودتان استفاده کنید. بااین‌حال سعی نکنید بیش‌ازحد از قدرت مخفی کردن صفحه خودتان استفاده کنید زیرا یک محتوای منحصربه‌فرد همیشه بهتر از یک محتوای تکراری بهینه‌شده است.
  •  ۹۳٫۷۲ درصد صفحات وب دارای نسبت پایین متن به HTML هستند. درحالی‌که این موضوع واقعاً گسترده است سطح شدت آن تقریباً پایین است به دلیل اینکه برخی صفحات (به‌عنوان‌مثال صفحه تماس با ما) به‌طور طبیعی حاوی متن کمتری است. بااین‌حال، این مسئله هنوز هم به‌عنوان یک خطا در نظر گرفته می‌شود.
  •  ۷۳٫۴۷ درصد صفحات تعداد لغت کمی دارند که همیشه خطا در نظر گرفته نمی‌شوند زیرا برخی از صفحات وب نیازمند متن زیادی نیستند. درحالی‌که این ممکن است یک خطای جزئی باشد، تلاش کنید که حداقل ۲۵۰ کلمه را در هر صفحه‌ای قرار دهید که مناسب و طبیعی است.

چطور با استفاده از سئو کلاه سفید به رتبه ۱ گوگل برسیم؟

 

با این‌حال سئو داخلی وقتی شما محتوای خودتان را بهینه‌سازی می‌کنید متوقف نمی‌شود. علاوه بر این شما باید صفحه‌ای که حاوی محتوای زیاد است را برای جستجوی وب بهینه‌سازی کنید و این همان‌جایی است که توضیحات متا، عنوان، سرفصل‌ها و تصاویر وارد صفحه می‌شوند.

توضیحات متا

همان‌طور که در این مطالعه نشان داده‌شده است، توضیحات متا اغلب از بهینه‌سازی محروم می‌شوند.۶۳ درصد صاحبان وب‌سایت‌ها هیچ تلاشی برای ایجاد توضیحات متا نمی‌کنند و تقریباً ۵۴ درصد از وب‌سایت‌ها دارای توضیحات متای تکراری هستند.
درحالی‌که توضیحات متای تکراری بسیار زیاد هستند، نادیده‌گیری آن‌ها زیان‌آور نیست زیرا موتورهای جستجو یک توضیح متداول را به محتوای شما اختصاص می‌دهند – حتی اگر شما وقت نداشته باشید که خودتان آن را انجام بدهید؛ اما اغلب ایده بدی است که همه‌چیز را به موتورهای جستجوگر بسپاریم.
به‌طورکلی، توضیحات متا یک پنجره برای وب‌سایت شما هستند – چیزی که باعث می‌شود افراد بر روی آن کلیک کنند؛ بنابراین اگر شما بخواهید نرخ بالاتری از کلیک‌ها (CTR) را برای صفحات وب خود داشته باشید به آن توجه کنید!

برچسب‌های عنوان، برچسب‌های H1 و تصاویر

یکی دیگر از زمینه‌های بهینه‌سازی که سئو را تحت تأثیر قرار می‌دهد عناوین، سر صفحه‌ها و تصاویر هستند.
بیش از ۶۰ درصد وب‌سایت‌ها برچسب‌های ALT را برای تصاویر خودشان بکار نمی‌برند و دارای برچسب‌های عنوان هستند که خیلی طولانی است و فاقد برچسب‌های H1 هستند.
درحالی‌که این مشکلات به‌شدت سایر موارد ذکرشده در نظر گرفته نمی‌شوند اما تأثیر منفی بر UX وب‌سایت شما دارند که به‌نوبه خود اثر منفی بر رتبه‌بندی شما دارد.

