2019-06-27

حتما شما هم تا به امروز سایتی برای خودتان راه اندازی کرده اید و در سئو سایت‌تان با مشکلاتی مواجه شده‌اید. از این رو ما تصمیم گرفتیم در این مبحث توضیحات جامعی را به صورت گام به گام و کامل درباره بهترین و کاربردی‌ترین ابزارها یا افزونه‌های سئو وردپرس آماده کرده‌ایم و بشما این اطمینان را می‌دهیم که اگر بدرستی آنها را روی سایت خود اعمال کنید، سئو سایت‌تان تحولات چشم گیری خواهد داشت. (البته اگر هم با خواندن این مقاله نتوانستید این موارد را درست انجام دهید نگران نباشید، هر سوالی که داشته باشید در بخش دیدگاه‌ها پاسخ می‌دهیم.)

شاید بپرسید:

اصلا چرا وردپرس؟

از کجا سئو سایتم را شروع کنم؟

افزونه‌های وردپرس چطور در سئو کمک‌مان می‌کنند؟

بهترین افزونه وردپرس برای بهبود سرعت سایت کدام است؟

بهترین ابزارها برای تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

گوگل چه ابزارهایی برای بهبود سئو سایت دارد؟

از کدام ابزار برای چه کاری استفاده کنیم؟

بهترین ابزارها برای لینک سازی کدام‌اند؟

بهترین ابزار برای بررسی سایت رقبا چیست؟

وردپرس به دلایل زیادی به این حجم از محبوبیت رسیده و به اولین انتخاب برای ساخت سایت تبدیل شده است.

[promotion id=”27796″]

اولین دلیل آن استفاده بیش از یک سوم وب سایت‌های دنیا (نه فقط معمولی‌ها حتی بزرگ‌ترین سایت‌های داخلی و خارجی مثل دیجی کالا مگ یا CNN) از وردپرس است.
بروزرسانی رایگان هم از دیگر ویژگی‌های بسیار مثبت این سیستم مدیریت محتواست. ما قبلا دلایل برتری وردپرس را بررسی کردیم پس در این بخش دیگر به ادامه آن نمی‌پردازیم و یک راست می‌رویم سراغ اصل مطلب. یعنی ابزار‌های سئو حرفه‌ای وردپرس!

1. راه اندازی سرچ کنسول گوگل

مهم‌ترین ابزاری که در فرآیند سئو سایت یا سئو وردپرس به آن نیاز دارید سرچ کنسول گوگل یا کنسول جستجوی گوگل است. گوگل سرچ کنسول یک ابزار کاملا رایگان است و نام جدید ابزار سابق گوگل یعنی گوگل وبمستر تولز است و بدلیل افزایش تعداد کاربران و ساده سازی فرآیند استفاده از آن برای کاربران مبتدی، ارائه شده است. سرچ کنسول گوگل از طریق اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می‌دهد کمک‌تان می‌کند:

  • بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید و با بهینه‌سازی آنها ترافیک سایت‌تان را بالا ببرید.
  • تعداد افرادی که از طریق نتایج جستجو پا به سایت‌تان می‌گذارند را بررسی کنید
  • سایت‌هایی که از آنها بک لینک دریافت کرده‌اید را شناسایی کنید
  • بدانید کاربران با جستجوی چه عباراتی به سایت شما رسیده‌اند
  • بدانید سایت‌تان در نتایج جستجو چطور نمایش داده می‌شود
  • از خرابی‌های سایت مطلع شوید
  • اگر سایت‌تان مورد حمله هکر‌ها قرار گرفت باخبر شوید و…

با این تفاسیر این ابزار می‌تواند برای سئو سایت شما بسیار مفید و کارآمد باشد. اما سوال اینجاست؟

چطور سایت‌مان را به سرچ کنسول گوگل وصل کنیم؟

مراحل زیر را یکی پس از دیگری انجام دهید تا سایت‌تان را برای همیشه به این ابزار کاربردی متصل کنید.

  1. پیش از هر کار نیاز به یک حساب کاربری گوگل دارید. (همان حساب جیمیل! تقریبا امروز هر کسی یک حساب جیمیل دارد. اگر هم ندارید هیچ مشکلی نیست با جستجوی عبارت gmail در گوگل می‌توانید به آسانی وارد سایت شده و یک حساب برای خودتان بسازید)
  2. سپس وارد صفحه ابزار سرچ کنسول شوید. ما برای راحتی شما لینک این صفحه را اینجا قرار داده ایم. روی آن کلیک کنید.
  3. روی گزینه start now بزنید و از اطلاعات کاربری حساب جیمیل‌تان برای ورود استفاده کنید.
    صفحه نخست ورود به سرچ کنسول
  4. پس از اینکه وارد شدید با تصویر زیر روبرو می‌شوید. از طریق یکی از این دو روش می توانید آدرس سایت تان را وارد کرده و به مرحله بعد بروید.
    افزودن آدرس سایت به سرچ کنسول
  5. در این مرحله گوگل برای اینکه مطمئن شود شما مدیر یا صاحب اصلی سایت هستید و به آن دترسی دارید 4 روش برای تایید اعتبار پیشروی‌تان میگذارد:
    روش های تایید کاربری سایت در سرچ کنسول
  6. آسان‌ترین این روش‌ها استفاده از گزینه آخر یعنی HTML tag است.
    تایید کاربری سایت با کد HTML

با انتخاب این گزینه سرچ کنسول یک کد در اختیار شما قرار می‌دهد. با قرار دادن این کد در هدر سایت‌تان گوگل متوجه آن شده و حساب شما را تایید میکند.

