2022-07-01

راهنمای کامل اصول سئو در سال 2022 موضوع این مقاله از شرکت سئو میموس می باشد.

با توجه به آپدیت های گوگل، موارد جدیدتری به فاکتورهای سئو اضافه شده است.

با استفاده از روش های سئو سایت می توانید جایگاه سایت خود را در گوگل محکم کنید و درآمد بیشتری را بدست بیارید. تکنیک های سئو انواع مختلفی دارند که استفاده درست از آنها می تواند به بهبود رتبه سایت شما کمک کند. در ادامه تکنیک های سئو 2022 را برای شما آماده کرده ایم. پس با ما همراه باشید.

سئو در سال 2022

امروزه برای ارتقای سئو سایت و همگام‌سازی آن با تکنیک‌های روز دنیای سئو، باید با روش‌های بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو آشنا شوید. ما در این مقاله اصول بهینه‌سازی وب سایت در سال 2022 را بررسی می‌کنیم، به همین دلیل اگر سایتی دارید و می‌خواهید دستی به سر و روی سئو آن بکشید این مقاله را از دست ندهید.
در این مقاله با تکنیک‌ های بهینه‌ سازی سایت برای موبایل، الگوریتم رنک برین، جستجوی صوتی و همچنین انواع اسنیپت‌ها در گوگل و دیگر روش‌های بهینه‌سازی سایت آشنا خواهید شد. همچنین با استراتژی‌های آزمایش شده‌ای که در حال حاضر دارای عملکرد خوبی هستند نیز آشنا میشوید. اما بهتر است قبل از آن که این مقاله را به خوبی مطالعه کنید سری به مقاله سئو چیست بزنید تا به صورت کاملا اصولی و حرفه ای با مفهوم سئو آشنا شوید.

بخش 1

سیگنال‌های RankBrain و UX

سیگنال‌های تجربه کاربری در سال 2018 بسیار مهم بودند و انتظار میرود که آنها در سال 2022 حتی مهمتر نیز باشند.
در حقیقت، گوگل قبلا هم اعلام کرده بود رنک برین سومین عامل مهم در رتبه‌بندی نتایج جستجو است.

اما سوال اینجاست!

  • رنک برین یعنی چه؟
  • و چگونه می‌توان سایت را برای آن بهینه‌سازی کرد؟

الگوریتم RankBrain گوگل چیست؟

رنک برین یک سیستم یادگیری ماشینی است که به گوگل کمک می‌کند نتایج جستجوی خود را مرتب کند. ممکن است این الگوریتم یپیچیده به نظر برسد، اما در حقیقت اینطور نیست.

رنک برین به سادگی چگونگی تعامل کاربران با نتایج جستجو را اندازه‌گیری می‌کند و بر اساس آن نتایج را رتبه‌بندی می‌کند.
به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید عبارت “دم کردن قهوه سرد” را در گوگل جستجو کنید.

نحوه ی دم کردن قهوه سرد


همان‌طور که در تصویر می‌بینید احتمالا نتیجه چهارم نظر شما را به خود جلب می‌کند و باعث می‌شود بسرعت روی آن کلیک کنید. زمانیکه وارد آن شدید اگر محتوای آن برای شما کاربردی و مفید باشد قطعا کل مطلب را می‌خوانید و زمان قابل توجهی را در آن سایت می‌گذاریند.
الگوریتم رنک برین متوجه این موضوع می‌شود و به احتمال زیاد به آن نتیجه‌ای که در رتبه چهارم نمایش داده شده بود، رتبه بهتری می‌دهد.

افزایش رتبه سایت

روی دیگر سکه این است که شما همین کار را انجام می‌دهید، اما این بار بر روی نتیجه‌ی رتبه اول کلیک می‌کنید اما محتوای آن بدرد نمی‌خورد!

بنابراین پس از چند ثانیه شما از آن صفحه به صفحه نتایج برمی‌گردید یا به اصطلاح بانس می‌کنید، ( اگر نمیدانید بانس چیست اصلا نگران نباشید چون ما قبلا بانس ریت یا نرخ پرش را به طور کامل توضیح داده ایم.)

کاهش رتبه سایت

و برای پیدا کردن محتوای در مورد قهوه که واقعا ارزش خواندن را دارد روی نتیجه شماره چهار کلیک می‌کنید. رنک برین نیز این را متوجه می‌شود. اگر کاربران زیادی بعد از کلیک روی نتیجه‌ی رتبه یک (که محتوای بدرد بخوری ندارد) بلافاصله به صفحه نتایج برگردند، گوگل آن را از رتبه یک کنار خواهد گذاشت.

کاهش رتبه سایت

همانطور که می‌بینید، رنک برین روی دو چیز تمرکز دارد:

  1.  افراد چه مدت زمانی در صفحه شما می‌مانند ( ماندگاری کاربر در صفحه ) ( Dwell Time)
  2.  درصد افرادی که بر روی نتیجه شما کلیک می‌کنند (اصطلاحا به آن زمان نرخ کلیک شدن میگویند) (به انگلیسی: Click Through Rate)

در ادامه هر یک از این موارد را بررسی میکنیم:

RankBrain و زمان ماندگاری کاربر در صفحه

زمان ماندگاری کاربر: به مدت زمانی که کاربر بعد از کلیک روی نتایج وارد سایت شما می‌شود تا زمانی که به صفحه نتایج جستجوگر برگردد را زمان ماندگاری کاربر یا Dwell Time می‌گویند. لازم به ذکر است بدانید این فاکتور به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای بررسی میزان رضایت کاربر هم در نظر گرفته می‌شود. همانطور که معلوم است، رنک برین توجه ویژه‌ای به زمان حضور کاربر می‌کند.
رئیس بخش گوگل برین در کانادا اخیرا تایید کرده که گوگل از زمان حضور کاربر به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده می‌کند.

زمان ماندگاری کاربر در سایت

همچنین او اظهار داشت:
“رنک برین زمان شخصی را که روی یک صفحه کلیک میکند و در آن صفحه باقی میماند، تا وقتی که برمیگردد به نتایج جستجو، را اندازه گیری می‌کند.” طبق آخرین مطالعات انجام شده توسط سایت SearchMetrics آنها نیز این بیانیه را تایید کرده‌اند. آنها دریافتند میانگین زمان حضور کاربر در 10 نتیجه برتر گوگل، چیزی حدود 3 دقیقه و 10 ثانیه است.