۳# سئو تکنیکال SEO Technical

شما باید اکنون تعجب کنید که چرا ما باید چنین مناطقی از سئو ازجمله سرعت سایت یا پاسخگویی به تلفن همراه را نادیده بگیریم. شاخص‌های کلیدی عملکرد وب‌سایت شما در بخش سئو تکنیکال هستند.
هزینه یک اشتباه در هر یک از اجزاء سئو تکنیکال می‌تواند فوق‌العاده بالا باشد. مطالعات آمازون نشان داد که ۱۰۰ میلی‌ثانیه بار زمان اضافی می‌تواند باعث کاهش ۱ درصدی در فروش شود.
بااین‌حال به نظر می‌رسد که بیشتر صاحبان وب‌سایت‌ها سئو تکنیکال را پوشش دهند؛ اما اگر شما با هریک از مشکلات زیر مواجه شدید باید بدانید که اصلاح آن‌ها کل عملکرد وب‌سایت شمارا تحت تأثیر قرار خواهد داد نه‌فقط یک صفحه منفرد را.

ترافیک و درآمد شما عمدتاً بستگی به پیروی از زمینه‌های سئو تکنیکال دارد

سرعت صفحه

سرعت صفحه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است که تجربه کاربر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بنابراین معیارهایی مثل میزان جستجو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیش از ۲۰ درصد وب‌سایت‌ها سرعت بارگذاری صفحه پایینی دارند این مسئله سزاوار سطح بالایی از دقت است.
درحالی‌که سرعت بارگذاری صفحه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد داشتن یک وب‌سایت مدرن می‌تواند به‌طور فراوان ای وضعیت را بهبود ببخشد.

تکنولوژی قدیمی

آیا شما فرمول ریاضیاتی پیچیده‌ای را برای استفاده از اعداد رومی می‌نویسید؟ احتمالاً نه
بنابراین، فرض نکنید که موتورهای جستجو می‌خواهند تکنولوژی قدیمی را بخوانند: مواردی مانند Iframes و محتوای Flash موضوعات مهمی هستند که هنوز هم در معدودی از وب‌سایت‌ها ظاهر می‌شوند.
اینترنت هرگز پیشرفت را متوقف نمی‌کند این بدان معنی که بسیاری از جنبه‌های قدیمی منسوخ‌شده‌اند؛ بنابراین کار شما این است که سعی کنید با تمام تغییرات کنار بیایید.
بااین‌حال قدیمی‌ترین تکنولوژی که ما اکنون می‌توانیم با داشتن وب‌سایت به آن فکر کنیم پاسخگویی تلفن همراه نیست.

موبایل فرندلی (موبایل پسند بودن)

اگرچه بسیاری از وب‌سایت‌ها اکنون موبایل پسند هستند، اما این مسئله باعث برخی سردرگمی‌ها در زمینهٔ فنی مسائل شده است.
بدترین چیزی که شما می‌توانید انجام دهید فراموش کردن برچسب متعارف در صفحات شتاب‌دهنده موبایل است. این یک مسئله بسیار مهم است که در ۰٫۰۸ درصد گیرنده‌ها AMP وجود دارد.

 

آیا Google AMP آینده ی سئو برای دستگاه های موبایل است؟

[promotion id=”27796″]

نتیجه‌گیری

اهمیت سئو تکنیکال نمی‌تواند خیلی دست بالاگرفته شود. بااین‌حال، شما مجبور نیستید با هر مسئله‌ای که در صفحات وب شما اتفاق می‌افتد، بجنگید.
آگاه بودن از شایع‌ترین اشتباهات سئو تکنیکال شمارا به مسیر درست هدایت خواهد کرد اگر شما مطمئن نیستید که از کجا باید شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که مهم‌ترین صفحات وب خودتان را اولویت‌بندی کرده‌اید و سطح شدت هر خطا را درک کنید.

شناسایی اشتباهات دیگر و میزان احتمالی تأثیرات بد اکنون نیمی از نبرد است. درنهایت پیش‌آگهی به معنای از پیش آماده شدن است.

