2019-09-08

تحقیق کلمه کلیدی یکی از وظایف اساسی سئو است. در این مقاله شما خواهید آموخت که چگونه جایگاه مناسب خود را بیابید و چه طور کلمات کلیدی سودآوری را که میتوانید رتبه شان را بالا ببرید، پیدا کنید.
نوشتن محتوا بدون تحقیق درباره کلمه کلیدی موفقیت آمیز نخواهد بود. محتوا بدون بهینه سازی مناسب نمی‌تواند رتبه بیاورد و ترافیک وب سایت رو به کاهش خواهد گذاشت. کار ساده ای است، شما باید کلمات کلیدی هدفی را که ترافیک باکیفیت و کافی تولید میکنند بشناسید.

کلمات کلیدی را کجا پیدا کنیم؟

راه های مختلفی برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد.
اولین وظیفه شما تهیه کلمات کلیدی اصلی است. عباراتی که از آن ها به عنوان سکوی پرشی برای یافتن ایده های بیشتر در مورد کلمه کلیدی استفاده خواهید کرد. اگر شما بلاگی را در مورد «قهوه» اداره می‌کنید، عبارات ساده ای چون «دانه های قهوه»، «قهوه سازها» یا «اسپرسو» برای شما مناسبند.

[promotion id=”27784″]

روش های کلاسیک برای پیدا کردن کلمات کلیدی:

  • پیشنهادات گوگل
  • ابزارهای کلمه کلیدی
  • پلتفرم های دیگر

پیشنهادات گوگل

گوگل در صفحه نتایج جستجو مستقیما کلمات کلیدی بسیاری را پیشنهاد میدهد. امکاناتی مانند:

  1. Google Autocomplete
  2. Related Searches
  3. People Also Ask

میتوانند منبع خوبی از ایده برای یافتن کلمه کلیدی باشند.
1- در Google Autocomplete شما فقط باید کلمه کلیدی اصلی را وارد بخش جستجوی گوگل کنید تا پیشنهادات گوگل به صورت خودکار برایتان آشکار شوند.

پیشنهادات گوگل
شما میتوانید برای یافتن ایده هایی کامل تر، کلمات کلیدی اصلی را با حروف مختلف الفبا ترکیب کنید. (مانند ایمیل مارکتینگ الف، ایمیل مارکتینگ ب و …)
2- در تصویر، مثال دیگری از روش یافتن ایده های یافتن کلمه کلیدی یعنی Related Searche را که میتوانید در صفحه نتایج جستجوی گوگل پیدا کنید، مشاهده میکنید.

ایده های گوگل برای کلمه کلیدی

3- People Also Ask نیز یکی دیگر از این امکانات است که البته درحال حاضر زبان فارسی را پشتیبانی نمیکند و فقط برای نتایج انگلیسی کاربرد دارد. مطمئنا در آینده ای نه چندان دور زبان فارسی را هم پشتیبانی می کند.

همه پیشنهادات گوگل از سوالات واقعی که مردم از سراسر جهان جستجو کرده اند گرفته شده است.

ابزارهای کلمه کلیدی

ابزارهای کلمه کلیدی رایگان بسیاری وجود دارند که میتوانند بر اساس کلمه کلیدی اصلی، به شما صدها ایده بدهند. یک از محبوب ترین آن ها Google Keyword Planner است، گرچه تمرکز اصلی آن بر تحقیق کلمه کلیدی برای تبلیغات کلیکی است.
ابزار رایگان محبوب دیگر AnswerThePublic است. این ابزار به صورت خودکار، صدها پیشنهادGoogle autocomplete را برایتان ردیف میکند.