کد HTML سرچ کنسول

نکته

اگر وب سایت‌تان وردپرسی است برای Verify یا تایید سایت‌تان می توانید پس از نصب افزونه یوست سئو وارد بخش ابزارها > وبمستر > تنظیمات یوست > بخش عمومی> ابزار‌های وبمستر> اتصال تگ یا استفاده از متا تگ شوید و با قرار دادن کد تاییدی که گوگل در اختیارتان گذاشته و انتخاب گزینه تصدیق، سایت‌تان را به سرچ کنسول متصل کنید.

میز فرمان جستجو - سرچ کنسول گوگل
وقتی وارد سرچ کنسول شدید نهایتا پس از 10 روز سرچ کنسول آمار و اطلاعات سایت را به شما نمایش می‌دهد و بخش‌های بسیاری برای پیگیری کار در اختیارتان قرار می‌گیرد. پس از نمایش اطلاعات می‌توانید وارد بخش performance شوید. در این بخش 4 گزینه پیش روی شماست:

  1. Total clicks(تعداد لینک‌ها)
  2. Total Impression (تعداد دفعاتی که در صفحات گوگل دیده شده‌اید)
  3. Average CTR (میانگین دفعاتی که روی لینک شما کلیک شده)
  4. Average Position (رتبه‌ای که در صفحات گوگل دارید)

بخش performance سرچ کنسول گوگل

با ترکیب داده‌های مختلف این شاخص می‌توانید بفهمید یک برگه در کجای وب و به چه صورتی نمایش داده می‌شود. و همینطور بخش‌های جدیدی که امکان فعال سازی آنها برای هر آدرس وجود دارد را بشما نمایش می‌دهد. معمولا سئو کار‌ها به بخش CTR و Position علاقه زیادی دارند چون در بخش position می توانند رتبه سایت‌شان را در دستگاه‌ها و کوئری‌های مختلف مرتب کنند و از بخش CTR برای سنجش میزان رقابت و محبوبیت برند سایت خود بین نتایج دیگر سایت‌ها در صفحه اول گوگل استفاده کرد.

2. نصب و کانفیگ کردن گوگل آنالیتیکس:

گوگل آنالیتیکس یکی از حرفه ای‌ترین ابزار‌های سئو سایت است که توسط گوگل معرفی شده است و کاربرد اصلی آن مشاهده و بررسی آمارهای سایت و بطور کلی تجزیه و تحلیل داده‌های آنلاین وب سایت‌تان است.

گوگل آنالیتیکس چه کاربردهای دیگری برای سایت من دارد؟

با استفاده از Google Analytics می‌توانید به آسانی موارد زیر را بررسی کرده و بهبود بخشید:

  1. پیگیری و کاهش بانس ریت
  2. پیگیری مشتریان و افزایش نرخ تبدیل مشتری
  3. رهگیری (به انگلیسی: tracking) روی سایت
  4. پیگیری تمامی کمپین‌های تبلیغاتی سایت
  5. رفتار کاربران سایت (مثلا کدام صفحات را بیشتر دوست دارند یا چه عباراتی را در سایت شما جستجو می‌کنند)
  6. پیگیری و جمع آوری اطلاعات از اینترنت
  7. ترافیک ورودی سایت

گوگل آنالیتیکس از آن ابزارهایی نیست که کار کردن با آن برای همه ساده باشد، در واقع ابزاریست که فقط حرفه‌ای‌ها از آن استفاده می‌کنند. وقت آن رسیده شما هم جزو حرفه‌ای‌ها باشید.

چطور سایتم را به گوگل آنالیتیکس وصل کنم؟

برای اتصال سایت‌تان به گوگل آنالیتیکس چند مرحله ساده پیش روی شماست:

  1. یک حساب کاربری جیمیل بسازید. (اگر از قبل حساب کاربری دارید که چه بهتر، می‌توانید از همان استفاده کنید، فقط توجه کنید باید به حساب جیمیلی که استفاده می‌کنید دسترسی داشته باشید.)
  2. با ورود به Google Analytics و کلیک روی بخش start for free و گزینه Sign up وارد یک فرم می‌شوید.
    ثبت نام اکانت گوگل

  3. در این فرم تمام اطلاعات مربوط به سایتی که قرار است به گوگل آنالیتیکس متصل شود را وارد کنید. (نکته مهم در این بخش این است که اگر آدرس سایت شما با www شروع می‌شود حتما آن را بنویسید.)
    فرم ثبت نام گوگل آنالیتیکس

  4. با تکمیل موارد فرم یک کد رهگیری در قالب Tracking ID در اختیارتان قرار می‌گیرد. این کد تایید کننده اعتبار مالکیت وب سایتی است که آن را برای آنالیز به گوگل آنالیتیکس متصل می‌کنید.
    tracking id گوگل آنالیتیکس
    برای گرفتن این تایید و شناسایی سایت‌تان توسط گوگل دو راه پیش روی شماست:
    1) اگر حرفه‌ای هستید و وب سایت‌تان وردپرسی است تنها کافیست آن کد را در هدر و فوتر سایت خود قرار دهید.
    2)اگر نمی‌دانید این کد را دقیقا باید کجا وارد کنید می‌توانید از افزونه‌های مخصوص این کار استفاده کنید. افزونه‌های مختلفی در این زمینه در دسترس هستند اما پیشنهاد ما افزونه Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by MonsterInsights است.
    ابزار google analytics dashboard plugin for wordpress by monsterlsights
    این افزونه امکانات بیشتری نسبت به سایر افزونه‌ها در این زمینه دارد. ما قبلا روش نصب افزونه وردپرس MonsterInsights را توضیح دادیم.

  5. سایت‌تان را برای بررسی انتخاب کنید و از امکانات گوگل آنالیتیکس لذت ببرید. (ما قبلا در یکی از مقالاتمان تمام امکانات ابزار گوگل آنالیتیکس را مو به مو بررسی کرده ایم. نگاهی هم به آن بیاندازید مطمئن باشید ضرر نمی‌کنید.) 