 

اشتباهات سئو

۱# نبود محتوای با کیفیت

مهم‌ترین نکته‌ای که در ارتباط با سئو می‌بایست رعایت شود، کیفیت بالای محتوا است. متأسفانه گاه بسیار پیش می‌آید که سایر اصول سئو به خوبی رعایت می‌شوند اما محتوا آن‌چنان که باید و شاید از کیفیتی مطلوب برخوردار نیست. به یاد داشته باشید که این محتوا است که در وهله‌ی اول می‌تواند کاربر را در سایت‌تان نگاه دارد و موجب شود که دفعات دیگر نیز به وب‌سایت شما مراجعه کند.

محتوا می‌بایست بتواند نیاز یا نیازهای کاربر را برطرف کند، آن هم با زبانی ساده و قابل فهم. این نکته‌ بسیار مهم است که زبانِ محتوا بایستی قابل فهم باشد و نه آن‌که کاربر برای فهمیدن بخشی از مطلب نیاز به تمرکز و توجه بسیار زیاد داشته باشد.

افزون بر این موارد، حتماً در نظر بگیرید که محتوای خوب بیش از ۷۰۰ کلمه است. محتواهای زیر ۷۰۰ کلمه بسیار کم پیش می‌آید که کامل باشند و بتوانند نیازهای کاربر را برطرف سازند.

۲# وجود محتوای تکراری

از جمله اشتباهاتی که بسیار تکرار می‌شود، وجود محتوای تکراری در سایت است. به خاطر داشته باشید که وجود یک یا چند محتوای مشابه در چند صفحه از وب‌سایت‌تان موجب سردرگمی موتورهای جستجو شده و در نتیجه جریمه شدن وب‌سایت‌تان را به همراه دارد. پس حتماً و ضرورتاً از یک محتوا در دو یا چند صفحه از وب‌سایت‌تان استفاده نکنید.

۳# نوشتن برای موتورهای جستجو و نه کاربران

یکی دیگر از اشتباهاتی که به راحتی و به وفور می‌توان آن را دید این است که محتوا برای موتورهای جستجو تهیه شده و نه کاربران. در واقع با مروری بر محتوا می‌توان به سادگی تمام هم و غمِ وب‌مستر را راضی نگاه داشتنِ موتورهای جستجو تشخیص داد و نه کاربران.

نباید از خاطر برد که این کاربران هستند که قرار است از محتوا راضی باشند.  در صورت راضی بودن کاربران، موتورهای جستجو نیز راضی خواهند شد. در واقع، با جلب رضایت کاربران می‌توان به راحتی رضایت موتورهای جستجو را نیز جلب کرد اما با رضایت موتورهای جستجو نمی‌توان رضایت کاربران را جلب نمود. پس حتماً سعی کنید محتوای‌تان، چه محتوای متنی، چه ویدئویی و چه هر نوع دیگر، کاربر پسند باشد تا موتور جستجو پسند!

۴# عدم استفاده از محتوای جدید

استفاده نکردن از محتوای جدید تلویحاً این پیام را به گوگل می‌دهد که وب‌سایت ما به روز نیست و بدیهی است که گوگل در صورت دریافت این پیام، دیگر آن روی خوشی که بایستی به وب‌سایت نشان دهد را نشان نمی‌دهد.

بنابراین بایستی همواره و منظم وب‌سایت را به روز نگاه داشت و در صورت نیاز اقدام به به‌روز‌رسانی محتواهای قدیمی نمود و در پرده این پیام را به گوگل ارسال کرد که حتی محتواهای قدیمی ما نیز با توجه به اوضاع روز تغییر می‌کنند.

۵#  محوریت قرار دادن یک کلمه‌ی کلیدی

پیش‌تر محوریت قرار دادن صرفاً یک کلمه‌ی کلیدی در متن و حول آن نوشتن مزیت محسوب می‌شد. اما در حال حاضر، متنی که چنین ویژگی‌ای داشته باشد ضعیف محسوب می‌شود. سعی کنید محتواهایتان حول چند کلمه‌ی کلیدی باشند و نه یک کلمه‌ی کلیدی.