میانگین زمان حضور کاربران در سایت

هر وقت سایت‌تان را از طریق گوگل آنالیتیکس بررسی کردید و دیدید زمان حضور کاربران بیشتر از 3 دقیقه است باید به شما بگوییم کارتون خیلی درسته! در واقع در واقع این مسئله که صفحات با زمان ماندگاری بیشتر بهترین رتبه را دارند اتفاقی نیست و الگوریتم رنک برین این صفحات را دقیقا به همین دلیل ارتقاء می‌دهد.

زمان حضور کاربر در گوگل آنالیتیکس

رنک برین و نرخ کلیک کاربر (CTR)

یکی از مهندسان گوگل به نام Paul Haahr زمانی که این اسلاید را در یک کنفرانس مطرح کرد، باعث به حرکت درآمدن دنیای سئو شد:

این اسلاید اساسا می‌گوید:
“رنک برین” گاهی اوقات رتبه صفحات را بالاتر از آنچه که باید باشند می‌برد. به همین دلیل اگر این صفحه دارای CTR بالاتر از حد میانگین باشد، میتوانیم از آن به عنوان نشانه ای برای تقویت رتبه بندی دائمی‌صفحه استفاده کنیم.

نتایج جستجوی الگوریتم گوگل

این نباید جای تعجب داشته باشد. بعد از این کارها، اگر هیچ کس بر روی نتیجه کلیک نکند، چرا گوگل آن را در صفحه اول نگه دارد؟
و اگر سایت به طرز عجیبی کلیک زیادی داشته باشد، چرا گوگل آن را در رتبه 9 قرار بدهد؟

در اینجا ما چند استراتژی ساده را برای افزایش CTR باهم بررسی می‌کنیم که می‌توانید از آنها استفاده کنید و نرخ CTR خود را افزایش دهید.

بخش 2

به سلطان CTR تبدیل شوید

اگر میخواهید در سال 2022 به استاد سئو تبدیل شوید، اول باید سلطان CTR باشید.
دلیل آن هم رنک برین است.
البته دلایل دیگری هم وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم:

تبلیغات گوگل
لیست گوگل

و

و مهمتر از همه، قابلیت اسنیپت ویژه!

اسنیپت ویژه گوگل
در حال حاضر بروی سایت‌های ایرانی کاربرد ندارد.

در بخش 3 بیشتر در این باره صحبت می‌کنیم.

در واقع، یک تحقیق نشان داد که CTR (نرخ کلیک کاربر) ارگانیک در جستجوی تلفن همراه از سال 2015 تاکنون %41.4 کاهش یافته است.

ورودی موبایل و نرخ کلیک

این به هیچ وجه محرمانه نیست: گوگل نتایج جستجوی ارگانیک را با جعبه پاسخ‌ها، آگهی‌ها، چرخ فلک‌ها، بخش‌های ” People also ask ” و غیره نمایش می‌دهد. از این رو برای صدر نشینی در SERPs، نیاز به فریاد زدن جمله‌ی “روی من کلیک کنید!” دارید چون در غیر این صورت نادیده گرفته می‌شوید.

بخش 3

ریچ اسنیپت گوگل (نتیجه جستجوی برجسته) چیست؟ و چه تاثیری در سئو محتوا دارد؟

با توجه به مطالعات سایت SEMrush بیشتر از % 11.3 تمام نتایج جستجو اکنون دارای یک Rich Snippet ویژه هستند. و این موضوع که اسنیپت‌های ویژه کلی کلیک از رتبه یک کسب می‌کنند، حقیقت دارد.

اما سوال اینجاست!
چگونه می‌توان محتوای خود را در اسنیپت‌های ویژه نمایش داد؟

مرحله اول- پیدا کردن فرصت‌های اسنیپت‌های ویژه

اولین گام شما پیدا کردن موارد زیر است:

  1. کلمات کلیدی که در قبلا در آنها رتبه گرفته اید.
  2. کلمات کلیدی که دارای یک اسنیپت ویژه هستند.

چرا تمرکز روی کلمات کلیدی که قبلا رتبه کسب کرده اند مهم است؟

99.58% از کلیه اسنیپت‌های ویژه، از صفحاتی هستند که در صفحه اول برای آن اصطلاح رتبه بندی شده اند.
بنابراین اگر شما قبلا در 10 رتبه برتر قرار نگرفته باشید، هیچ شانسی برای به دست آوردن جایگاه ویژه اسنیپت ندارید.

چگونه کلمات کلیدی که دارای اسنیپت ویژه هستند را پیدا کنیم؟

یکی از وب‌سات‌هایی که در این زمینه م‌تواند برای شما کاربردی باشد، وب‌سایت ahrefs است. این سایت کلمات کلیدی که شما برای آن‌ها رتبه گرفته اید و دارای یک اسنیپت ویژه هستند را نشان می‌دهد:

رتبه ی کلمات کلیدی در سایت ahrefs

مرحله دوم- ایجاد نشانه گذاری اسنیپت

نشانه‌گذاری اسنیپت (به انگلیسی: Snippet Bait) یک بلوک 40-60 کلمه ای از طول محتوا است که بطور خاص طراحی شده است تا در جایگاه ویژه اسنیپت رتبه‌بندی شود.
چرا 40 تا 60 کلمه؟
SEMrush تقریبا 7 میلیون اسنیپت ویژه را تحلیل کرد و متوجه شد که اکثر آنها بین 40 تا 60 کلمه دارند.

طول محتوای اسنیپت

برای مثال:
در اینجا تعاریف نشانه گذاری اسنیپت برای هر صفحه از مرکز بازاریابی یوتیوب نوشته شده است.

مرکز بازاریابی یوتیوب

و این باعث شد که محتوا، در رتبه بندی تعداد زیادی از کلمات کلیدی در جایگاه اسنیپت ویژه موثر واقع شود.

