2020-06-15
اگر در دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار هستید و برنامه خاصی برای کسب و کار خود ندارید واجب است که راهی بیندیشید یا خودتان دست به کار شوید. ابتدا باید انگیزه و پشت کار خود را تقویت کنید و بدانید که موفقیت راه طولانی و پر فراز و نشیبی دارد. پس از آن میتوانید گام اول یعنی تحقیق کلمات کلیدی وب سایت خود را در پیش بگیرید. در واقع تحقیق کلیدواژه نخستین قدم در سئو سایت شماست!
از این رو تصمیم گرفتیم امروز یک ابزار برنامهریزی بسیار دقیق برای پیدا کردن کلمات کلیدی را به شما معرفی کنیم تا با کمک آن، بتوانید به تمامی اهداف خود در کسب و کار آنلاینتان برسید.
گوگل کیورد پلنر (به انگلیسی: google keyword planner) همان ابزار قدرتمندیست که میخواهیم به شما معرفی کنیم و کار کردن با این ابزار را به شما بیاموزیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
ابزار گوگل کیورد پلنر چه کاربردی دارد؟
میتوان گفت یکی از کاربردهای مهم این ابزار، پیدا کردن کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی همان کلماتی هستند که کاربر آنها را جستجو میکند و از طریق آنها به وب سایت ما میرسد. البته این ابزار قدرتمند، قابلیت های زیادی دارد که در ادامه با برخی از آنها آشنا میشویم:
- با این ابزار میتوانیم میزان رقابت در یک کلمه کلیدی را ببینیم
- در مییابیم در چه ماههایی از سال، کلمه کلیدی ما بیشترین یا کمترین میزان سرچ را داشته است
- کلمه کلیدی خود را گسترش دهیم
- کلمات مرتبط با کلمه کلیدی خود را دریافت کنیم
- و …
جالب است بدانید برای کار کردن با این ابزار لازم نیست هزینهای را بپردازید، فقط کافیست یک اکانت در گوگل ادوردز داشته باشید یا در زمان بسیار کمی این اکانت را برای خود بسازید.
[promotion id=”27412″]
آموزش استفاده از کیورد پلنر
همانطور که در بالا هم اشاره کردیم باید یک اکانت گوگل ادوردز (به انگلیسی: google Adwords) برای خود بسازید. ابتدا با اکانت Gmail خود وارد گوگل ادورز شوید.
در اینجا پنجرهای باز میشود که از شما میپرسد چه اهدافی را دنبال میکنید؟ حالا شما باید روی گزینه Experienced with google Ads? (به فارسی: توانایی کار با گوگل ادز را دارید یانه؟) کلیک کنید.
در این مرحله باید نام کمپین خود را وارد کنید و اگر کمپینی ندارید باید روی گزینه Create an account without a campanign کلیک نمایید و سپس CONTINUE را بزنید.
در اینجا سوالاتی از شما پرسیده میشود که باید آنها را پاسخ دهید تا بتوانید وارد مرحله بعدی شوید. پس از وارد نمودن اطلاعات، روی دکمه SUMBIT کلیک نموده تا اطلاعات شما ارسال شود. بعد از زدن دکمه ارسال، صفحه نمایشی مطابق تصویر زیر برای شما باز میشود که باید روی دکمه EXPOLORE YOUR ACCOUNT کلیک کنید. حالا میتوانید ازین ابزار استفاده کنید؛ فقط کافی ست روی دکمه TOOLS کلیک نموده و از منو سمت چپ یعنی PLANNING، گزینه Keyword planner را انتخاب نمایید.
در این قسمت میتوانید از بین دو گزینه پیش رو، بسته به نیاز خود، یکی را انتخاب کنید.
- Find new keywords: برای جستجوی کلمه کلیدی جدید
- Get search volume and forecasts: جستجو به دنبال دادههای ترند و محبوب
* در این مرحله باید به دنبال ابزار مناسب خود باشید و کاربردیترین ابزار را برای خود انتخاب کنید.
در قسمت find keywords شما میتوانید کلمه کلیدی هدف را وارد نموده و خواهید دید که براساس کسب و کارتان، کلمات کلیدی جدید را به شما ارائه میدهد. بعد از وارد کردن کلمه کلیدی هدف، باید روی گزینه GET RESULTS کلیک نموده تا نتایج جستجو برای شما ظاهر شود.
باید گفت این بخش بسیار مهمیست پس تمام تلاش خود را بکنید که کلمه کلیدی درستی را وارد نمایید.
در صفحهای که میبینید میتوانید میزان رقابت، میانگین سرچ ماهانه، میانگین هزینه و … را مشاهده کنید و آنها را بررسی نمایید.
