2018-02-21

وردپرس از جمله بهترین پلتفرم‌های طراحی سایت از نظر بهینه سازی برای موتور های جستجو SEO به شمار می‌رود. به همین سبب است که بیش از یک چهارم اینترنت از وردپرس نیرو می‌ گیرد، یعنی بیش‌تر از یک سایت از هر چهار سایت بر روی وردپرس ساخته شده است. بسیاری از طراحان سایت نیز به هنگام طراحی سایت، نخستین گزینه‌شان وردپرس است.

اما این موارد به این معنی نیستند که کار با وردپرس آسان است و به سادگی می‌توان با استفاده از این پلتفرم، وب‌سایت را ارتقاء داد. در این راستا، کارهای زیادی می‌بایست صورت گیرند و از کارهای بسیاری می‌بایست اجتناب کرد.

در این نوشتار، تمرکز ما بر روی ۱۰ مورد از کارهایی است که از انجام آن‌ها اجتناب باید کرد. با ما همراه باشید.

#۱ عدم تنظیم منطقه زمانی

از جمله کارهایی که عموماً آن را نادیده می‌گیرند، انتخاب منطقه زمانی در قسمت Setting> General است. عدم انتخاب منطقه زمانی صحیح، موجب می‌شود که مطالب زمان‌بندی شده در سر ساعتی که شما انتظار دارید منتشر نشوند. برای دوری از چنین اتفاقی، حتماً منطقه زمانی خود را تنظیم کنید.

#۲ عدم تنظیم Goals در گوگل آنالیتیکس

امکان این که شما ترافیک ارگانیک سایت‌تان را به ۱۰ میلیون بازدیدِ صفحه در ماه افزایش دهید وجود دارد، اما اگر این بازدیدکنندگان محصولات شما را خریداری نکنند، بر روی خدمات‌تان سرمایه‌گذاری نکنند و همچنین کارهایی انجام ندهند که برای شما پول‌آور باشد، وضعیت خوبی در انتظارتان نخواهد بود.

برای اجتناب از این امر، بهتر است هر زمان که یک کاربر اقدامی در جهت کسب درآمد شما، از پیوستن به لیست ایمیل گرفته تا تبدیل شدن به مشتری، را انجام داد او را به صفحه‌ی شادباشِ سایت‌تان هدایت کنید. پس از این می‌توانید از goal های گوگل آنالیتیکس جهت محاسبه‌ی تعداد کاربرانی که به آن صفحه رفته‌اند و همچنین تعداد بازدیدکنندگانی که از طریق جستجوی ارگانیک به آن‌جا مراجعه کرده‌اند استفاده کنید.

#۳ عدم استفاده از open graph

جای هیچ‌گونه تردیدی نیست که شبکه‌های اجتماعی قادرند کاربران را به وب‌سایت‌تان سوق دهند. برای این کار یکی از بهترین موارد این است که محتواهای شما در شبکه‌های اجتماعی به‌کرات به اشتراک گذاشته شوند. برای بهتر انجام گرفتن این کار شما باید از فعال بودن open graph برای فیسبوک و twitter cards برای توییتر مطمئن شوید.

نگران نباشید! تمامی این کارها را می‌توان به واسطه‌ی افزونه‌ی Yoast انجام داد. برای فعال کردن open graph برای فیسبوک می‌توانید به راحتی از قسمت تنظیمات Yoast اقدام کنید. فعال کردن twitter cards نیز از همان قسمت امکان‌پذیر است.

#۴ عدم ساخت و عرضه‌ی نقشه سایت XML

نقشه سایت XML یک فهرست شکیل و بزرگ از تمامی پست‌ها، صفحه‌ها و قطعات رسانه‌ای در وب‌سایت شماست. در واقع این چیزی است که شما به کنسول جستجوی گوگل برای ایندکس شدن عرضه می‌کنید.

فعال کردن نقشه سایت XML نیز کار سختی نیست. این کار نیز از طریق افزونه Yoast امکان‌پذیر است. برای این کار می‌توانید از طریق آدرس SEO> XML Sitemap اقدام کنید.

دست‌آخر، نقشه سایت را به کنسول جستجوی گوگل ارسال خواهید کرد.

#۵ عدم استفاده از نام مطلب در پیوند یکتا

پیوندهای یکتا نیز در بهبود رنک سایت و افزایش نرخ کلیک نقش دارند. در قسمت تنظیمات > پیوندهای یکتا می‌توانید به تنظیمات پیوندهای یکتا دسترسی داشته باشید. از این نکته مطمئن شوید که پیوندهای یکتای‌تان حاوی برخی از کلمات کلیدی موجود در مطلب، خصوصاً در تگ H1، باشند. ساده‌ترین روش برای این کار این است که نامِ مطلب را به همراه تاریخ روز انتخاب کنید.