کانال کلمات کلیدی

وب‌سایت HubSpot نشانه‌گذاری اسنیپت را وارد سطح دیگری کرد.
آنها جعبه‌های کوچکی که شبیه اسنیپت ویژه هستند را به پست‌هایشان اضافه می‌کنند.

ما نیز در مقاله ی رپورتاژ آگهی چیست از این روش استفاده کرده ایم:

اسنیپت ویژه پاراگرافمرحله سوم- بهینه‌سازی محتوا برای سایر اسنیپت‌های ویژه

نشانه گذاری اسنیپت برای اصطلاحات “اسنیپت پاراگراف ” عملکرد بهتری دارد.

اجازه دهید یک مثال از اسنیپت پاراگراف برای‌تان بزنیم:

اسنیپت پاراگراف

هرچند اسنیپت‌های پاراگراف، مرسوم ترین نوع اسنیپت‌های ویژه هستند، اما باید بدانید آنها تنها نوع اسنیپت نیستند.

انواع اسنیپت ها

اگر می‌خواهید در فهرست اسنیپت رتبه‌ای کسب کنید باید برای هر آیتم در لیست خود از تگ‌های H2 یا H3 برای ساب هدینگ ها استفاده کنید. (اگر به خاطر داشته باشید در یکی از مقالات قبلی، روش استفاده از تگ‌ های هدینگ را آموزش دادیم.)

اسنیپت های عنوان

گوگل این ساب‌هدینگ‌ها را از محتوا شما میگیرد و در اسنیپت‌های ویژه اضافه می‌کند:

ویژگی اسنیپت محتوا

اگر می‌خواهید در اسنیپت‌های جدولی رتبه بگیرید باید یک جدول ایجاد کنید تا گوگل به راحتی بتواند اطلاعات را از آن بخواند.

تصویر زیر نمونه‌ای از این اسنیپت جدولی گوگل است:

اسنیپت های جدول

این اسنیپت به طور مستقیم از جدولی که به خوبی قالب‌بندی شده، انتخاب شده است.

منبع جدول اسنیپت

بخش 4

 

چرا باید محتوای جامع و کامل تولید کنید؟

در گذشته، گوگل صفحه HTML شما را تجزیه و تحلیل می‌کرد تا ببیند چند بار از کلمه کلیدی خاصی استفاده کرده‌اید.
به عبارت دیگر، آنها 100% تمرکزشان را بر روی محتوای صفحه شما قرار می‌دادند. بنابراین عنکبوت‌های گوگل از صفحه شما بازدید می‌کردند تا بررسی کنند که کلمات کلیدی شما در کدام یک از اجزای زیر ظاهر می‌شود:

فاکتورهای مرسوم در رتبه بندی برگه

صادقانه بگوییم، آنها هنوز هم به این نکات ریز توجه می‌کنند! امروزه گوگل نسبت به گذشته بسیار هوشمندتر شده  از این رو در حال حاضر تمرکز گوگل به جای اندازه محتوا، روی متن محتواست.

وظیفه اول گوگل نشان دادن بهترین نتیجه به کاربر است و در بیشتر موارد، “بهترین نتیجه” یک بخش از متن که با کلمات کلیدی پر شده، نیست. بلکه بهترین نتیجه، صفحه‌ای است که یک موضوع را بطور کامل پوشش می‌دهد.

با محتوای جامع، یک کاربر همه چیزهایی را که نیاز دارد را یکجا (طی یک مرحله) بدست می‌آورد.
در حقیقت، با ارزیابی‌هایی که انجام شده سئوکاران دریافته‌اند محتواهای جامع و کامل بهترین رتبه را در گوگل بدست می‌آورند.

قدرت موضوع محتوا
چطور محتوای جامع بنویسیم؟

برای شروع می‌توانید یک محتوای 2000 کلمه ای بنویسید که تمام مواردی که کاربر نیاز به دانستن درباره آن موضوع را پوشش دهد. در حقیقت، مطالعه عوامل رتبه‌بندی به ما نشان داد که محتوای طولانی تر (مانند راهنماهای جامع و پست‌های وبلاگ طولانی) مقاله‌های کوتاه را در گوگل کنار می‌زنند.

تعداد کلمات محتوا

انتشار محتوای جامع (محتوای همیشه سبز Evergreen) 

در اوایل سال 2018 وب سایت BuzzSumo صد میلیون مقاله را تحلیل کرد.

تحقیق بروی 100 میلیون مقاله

این وب سایت خبر‌های خوب و بدی از این تحقیق برای کاربران داشت.

بیایید اول خبر‌های بد را ببینیم:

  • پست وبلاگ به طور متوسط و در مجموع، چهار سهم کلی از سهام رسانه‌های اجتماعی را دریافت می‌کند.
  • ترافیک فیسبوک از سال 2015 نزدیک %50 کاهش یافته.
  • %70 از تمام محتوای آنلاین بدون بک لینک هستند.
  • بازدید همه ی صفحات کاهش یافته است:
میانگین اشتراک گذاری پست ها

حالا نوبت خبرهای خوب است:
همانطور که استیو ریون، بنیانگذار BuzzSumo، از تحقیق خود نتیجه گرفت هنوز انواع خاصی از محتواها وجود دارند که بسیار محبوب هستند.

“اکثر محتواها هیچ بک لینکی ندارند، اما پست‌های معتبر و محتوای جامع همچنان برای به دست آوردن لینک‌ها در میدان نبرد هستند. در واقع مطالب معتبر و اصطلاحا همیشه سبز به طور مداوم در حال به دست آوردن لینک‌ها و اشتراک‌گذاری در طول زمان هستند. “

[promotion id=”27802″]

خوشبختانه، این دقیقا همان نوع محتوایی است که در میموس منتشر می‌کنیم و باید اعتراف کنیم این کار عالی جواب می‌دهد.

بعنوان مثال ما در اوایل سال 2018 متوجه شدیم که بسیاری از وبلاگ‌های بازاریابی دیجیتال، محتوای مربوط به راهنمای کامل خرید و انتشار رپورتاژ آگهی را منتشر می‌کنند.