ابزار answer the public
البته امکانات ابزارهای رایگان خیلی محدود است. آنها کلمات کلیدی بسیاری را پیشنهاد میدهند. اما با 500 ایده کلمه کلیدی چه باید کرد؟
ابزارهای پولی حرفه ای کلمه کلیدی، استانداردهای مفید دیگر سئو و نیز بینش ارزیابی کلمه کلیدی را ارائه میدهند و بهترینشان را انتخاب میکنند. به علاوه در زمان شما صرفه جویی میکنند و به شما مزیت رقابتی میبخشند.
در این جا میتوانید اسکرین شاتی از ابزار کلمه کلیدی KWFinder را ببینید.

ابزار KWfinder
این ابزار علاوه بر پیشنهاد کلمه کلیدی، میزان سختی رتبه آوری کلمات کلیدی را در صفحه نتایج گوگل برای هر کلمه کلیدی محاسبه میکند تا به شما کمک کند شانستان را تخمین بزنید و رقبایتان را تحلیل کنید. ابزارهای تحلیل رقبا در سئو زیادند ولی این ابزار یکی از بهترین آنهاست.
نکته: سعی کنید نسخه آزمایشی KWFinder را برای 10 روز استفاده کنید. برای این کار نیازی به کارت اعتباری ندارید.
ضمنا شما میتوانید با تایپ کردن آدرس دامنه رقبایتان، به آسانی کلمات کلیدی را که آن ها در آن رتبه آورده اند را پیدا کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی سایت های رقیب
ممکن است با خودتان فکر کنید که: «آیا من به یک ابزار کلمه کلیدی پولی نیاز دارم؟» تجربه میگوید: اگر شما به هر طریقی دارید از وب سایتتان کسب درآمد میکنید، ابزار کلمه کلیدی با کیفیت یک سرمایه گذاری عالی است که دیر یا زود هزینه اش جبران خواهد شد.

پلتفرم های دیگر

شما میتوانید تقریبا در همه جا به دنبال ایده کلمات کلیدی باشید. برای انتخاب سوالات، برقراری ارتباط و اشتراک گذاری ایده ها، بر وب سایت هایی تمرکز کنید که در جایگاه مشابه شما هستند.
محبوب ترین پلتفرم ها برای یافتن ایده کلمات کلیدی:

  • Youtube
  • Reddit
  • Quora
  • Wikipedia
  • Formus
  • و …

استانداردهای کلمه کلیدی

پیش از این، تولیدکنندگان محتوا تحقیق کلمه کلیدی را فقط برای کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا انجام میدادند. آن ها محتوای خود را آکنده از این کلمات کلیدی میکردند تا الگوریتم های موتور جستجو را فریب بدهند و رتبه بالا را در جستجوی ارگانیک تضمین کنند. این روش دیگر اثربخش نیست زیرا تحقیق کلمه کلیدی بسیار پیچیده تر شده است. برای نوشتن محتوای بهینه شده، رعایت چگالی مناسب کلمات کلیدی بسیار مهم است.
این روزها شما باید با استانداردهای بیشتری سر و کله بزنید و الگوریتم RankBrain و صفحه نتایج گوگل را که میخواهید در آن رتبه بیاورید را نیز در نظر داشته باشید.

الگوریتمRankBrain چیست؟

رنک برین جزئی از الگوریتم گوگل است که بر مبنای هوش مصنوعی بنا شده است. این الگوریتم به گوگل کمک میکند که هدف از سوالات جستجو را درک کند و به کمک سیستم یادگیری ماشینی (یادگیری ماشین بر اساس تجربه) مرتبط ترین نتایج را ارائه دهد.
کلمات کلیدی «مرتبطی» که «حجم جستجوی بالا» و «سختی کمی» دارند، ترکیبی ایده آل از سه عامل مهم تحقیق کلمه کلیدی هستند.
ما آن را قانون سه پایه تحقیق کلمه کلیدی مینامیم. این سه عامل، نمایانگر سه پایۀ اصلی یک سه پایه هستند. به محض این که یکی از پایه ها برداشته شود، سه پایه فروخواهد ریخت.
قانون سه پایه کلمه کلیدی
متاسفانه کار به این راحتی ها نیست و شما همواره باید به دنبال تعادل بین این عوامل باشید.