در واقع استفاده از تاریخ روز و یا ماه در پیوندهای یکتا می‌تواند برای نحوه‌ی مشاهده‌ی سایت شما توسط گوگل با اهمیت باشد، بنابراین سعی کنید از تاریخ روز، ماه و موارد از این قبیل در پیوندهای یکتا استفاده کنید.

#۶ عدم لینک‌دهی به برگه اصلی Homepage سایت در فوتر

از جمله ساده‌ترین کارهایی که برای گوگل مفید است اما کمتر کسی آن را انجام می‌دهد، همین کار است. همگان نام سایت‌شان در فوتر سایت وجود دارد، اما تعداد بسیار کمی از آن‌ها از نام سایت جهت لینک دادن به Homepege استفاده می‌کنند. شما جزو کسانی نباشید که این اشتباه را مرتکب می‌شوند. سعی کنید در قسمت فوتر سایت‌تان به Homepage سایت‌تان لینک دهید. این امر افزون بر آن که برای قسمت لینک‌های داخلی سایت‌تان مفید است، به گوگل در به رسمیت شناختن سایت‌تان نیز کمک می‌کند.

البته چنین عملی موجب بهبود رتبه سایت نمی‌شود، اما بی تردید از جمله عمل‌های مفیدی است که هر وب‌سایتی می‌بایست آن را انجام دهد.

#۷ عدم به روز کردن منظم مطالب

هنگامی که یک کاربر از طریق موتورهای جستجو به یکی از مطالب وب‌سایت شما وارد می‌شود و درمی‌یابد که این مطلب قدیمی است، بلافاصله بر روی دکمه‌ی بازگشت کلیک کرده و به دنبال پاسخ پرسش‌های خود در وب‌سایتی دیگر می‌رود. این فرآیند را گوگل تشخیص داده و به محتوای مورد نظر، نمره منفی می‌دهد تا از این پس کمتر در موتورهای جستجو نمایش داده شود.

برای آن که چنین اتفاقی رخ ندهد، بهتر است همواره مطالب سایت خود را به روز کنید، خصوصاً مطالبی که زمان بازدید کمی داشته‌اند و یا آن که از بانس ریت بالایی برخوردار بوده‌اند.

#۸ عدم انتشار منظم مطالب

انتشار مطالب به صورت منظم در سایت موجب می‌شود که کاربران نیز به طور منظم به سایت مراجعه کنند. افزون بر این، این امر به رتبه‌بندی کلمات کلیدی سایت‌تان نیز کمک می‌کند و نتیجتاً امکان دیده شدن مطالب سایت شما در جستجوهای ارگانیک را افزایش می‌دهد. این‌ها همه به معنای آنند که انتشار مطالب به صورت منظم در سایت در افزایش کلیک و ترافیک سایت نقشی مثبت دارد.

احتمالاً می‌دانید که گوگل به سایت‌هایی که از محتواهایی بسیار خوب برخوردارند، پاداش می‌دهد و پاداش این است که مطالب آن سایت بیشتر دیده شوند. اما اگر وب‌سایتی مطالب خود را به صورت منظم منتشر نکند، افراد کمتری به آن وب‌سایت مراجعه می‌کنند و در نتیجه گوگل نیز رنک سایت را پایین می‌آورد.

#۹ عدم بررسی لینک‌های خراب

گوگل سایت‌های پاک را دوست دارد. این به معنی آن است که هر وب‌سایتی برای ارتقاء در گوگل بایستی مانع از آن شود که کاربرانش با صفحاتی حاوی ارورهای ۴۰۰ و ۵۰۰ مواجه شوند. برای آن که این کار را به سادگی انجام دهید، یعنی مانع از آن شوید که در وب‌سایت‌تان لینک خرابی وجود داشته باشید، می‌توانید از  استفاده کنید. broken link checker به شما کمک می‌کند که از طریق ایمیل از خرابی یک لینک مطلع شوید تا در اسرع وقت برای رفع مشکل اقدام کنید.

#۱۰ عدم استفاده از اسکیما مارک‌آپ Schema Markup

دهمین اشتباهی که می‌بایست از آن دوری کنید، عدم استفاده از اسکیما مارک‌آپ است. متأسفانه بسیاری از وب‌سایت‌ها از اسکیما مارک‌آپ استفاده نمی‌کنند. البته عدم استفاده از اسکیما مارک‌آپ تأثیر منفی بر رتبه سایت ندارد، اما اگر به خوبی استفاده شود می‌تواند افزایش تعداد کلیک‌ها در موتورهای جستجو را به همراه داشته باشد.

سخن آخر

در همان ابتدای متن نیز گفته شد که یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود رتبه سایت و افزایش ترافیک سایت از طریق اصول سئو، استفاده از وردپرس است. اما به شرطی که از این اشتباهات رایج دوری کنید. با اجتناب از این ۱۰ اشتباه، مسیر سایت شما برای رسیدن به قله هموارتر شده و گوگل نیز روی خوش‌تری به وب‌سایت‌تان نشان خواهد داد.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)