۶# به‌کارگیری کلمات کلیدی نامناسب

کم ندیده‌ام وب‌سایت‌هایی را که از محتواهای بسیار خوبی برخوردار بوده‌اند، اصول را به خوبی رعایت کرده‌ بوده‌اند اما انتخاب کلمات کلیدی‌شان اشتباه بوده است. کلمات کلیدی از جمله مهم‌ترین مواردی اند که برای اصول سئو می‌بایست بر روی آن‌ها تمرکز شود. گاه حتی مفهوم کلمات کلیدی درست است اما مواردی نیستند که کاربران با جستجوی آن‌ها درصدد یافتن مقالات مورد نظر خود برمی‌آیند.

برای استفاده‌ی صحیح و اصولی از کلمات کلیدی می‌توانید از ابزارهایی هم‌چون Google Trends، SEMrush و Moz Keyword Explorer استفاده کنید.

۷# بکاربردن بیش از حد کلمات کلیدی

پر کردن متن از کلمات کلیدی (به انگلیسی:Keyword stuffing) یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که مدیران وب‌سایت‌ اغلب مرتکب می‌شوند. چون بر این باورند که اگر مطالب خود را از کلمات کلیدی پر کنند، رتبه آن‌ها افزایش یافته و جایگاه خوبی در صفحه نتایج به‌دست می‌آورند. اما کاملا در اشتباه هستند!
در سال 2007 گوگل از طریق سیستم سئو مت کاتس اعلام کرد که برای افزایش رتبه و امتیاز وب‌سایت، محتوای خود را از کلمات کلیدی اشباع نکنید. اما کسی این هشدار را جدی نگرفت. به خاطر همین هم گوگل برای مشخص کردن محتوای ضعیف و جریمه کردن وب‌سایت‌هایی که به این هشدار بی توجه بودند، الگوریتم‌های جدیدی ارائه داد.
طبق گفته‌های مدیر سئو گوگل، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی یک ریسک بسیار خطرناک است و می‌تواند برای وب‌سایت‌ها صدمات جبران ناپذیری به‌همراه داشته باشد. زیرا با گذشت زمان، قدرت الگوریتم‌های گوگل برای تشخیص محتوای ضعیف بالاتر می‌رود و این گونه محتواها را به دام می‌اندازد.

۸# عدم استفاده از تگ Canonical

عدم استفاده از تگ Canonical نیز از جمله اشتباهاتی است که کم تکرار نمی‌شود. استفاده از این تگ اگر هیچ سودی نداشته باشد، ضرری هم ندارد. سعی کنید در صورتی که از یک محصول در چند دسته‌بندی مختلف و با چند ULR مختلف استفاده کرده‌اید، حتماً از تگ Canonical استفاده کنید.

۹# استفاده‌ی اشتباه از لینک‌دهی داخلی

لینک‌دهی داخلی از جمله کارهای مناسبی است که بایستی برای سئو صورت گیرد. اما گاه دیده می‌شود که وب‌سایتی در هر یک از مطالب‌اش به بسیاری از مطالب دیگر لینک می‌دهد. این کار نباید صورت گیرد. تنها باید از مطالبی که از درجه‌ی اهمیت کمتری برخوردار اند به مطالبی که درجه‌ی اهمیت‌شان بیش‌تر است لینک داد. همچنین نباید به‌کرات در یک متن از لینک استفاده کرد. یک متن ۱۰۰۰ کلمه‌ای اگر ۵ لینک داشته باشد نیز کافی است، به شرطی که این ۵ لینک به ۵ مطلب مهم که خواهان بیش‌تر دیده شدن‌شان هستید ارجاع داده شده باشند.