نمونه پست های منتشر شده درباه ی رپورتاژ آگهی

این پست‌ها خوب بودند. اما در آنها هیچ چیزی نمیتوان دید که آن‌ها را جز “محتواهای معتبر همیشه سبز” قرار دهد. بنابراین تصمیم گرفتیم که چنین محتوایی بسازیم. من این پست را در دی ۲۴, ۱۳۹۷ منتشر کردم. و در زمان خیلی کوتاه تعدادی بک لینک به خود اختصاص داد.

تعداد بک لینک های دریافت شدهکلمات کلیدی هم معنی (LSI) را به محتوا اضافه کنید

هنگامی‌که محتوای 2000 کلمه ای خود را ساختید، کلمه‌های کلیدی هم معنی را به آن اضافه کنید. کلمات کلیدی LSI کلمات و عباراتی‌اند که به شدت با موضوع صفحه شما مرتبط هستند.

فرض کنید یک مقاله در مورد رژیم غذایی منتشر کرده‌اید.
کلمات کلیدی LSI این محتوا عبارتند از:

  • تغذیه
  • کاهش وزن
  • دستور پخت
  • حبوبات

و هنگامی‌که گوگل این کلمات کلیدی هم معنی را بر روی صفحه خود می‌بیند، به این نتیجه می‌رسد که این صفحه به وضوح و به خوبی این موضوع را پوشش داده است.

اما شاید از خودتان بپرسید چطور باید این کلمات را پیدا کرد؟

برای پیدا کردنن این کلمات، پیش از تولید محتوا باید یک تحقیق کلمه کلیدی هم معنی انجام دهید.

در اینجا سه استراتژی ساده برای انجام این تحقیق وجود دارد:

استراتژی اول

از یک ابزار رایگان با نام LSI Graph استفاده کنید.

ابزار سازنده ی کلمات هم معنایی LSI Graph

در این سایت تنها با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر خود در ابزار مشخص شده، دسته‌ای از کلمات کلیدی هم‌معنی که با آن عبارت مرتبط هستند نمایش داده می‌شود:

نتایج ابزار LSI Graph

حالا می‌تونید هر کدام از این موارد که بنظرتان مناسب است را به محتوای خود بیافزایید.

استراتژی دوم

از گوگل درست استفاده کنید. در این استراتژی تنها کافیست کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید، سپس بخش “Searches related to…” را در پایین نتایج جستجو ببینید.

نتایج جستجوهای مرتبط گوگل

کلماتی که برجسته شده اند کلمات کلیدی LSI هستند.

استراتژی سوم

در نهایت، شما می‌توانید از گوگل Keyword Planner برای کلمات کلیدی هم معنی استفاده کنید.
کلمات کلیدی خود را در گوگل Keyword Planner وارد کنید و روی «شروع» کلیک کنید.

گوگل کیورد پلنر

سپس نتایج را بررسی کنید. بسیاری از این کلمات کلیدی، کلمات هم معنی هستند.

نتایج ابزار گوگل کیورد پلنر

مانند سایر استراتژی‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، کلمات کلیدی LSI را از گوگل Keyword Planner انتخاب کنید و در محتوای خود پخش کنید.

بخش 5

بهینه‌سازی برای(گوگل Mobile-First Index)

چند ماه پیش، میلیون‌ها نفر پیام‌های “فعال سازی Mobile-First Index” را دریافت کردند. این پیام به این معنی بود که گوگل هم‌اکنون نسخه موبایل سایت شما را نسخه واقعی می‌داند. و این حتی در صورتی که کسی از دسکتاپ جستجو کند نیز صدق می‌کند.
این حرکت منطقی است. امروزه 60 درصد از جستجوهای گوگل از دستگاه تلفن همراه انجام می‌شود و مطمئنا این درصد بیشتر هم می‌شود چون جستجوهای تلفن همراه به سرعت در حال رشد هستند.

با وجود اینکه “گوگل Mobile-first index” هنوز برای همه اجرا نشده، همین حالا هم در حال رشد است. بنابراین، اگر هنوز از گوگل پیروی می‌کنید همین حالا زمان آماده شدن و بهینه‌سازی سایت‌تان برای Mobile-first index است.

چطور سایت‌مان را برای گوگل Mobile-First Index بهینه‌سازی کنیم؟

1- محتوای خود را هم با دسکتاپ و هم با موبایل سازگار کنید

گاهی اوقات عدم نمایش محتوا بصورت کامل برای کاربران موبایل باعث می شود که محتوا از دید آنها به کلی پنهان شود. خواسته یا ناخواسته این اتفاق رخ میدهد.
به مثال زیر توجه کنید:

محتوای استوار

این یک مشکل بزرگ با Mobile-first Index است.
به همین دلیل است که گوگل نسخه موبایل صفحه شما را به عنوان نسخه اصلی در نظر می‌گیرد.

نسخه ی موبایل بعنوان نسخه ی اصلی صفحات سایت در گوگل


گوگل می‌گوید که منوی همبرگری و اکاردئون‌ها و محتوای کشویی یا دکمه‌های بازشونده مشکلی ندارند، اما چندان صادق هم نیستند، وقتی با قابلیت “اولویت با نسخه موبایل – Mobile First-Index” سر و کار داریم، همان نسخه از موبایل برای ایندکس سایت در نظر گرفته می‌شود و داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط شرکت‌های مختلف نشان می‌دهند محتوایی که از چشم کاربر پنهان است (و باید با دکمه‌های فراخوان نمایش داده شود مثل آکاردئون‌ها) تقریبا ارزش خاصی هم نخواهد داشت. براستی که یک مشکل بزرگ اینجا گریبان‌گیر سایت‌های موبایل محور است.

محتوای پنهان در نسخه نلفن همراه

یکی از مطالعات اخیر نشان داده که “محتوای پنهانی در mobile-first index بی ارزش شده است.”

محتوای مخفی بی ارزش است

مثلا زمانی که شما این پست از وبلاگ میموس را با استفاده از تلفن همراه‌تان ببینید، محتوا را با همان کیفیت بالایی که برای کاربران دسکتاپ در نظر گرفته شده است، دریافت می‌کنند.