[promotion id=”27778″]

3. نصب افزونه وردپرس Yoast SEO

مطمئنا تابحال اسم Yoast SEO به گوشتان خورده است. افزونه Yoast SEO یکی از بهترین افزونه‌ها برای سئو سایت‌های وردپرسی است که در دو نسخه رایگان و پولی ارائه شده است و خوشبختانه از زبان پارسی هم پشتیبانی می‌کند. این افزونه حتی در نسخه رایگان خود امکانات مختلفی مثل لینک سازی، ایجاد تغییر مسیر یا ریدایرکت برای صفحات، ساخت فایل ربات و سایت مپ را در اختیار‌تان قرار می‌دهد! در واقع به کمک این افزونه می توانید رتبه بهتری در گوگل کسب کنید. ممکن است از خودتان بپرسید:

چطور افزونه Yoast را روی سایتم نصب کنم؟

نصب این افزونه اصلا کار دشواری نیست. به آسانی می‌توانید این افزونه را نصب کرده و نهایت استفاده را از امکانات آن ببرید تنها کافیست:
برای دانلود این افزونه، نام Yoast SEO را در کادر جستجو افزونه‌های WordPress وارد کرده و با انتخاب نصب و سپس فعال سازی آن را به طور مستقیم در بخش پیشخوان سایت‌تان نصب کنید.

افزونه سئو Yoast SEO for WordPress
نکته
اگر می‌خواهید نسخه تجاری یا پولی این افزونه را تهیه کنید هم می‌توانید از طریق وب سایت رسمی Yoast.com اقدام کنید هم یک اشتراک در مانگو تهیه کنید و علاوه بر نسخه اورجینال افزونه Yoast SEO، آموزش‌های تخصصی مربوط به آن را نیز دریافت کنید.
همانطور که کمی پیش تر گفتیم این افزونه امکانات بسیار زیادی را برای سایت شما فراهم می‌سازد. بررسی تمام این امکانات در این مبحث نمی‌گنجد از این رو شما را دعوت به خواندن یکی از کاربردی‌ترین مقالات وبلاگ میموس می‌کنیم. ما در این مقاله کامل‌ ترین راهنمای افزونه وردپرس یوست به زبان پارسی را در اختیارتان قرار داده ایم.

4. استفاده از سایت KWFinder.com و Google Keyword Planner برای تحقیق کلمات کلیدی

KWFinder.com

همانطور که می‌دانید کلمات کلیدی هستند که مسیر سئو یک وب سایت را مشخص می‌سازند، از این رو برای انتخاب بهترین و سودمند‌ترین کلمات، نیاز به یک تحقیق کلمه کلیدی دقیق و حساب شده دارید. برای انجام این کار وب سایت‌های زیادی وجود دارند. از کامل‌ترین آنها ابزار Kwfinder و ابزار keyword planner گوگل هستند. این دو ابزار نسبت به دیگر ابزار‌ها امکانات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، مثل پیدا کردن کلمات کلیدی چند سیلابی یا دم دراز، بررسی میزان رقابت و سختی کلمه کلیدی. این ابزار‌ها به شما کمک می‌کنند کلماتی که ترافیک ورودی هدفمند و بیشتری برای سایت‌تان به همراه دارند را انتخاب کنید.
در واقع با استفاده از این دست ابزارها می‌توانید کسب و کار اینترنتی خود را در مسیر صحیحی قرار دهید و این مسیر را برای رسیدن به رشد و توسعه هموارتر کنید.

چطور از KWFinder استفاده کنیم؟

روش استفاده از ابزار KWFINDER

خیلی ساده وارد آدرس KWFinder.com شوید و عبارت مورد نظرتان را در کادر جستجو بنویسید و در بخش زبان، زبان پارسی را انتخاب کنید. این کار به شما کمک می‌کند کاربران هدفمندی را روانه وب سایت‌تان کنید.

نکته مهم
قبلا استفاده از این ابزار بصورت رایگان میسر بود اما حضور یکباره انبوهی از کاربران ایرانی در این سایت باعث شده است سایت KWFinder سرویس رایگان خود را محدود به 10 روز کند. از این رو بعد از 10 روز نیاز به خرید یک حساب تجاری آن هم به دلار دارید. پایین آمدن آمار الکسای این وب سایت در ایران دلیلی بر صحت این مسئله است.

Google Keyword Planner

کیورد پلنر گوگل یا ابزار جستجوی کلمات کلیدی گوگل، اولین و کاملترین ابزار در پروسه تحقیق کلمه کلیدی است و اطلاعاتی درباره‌ی اینکه کاربران سایت‌تان با چه عباراتی به سایت شما می‌رسند را در اختیارتان قرار می‌دهد. این ابزار همچنین آماری از میزان جستجو ماهیانه کلمات یا عبارات کلیدی را نمایش می‌دهد. با استفاده صحیح از این ابزار می‌توانید موفق به کسب رتبه‌ای بهتر در گوگل و افزایش ورودی سایت‌ تان از طریق گوگل شوید.