۱۰# وجود تعداد زیادی بک لینک در سایت

در 24 آپریل سال 2012 الگوریتم پنگوئن در گوگل مطرح شد. هدف از ایجاد این الگوریتم مبارزه با مطالب کپی شده، اسپمرها، استفاده بیش از حد از برچسب‌ها و غیره بود. در ماه مه سال 2013 این الگوریتم به نسخه 2.0 ارتقا داده شد و پس از آن تغییراتی در این الگوریتم به وجود آمد. دیگر تعداد بک لینک ها تاثیری در رتبه وب‌سایت نداشت و به جای آن کیفیت این بک لینک ها مورد توجه قرار گرفت. گوگل معیارهای موفقیت در این الگوریتم را اینطور معرفی می‌کند:

  • پرهیز از استفاده زیاد از کلمات کلیدی
  • بالا بودن کیفیت مطالب
  • کپی نکردن مطالب از منابع دیگر
  • به‌روزرسانی مطالب وب‌سایت

۱۱# ایجاد صفحات بیشتر برای دریافت ترافیک بالاتر

برخی از وب‌مسترها فکر می‌کنند در صورتی که تعداد صفحات بیشتری ایجاد کنند، ترافیک بیشتری به وب‌سایت آن‌ها سرازیر خواهد شد. در صورتی که چنین نیست و این موضوع به گرفتن رتبه وب‌سایت شما کمکی نمی‌کند. در ماه فوریه سال 2011 الگوریتم پاندای گوگل آپدیت شد. پس از بروزرسانی این الگوریتم، توجه به محتوای وب‌سایت‌ها به صورت شدیدی در دستور کار گوگل قرار گرفت. از آن پس محتوای وب‌سایت‌ها تاثیر بسیاری بر رتبه و امتیاز آن‌ها داشته است. بنابراین لازم است که توجه شما در تولید محتوا بر کیفیت آن باشد و نه تعداد و کمیت مطالبی که ایجاد می‌کنید.
الگوریتم پاندا نتایج جستجوها را تغییر داده و به شدت با متن‌های کپی شده و کم ارزش مبارزه می‌کند. راهکارهای موفقیت در این الگوریتم به صورت زیر است:

  • برند سازی اینترنتی
  • افزایش زمان ماندگاری در وب‌سایت
  • کاهش نرخ پرش سایت
  • افزایش زمان گردش در سایت
  • شبکه‌های اجتماعی

۱۲# تمرکز بیش از حد روی بک لینک ها و محتوا

در حدود 5 سال پیش، با داشتن یک محتوای خوب و ساخت بک لینک می‌توانستید امتیاز خود را به‌راحتی در گوگل افزایش دهید. اما حالا دیگر از این خبرها نیست! برای راضی نگه داشتن موتورهای جستجو، علاوه بر محتوای وب‌سایت و بک لینک ها، از شبکه‌های اجتماعی و تاثیرگذاری آن‌ها نیز نباید غافل شد.
اغلب وب‌سایت‌هایی که امتیاز و رتبه بالایی در گوگل دارند، در حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی فعال بوده و مخاطبین زیادی دارند. متخصصین سئو نیز تاثیر بالای شبکه‌های اجتماعی را در موفقیت یک وب‌سایت تائید کرده‌اند.

۱۳# استفاده از هاست رایگان

خواهش می‌کنم اگر قرار است کلی تلاش کنید و برای وب‌سایت‌تان زحمت بکشید و اصول سئو را رعایت کنید، خساست به خرج ندهید و از یک هاست پر سرعت و حرفه‌ای استفاده کنید و نه هاست رایگان. شوربختانه برخی برای آن‌که سالانه مبلغی نه‌چندان زیاد برای هاست خرج نکنند از هاست رایگان استفاده می‌کنند و به این ترتیب موجب می‌شوند که وب‌سایت‌شان در زمره‌ی وب‌سایت‌های با سرعت پایین قرار گیرد. بدیهی است که در زمره‌ی وب‌سایت‌های با سرعت پایین قرار گرفتن مساوی است با ورود بسیار کم کاربران. آیا خود شما وب‌سایتی را که برای بارگذاری مطالبش جانتان را به لب می‌آورد ترک نمی‌کنید؟

۱۴# عدم استفاده از انکر تکست‌های متنوع

هنگامی که از انکر تکست‌های متنوع استفاده نمی‌کنید، متن‌تان تا حدودی غیر طبیعی در نظر می‌آید. لذا سعی کنید از کلمات مختلفی برای لینک‌دادن استفاده کنید.