کلمات کلیدی طولانی در مقابل حجم جستجو

تحقیق کلمات کلیدی طولانی و متوسط را آغاز کنید. کلمات کلیدی طولانی، حجم جستجوی پایین تری دارند اما همچنان هزاران نفر آن ها را جستجو میکنند و همان ها فرصتی برای شما هستند. آن ها را به حساب بیاورید، پتانسیل عظیمشان را خواهید دید.
بازدیدکنندگانی که شما را از طریق کلمات کلیدی طولانی پیدا میکنند، با محتوای شما ارتباط برقرار میکنند و نرخ تبدیلشان افزایش مییابد. دلیل این امر این است که سوال جستجو آن قدر خاص است که میتواند به آسانی جواب های مرتبط پیدا کند و شما میخواهید در صدر این نتایج مرتبط باشید.
کلمات کلیدی طولانی درمقابل کلمات کلیدی کوتاه
بزرگ ترین ایراد کلمات کلیدی طولانی، حجم جستجوی آن هاست، که گاهی ممکن است کمتر از 100 بار در ماه باشد. به همین خاطر شما باید به تعادلی مناسب برسید و معیاری به نام سختی کلمه کلیدی به شما کمک میکند تا به آن دست پیدا کنید. اگر می خواهید درباره میزان استانداردی که طول کلمه کلیدی باید داشته باشد بیشتر بدانید، می توانید مقاله دیگری را که در این رابطه نوشته ایم مطالعه کنید.

سختی کلمه کلیدی

پس از پیدا کردن کلمات کلیدی که میخواهید رتبه شان را ارتقا دهید، باید ارزیابی کنید که دشواری این کار چقدر خواهد بود. سختی کلمه کلیدی، معیاری مفید است که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.
میزان سختی معمولا در مقیاس 0 تا 100 نشان داده میشود. هر چه نمره بالاتر باشد، کلمه سخت تر است. داشتن رتبه 1 در صفحه نتایج جستجو به معنای بیشترین میزان سختی کلمه است.

سختی کلمه
در بازار ابزارهای بسیاری برای تحقیق کلمه کلیدی وجود دارند که سختی کلمه کلیدی را محاسبه میکنند. مقادیر ممکن است متفاوت باشند. ممکن است نمره 30 را در یک ابزار و نمره 50 را در ابزار دیگری دقیقا برای همان کلمه کلیدی مشاهده کنید. دلیلش این است که محاسبات مبتنی بر معیارها و الگوریتم های متفاوتی هستند. نکته مهم، مقایسه نتایج در یک ابزار است.

هدف جستجو

تحلیل صفحه نتایج جستجو، مهم ترین بخش جستجوی کلمه کلیدی است. این کار به شما کمک میکند تا دریابید که:

  1. شما میتوانید با وب سایت هایی که در رتبه 1 هستند رقابت کنید.
  2. می توانید از هدف جستجوی مستتر در کلمات کلیدی، برای بهینه سازی استفاده کنید.

با نگاه کردن صفحه نتایج جستجو، میتوانید هدفی را که در پس سوالات جستجوست شناسایی کنید. وقتی شما «طرز تهیه پیتزای خانگی» را جستجو میکنید، شاید نخواسته باشید پیتزا بخرید.
همیشه این را به یاد داشته باشید تا بر اثر بهینه سازی کلمات کلیدی اشتباه کارتان به مشکل نخورد.
این موارد، 4 نوع متفاوت از هدف جستجو هستند:

  1. درباره فضای دیجیتال و وب: جستجو درباره یک وب سایت یا برند خاص مثل: («گوگل سرچ کنسول»)
  2. در جهت کسب اطلاعات: جستجو برای اطلاعات عمومی مثل: («چگونه قهوه درست کنیم؟»)
  3. با هدف معامله: کاربر میخواهد چیزی را آنلاین بخرد مثل: («خرید اپل آیفون xs»)
  4. با هدف تجاری: کاربر پیش از خرید میخواهد تحقیق کند مثل: («نقد دوربین کنون 6d»)

اگر شما بلاگی را درباره دستور پخت پیتزا اداره میکنید، به رتبه 1 کلمه کلیدی «پیتزا» (که بیش از 4میلیون جستجوی جهانی ماهانه دارد) نیازی ندارید.
برای یافتن کلمه کلیدی به صفحه نتایج جستجو نگاه کنید.