نسخه ی موبایل وب سایت میموس

2- حرکت به سمت طراحی ریسپانسیو

آیا سایت‌تان نسخه موبایل هم دارد؟ اگر پاسخ‌تان منفی است توصیه گوگل بشما اینست که حتما نسخه ریسپانسیو آن را طراحی کنید. ما هم در میموس همین کار را انجام داده ایم.

3- حتما سایت خود را در تلفن همرا چک کنید

ما تعداد زیادی از سایت‌هایی را دیده‌ایم که به طور فنی بر روی نسخه تلفن همراه یا تبلت کار می‌کنند، اما واقعا کاربر را کلافه می‌کنند (مثلا سرعت صفحه بسیار کمی در موبایل دارند).
همانطور که در بخش اول گفته شد، رنک برین دقیقا چگونگی تعامل کاربران گوگل با سایت شما را اندازه‌گیری می‌کند. از این رو اگر مردم در هنگام بازدید سایت شما با تلفن همراه دچار مشکل شوند، قطعا دکمه بازگشت را فشار می‌دهند و این مسئله بانس ریت سایت را بالا می برد.
بخوانید: بانس ریت چیست؟

چگونه تشخیص دهید که سایت شما در تلفن همراه به درستی بارگذاری می‌شود یا خیر؟

توصیه ما اینست که از Mobile-Friendly Test tool گوگل استفاده کنید. فقط کافیست یک URL را در آن وارد کنید تا این ابزار به شما اطلاع دهد که سایت شما برای موبایل مناسب است یا خیر.

آنالیز وب سایت نسخه ی موبایل

این وب‌سات توصیه‌هایی برای بهبود نسخه تلفن همراه سایت‌تان را نیز ارائه میکند که توجه به آنها خالی از لطف نیست. ناگفته نماند از جی تی متریکس هم میتوانید استفاده کنید.

نتایج آنالیز وب سایت نسخه ی موبایل

می‌توانید گزارش‌های قابلیت استفاده در تلفن همراه را در گوگل Search Console بررسی کنید:

گزارش قابلیت استفاده در تلفن همراه سرچ کنسول گوگل

این کار اطلاعاتی درباره صفحات سایت شما که برای کاربران موبایل مناسب نیستند، می‌دهد.

گزارش خطا نسخه ی موبایل در سرچ کنسول گوگل

بخش 6

همه چیز در مورد ویدیوها (یا ویدیو یا دیگر هیچ)

ویدیوهای آنلاین در حال حاضر همه‌گیر شده‌اند.
در واقع طبق گفته‌های Cisco، ویدیوی آنلاین %80 از کل ترافیک آنلاین را تا سال 2023 تشکیل خواهند داد.
80 درصد!
و این ممکن است حتی تقاضای جهانی را برای ویدیو برآورده نکند. با وجود این واقعیت که از هر زمان دیگری تعداد فیلم‌های بیشتری وجود دارد، HubSpot اعلام کرده 43% از مردم می‌خواهند محتوای ویدیویی بیشتری ببینند.

به طور خلاصه بگوییم:

اگر استفاده از ویدیو در سال جاری بخشی از برنامه‌های بازاریابی دیجیتال شما نیست، خیلی عقب خواهید افتاد. در ادامه چگونگی استفاده از مزایای سئو ویدیو در سال جاری را بررسی می‌کنیم.

روش استفاده بهینه از یوتیوب

یوتیوب در حال حاضر در رتبه دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است.
(در واقع، بر اساس یک مطالعه توسط JumpShot و Rand Fishkin مؤسس وب سایت Moz، یوتیوب دو برابر محبوب‌تر از موتور جستجو bing است.)

میزان جستجوی یوتیوب در مقابل بینگ

یوتیوب هم مانند هر پلتفرم ویدیویی آنلاین دیگری، به سرعت در حال رشد است. (میزان زمانی که مردم در یوتیوب صرف می‌کنند، نسبت به سال گذشته 60٪ افزایش یافته است.)

به طور خلاصه، مردم بیشتر و بیشتر در مورد موضوعات مختلف در یوتیوب جستجو می‌کنند و به نحوی از جستجوی گوگل در حال فاصله گرفتن هستند.
بنابراین اگر می‌خواهید در سال 2022 ترافیک بیشتری از سئو کسب کنید، توصیه می‌کنیم محتوا را به طور خاص برای یوتیوب ایجاد و بهینه‌سازی کنید.
وب‌سایت یوتیوب موتور جستجوی بسیار بزرگیست که نباید آن را نادیده بگیرید!

اما بهترین قسمت این موضوع کجاست؟ اکثر بازاریاب‌ها برای ساخت ویدیو خیلی تنبل هستند. بنابراین دیده شدن ویدیوهای شما بسیار آسان خواهد بود.
به عنوان مثال، کانال یوتیوب یکی از مشتریان ما کلا 25 فیلم دارد و این فیلم‌های تولیدی بیش از 200000 بازدید در هر ماه را به وجود می‌آورند.

آمار تعداد بازدید از 25 ویدیو در سرچ کنسول گوگل

(همانطور که انتظار می‌رود تعداد قابل توجهی از بینندگان ویدیو به بازدیدکنندگان سایت و مشتری تبدیل شده‌اند.)
این را هم بگوییم هنگامی‌که شما ویدیوهای یوتیوب بهینه‌سازی شده سئو را منتشر می‌کنید، اعتبار بیشتری را در گوگل کسب خواهید کرد. اما چرا؟
خوب، برای شروع باید بدانید %55 از تمام نتایج جستجوی گوگل حاوی حداقل یک ویدیو هستند.

کل جستجوهای صفحه اول گوگل با ویدئو و بدون ویدئو

(و تقریبا همه این فیلم‌ها از وبسایت یوتیوب هستند).

در اینجا یک مثال در نظر گرفته‌ایم تا منظورمان را بهتر بیان کنیم:

نمایش ویدیوهای یوتیوب در جستجوی گوگل

و با توجه به اینکه گوگل مالک یوتیوب است، انتظار می‌رود که در سال 2023 حتی ویدیوهای یوتیوب بیشتری در نتایج جستجو قرار بگیرد.
در حقیقت، گوگل شروع به ترکیب نتایج یوتیوب با نتایج جستجوی تصویر گوگل کرده است:

ترکیب نتایج یوتیوب با نتایج جستجوی تصویر گوگل

و برای پاسخ دادن به سوالات مردم، از ” اسنیپت‌های ویژه ویدیویی” عظیم استفاده می‌کند:

اسنیپت های ویژه ویدیوئی
درحال حاظر برای سایت‌های ایرانی کاربرد ندارد.

