2019-09-11

سئوی آن-پیج (به انگلیسی on-page seo) یا سئوی داخلی، شامل لیستی بلندبالا از کارهایی است که باید انجام شود. چندسال پیش سئوی آن-پیج، بیشتر تگ‌های متا، محتوای بهینه سازی شده و عناوین را در برمی گرفت. اگر شما می‌خواهید سئو را در سال 2019 یاد بگیرید، مطالب مربوط به سئوی آن-پیج برایتان سرگرم کننده خواهد بود. با ما همراه باشید!
از زمانی که محتوا، عنوان ها و توضیحات انباشته از کلمات کلیدی، برای دستیابی به رتبه بالا در جستجوی گوگل کافی بود، زمان زیادی گذشته و الگوریتم‌های موتورهای جستجو مسیری طولانی را پیموده و روز به روز پیچیده تر شده است.
اگر بخواهید سئو را یاد بگیرید نمی توانید در گذشته بمانید. یک از بزرگترین پیشرفت‌های موتورهای جستجو، این است که آن ها انسان ها و به بیان دیگر، تعامل کاربران را نیز به عنوان معیار در نظر می‌گیرند.
سئو، انسان ها را به عنوان هدف در نظر می‌گیرد نه فقط موتورهای جستجو را.

آیا می خواهید به صورت کامل تر با مفهوم سئو آشنا شوید؟ برای این منظور به مقاله “سئو چیست” مراجعه کنید.

[promotion id=”27367″]

متا تگ ها (برچسب‌های متا)

متاتگ ها بخشی از کدهای HTML هستند. آن ها محتوای وب سایت‌ها را توصیف می‌کنند. مهم ترین آن ها، عناوین متا و توضیحات متا هستند.

متاتگ ها
عناوین متا و توضیحات همراه شده با کلمات کلیدی، به صورت مستقیم رتبه شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند ولی به عنوان معیار روانی قدرتمندی، بر CTR و تعامل شما با کاربر اثرگذارند. بنابراین آن ها هنوز هم در سئو مهم هستند.
این حرفِ بلاگرهایی که می‌گویند تگ‌های عنوان و توضیحات متا به هیچ وجه مهم نیستند، گیجتان نکند. ضمنا، به خاطر داشته باشید در صورتی که عناوین و توضیحات خودتان به اندازه کافی با سوال جستجو مطابقت نداشته باشد، الگوریتم گوگل آنها را تغییر می‌دهد تا ارتباطشان با سوال جستجو را بهتر نشان دهد.
ابزارها و افزونه‌های زیادی (مانند یوست در وردپرس) وجود دارند که محتوای شما را به لحاظ کلمه کلیدی به کار رفته در عنوان متا، توضیحات متا، عناوین، تراکم کلمات کلیدی، ویژگی‌های Alt و … تحلیل می‌کنند.

ویرایش اسنیپت
این ابزارها امکانات بسیار زیادی را ارائه می‌دهند اما به سختی می‌توانند الگوریتم متمرکز بر عامل انسانی را دنبال کنند. بنابراین هنگامی که متاتگ ها را می‌سازید، اطمینان حاصل کنید که هم بُعد فنی را در نظر گرفته اید و هم تجربه کاربر را.

چک لیست سئوی آن-پیج

بیایید با چیزهایی شروع کنیم که شما می‌توانید در وردپرس یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگری انجامش بدهید.

1-قبل از آن که شروع به نوشتن کنید، جستجو کنید ببینید مردم چه چیزهایی را جستجو می‌کنند.

آیا قصد دارید درباره موضوعی که افراد درباره‌اش جستجو می‌کنند بنویسید؟ مطمئن هستید که نقطه نظر شما متفاوت و منحصر به فرد است؟ آیا می‌توانید ارزش افزوده جدیدی در این موضوع داشته باشید؟ آیا زمان بندی مناسبی دارید؟
قبل از آن که نوشتن را شروع کنید، سوالات مهم بسیاری وجود دارند که باید به آن ها بپردازید. چه محتوای شما یک بلاگ پست باشد و چه صفحه فرود یک محصول، فرقی نمی‌کند. راه‌های بسیار زیادی برای کشف پاسخ وجود دارد. جستجوی کلمات کلیدی بخش اجتناب ناپذیر آن است.