چطور از Google Keyword Planner استفاده کنیم؟

در وهله اول برای استفاده از این ابزار نیاز به یک حساب کاربری تبلیغات گوگل Google ADs دارید. (نیازی به اجرای کمپین ندارید، عضویت در گوگل ادورز کفایت می‌کند)

پس از ایجاد یک حساب گوگل ادورز در تولبار داشبورد ابزار ادورز روی گزینه Tools کلیک کرده تا 3 ابزار برای شما ظاهر شود. این ابزارها تنها عناصری هستند که برای تحقیق کلمه کلیدی به آنها احتیاج دارید. برای شروع کافیست روی Keyword Planner کلیک کنید. این ابزار 3 کار مهم را برای شما انجام می‌دهد:

  1. پیدا کردن کلمات کلیدی از طریق عبارات، سایت و طبقه بندی
  2. تجزیه و تحلیل اطلاعات و گرایش ها
  3. توسعه لیست کلیدواژه‌ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید

پس از اینکه وارد کیورد پلنر شوید دو گزینه در اختیار شماست:

امکانات ابزار کیورد پلنر

  • از گزینه سمت راست می‌توانید برای سنجیدن میزان ترافیک کل کلمات کلیدی که قبلا استخراج نموده‌اید، استفاده کنید. در واقع اگر می‌خواهید میزان ترافیک و هزینه لازم برای تبلیغات روی یک سری از کلمات کلیدی را محاسبه کنید می‌توانید با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز این ابزار، میزان ترافیک را برای یک ماه آینده (بازه زمانی پیش فرض برای سنجش ترافیک) مشاهده کنید.
  • اما در گزینه سمت چپ 3 امکان را در اختیارتان قرار میگیرد:

    1. کلمات کلیدی مورد نظرتان را وارد می‌کنید و کلمات کلیدی مرتبط را بر اساس کلماتی که کاربران از آنها برای جستجو در حوزه مورد نظر استفاده میکنند، برای شما استخراج می‌شود.

    2. تحلیل یک وب سایت. در این بخش می توانید آدرس یک وب سایت را وارد کنید تا ابزار تمام کلمات کلیدی آن سایت را برای شما استخراج کرده و نمایش دهد.

    3. Exactly page نام دارد که این امکان را به شما می دهد با وارد کردن لندینگ پیج وب سایت رقیبتان کلمات کلیدی جدیدی را برای شما ایجاد میکند تا برای هدفگیری از آنها استفاده کنید.

    وارد کردن کلمات کلیدی در کیورد پلنر
    در کادر جستجو عبارت مورد نظرتان را وارد کنید تا لیستی از کلمات کلیدی را مشاهده کنید. پس از اینکه کلمات کلیدی وب سایت‌تان را از طریق کیورد پلنر گردآوری کردید می توانید آنها را بر اساس قدرت ، سختی، میزان ترافیک و اهمیتی که برایتان دارند مرتب کرده و آنها را در یک فایل اکسل گردآوری کنید.
    دانلود کلمات کلیدی از کیورد پلنر
    چراکه پس از مرحله تحقیق کلمه کلیدی، در مبحث بازاریابی محتوا و انتخاب کلمات کلیدی موضوع محتوا به آنها احتیاج خواهید داشت.
    این فایل کلمه کلیدی همیشه به کارتان میاید چراکه همیشه باید موضوع فعالیت سایت‌تان را کنترل کنید و کلماتی را برای هدف گیری انتخاب کنید.

5. استفاده از ابزار MOZ.com و Ahrefs.com برای لینک سازی خارجی با تحلیل رقبا

ابزار MOZ و Ahrefs دو مورد از دیگر ابزار‌های حرفه‌ای سئو هستند که پس از سرچ کنسول، باید حتما از آنها استفاده کنید. در واقع هر کسی برای کنترل سئو offpage یا سئو خارج از سایت خود باید از این ابزار‌ها استفاده کند. این دو ابزار حرفه‌ای‌ترین ابزار‌های جهانی در حوزه سئو هستند که توسط بزرگترین وبمستر‌ها هم پیشنهاد می‌شوند.

ابزارهای وب سایت MOZ.com:

وب سایت ماز

ابزار MOZ تقریبا توسط حرفه‌ای‌ترین تیم سئو در سطح دنیا تهیه شده که اتفاقا در زمینه سئو به دست اندر کاران موتور جستجو گوگل و بینگ (ما قبلا روش اتصال سایت به بینگ وبمستر را مفصل توضیح داده‌ایم) در زمینه سئو، روش رتبه بندی و ترافیک و… و روش جستجو کاربران، همکاری نزدیک دارند و به آنها مشاوره می‌دهند. MOZ چند ابزار حرفه‌ای برای لینک سازی، استراتژی کلمات کلیدی، سئو و محتوا دارد که می‌توانید از آنها برای تعیین ساختار استراتژی و همینطور چیدن یک برنامه مفصل و دقیق استفاده کنید.
مهمترین ابزارهایی که ما قصد داریم در این بخش به توضیح آن بپردازیم ابزار سختی کلمه کلیدی یعنی keyword explorer و همینطور link explorer این شرکت است.

ابزار Keyword explorer

از MOZ Keyword tools هم برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید و بررسی سختی آنها می‌توانید استفاده کنید. چراکه این ابزار شاخصه‌های مختلفی در اختیار شما قرار می‌دهد که به کمک آنها می‌توانید براحتی کلمات کلیدی جدیدی برای سایت‌تان بوجود بیاوردید و روی آنها تمرکز کنید تا رتبه و ترافیک جدید کسب کنید.
این ابزار از 4 شاخص برای سنجش سختی کلمه استفاده می‌کند و بر اساس هر کلمه کلیدی که وارد می‌کنید اطلاعات مفصلی در اختیارتان قرار می‌دهد. مثل اینکه شما چه مقدار پتانسیل برای گرفتن این کلمه کلیدی دارید یا کلمه کلیدی انتخابی شما دارای چه مقدار سختی است و شما برای آن چه کارهایی باید انجام دهید و همینطور چه عناصری برای کلمه کلیدی انتخابی شما در صفحه اصلی serp گوگل نمایش داده می‌شود. (مثلا تصویر، ویدیو، پست کارت، نتایج جستجوی مشابه، گراف دانش و…)

چطور از ابزار MOZ Keyword explorer استفاده کنیم؟

برای استفاده از این ابزار وب سایت MOZ، ابتدا از اینجا وارد این سایت شوید و یک حساب کاربری در آن بسازید.