شاید بهتر باشد دادههای خود را هدفمند نموده و مشخص کنید که میخواهید مخاطبان شما از چه کشورهایی و با چه زبانی باشند! در TAB اول شما باید کشور مورد نظر خود را برای جستجو، انتخاب کنید؛ که به دلیل تحریم بودن کشور ایران باید روی گزینه All location کلیک نمایید. زبان را نیز باید بر روی Persian قرار دهید.
همانطور که در تصویر میبینید، در این قسمت میتوانید انتخاب کنید که داده های شما فقط در گوگل جستجو شود یا رسانههای دیگر مانند یوتیوب را نیز در نظر بگیرد. در TAB بعدی میتوانید بازه زمانی را مشخص کنید؛ این TAB در حالت پیش فرض بر روی 12 ماه، قرار گرفته که قابل تغییر میباشد. حتی شما میتوانید بازه زمانی خود را به صورت CUSTOM نیز وارد نمایید.
جالب است بدانید شما میتوانید ستونهای خودتان را ویرایش نموده و تنها ستونهایی که فکر میکنید کاربردیتر هستند، را انتخاب کنید.
برای اینکار باید روی COLLUMNS کلیک نموده و ستونهای مورد نظر خود را انتخاب کنید و اگر علاقهای به دیدن برخی از ستونها ندارید، آنها را از حالت انتخاب خارج کنید. سپس روی دکمه APLAY کلیک نموده و تغییرات را مشاهده نمایید.
همانطور که در تصویر بالا میبینید در قسمت Related Ideas دو گزینه وجود دارد، اولین گزینه broad میباشد که با انتخاب آن، میتوانید تمامی کلمات مترادف و شبیه به آن را ببینید. و همانطور که میدانید کلمه broad به معنی گسترش میباشد؛ پس در این قسمت کلمات کلیدی شما گسترش مییابد و شما میتوانید از پیرامون کلمات کلیدی خود نیز بهرهمند شوید. حالا اگر بخواهید کلمات کلیدی شما دقیقتر جستجو شود باید بر روی گزینه closely related کلیک کنید و کلمات مرتبطتر را در اختیار داشته باشید.
قسمت بعدی که میخواهیم به شما معرفی کنیم، add filter میباشد. فیلترهایی که در این قسمت وجود دارد به شما کمک میکند داده های خود را در یک بازه زمانی مشخص، چک کنید؛ برای مثال کلماتی که بیشترین سرچ را در یک ماه داشتهاند، ببینید. فیلترها به شما این امکان را میدهند که جستجوی خود را کمی سفارشی تر کنید و دقیق تر عمل نمایید.
خسته نباشید. شما توانستید کلمه کلیدیهای خود را بیابید حالا باید آنها را انتخاب نموده و بر روی Add Keywords بزنید.
برای دانلود هم میتوانید بر روی گزینه دانلود کلیک نموده و فایلی ارزشمند از کلمات کلیدی خود را دریافت نمایید. دادههای شما به صورت یک فایل اکسل درمیآید که میتوانید از آن استفاده کنید.
نتیجهگیری
حالا آموختید که چطور میتوانید با این ابزار جادویی دست به کارها و اهداف بزرگ بزنید. همانطور که در مقاله بالا ذکر کردیم، با این ابزار قدرتمند میتوانید به تحقیق کلمههای کلیدی بپردازید و برای کسب و کار آنلانتان، کلمات هدف را نشانه بروید. البته تحقیق کلمه کلیدی فقط به این روش خلاصه نمیشود و ابزارهای بسیار دیگری هم وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید. (ما قبلا این روشهای تحقیق عبارت کلیدی را توضیح دادیم، نگران نباشید 😉 )
هم چنین میتوانید برای سرعت بخشیدن به کارتان از دوره تحقیق کلمه کلیدی ما استفاده کنید و در این زمینه حسابی حرفهای شوید!
کلمات کلیدی همان کلماتی هستند که میتوانند موفقیت شما را رقم بزنند پس در انتخاب و تجزیه و تحلیل آنها بادقت کامل عمل نمایید.
امیدواریم در این مطلب نکات آموزندهای را به شما آمورش داده باشیم. برای ارتباط بیشتر و ادامه راه یادگیری خودتان با ما در تماس باشید و مقالههای دیگر را مطالعه نمایید 🙂 اما اگر میخواهید به کارتان سرعت ببخشید و سریعتر در این زمینه استاد شوید پیشنهاد میکنم در دوره تحقیق کلمه کلیدی ما شرکت کنید.
مطهره نسیمی
مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)
اضافه کردن دیدگاه