2-تگ‌های عنوان و سرفصل ها

تگ عنوان، توضیحات متا و سرفصل ها را جذاب بنویسید. به یاد داشته باشید که قبلا چه توصیه ای کردیم. تمرکز شما بر کلمات کلیدی در این قسمت ها باید باشد تا کاربران بدانند وب سایت شما درباره چیست. از توضیحات متا به عنوان فرصتی بزرگ برای توصیه call-to-action) CTA) استفاده کنید. هم کاربران و هم موتورهای جستجو را قانع کنید که وب سایت شما همانی‌ست که باید بر روی آن کلیک کنند.
یک بار دیگر به تعامل با کاربران فکر کنید و بیش از حد از کلمات کم ارزش و سطحی استفاده نکنید. به رقبا نگاه کنید، عملکردشان را تحلیل کنید و استراتژی خودتان را بنا کنید.
چند اشاره گذرا درباره تگ‌های عنوان و سرفصل ها:

  • گوگل عناوین را زمانی نشان می‌دهد که بیش از 70 کارارکتر باشند و توضیحات متا را وقتی که بیش از 155 کاراکتر باشند.(به روزرسانی ماه می‌2019)
  • از استفاده صحیح از تگ‌های <H3>،<H2>،<H1> اطمینان حاصل کنید.
  • از ابزارهای مرورکننده نتایج جستجو مانند SEOmofo (اسکرین شات زیر)، SEOSiteCheckup یا افزونه‌های وردپرس استفاده کنید.

ابزار شبیه سازی نتایج جستجوی گوگل

3-از URL‌های سئوفرندلی استفاده کنید.

-از URL هایی که به صورت خودکار از ارقام و کاراکترها ساخته می‌شوند، استفاده نکنید.

یو آر ال نادرست

-از URL ای استفاده کنید که مطابق با محتوای شما و عنوان آن باشد.

یو آر ال درست

-اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید پیوندهای یکتا را در تنظیمات عمومی سازماندهی کنید.

تنظیمات پیوندهای یکتا در وردپرس

متخصصین سئو و بلاگرها معتقدند که URL‌های کوتاه رتبه بهتری در گوگل به دست می‌آورند. ما عقیده داریم که این موضوع مربوط به تجربه کاربر است. البته این به آن معنی نیست که URL بیست کلمه ای خوب است.

4-مولتی مدیا (محتوای چندرسانه ای)

آیا می‌خواهید که با کاربرانتان تعامل داشته باشید؟ از تصاویر، اینفوگرافیک ها، چارت‌ها و ویدئوها استفاده کنید. آنها نرخ پرش یا بانس ریت Bounce Rate را کاهش می‌دهند و سبب افزایش تعامل می‌شوند. بعضی چیزها باید به همان شیوه قدیمی شان نوشته شوند اما محتوای چندرسانه ای یک ضرورت محسوب می‌شود.
پخش ویدئو یکی از موثرترین روندهای بازاریابی در سال‌های گذشته است. علاوه بر این به مردم انگیزه لایک کردن، به اشتراک گذاشتن و نوشتن کامنت می‌دهد.

چند اشاره گذرا درباره محتوای چندرسانه ای:

  • تصاویر را با استفاده از نام ویژگی‌های مرتبط و اندازه‌های مناسب بهینه سازی کنید.مانند: (how-to-bake-pizza.jpg)
  • محتوای رسانه ای مرتبط مانند ویدئوها یا چارت ها را جایگذاری کنید.
  • یادتان باشد برای ویدئو ها از توضیح استفاده کنید تا کلمات کلیدی را از دست ندهید. موتورهای جستجو نمی توانند در ویدئوها بخزند.

5-لینک‌های داخلی و خارجی

استفاده از لینک خارجی، به گوگل سیگنالهای مرتبط با موضوع شما را می‌دهد. مطمئن شوید که به منابع مرتبط و معتبر لینک داده اید.
لینک‌های داخلی، روشی عالی برای ارتقا دادن مقالات و بخش‌های دیگر وب سایت شما هستند. این کار بازدید آن ها را آسان تر کرده و سبب تعامل بالاتر می‌شود. لینک‌های داخلی همچنین به رباتهای گوگل کمک می‌کنند تا از ساختار وب سایت سردربیاورند.

[promotion id=”27785″]

چند اشاره گذرا درباره لینک‌های داخلی و خارجی:

  • لینک‌های خارجی مستقیما رتبه شما را افزایش نمی‌دهند، اما استفاده از آن ها بسیار توصیه می‌شود.
  • بسته به طول محتوایتان از 2 تا 3 لینک داخلی استفاده کنید.
  • موتورهای جستجوی خزنده، این لینک ها را اسکن می‌کنند، بنابراین سعی نکنید تقلب کنید. ضمن آن که مواظب لینک‌های معیوب باشید.
  • برای لینک دهی داخلی، دسته بندی‌های جزئی تر موضوعات را دنبال کنید.