البته که از ویدیوهای آپارات برای جستجوهای پارسی هم استفاده می‌کند اما شکل نتایج همانطور که در جستجوی معنایی هم به آن پرداختیم با نتایج جستجو برای زبان‌های اروپا و انگلیسی متفاوت است.

استفاده از محتوای ویدیویی در پست‌های وبلاگ

اگر مردم می‌خواهند ویدیوهای بیشتری ببینند، چرا برای آن‌ها این شرایط را فراهم نکنیم؟
به همین دلیل توصیه می‌کنیم محتواهای ویدیویی را در پست‌های وبلاگ خود قرار دهید. با توجه به تجربه ای که داشته‌ایم، این مسئله می‌تواند به شما در افزایش جدی زمان ماندگاری کاربر (dwell time) کمک کند.

بخش 7

سایت‌تان را برای جستجو صوتی بهینه‌سازی کنید

آیا جستجوی صوتی فاکتور بزرگ بعدی در سئو است؟ مطمئنا این طور بنظر می‌رسد.
به عنوان نمونه به این حقایق جالب دقت کنید:
41% بزرگسالان هر روز حداقل یک جستجوی صوتی انجام می‌دهند.
جستجوهای صوتی انجام شده در گوگل از سال 2008 تاکنون 35 برابر شده است.
20٪ از تمام جستجوهای تلفن همراه را جستجوهای صوتی دربر می‌گیرند.
با دانستن اینها، مسئولین باهوش سئو شروع به بهینه‌سازی برخی از محتوای خود برای جستجوهای صوتی کرده‌اند.

چگونه برای جستجوهای صوتی بهینه‌سازی کنید؟

در اوایل سال 2018 بزرگترین مطالعه سئو جستجوی صوتی را تا به آن زمان انجام دادیم.

و در اینجا می‌خواهیم نتایجی که به دست آوردیم را با شما به اشتراک بگذاریم:

اول، محتوای شما باید در نتایج جستجو رتبه بندی بالایی کسب کند.

ما دریافتیم که گوگل تمایل دارد پاسخ‌های جستجوهای صوتی را از بین محتواهایی که در نتایج جستجوی 3 رتبه‌ی برتر قرار دارند انتخاب کند:

نتایج جستجوی صوتیدوم، اگر محتوای خود را بتوانید در یک اسنیپت ویژه نمایش دهید به شما در این راه کمک زیادی می‌کند.

مثل نمونه زیر:

توضیحات کانال

الگوریتم گوگل قبلا یک اسنیپت مناسب را با هم ترکیب کرده است.
از این رو به نظر می‌آید که آنها از این اسنیپت‌های ویژه در نتایج جستجو صوتی استفاده می‌کنند.
در واقع، داده‌های ما نشان داد که 4 تا از 10 نتیجه جستجوی صوتی به طور مستقیم از یک قطعه (Snippet) ویژه ارائه شده است.

4 تا از 10 نتیجه جستجوی صوتی به طور مستقیم از یک اسنیپت ویژهدر نهایت، در محتوای خود یک سوال (و پاسخ) قرار دهید.

اکثریت قریب به اتفاق جستجوهای صوتی، بر اساس سوال (“چگونه می‌توانم یک پاورپوینت درست کنم؟” یا “چه کسی ستاره فیلم جان ویک است؟”) هستند.
هنگامی‌ که این جستجوها رخ می‌دهند، گوگل معمولا صفحه‌ای را انتخاب می‌کند که حاوی (الف “سوال” و ب “پاسخ”) باشد. مثلا:
هنگام جستجو برای:

?how do weather satellites work

و هنگامی‌که من به صفحه‌ای که در نتایج آورده شده است می‌روم، می‌بینم که محتوا شامل سوال من و یک پاسخ کوتاه است:

نمایش نتایج سوال همراه با یک پاسخ کوتاه


فقط الگوریتم جستجوی صوتی گوگل می‌خواهد ببیند. در واقع، این یکی از دلایل اصلی است که چرا صفحات پرسش و پاسخ (FAQ) برای سئو جستجوی صوتی ضروری هستند.

نتایج برگه ی پرسش و پاسخ

بخش 8

فراموش نکنید که محتوا و لینک‌ها کلید کار شما هستند

حتی با تمام نکات مهم سئویی که در این راهنما ذکر کردیم، پایه‌های سئو در سال 2022 همچنان بر محتوا و لینک‌ها استوار هستند.
بدون محتوای جذاب، هرگز لینکی دریافت نخواهید کرد و بدون ساخت لینک، شما موفق نخواهید شد.
همچنین، اگر شما در صفحه اول گوگل نیستید، رنک برین، جستجوی صوتی و الگوریتم Mobile-first برای شما مهم نخواهد بود. این موارد تنها در زمانی که شما در صفحه اول حضور دارید، وارد بازی می‌شوند.

[promotion id=”27788″]

در حقیقت، گوگل به تازگی اعلام کرده است که محتوا و لینک‌ها عوامل رتبه بندی شماره 1 و 2 هستند.

و زمانی که ما 1 میلیون نتیجه جستجوی گوگل را تحلیل کردیم، متوجه شدیم تعداد سایت‌هایی که به یک صفحه با رتبه بندی بالا لینک زده اند بیشتر از موارد دیگر است.

تعداد بک لینک ها از دامنه ی اصلی

به طور خلاصه، محتوای با کیفیت و لینک‌ها هنوز پایه و اساس سئو در سال 2022 خواهند بود.
و هنگامی‌که شما این دو اصل را به درستی رعایت کرده باشید، وقت آن است که سایت خود را برای سایر نکات سئو جدیدی که در این راهنما معرفی شده است، بهینه‌سازی کنید.

بخش ویژه:

نکات کلیدی برای سئو در سال 2022

در این بخش به شما چند تاکتیک پیروزی سریع در سئو به شما نشان می‌دهیم که به خصوص در سال جاری کارآمد خواهند بود.