نکته

ثبت نام اولیه (به مدت 30 روز) در این سایت رایگان است اما پس از پایان این دوره باید نسخه تجاری آن را تهیه کنید. (برای تهیه نسخه تجاری هم می‌توانید هزینه آن را به دلار پرداخت کنید هم از طریق وب سایت‌های پارسی که این اکانت‌ها را می فروشند به تومان آن را خریداری کنید.)

پس از پایان ثبت نام وارد سایت شوید و از منو روی گزینه keyword explorer < moz pro کلیک کنید. (روش استفاده از این ابزار خیلی ساده است. تنها کافیست در کادر بزرگی که مشاهده می‌کنید کلمه مد نظرتان را بنویسید و اطلاعاتی که پیش‌تر به آنها اشاره نمودیم را ببینید.

مسیر دسترسی به ابزار moz keyword explorer

ابزار link explorer

از MOZ link explorer برای کنترل لینک سازی استفاده می‌شود چون این ابزار فرآیندی به اسم تشخیص کیفیت لینک دارد و به ما نشان می‌دهد لینک‌ها از چه کیفیتی برخوردارند.
هر وقت بخواهید کیفیت یک لینک را بررسی کنید به ناچار باید از این ابزار MOZ استفاده کنید. این ابزار در نسخه رایگان خود، 10 لینک آخر را برای شما بررسی می‌کند اما در نسخه تجاری آن که اتفاقا در برگه خدمات میموس هم قابل تهیه است می‌توانید تمام بک لینک‌های سایت‌تان را استخراج و تجزیه و تحلیل کنید.
ابزار لینک اکسپلورر دارای یک ویژگی جذاب به نام اسپم اسکور هم هست. شاخص کیفیت بندی لینک‌ها در MOZ شاخصه‌ای به اسم اسپم اسکور Spam Score است. اسپم اسکور بشما می‌گوید هر لینکی چقدر کیفیت دارد و از 1 تا 100 به لینک شما امتیاز منفی می‌دهد. یعنی هرچه این آمار اسپم اسکور بالاتر باشد میزان بد بودن و پایین بودن کیفیت آن را نمایش می‌دهد. پس هر چه اسپم اسکور لینک‌ها به صفر نزدیکتر باشد، کیفیت آنها بالاتر است.

اسپم اسکور ابزار لینک اکسپلورر
از طریق این ابزار همیشه آمار اسپم اسکور بک لینک‌هایی که دریافت می‌کنید را بررسی نمایید و از زیر 20 بودن آنها اطمینان حاصل کنید تا همیشه پروفایل بک لینک سالم و تمیزی داشته باشید.

چطور از ابزار MOZ link Explorer استفاده کنیم؟

برای استفاده از این ابزار هم نیاز به یک حساب کاربری در سایت MOZ دارید. پس از ورود به حسابتان مسیر moz pro > link explorer را طی کنید و در کادری که می بینید نام دامنه مورد نظرتان را وارد کنید.

مسیر ابزار moz link explorer

نکته
نکته مهمی که در استفاده از این ابزار باید بدانید این است که در 30 روز تنها 10 بررسی می توانید انجام دهید. پیشنهاد ما اینست از بخش Quick Download < Overview فایل‌های خروجی آنالیز‌های‌تان را استخراج و در جایی از سیستم‌تان ذخیره کنید تا هر زمان که نیاز داشتید بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.

وب سایت Ahrefs.com:

این ابزار یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای بصری تجزیه و تحلیل لینک است و تقریبا بزرگ‌ترین دیتاهای مربوط به لینک سازی و همینطور بررسی لینک و… را دارد و به شما می‌گوید هر لینکی از چه سایتی و با چه کلمه ای (همان انکرتکست که قبلا در وبلاگ میموس توضیح دادیم) به سایت شما داده شده و کیفیت آن چقدر است. یکی از ویژگی‌های جالب ابزار Ahrefs اینست که به شما می‌گوید سایت رقیب‌تان در چه جاهایی لینک ساخته است. از این رو می‌توانید از آنها برای لینک سازی استفاده کنید.

ابزار ahrefs
ابزار Ahrefs در همکاری با MOZ از اطلاعات آنها برای تشخیص اسپم اسکور استفاده می‌کند همینطور به تنهایی امتیازی برای دامنه‌ها، سایت‌ها و برگه‌هایی که به شما لینک می‌دهد در نظر می‌گیرد. هر چه این امتیاز به 100 نزدیکتر باشد، یعنی اقتدار یا Domain rank آن سایت بیشتر است.

domain rank در ابزار ahrefs

این ابزار در زمینه تحقیق کلمه کلیدی و لینک سازی یعنی seo audit تحلیل سئو بهترین است و ابزاری کامل برای تحلیل سئو وب سایت رقیب است. فرقی نمیکد بخواهید سئو سایت رقیبان‌تان را تحلیل کنید یا سئو سایت خودتان! این ابزار تحلیلی کامل از:

  • لینک سازی داخلی
  • لینک سازی خارجی
  • انکرتکست ها
  • لینک‌ها و کیفیت آنها
  • محتوای منتشر شده
  • بک لینک‌های دریافتی
  • بک لینک‌هایی که به تازگی از دست داده‌اید و…

را در اختیارتان قرار می‌دهد.

[promotion id=”27416″]

این ابزار همچنین:

  • سختی کلمات کلیدی
  • قدرت دامنه شما
  • قدرت برگه‌های رقیب
  • قدرت سایت رقیب
  • قدرت لندینگ پیج‌ها و برگه‌های خودتان
  • و قدرت محتوایی که منتشر کرده‌اید

را نیز بشما می‌گوید.

