2019-09-08

می‌خواهید سئو را یاد بگیرید اما نمی‌دانید از کجا؟ ما در این مقاله تمامی مبانی سئو را که لازم دارید به شما آموزش می‌دهیم تا یاد بگیرید چگونه موتورهای جستجو را برای خودتان بهینه‌سازی کنید. ضمن آن که در پایان مراحل به وسیله یک آزمون می‌توانید میزان تسلط خود بر سئو را نیز ارزیابی کنید.

در سئو تازه‌کارید؟ دوست دارید بدانید سئو فرآیندش چگونه است و چرا در سال 2019 این قدر مهم شده؟ جای درستی آمده اید!

پیش از این که در دریای تکنیک‌های خاص و جنبه‌های یادگیری سئو در سال 2019 غوطه‌ور شویم، بیایید در این فصل از موضوعات پایه شروع کنیم. آماده‌اید؟ به راهنمای کامل سئو برای مبتدیان خوش آمدید.

اصلاً سئو چیست؟

بهینه سازی موتور جستجو (سئو) فرآیندی است که وضعیت نتایج جستجوی ارگانیک را در موتور جستجو ارتقا می‌دهد. وب سایتی که از بقیه بالاتر است، بیشتر از همه توسط مردم دیده می‌شود.

تاریخچه سئو به دهه 90 میلادی برمی‌گردد، یعنی زمانی که موتورهای جستجو برای نخستین بار ظهور کردند. ولی امروزه این یک استراتژی ضروری در بازاریابی و صنعتی در حال رشد است.

مبانی سئو-1

اگر می‌خواهید سئو را بیاموزید، باید برای یک کار تحلیلی، تکنیکی و مبتکرانه آمادگی داشته باشید. تکنیک های زیاد با اهداف متفاوت وجود دارند، با این حال، نکته اصلی این است که در میان بالاترین نتایج در جستجوی ارگانیک باقی بمانید.

اگر ساده بخواهیم بگوییم، سئو فن اداره سایتهایی حقیقی برای کاربرانی حقیقی است.

تنها از یک ساختار کامل و پیش زمینه تکنیکی یک وب سایت حرف نمی‌زنیم. وب سایت شما باید در نهایت کیفیت باشد و  نیز غنی از محتواهایی که در جهت پاسخ به نیاز مخاطب به خوبی بهینه سازی شده باشند. و البته، آن قدر خوب باشد که وب سایت های دیگر هم به آن لینک بدهند.

آیا سئوی سایت کار دشواری است؟

موتورهای جستجویی مانند گوگل، بینگ و یاهو! و … وب سایت ها را ایندکس می‌کنند تا برمبنای الگوریتم های رتبه دهی مختلف، آن ها را اولویت بندی کنند. ما میتوانیم از این همه الگوریتم گوگل سر دربیاوریم؟ هم بله و هم نه.

[promotion id=”27790″]

گوگل از بیش از 200 معیار رتبه بندی استفاده می‌کند. اگرچه ما خیلی هایشان میدانیم، مانند کیفیت محتوا، بک لینک ها، یا موضوعاتی تکنیکی مانند سرعت سایت، ولی خیلی هایشان کاملا سرّی هستند.

البته نیازی نیست شما همه معیارهای رتبه بندی وب سایتتان را بدانید. برای این که خوب متوجه بشوید که سئو چیست، یک کاسه سوپ را تصور کنید. در این تمثیل، سه جنبه مهم وجود دارد:

  1. کاسه، همان بخش تکنیکی وب سایت است (سئوی تکنیکال و آن پیج). بدون کاسه مناسب، سوپ روی میز پخش می‌شود.
  2. سوپ، نمایانگر محتوای وب سایت شماست. و در واقع مهم ترین بخش آن. محتوای بد= رتبه نیاوردن. به همین سادگی!
  3. ادویه ها، همان بک لینک های با کیفیتی هستند که آتوریتی سایت شما را افزایش می‌دهند. یعنی آن بخش نهایی که سوپ سئوی شما را کامل می‌کند.

مبانی سئو-2

موتورهای جستجو زمانی توسط کاربران اینترنت استفاده می‌شوند که آن ها دارند دنبال چیزی می‌گردند و شما می‌خواهید همان چیزی باشید که آن ها دنبالش هستند. اهمیتی ندارد شما در کجا محصولتان را می‌فروشید، سرویستان را اراده می‌کنید، بلاگ می‌نویسید یا هر چیز دیگر. بهینه سازی موتور جستجو همواره ضروری است.

وب سایت شما می‌بایست به وسیله موتورهای جستجو ایندکس شود، در غیر این صورت شما بازنده خواهید بود.

سئوی هوشمندانه، رتبه شما را در صفحه نتایج جستجوی گوگل ارتقا می‌دهد. رتبه بالاتر به معنی ترافیک بالاتر است. و وقتی ترافیک بالا برود، خیلی فاکتورها را تغییر خواهد داد.

خلاصه این که اگر برنامه‌ای برای موفقیت وب سایتتان دارید، به سئو نیاز دارید. برخی جنبه‌های سئو پیچیده است ولی بیشتر وقت ها بر اساس عقل سلیم و استفاده از چند تکنیک برتر، با موفقیت عمل خواهید کرد.

چگونه می‌توانم سئو را یاد بگیرم؟ آیا به کمک دیگران نیاز دارم؟

حتی ابتدایی ترین تغییرات می‌توانند تفاوت بزرگی در چطور دیده شدن سایت شما توسط موتورهای جستجو ایجاد کنند. در این راهنمای سئو که مخصوص افراد مبتدی است، ما درباره همه موضوعات اساسی و حیاتی سئو بحث خواهیم کرد؛ و شما دانش کافی به دست خواهید آورد تا بتوانید پروسه سئو سایت خودتان را پیش ببرید.