بهبود (E-A-T (Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness سایت

در اول آگوست، گوگل یک “به روز رسانی اصلی” جدید برای الگوریتم خود را به نمایش گذاشت.

اعلام آپدیت گوگل در یک توئیت


این به روز رسانی biggie نام داشت.
(در واقع، این بزرگترین تغییری است که در SERPs از زمان پنگوئن در سال 2012 دیده‌ایم).

2 مورد واقعا جالب در مورد این به روز رسانی وجود دارد:

مورد اول: این به روز رسانی سایت‌های خاصی را در حیطه بهداشت نابود کرد.
به عنوان مثال:

نتایج کاهش ترافیک سایت های پزشکی

بنابراین حتی اگر این یک بروزرسانی الگوریتم “گسترده” و “اصلی” بود، سایت‌های پزشکی بالا پایینی زیادی را تجربه کردند. (البته این نتایج در آمریکا گردآوری شده)

در حقیقت، یک نظرسنجی کوچک نشان داد که %41.5 از سایت‌های حوضه بهداشت، با این بروز رسانی ضربه خوردند:

تاثیر آپدیت گوگل در حوزه ی پزشکی

(در مقایسه با تنها %5.9 از کل سایت‌های تکنولوژی و %3.5 از سایت‌هایی که در حوضه سفر هستند.)

مورد دوم: گوگل دستورالعمل‌های رتبه بندی کننده کیفیت خود را درست قبل از این به‌روز‌رسانی دستخوش تغییر و به‌روز‌رسانی قرار داد.
در 20 جولای، گوگل دستورالعمل‌های رتبه بندی کننده کیفیت جدید خود را منتشر کرد:

راهنمای رتبه بندی کننده کیفیت جدید گوگل


این سند تقریبا شبیه به همان سند سال گذشته بود ولی با یک تغییر عمده:
تمرکز بر روی E-A-T. (تخصص، اعتبار و اعتماد)

راهنمای E-A-T

برای سالها E-A-T بخشی از دستورالعمل بوده است. اما در سال جاری تاکید جدیدی بر E-A-T وجود دارد.
(احتمالا برای آموزش رتبه‌بندی خود برای این بروزرسانی).
در اینجا می‌گویم که چگونه E-A-T سایت خود را بالا ببرید.
اول- باید یک متخصص باشید (یا یک متخصص را استخدام کنید).
اگر شما افراد را به صورت تصادفی برای نوشتن محتوای خود استخدام می‌کنید، در آینده ضرر خواهید کرد.
به همین دلیل است که گوگل میخواهد محتوای نوشته شده فقط توسط کارشناسان ارائه شود.

راهنمای گوگل برای استخدام کارشناسان

این کار جعل و تقلید کردن را سخت کرده است.
در حقیقت، گوگل ممکن است از یک قالب تالیف گوگل استفاده کند تا ببیند که آیا نویسنده یک متخصص در آن زمینه بوده است یا نه.

استفاده گوگل از یک فرم برای ارزیابی کارشناس تولید محتوا

در وهله بعد باید شفاف باشید.

گوگل احتمالا بر روی سیگنال‌های خارج از سایت تمرکز می‌کند تا E-A-T سایت شما را پیدا کند.

گفته می‌شود:
دستورالعمل‌های رتبه بندی زمان زیادی را صرف ارزیابی سایت می‌کنند.
به عنوان مثال، دستورالعمل‌ها اشاره می‌کند:

“ما انتظار داریم بیشتر وب‌سایت‌ها اطلاعاتی درباره افرادی که (مثلا کدام شخص، شرکت، کسب و کار، بنیاد و غیره) مسئول وب‌سایت هستند، افرادی محتوا را ایجاد کرده‌اند و اطلاعات تماسی در مورد آن‌ها در سایت خود قرار دهید”.
این بدان معنی است که:

  • جزئیات را کامل در صفحه بیاورید
  • پیدا کردن صفحه تماس آسان باشد
  • به منابع لینک خارجی ارجاع دهید
  • سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط خدمات داشته باشید

تاثیر عکس در سئو سایت 

درست مانند ویدیو، محتواهای تصویری سریع رشد می‌کنند. در واقع، نظرسنجی اخیر نشان داد که %37 از بازاریاب‌ها اظهار داشتند که محتوای تصویری مهمترین شکل محتوای کسب و کار آنهاست و به لطف سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند Pinterest و Instagram، محتوای تصویری باید شاهد رشد بیشتر در سال 2022 باشد.

چگونه می‌توانید از این روند استفاده کنید؟

محتوای بصری بیشتری تولید کنید و به ویژه از “تصاویر جاساز شده” استفاده کنید.
در تجربه ما، تصاویر Embeddable” می‌تواند فقط به عنوان یک فتوشاپ و حتی بهتر باشد.
(عکسهای قابل جاسازی تصاویری هستند که استفاده از آنها در محتوا برای سایت‌های دیگر آسان است. هنگامی‌ که آنها این کار را انجام می‌دهند، معمولا به شما بک لینک می‌دهند.)

به عنوان مثال، در اینجا یک تصویر ساده است که ما در یکی از راهنماهای خودمان قرار داده ایم:

رتبه بندی بصری

این کار خیلی عالی است اما در عین حال بسیار ساده است.
با این حال، مردم عاشق این هستند که این تصاویر را در محتویات خود استفاده کنند:

راهنمای اضافه کردن محتوای بصری

و به همین دلیل، این تک تصویر منحصر به فرد تعداد زیادی بک لینک با کیفیت برای سایت ما تولید کرده است.

انتشار پست‌های منحصر به فرد

وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران عاشق اطلاعات منحصر به فرد هستند. اگر می‌توانید آنها را با یک آمار، نظرسنجی، یا یک مطالعه صنعتی گیر بیاندازید آنها به شما لینک خواهند زد.