نتیجه جستجوی گوگل برای کلمه کلیدی پیتزا
منطقی نیست بخواهید در این فهرست باشید. مگر این که بخواهید با پیتزا Hut یا پیتزا Domino رقابت کنید. بله، این کلمات کلیدی خیلی جذاب هستند ولی در اکثر موارد مرتبط با جایگاه شما نیستند. از این گذشته، آن ها فقط تعدادی معدود از جستجوهای جهان را نشان میدهند. اکثر جستجوهای جهان، سوالاتی طولانی هستند.

تحقیق کلمه کلیدی را درست انجام دهیم

محتوانویسان تازه کار و کم حوصله، معمولا یک کلمه کلیدی با حجم جستجوی بالا را در Google Keyword Planner یا یکی دیگر از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی پیدا میکنند، بدون این که به معیارهای دیگر فکر کنند.
همان طور که قبلا گفتیم، پیدا کردن یک کلمه کلیدی ایده آل، فقط با توجه به حجم جستجوی آن نباید انجام شود.
اشتباه دیگر، تفسیر نادرست داده هاست. یک نمونه معمولش، نمره رقابت (به انگلیسی: Competition) در Google Keyword Planner است. بین این معیار و معیار «سختی کلمه کلیدی» نوعی همپوشانی گیج گننده وجود دارد.

گزینه «competition» در GKP نمایانگر درجه رقابت در Google AdWords است. این گزینه، دربرگیرنده میزان سختی کلمه کلیدی در کسب رتبه گوکل نیست.
نکته دیگری که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید، تکرار بیش از اندازۀ کلمه کلیدی است. تحقیق کلمه کلیدی، به معنی یافتن یک کلمه کلیدی ایده آل و استفاده بیش از حد از آن نیست.

کامپتیشن نمایانگر سختی کلمه کلیدی نیست
به جای این کار، بر یک کلمه کلیدی تمرکز کنید و آن را در موارد زیر مورد استفاده قرار دهید:

  • عناوین
  • تگ عنوان و توضیحات متا
  • یکی از اولین پاراگراف های متن
  • چند بار در متن (بسته به طول کلمه کلیدی)

استفاده از کلمه کلیدی در عنوان سئو علاوه بر آن که نظر کاربر را به خود جلب میکند، سبب میشود ربات های گوگل آسان تر بتوانند در محتوای سایت شما بخزند و آن را ارزیابی کنند.

امروزه گوگل تکامل پیدا کرده و میفهمد که محتوا درباره چیست. اگر خوب نوشته شده باشد و جامع و کاربرپسند باشد، شما ممکن است حتی برای کلمات کلیدی که در متن خود از آن ها استفاده نکرده اید در گوگل رتبه بیاورید.
به جای این که یک کلمه کلیدی را بارها و بارها تکرار کنید، سعی کنید به دنبال کلمات کلیدی مشابه بگردید. کلمات کلیدی LSI کلمات کلیدی هستند که با کلیمه کلیدی اصلی ارتباط معنایی دارند. استفاده بجا از این کلمات به جستجوی معنایی گوگل کمک میکند.
تغییرات کلمات کلیدی LSI همواره بر اساس روند فعلی اتفاق میافتد و افزودن کلمات کلیدی معنایی به محتوای شما ایده خوبی است. شما میتوانید از LSIGraph برای تولید ایده برای تحقیق کلمات کلیدی سودمند استفاده کنید.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)