اگر این موضوع که چه طور سئو را در سال 2019 یاد بگیرید، ذهنتان را درگیر کرده، ما یک جواب ساده برایتان داریم: شما نیاز به مطالعه و تمرین زیاد دارید. بهترین کار این است که تعداد زیادی آموزشهای رایگان سئو را از اینترنت دریافت کنید اما به شیوه ای عاقلانه از میانشان انتخاب کنید. در رأس همه این‌ها شما می‌توانید به دوره‌های آموزشی مختلف، کلاس ها یا وبینارها مراجعه کنید.

اگر نمی‌خواهید به خودتان زحمت بدهید یا کمبود وقت دارید، می‌توانید از مشاورین سئو، متخصصین یا آژانس های مرتبط کمک بخواهید. حواستان باشد که این روشها در مقایسه با خواندن این راهنما، هزینه دارد!

اصطلاحات دنیای سئو

  • سئوی آن پیج و سئوی آف پیج
  • سئوی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری

سئوی آن پیج (on page) و سئوی آف پیج(off page)

انجام سئوی آن پیج، به معنای بهینه‌سازی وب سایت شما برای اثرگذاری بر نتایج جستجوی ارگانیک است. این تمام چیزی است که شما می‌توانید برای وب سایتتان انجام دهید؛ از بهینه‌سازی محتوا گرفته تا جنبه‌های تکنیکی.

  • متاتگ ها
  • عناوین
  • ساختار URL
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • محتوا
  • دیتای ساختاریافته
  • سرعت و سایز وب‌سایت

این موارد و بسیاری از موارد دیگر که در این گروه قرار می‌گیرند، قبلا در مقالات ما مورد بحث قرار گرفته‌اند.

سئوی آف پیج شامل تمام فعالیتهایی است که شما می‌توانید از طریق گرفتن بک لینک برای ارتقای آتوریتی (قدرت) سایتتان انجام دهید. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد:

  • ایمیل مارکتینگ
  • بلاگ پست مهمان
  • رپورتاژ آگهی
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • همکاری با اینفلوئنسرها
  • نگارش محتوای ارزشمند که مردم را به لینک دادن به وب سایت شما ترغیب کند.

و چیزهای دیگری که در مقالات دیگر توضیح داده ایم.

سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری

کلاه‌های سفید و کلاه‌های سیاه ریشه در فیلمهای وسترن دارند و به نوعی نماینده آدم خوب ها و آدم بدها هستند. البته این حرف را زیاد جدی نگیرید! نظرات در مورد این که منشأ این اصطلاحات چیست، متفاوت است.

مبانی سئو-3

سئوی کلاه سیاه مجموعه‌ای از روش های غیراخلاقی برای ارتقای رتبه وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجوست. این روشها طراحی شده اند که موتورهای جستجو را تحت تاثیر قرار دهند بدون این که به هیچ گونه معیار انسانی طی روند آن توجه شود.

سئوی کلاه سیاه می‌تواند برای مدت کوتاهی وب‌سایت شما را به رأس صفحه نتایج جستجو ببرد، ولی موتورهای جستجو ممکن است دیر یا زود وب‌سایتتان را توقیف و جریمه کنند. ما در مقاله های قبلی درباره روش کار موتورهای جستجو به تفصیل توضیح داده‌ایم.

فهرستی از روش های نقض کننده قانون گوگل را می‌توان در دستورالعمل های گوگل وب مستر یا دستورالعمل های بینگ وب مستر پیدا کرد.

سئوی کلاه سفید مجموعه‌ای تکنیک های اخلاقی است که از قوانین و دستورالعمل ها تبعیت می‌کند. بخش های اساسی سئوی کلاه سفید این ها هستند:

  • محتوای مرتبط و با کیفیت
  • بهینه‌سازی کلی سایت
  • بک لینک سازی

سئوی کلاه سفید یک استراتژیِ بلند مدت در جهت رشد تجربه کاربر است. در مجموع، در دنیای سئوی کلاه سفید، آدم خوب بودن به عنوان هدف اصلی در نظر گرفته می‌شود.

عبارت دیگری هم به نام سئوی کلاه خاکستری وجود دارد که شامل روشهایی است که می‌تواند ریسک پایین تری در مقایسه با تکنیک های سئوی کلاه سیاه داشته باشد. البته تکنیک‌های کلاه خاکستری در حدی از طرف گوگل مورد تایید نیستند که بتوانید از طریق آن ها هزاران کاربر وب سایت جذب کنید و روز بعدش جریمه نشوید یا رتبه‌تان را از دست ندهید.

نتیجه گیری نتیجه گیری

سئوی سایت به معنای بهینه‌سازی محتوای آن است به نحوی که موتورهای جستجو بتوانند در آن کاوش کنند، به آسانی شناسایی اش کنند و آن در رأس نتایج جستجو قرار دهند. این فرآیند نیاز به استفاده از تکنیکهایی عملی دارد. این تکنیکها به صورت معمول در سه دسته کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری قرار می‌گیرند ولی برای آن که رتبه ماندگاری برای سایتمان ایجاد کنیم، تنها راه، استفاده از تکنیکهای قانونی کلاه سفید است.

برای آن که سئوی سایت خود را به درستی انجام دهید، باید به اصول سئوی داخلی و خارجی به خوبی مسلط باشید. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری بیشتر، مقالات بعدی ما را از دست ندهید. اگر نظری درباره این مقالات یا مقالات قبلی وب سایت میموس دارید، در قسمت نظرات عنوان کنید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)