بررسی بک لینک ها در ahrefs
علاوه بر موارد ذکر شده اگر بخواهید تحقیق لینک سازی هم انجام دهید، یا برای یک کلمه کلیدی محتوا بسازید، اگر بخواهید کمپین‌های خرید رپورتاژ و خرید بک لینک طراحی کنید این ابزار کمک‌تان می‌کند.
به طور کلی شما برای کنترل لینک سازی و کیفیت لینک‌ها و همینطور ساخت یک برنامه و نگه داری از لینک‌های خود که همیشه به سایت‌تان سود برسانند و هیچ ضرری نکنید و از دست ندادن حتی یک لینک به این دو ابزار یعنی Moz و Ahrefs نیاز دارید. همچنین اگر رقیبان‌تان برای شما لینک‌های زیادی بسازند می‌توانید از طریق این بزار‌ها خیلی سریع آنها را پیدا کرده و کیفیت‌شان را بررسی کنید.
البته این را هم اضافه کنیم این ابزار بصورت ماهانه حداقل تا 150 دلار برای شما هزینه به همراه خواهد داشت! از این رو پیشنهاد می‌کنیم تمرکز خودتان را روی ابزار MOZ قرار دهید زیرا هم تا 1 ماه رایگان است، هم نسخه تجاری آن هزینه کمتری برای‌تان دارد و هم امکانات بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

6. شناسایی ریدایرکت‌های اشتباه و رفع مشکل لینک‌های شکسته، خطاها و مشکلات Crawl به کمک drlinkcheck

یکی از مهم‌ترین مباحث سئو که همیشه سئو کاران توجه ویژه‌ای نسبت آن دارند مسئله “لینک” است. لینک یا لینک بیلدینگ جریانی است که اعتبار یک سایت را کنترل می‌کند. هر وقت یک سایت لینک سازی داخلی قدرتمندی داشته باشد، از نظر سئو داخلی هم جز وب سایت‌های پر قدرت قرار می‌گیرد. هر وقت هم سایتی تعداد بک لینک‌های زیادی (یعنی لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به این سایت داده شده) داشته باشد و آن لینک‌ها هم از اعتبار خوبی برخوردار باشند، مسلما اعتبار و اقتدار آن سایت در گوگل زیاد خواهد بود.
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در لینک سازی باید به آن توجه کنید سلامت و کیفیت لینک‌های داخلی است. ابزار Dr. Link Check یکی از کاربردی‌ترین ابزار‌ها در همین زمینه است.

ابزار دکتر لینک چک
ابزار دکتر لینک چک از طریق این آدرس در دسترس است و به صورت رایگان به کاربران سرویس می‌دهد. می‌توانید یک سایت را به آن بدهید تا کل لینک‌های داخلی و خارجی آن را ببینید. این ابزار کمک‌تان می‌کند کیفیت لینک سازی سایت‌تان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.
هر گاه سایتی لینک سازی داخلی داشته باشد اما آن لینک‌ها کیفیتی نداشته باشند و سلامت لینک‌های داخلی بصورت دوره ای بررسی نشود، قطعا سئو داخلی آن سایت پایین خواهد آمد چون لینک سازی داخلی از مهم‌ترین معیار‌های کنترل توزیع قدرت سایت است.
خزنده‌ها و ربات‌های گوگل و بینگ وقتی وارد یک سایت می‌شوند اصلی‌ترین جایی که به آن سر میزنند لینک‌های سایت هستند. آنها از لینک‌ها همانند تونل‌های یک مترو برای گشت و گذار در سایت استفاده می‌کنند از این رو هر وقت این لینک‌ها شکسته یا ناسالم باشند و یا به آدرس‌های اشتباهی لینک شده باشند مسلما باعث افت سئو سایت می شوند.

چطور از ابزار دکتر لینک چک استفاده کنیم؟

برای استفاده از این ابزار کافیست آدرس یک برگه را در آن وارد کنید تا کل لینک‌های داخل آن برگه (در صورتی که آدرس یک برگه را وارد کنید) و یا وضعیت کل لینک‌های سایت (در صورتی که آدرس صفحه اصلی سایت را وارد کنید) را برای شما بررسی و در گروه‌های مختلف طبقه بندی می‌کند.

7. بررسی ریسپانسیو بودن سایت

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر طراح سایت و مدیر سایت باید به آن توجه داشته باشد ریسپانسیو بودن وب سایت است در واقع ریسپانسیو بودن سایت یعنی یک سایت به چه شکل در دیگر دستگاه‌های هوشمند چطور نمایش داده می‌شود.
برخی از افراد هنوز درباره ریسپانسیو بودن سایت زیاد مطمئن نیستند و ترجیح می‌دهند یک نسخه جداگانه از سایت‌شان برای دسکتاپ و تبلت و یک نسخه برای موبایل داشته باشند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستی باید به شما بگوییم حتما نگاهی به مقاله سئو در سال 2019 بیاندازید چون در آنجا توضیح داده‌ایم که چرا ریسپانسیو بودن سایت به یکی از مهم‌ترین عناصر رتبه بندی سایت‌ها برای گوگل تبدیل شده است. اهمیت ریسپانسیو بودن سایت آن قدر زیاد است که ما در مقاله چک لیست سئو 2019 هم دو مرتبه به آن اشاره داشته‌ایم. علاوه بر آن کنترل دو نسخه از سایت برای هر مدیر وب سایتی کار دشوار و سختی تلقی می‌شود پس بهترین راه کار برای راحتی کار و صد البته کاهش هزینه‌ها هماهنگ کردن دو نسخه وب سایت است.
اما مزیتی که ریسپانسیو بودن برای مدیران سایت به همراه دارد این است که وقتی یک تغییر در سایت‌تان اعمال می‌کنید، این تغییر بسته به نوع دستگاه کاربر به شکل‌های مختلف نمایش داده می‌شود و دیگر نیازی به دوباره کاری برای تنظیم هر یک از صفحات نمایش ندارید. وب سایت‌هایی که به صورت ریسپانسیو طراحی می‌شوند در تمام دستگاه‌های هوشمند با هر رزلوشنی (از موبایل‌هایی با صفحه نمایش کوچک گرفته تا بزرگ‌ترین مانیتور‌های دنیا مثل تلویزیون‌ها) بخوبی نمایش داده می‌شود و از این نظر که یکبار محتوایی را منتشر می‌کنید و آن محتوا در تمام دستگاه‌ها در دسترس است، گوگل هیچوقت مشکلی با سئو سایت شما و Duplicate یا تکراری بودن محتوای شما نخواهد داشت.