آموزش بهینه سازی انکر تکست Anchor Text سایت

 

۱۵# فراموش کردن کاربران تلفن همراه

حتماً در نظر داشته باشید که بخش عمده‌ای از مخاطبان شما کاربرانی هستند که با تلفن همراه به وب‌سایت‌تان وارد شده‌اند. پس علاوه بر کسب اطمینان از سازگاری وب‌سایت‌تان با تلفن همراه هوشمند، سعی کنید محتواهایتان نیز به گونه‌ای باشند که کاربران تلفن همراه برای مشاهده‌ی آن‌ها مشکلی نداشته باشند. در غیر این صورت، بخش بزرگی از کاربران را از دست خواهید داد.

۱۶# استفاده نکردن از تصاویر در محتوا

در گذشته‌های نه چندان دور، اگر در نوشته‌های خود از تصاویر استفاده نمی‌کردید، اتفاق خاصی نمی‌افتاد و آب هم از آب تکان نمی‌خورد! چون رتبه و امتیاز وب‌سایت‌ها به آن بستگی نداشت. اما امروزه اگر در محتوای وب‌سایت از تصاویر استفاده نکنید، از امتیازات بالای گوگل بی‌بهره می‌مانید. حتما می‌دانید که موتورهای جستجو قادر به دیدن تصاویر نیستند و شما باید تصاویر را به آن‌ها بشناسانید. پس برای این کار باید با نوشتن متن جایگزین مناسب و نام مرتبط با تصویر به گوگل و سایر موتورهای جستجوی به درک تصاویر خود کمک کنید.

۱۷# عدم توجه کافی به تصاویر

تصاویر از اهمیت بالایی برخوردارند و بایستی از آن‌ها به طور بهینه استفاده شود. اما گاه دیده می‌شود که از تصاویر بی‌کیفیت در متن استفاده می‌گردد، یا آن‌که برای یک متن کوتاه چندین و چند تصویر درج می‌شود، یا آن‌که تصاویر با حجم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این کارها به نوبه‌ی خود اشتباهند. بایستی از تصاویر به میزان لازم استفاده شود، همچنین در عین با کیفیت بودن‌شان بایستی به حجم‌شان نیز دقت شود. در صورت استفاده از تصاویر با حجم بالا، سرعت لود صفحه کاهش می‌یابد و این به ضرر وب‌سایت تمام می‌شود.

نکته‌ای دیگر که در ارتباط با تصاویر وجود دارد این است که قسمت نام و همچنین متن alt – متن جایگزین تصویر – باید از کلید واژه کانونی برخوردار باشند.

۱۸# عدم توجه به URL

اشتباه دیگری که کم تکرار نمی‌شود عدم توجه به URL  است. نباید به هنگام درج مطلب، قسمت URL را مورد بی‌توجهی قرار داد. در صورت عدم توجه به URL، این قسمت با متنی طولانی پر می‌شود و این امر هیچ تأثیری در سئو نخواهد داشت.

سعی کنید این قسمت را با متنی کوتاه که حاوی کلیدواژه کانونی است پر کنید و از خالی گذاشتن آن اجتناب نمایید.

۱۹# استفاده از Call-To-Action نا واضح

حتماً از این اشتباه دوری کنید. سعی کنید ضرورتاً از Call-To-Action واضح و مختصر استفاده کنید.

۲۰# عدم وجود Sitemape

وجود Sitemap، وب‌سایت را هم برای کاربران و هم برای گوگل قابل دسترس‌تر می‌کند. بنابراین از این اشتباه رایج، یعنی عدم طراحی نقشه سایت، برای وب‌سایت‌تان دوری کنید.