مدل خوشه ای موضوع

6- به مردم امکان مشارکت بدهید

«محتوای عالی، خودش خودش را به اشتراک می‌گذارد.» این حرف درست بود ولی در گذشته! این روزها مردم تنبل شده اند. بنابراین دکمه اشتراک باید همیشه در وب سایت شما باشد. بر اساس گزارش BuzzSumo اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی از سال 2015 به نصف کاهش یافته است.
علاوه بر فیس بوک، توییتر یا لینکدین، شبکه‌های اجتماعی خاص و مرتبط با موضوع مانند Reddif و Pinterest و خیلی‌های دیگر را هم در نظر بگیرید.

چک لیست سئوی تکنیکال

ما می‌توانیم سئوی تکنیکال را به عنوان بخشی از سئو درون برگه یا سئوی داخلی که به موارد فنی بیشتری می‌پردازد طبقه بندی کنیم. این موضوع معمولا نیاز به حداقلی از مهارتهای توسعه وب دارد. اما زیاد نترسید، چیزهای زیادی هستند که شما می‌توانید در وردپرس به آسانی انجامشان بدهید.
این ها مهمترین فاکتورهای سئوی تکنیکال هستند که باید روی آنها تمرکز کنید:

1-سرچ کنسول(Search Console)

راه اندازی Google Search Console (وب مسترتولز) یکی از اصول سئو است. چیزی که کمکتان می‌کند سایت را در جستجوی گوگل حفظ کنید و بر عملکرد آن نظارت داشته باشید.
سرچ کنسول به شما کمک می‌کند رتبه بندی کلمه کلیدی، CTR ها، جریمه‌های احتمالی گوگل و خیلی داده ها مفید دیگر در زمینه سئوی تکنیکال را تحلیل کنید.

ابزار سرچ کنسول
امکانات دیگر آن شامل قابلیت استفاده از موبایل، انتخاب چیزهایی که می‌خواهید ایندکس کنید، خطاهای سایت، خطاهای داده‌های ساختار یافته و لینک هاست.

اشارات گذرا:

هر سایتی برای استفاده از امکانات سرچ کنسول باید توسط آن تایید شود.
بوسیله Google Analytics به Search Console متصل شوید.

محیط سرچ کنسول

2-سرعت وب سایت

سرعت وب سایت یکی از معیارهای رتبه دهی است که شما همواره باید درصدد ارتقای آن باشید. مشخص است که 50% کاربران انتظار دارند یک سایت در 2 ثانیه یا کمتر بارگیری شود. و اگر در 3 ثانیه بارگیری نشود، آن را ترک خواهند کرد. بنابراین شما همواره نیاز دارید که سرعت وب سایت خود را بوسیله یک ابزار تست سرعت بسنجید.

اشارات گذرا:
  • سرعت سایت را در pagespeedinsights بسنجید.
  • تصاویر را بهینه سازی کنید، فشرده ساز GZIP، فشرده ساز HTML و نیز JS and CSS minif را فعال کنید و سعی کنید زمان واکنش سرور را کاهش دهید.
  • کیفیت وب هاست، نقش بزرگی در سرعت وب سایت ایفا می‌کند بنابراین باید در انتخاب تامین کننده مورد اعتماد دقت کنید.

3-بهینه سازی موبایل

بهینه سازی موبایل امری ضروری است. جهان اینترنت دارد از دسکتاپ به موبایل تغییر مسیر می‌دهد. در واقع سایتی که بر اساس موبایل بهینه سازی نشده باشد، بر رتبه بندی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.
گوگل، ایندکس کردن وب با اولویت ورژن موبایل را از ماه مارس 2018 گسترش داده است. ایندکس کردن با اولویت موبایل، به این معناست که گوگل ورژن موبایلی وب سایت شما را برای ایندکس کردن یا رتبه بندی مورد استفاده قرار می‌دهد.

اشارات گذرا:
  • میزان پاسخگو بودن وب سایتتان را به وسیله تست موبایل فرندلی مورد آزمایش قرار دهید.
  • بر رتبه بندی کلمه کلیدیتان در نتایج جستجوی موبایل نظارت کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که ورژن موبایلی وب سایتتان دارد عالی کار می‌کند.