منوی همبرگری

یکی از ویژگی‌های مشترک سایت‌های ریسپانسیو منوی همبرگری آنهاست. گوگل در این باره هم گفته است این مدل از منو‌ها مشکلی برای سئو سایت‌ها بوجود نمی آورد از این رو نیازی نیست کاربران نگران ایندکس نشدن محتوای سایت‌شان باشند. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم حتما از ریسپانسیو بودن سایت‌تان اطمینان حاصل کنید.

چطور مطمئن شویم سایت‌مان ریسپانسیو هست یا نه؟

بهترین و کاربردی‌ترین ابزار برای بررسی ریسپانسیو بودن یا نبودن یک سایت که اتفاقا خود گوگل هم آن را معرفی کرده، ابزار موبایل فرندلی گوگل mobile friendly نام دارد. استفاده از این ابزار خیلی ساده است. تنها کافیست لینک سایت مورد نظرتان را وارد کنید و دکمه enter را بزنید تا این ابزار آنالیزی از طراحی سایت و ریسپانسیو بودن را در اختیارتان قرار دهد.

ابزار تست نسخه موبایل mobile friendly
در نهایت می‌توانید به کمک این ابزار مشکلات سایت‌تان را استخراج کنید و با همراهی یک کد نویس آنها را رفع کنید. پس اگر خواستید ریسپانسیو بودن سایت‌تان را بررسی کنید این ابزار را به یاد داشته باشید. اگر هم می‌خواهید از ابزار‌های پیشرفته‌تر که اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهند استفاده کنید پیشنهاد ما ابزار responsive design checker است.

8. بهبود سرعت بارگذاری با سایت GTmetrix.com و استفاده از افزونه Wp Fastet Cache

از نظر ما GTmetrix کاربردی‌ترین و حتی بهترین ابزار چک و آنالیز سرعت سایت است. در واقع بررسی عملکرد (به انگلیسی: performance) سایت از نظر کدنویسی، بار گذاری و… توسط این ابزار به طور کامل امکان پذیر است و تمام بخش‌ها از طریق آن آنالیز می‌شوند. ما قبلا در ابزار چک و آنالیز سرعت سایت کاملا توضیح دادیم که چرا جی تی متریکس بهتر از بقیه ابزار هاست و اصلا کاربرد این ابزار‌ها برای چه قسمت‌هایی از سایت است و چه آنالیز‌هایی را باید با چه ابزارهایی انجام دهید.
پیشنهاد ما اینست همیشه سرعت سایت‌تان را بر اساس استاندارد‌های gtmetrix بهینه‌سازی کنید. از آنجایی که سرعت سایت یکی از مهم‌ ترین فاکتورهای گوگل است و تمام وب سایت‌های صفحه اول گوگل سریع هستند همیشه زیر 3 ثانیه لود می‌شوند، با پایین آمدن سرعت سایت‌تان ، گوگل از آن پشتیبانی نمی‌کند و در نتیجه رتبه خوبی برای آن در نظر نمی‌گیرد. پس مهم است که شما بصورت هفتگی سایت‌ تان را از طریق GTmetrix بررسی کنید و همیشه سایت‌تان را سریع نگه دارید. ما در کنار خدمات افزایش سرعت سایت، 3 مقاله آموزشی هم در زمینه سرعت سایت و آنالیز و ابزار‌های سرعت سایت داریم.

چطور از ابزار GTmetrix استفاده کنیم؟

برای استفاده از این ابزار ابتدا از طریق این لینک وارد سایت GTmetrix شوید سپس در کادری که می‌بینید url سایت‌تان را وارد کنید. استفاده از ابزار‌ها و پنل کاربری این سایت رایگان است.

ابزار جی تی متریکس

این را هم اضافه کنیم برای استفاده از ابزار‌های این سایت نیازی به ساخت حساب کاربری ندارید اما با ساخت حساب کاربری این وب سایت تاریخچه آنالیز‌های شما را نیز در اختیارتان می گذارد.

نکته کلیدی
GTmetrix بشما کمک سایت‌تان را از لحاظ سرعت هم برای موبایل و هم برای دستگاه‌ها مختلف دیگر بهینه‌سازی کنید. این را هم اضافه کنیم برای تکمیل کارهای GTmetrix و افزایش سرعت سایت وردپرسی خود باید افزونه ای بنام
Wp Fastet Cache را نصب و پیکربندی کنید. این افزونه یکی از بهترین و سریع‌ترین افزونه‌های رایگان در حوزه بهترین افزونه‌ های وردپرس است
نصب و راه اندازی این افزونه کار سختی نیست. تنها کافیست در داشبور وردپرس روی گزینه افزونه‌ها کلیک کنید، سپس در کادر جستجو نام افزونه را جستجو کرده و آن را نصب نمایید. برای پیکربندی این افزونه هم می توانید از تصویر زیر کمک بگیرید:
تنظیمات wp fastest cache

9. آنالیز کل سایت با ابزار Sitechecker

ابزار sitechecker یکی از ابزار‌های رایگان و کاربردی در زمینه آنالیز کلی سایت است. در این ابزار می‌توانید:

  1. روی سئو داخلی سایت Onpage SEO کنترل داشته باشید و مشکلاتی که در سئو تکنیکال برخی از لینک‌های بخصوص سایت‌تان دارید را پیدا کنید.
    به کمک این ابزار می‌توانید:
    • تصاویری که حجم زیادی دارند و بدون تگ Alt یا عنوان هستند را پیدا کنید.
    • عناوین، توضیحات متا، تگ‌های هدینگ، کد‌های HTTP status صفحات را بررسی کنید.
    • خطاهای فنی سایت‌تان که نیاز به بهینه‌سازی دارند تا رتبه بهتری در نتایج جستجو بگیرید را پیدا کنید.
    • تمام لینک‌های خارجی و داخلی سایت‌تان را بررسی کنید.
    • نمره‌ای که گوگل برای کاربرد و سرعت سایت‌تان در نسخه دسکتاپ و موبایل در نظر گرفته را مشاهده کنید.
  2. سئو و سلامت کلی سایت‌تان را بررسی کنید و مشکلات فنی سئو تمام بخش‌های سایت‌تان را بیابید.
    به کمک این ابزار می‌توانید:
    لینک‌ های شکسته و ریدایرکت‌ های سایت را چک کنید.
    • متا تگ‌های URL‌ها را بررسی و بهینه کنید.
    • به لینک‌های داخلی و خارجی و همینطور انکرتکست‌ها توجه کنید.
    • سرعت سایت‌تان را آزمایش کنید.
    • ساختار و لینک سازی داخلی سایت‌تان را بررسی کنید و رتبه خود در نتایج جستجو را افزایش دهید.
  3. سئو سایت‌تان را مانیتورینگ کنید. مانیتور کردن سایت تفاوت‌های بسیار مهمی در سئو سایت‌تان بوجود خواهد آورد.
    به کمک این ابزار هم چنین می توانید:
    • مشکلات ایندکس شدن صفحات فرود سایت‌تان را بررسی کنید.
    • تغییرات استراتژی‌های تولید محتوای رقیبان‌تان را بررسی کنید.
    • فعالیت کاربران در سایت‌تان را بررسی کنید.
    • از حملات هکر‌ها جلوگیری کنید.
    • تاثیری که اعمال تغییرات در صفحات‌تان روی رتبه آنها در گوگل میگذارد را بررسی کنید.

چطور از ابزار Site checker استفاده کنیم؟

ابزار سایت چکر

با ورود به سایت و ثبت نام در آن می توانید در کادر جستجو آدرس سایت‌تان را وارد و روی آیکون ذره بین کلیک کنید و اطلاعات سایت‌تان را ببینید.

10. شناخت کلمات کلیدی و افزایش ترافیک سایت با ابزار SEMrush

ابزار SEMrush ابزاری شناخته شده و کاربردی در زمینه تحلیل وب سایت رقیب، تحقیق کلمه کلیدی و ساخت و راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی موتور جستجوی گوگل و بازایابی محتوا و شبکه‌های اجتماعی است. کار با داشبورد این ابزار تقریبا جزو ساده‌ترین‌ها قرار میگیرد و در همان ابتدای استفاده از این ابزار وضعیت آنالیتیکس سایت شما را با تمام ریز جزئیت در قابل یک اسنپ شات در اختیارتان قرار می‌دهد. در این ابزار می توانید حتی منوی داشبورد را طبق نیازتان سفارشی سازی کنید. در SEMrush ابزارک‌هایی نیز جهت مشاهده داده‌های مختلف مثل ترافیک ارگانیک یا برند سازی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

در واقع به کمک ابزار SEMrush می توانید:

  • وضعیت کلی سایت‌تان را بررسی کنید و با اعمال تغییرات جزئی رتبه بهتری در گوگل بگیرید
  • رقبای حوزه فعالیت‌تان را بشناسید
  • کلمات کلیدی مورد استفاده آنها را شناسایی کنید
  • بهترین کلیدواژه‌های کسب و کارتان را بشناسید و با هدف گیری صحیح ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید
  • جایگاه رقیبان‌تان در موتور‌های جستجو را ببینید
  • استراتژی‌های لینک سازی وب سایت‌های رقیب‌تان را ببیند و از آنها الگو بگیرید
  • و تبلیغات هدفمند‌تری داشته باشید و در هزینه‌ها صرفه جویی کنید

چطور از ابزار SEMrush استفاده کنیم؟

ابزار semrush

مثل همه ابزار‌های دیگر با ورود به این سایت و وارد کردن آدرس سایت‌تان در کادر جستجو، آنالیز سایت شروع می‌شود و اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

افزونه های وردپرس تاثیر به سزایی در سئو سایت‌های وردپرسی برای گوگل و بینگ دارند. این افزونه‌ها کمک‌تان می‌کنند سئو داخلی و خارجی سایت‌تان را بر اساس آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل انجام دهید. سئو سایت امری مستمر است به همین دلیل باید همیشه و بطور منظم سایت تان را بررسی و مشکلات پیش آمده را رفع کنید.
با تولید محتوای باکیفیت و بک لینک های قدرتمند در کنار افزونه‌های سئو وردپرس می‌توانید رتبه خوبی در گوگل داشته باشید. اگر تا به امروز از این افزونه ها استفاده نمی‌کردید یا با آنها آشنا نبودید اکنون وقت آن رسیده به سایت‌تان برگردید و با توجه به توضیحاتی که ما درباره هر یک از این افزونه‌ها گفتیم از آنها استفاده کنید. ما همیشه در طول مسیر سئو همراه مخاطبین سایتمان بوده‌ایم از این رو اگر در استفاده از هر یک از این افزونه‌ها سوالی داشتید ما پاسخگویی شما خواهیم بود. تنها کافیست سوال‌تان را در بخش دیدگاه ها بنویسید.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)