۲۱# ثبت سایت در دایرکتوری‌های متنوع

یکی دیگر از مواردی که برای کسب رتبه وب‌سایت به آن نیاز دارید، دایرکتوری‌ها هستند. دایرکتوری‌ها استاندارد‌های مشخصی دارند و با ثبت لینک‌های وب‌سایتتان در آن‌ها، بک لینک های معتبری دریافت می‌کنید و کاربران بیشتر با وب‌سایت شما آشنا می‌شوند. اما باید توجه داشته باشید که برای ثبت لینک‌های خود، دایرکتوری‌های معتبر را انتخاب کنید. در صورتی که نمی‌توانید دایرکتوری‌های معتبر را از نامعتبر تشخیص دهید، بهتر است اصلا سمت این کار نروید و این ریسک را به جان نخرید! ثبت کردن لینک‌های وب‌سایت در دایرکتوری‌های نامعتبر برای شما امتیازات منفی و جریمه‌های سنگین گوگل را به همراه دارد.

۲۲# عدم توجه به کیفیت پست‌های مهمان

تا چند سال قبل تمامی وب‌مسترها از اهمیت وبلاگ نویسی مهمان در وب‌سایت‌ها آگاه بودند. هر کجا که دلشان می‌خواست مطلبی منتشر می‌کردند و لینکی هم از وب‌سایت خودشان در آن می‌گنجاندند. اصلا مهم نبود که مطلبی که منتشر می‌کنند خوب باشد یا بد. چون با قرار دادن لینک وب‌سایت خود در آن، بک لینک هایی دریافت می‌کردند و با دریافت این بک لینک ها، ترافیک وب‌سایتشان افزایش می‌یافت. این کار تاثیر بسیار خوبی در سئو و رتبه وب‌سایت داشت. اما پس از اینکه در سال 2013 الگوریتم پنگوئن گوگل به نسخه 2.0 آپدیت شد، وبلاگ نویسی مهمان دچار تغییرات اساسی شد. امروزه در وبلاگ نویسی مهمان، هر چقدر تعداد پست‌های مهمان کمتر و مطالبی که در آن قرار می‌دهید باکیفیت‌تر باشد، گوگل از شما راضی‌تر و احتمال اینکه الگوریتم پنگوئن مُچتان را بگیرد کمتر می‌شود!

۲۳# افزایش رتبه وب‌سایت به امید جذب ترافیک بالاتر

افزایش رتبه وب‌سایت شما، لزوما ترافیک زیادی هم درپی ندارد. انجام دو اشتباه رایج می‌تواند مانع جذب ترافیک برای وب‌سایت شود:

  1. اگر توضیحات متای وب‌سایت جذاب نباشد، بسیاری از کاربران بر روی آن کلیک نمی‌کنند. بنابراین وب‌سایت شما، با اینکه در چند جایگاه اول صفحه نتایج قرار دارد، بازدیدکنندگان زیادی نخواهد داشت.
  2. اگر در بهینه سازی کلمات کلیدی دچار اشتباه شوید، در موارد دیگری که ارتباطی به هدف وب‌سایت ندارد رتبه کسب می‌کنید. بنابراین با داشتن رتبه و امتیاز بالا، موفقیت چندانی نصیبتان نمی‌شود.

برای حل این مشکلات می‌توانید از ابزار قدرتمند گوگل ادوردز کمک بگیرید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا استراتژی صحیحی را در مورد کلمات کلیدی خود در پیش بگیرید.

۲۴# عدم توجه به امنیت وب‌سایت

اگر وب‌سایت‌تان امن نباشد، مثلاً از ویروس‌، بدافزار و … برخوردار باشد، این امر تلویحاً به گوگل می‌گوید که وب‌سایت شما آن‌چنان که باید به کاربرانش اهمیت نمی‌دهد. بدیهی است که چنین چیزی به ضرر وب‌سایت‌تان تمام خواهد شد.

منبع:

منبع اول

 

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)