علاوه بر این شما باید AMP) Accelerated Mobile Pages) را هم مورد توجه قرار دهید. این یک کد HTML با ویژگی‌های سفارشی است که امکان ارائه سریع تر محتوای استاتیک را فراهم می‌کند. در سال 2017 این فریمورک یکی از پروژه‌های اصلی جستجوی موبایلی گوگل بود. در آینده خواهیم دید که باقی خواهد ماند یا نه.

برای آن که با نحوه سئوی نسخه موبایلی سایت آشنا شوید، می توانید چک لیست سئو موبایل 2019 را که پیش از این در میموس درباره آن بحث کرده‌ایم مطالعه کنید.

4-نقشه سایت

نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا در وب سایتتان بخزند. نقشه وب سایت، فایلی است که همه بخش‌های وب سایت در آن فهرست شده اند. اگر شما یک سایت بزرگ را با ساختاری پیچیده راه اندازی کرده اید یا اگر دارید از محتوای تصویری غنی استفاده می‌کنید، خوب است که یک نقشه سایت هم داشته باشید.
داشتن نقشه سایت به این معنا نیست که رتبه سایت شما ارتقا خواهد یافت. آن طور که گوگل می‌گوید، داشتنش یک مزیت است ولی برای نداشتن آن سایتتان جریمه نمی شود.

ما نیز در مقالات قبلی میموس روش ساخت نقشه سایت XML در وردپرس را شرح داده‌ایم.

اشارات گذرا:
  • همه سایتها نیاز به نقشه سایت ندارند.
  • نسبت به نقشه‌های سایت‌های HTML انواع بیشتری نقشه سایت وجود دارند.
  • نقشه‌های سایت نمی توانند بیشتر از 50.000 URL را در بر بگیرند و بیشتر از 50 مگابایت حجم داشته باشند.
  • نقشه سایت را در دایرکتوری Root وب سایتتان قرار دهید.

یو آر ال نقشه سایت

5-فایل Robots.txt

فایل ربات Robots.txt فایلی است که به ربات‌های خزنده می‌گوید کدام بخش از وب سایتتان را نمی خواهید در دسترس قرار دهید. این فایل در https://example.com/robots.txt جایگذاری می‌شود و پابلیک خواهد بود.
این فایل وقت هایی که شما نمی خواهید برخی اسکریپت ها، فایل‌های غیر ضروری یا عکس ها ایندکس شوند، به کارتان خواهد آمد.

نحوه قرار دادن Robots.txt:
نحوه قرار دادن کد
اشارات گذرا:
  • از Robots.txt برای مخفی کردن محتوا از موتورهای جستجو استفاده نکنید.
  • ربات‌های خزنده یا بدافزار نباید بتوانند وارد Robots.txt شوند.

هک سئوی تکنیکال

تکنیک‌های هک زیادی وجود دارند که می‌توانند عملکرد وب سایتتان را تقویت کنند. ابتدا با تحلیل وضعیت فعلی شروع کنید. این موضوع کمکتان خواهد کرد که فرصت‌های بیشتری پیدا کنید.
SEOSiteCheckup ابزاری عالی برای تحلیل سئو درون برگه است. شما می‌توانید یک URL را هر روز تحلیل کنید و بدون رجیستر کردن، گزارشی در فرمت PDF دریافت کنید.

Google Tag Manager را برای مدیریت پیشرفته تگ ها استفاده کنید. در این صورت دیگر نیازی به کمک توسعه دهنده وب نخواهید داشت.

گوگل تگ منیجر
HTTP در مقابل HTTPS:

در سال 2014 گوگل اعلام کرد که رتبه سایت‌های متکی بر پروتکل HTTPS/SSL ارتقا خواهد یافت. امروزه ما می‌دانیم که این یک عامل رتبه بندی کم اهمیت است که درصد کمی از نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
با این حال امنیت، معیار روانی مهمی است. به عنوان مثال گوگل کروم وب سایت هایی را که با SSL رمزگذاری نشده باشند را با عنوان «ناامن» علامت گذاری می‌کند. چیزی که بر تعامل کاربران تاثیرگذار است.

کانونی سازی URL/IP :

کانونی سازی IP وقتی مهم می‌شود که وب سایت تحت هر دو آدرس IP و Domain Name ایندکس شده باشد. کانونی سازی URL به این معناست:
کانونی سازی یو آر ال

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)