برای مثال، سال گذشته تحقیقی درباره عوامل رتبه بندی یوتیوب منتشر شد:

فاکتورهای رتبه بندی گوگل

این محتوا حاوی اطلاعات زیادی است که مردم می‌توانند به آن‌ها اشاره کنند (مانند این واقعیت که مدت زمان متوسط ویدیو در صفحه اول یوتیوب حدود 15 دقیقه است.)
و با انجام اشارات و ارجاعات توسط افراد دیگر این صفحه بیش از 340 بک لینک از دامنه‌های مختلف را در بیش از یک سال جمع آوری کرده است:

تعداد بک لینک های گرفته شدهبازدید کنندگان را تشویق به گذاشتن کامنت در سایت خود کنید

آیا نظرات وبلاگ به رتبه بندی شما کمک می‌کنند؟
پاسخ به نظر می‌رسد که “بله” باشد.
در واقع، گوگل اظهار داشته که این ارتباطات (نظرات وبلاگ) می‌تواند مقدار زیادی به رتبه بندی سایت‌ها کمک کند. در سال گذشته گوگل گفت: “سیگنال‌های سئو نظرات و کامنت‌های درون سایت نسبت به انتقال نظرات به درون شبکه‌های اجتماعی خیلی بهتر هستند.”
به عبارت دیگر، گوگل می‌خواهد ببیند که شما ارتباطات فعالی در سایت خود دارید. احتمال دارد که در سال جاری توجه بیشتری به این سیگنال رتبه بندی شود.

حذف صفحات بی ارزش

این یکی از چند تکنیک سئو است که به نظر می‌رسد همیشه کار می‌کند.
هر وب‌سایتی معمولا دارای صفحاتی است که ارزشی ندارد (که به “صفحات زامبی” معروف هستند).

نمونه صفحات بی ارزش

داشتن تعداد انگشت شماری از صفحات بی ارزش هیچ کار خاصی نمی‌کنند.
اما زمانی که شما صدها یا هزاران صفحه بی ارزش داشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟
این می‌تواند سئو شما را در کل سایت پایین بکشد. بگذارید یک مثال از نویسنده اصلی این مقاله برایتان برگردانیم تا ببینیم متخصص سئویی که در همکاری با بک لینکو اطلاعاتش را به اشتراک گذاشته چطور موفق شده از این قضیه برای بهبود سایت مشتری‌اش استفاده کند:
جو رابینسون خواننده Backlinko است که آژانس بازاریابی دیجیتال Kazu را اداره می‌کند.
و جو متوجه شد که یکی از مشتریان او 76 مقاله با کیفیت پایین در سایت‌شان دارد:

محتوای قدیمی سایت kazu

بنابراین او برخی از این مقالات را یکی و به راهنماهای جامع تری تبدیل کرد.

ترکیب محتوا ها و ایجاد محتوا جامع

و بقیه را حذف یا منتقل کرد. بعد چه اتفاقی افتاد؟
ترافیک ارگانیک مشتری او در 30 روز به میزان %16.23 افزایش یافت:

افزایش ترافیک

و همچنان که گوگل این صفحات بی ارزش را از ایندکس خود حذف می‌کرد ترافیک سایت او افزایش می‌یافت.

افزتیش ترافیک سایت بعد از حذف صفحات بی ارزش

آلن بوید نیز یکی دیگر از این افراد است.
مشتری آلن یک شرکت گردشگری از ساحل پالم فلوریدا بود.

سایت alan water sports

و او به سرعت متوجه شد که این سایت دارای 50 صفحه خدماتی است که همه آنها تقریبا یکسان هستند:

صفحات سرویس با محتوای تکراری

بنابراین او مطالب را از آن 50 صفحه به 4 صفحه دسته بندی ترکیب کرد:

دسته بندی صفحات سایت

و همین تاکتیک ترافیک جستجوی آن‌ها را %36.9 افزایش داد:

افزایش ترافیک بعد از دسته بندی

این یک مثال واضحتر است که این مسئله را کامل نشان می‌دهد.
Burt وب سایت کمپانی SaaS را طراحی کرد و اسم آن را Readz گذاشت.

readz

در گذشته، بارت محتوایی را فقط به خاطر اینکه چیزی انتشار کرده باشد منتشر کرد.
و این کار سایت او را با پست‌های بی کیفیتی مانند این پر کرد:

محتوای کم کیفیت readz

سپس، در اوایل سال جاری او 45 پست وبلاگ بی کیفیت را حذف و یا یکی کرد.
در ابتدا، ترافیک او پایین آمد.
اما با آمدن الگوریتم، ترافیک ارگانیک او به سرعت %32 افزایش یافت:

افزایش ترافیک طبیعی

خیلی جالب است.

پادکست تولید کنید

همیشه پادکست‌ها یکی از راه‌های مورد علاقه من برای ساخت لینک‌ها بوده اند.
این کار مثل پست مهمان است … بدون هیچ گونه BS. فقط آن‌ها را نمایش می‌دهید، آن را ارزشمند کنید، و درآخر می‌توانید یک بک لینک شیرین دریافت کنید.

اضافه کردن پادکست به محتوا

و محبوبیت پادکست مانند لوبیای سحر آمیز در حال رشد است. در واقع، 67 میلیون آمریکایی حداقل به یک پادکست در ماه گوش می‌دهند (که در مقایسه با سال گذشته 14٪ افزایش یافته است).
این بدان معنی است که فرصت‌های بیشتری برای دریافت لینک از پادکست‌ها در سال 2022 وجود خواهد داشت.

حالا دیگر سرویس های ایرانی خوبی مثل شوفل، شنوتو و ناملیک ساخته شده‌اند، مردم از نوار و نواک برای گوش دادن موسیقی و پادکست استفاده می کنن، البته در اسپاتیفای هم فعالیت پرحرارتی دارند و همه چیز را می‌شنوند.

نتیجه گیری

دیگر نوبت شماست!
حالا ما می‌خواهم این را به شما بسپارم: کدامیک از مراحل راهنمای امروز را برای اولین بار انجام خواهید داد؟
آیا می‌خواهید محتوای خود را برای زمان ماندگاری کاربر بهینه‌سازی کنید؟ یا می‌خواهید سایت خود را برای استفاده توسط تلفن همراه آسان‌تر کنید؟
با گذاشتن نظرات خود در کامنت‌ها من را از تصمیمات خودتان با‌خبر سازید.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)