Menu
روش صحیح استفاده از تگ های هیدینگ H3، H2، H1 در محتوای سایت
۵ (۱۰۰%) ۲ votes

تقریبا هیچکس علاقه ای به خواندن مقالات و پست های طولانی و بدون سرفصل ندارد. این متن ها حوصله سربر و خسته کننده اند و باعث فرار کاربر از سایت می شوند. هیدینگ ها و ساب هیدینگ ها یکی از مهم ترین بخش های یک مقاله هستند که این مشکل را به سادگی حل می کنند.

یک متن هرچقدر هم طولانی باشد، اگر سرفصل های جذاب و کاربردی داشته باشد اتفاقا توجه کاربران بیشتری را جلب می کند و آن ها را ساعت ها در سایت شما نگه می دارد. کاربران معمولا تمایل بیشتری به خواندن تیتر ها دارند زیرا با این کار می توانند به سرعت بخش مورد علاقه یا پاسخ دهنده به پرسش های خود را پیدا کنند.

چندتا سوال ازتون دارم. تا امروز چقدر به تگ های هیدینگ توجه داشتید؟ اصلا از هیدینگ ها در متن صفحات سایت تون استفاده کردید؟ و یا می دونستید تگ های هیدینگ چقدر در سئو محتوا موثرند؟ اگر پاسخ تون منفیه پیشنهاد می کنم سری به پست قبلی من بزنید، بعد این پست رو با دقت بخونید.

اهمیت تگ های هیدینگ برای مخاطب

  • هیدینگ ها در واقع راهنمای مخاطبین هستند. معمولا هیدینگ های یک محتوا بخشی هستند که مخاطب با دقت بیشتری آن ها را می خواند. زیرا به سرعت می توانند بفهمند پاراگراف شما درباره چیست و به دردشان می خورد یا نه.
  • علاوه بر این تگ های هیدینگ به کاربر کمک می کنند اگر به طور اتفاقی صفحه را بستند یا مشکلی برای اینترنت شان پیش آمد، به راحتی از همان جایی که خواندنشان متوقف شد، ادامه متن را پیدا کرده و به مطالعه خود ادامه دهند.
  • خواندن یک متن از روی صفحه نمایش موبایل یا کامپیوتر معمولا برای بسیار از افراد کار سخت و دشواری است. ممکن است مخاطبین به راحتی نکات اصلی که در تلاش برای گفتن آن ها هستید را اصلا ندیده و از دست بدهند. اینجاست که هیدینگ ها به مخاطبین شما کمک می کنند و آن ها را در مسیری که شما مدنظر تان هست قرار می دهند و پیام شما از متن را کامل و دقیق به مخاطب منتقل می کنند.

تاکید افزونه سئو Yoast SEO به استفاده از سر فصل ها

افزونه سئو Yoast SEO تاکید زیادی روی استفاده از هیدینگ ها برای پاراگراف های طولانی دارد. شاید بپرسید علت چیست؟ علت این تاکید این است که تیتربندی پاراگراف های متن صفحات باعث بهبود خوانایی متن می شود. از این جهت کاربران راحت تر می توانند به یک دید کلی نسبت به موضوع محتوا شما برسند و مشتاق به مطالعه ادامه پست و حتی دیگر مطالب سایت تان شوند. 

تاکید افزونه سئو Yoast SEO به استفاده از سر فصل هاهمانطور که در تصویر زیر می بینید یکی از چک لیست های افزونه سئو Yoast SEO، مربوط به بخش خوانایی متن است. این افزونه برای بخش هایی از متن با محتوای بیش از ۳۰۰ کلمه اخطاری مبنی بر “بخشی از متن شما حاوی ۳۰۰ کلمه است اما هیچ سر فصلی برای آن مشخص نشده“به شما می دهد و پیشنهاد می کند از یک تیتر برای پاراگراف خود استفاده کنید. 

روش استفاده از هیدینگ در افزونه سئو Yoast SEOتاثیر تیتر بندی در بهبود سئو

بعضی ها معتقدند استفاده از کلمات کلیدی در تیتر بندی ها (همان هیدینگ ها) می تواند در سئو سایت موثر باشد. همه می دانند برای رتبه بندی بهتر کلمات کلیدی هدف، نیاز به تولید محتوا و جلب رضایت کاربر است. در واقع کلیدواژه های هدف باید با چگالی مناسب در طول متن، مقدمه متن و هیدینگ ها استفاده شوند.
البته باید این را هم به شما بگویم. هیدینگ ها عامل اصلی کسب رتبه یک صفحه نیستند اما از آن جایی که باعث درک بهتر متن توسط کاربر و صد البته گوگل می شوند، می توانند به صورت غیر مستقیم روی سئو تاثیرگذار باشند.

روش صحیح استفاده از سر برگ ها

در بسیاری از صفحات سایت ها معمولا فقط از تگ های H2، H1 و H3 استفاده می شود. و کمتر کسی از تگ های H5، H4 و H6 استفاده می کند. اما این دلیلی بر اشتباه بودن استفاده از این تگ ها نیست و اگر بتوانید ساختار صحیحی برای عنوان ها و زیر عنوان ها بسازید می توانید از تمامی تگ های هیدینگ در متن خود استفاده کنید.

نکته

  1. از تگ H1 فقط برای عنوان صفحه یا عنوان مقاله استفاده کنید. این تگ باید تنها یک بار در هر صفحه از وب سایت تان استفاده شود.
  2. محدودیتی در استفاده از تگ های دیگر هیدینگ نیست و می توانید بار ها از آن ها استفاده کنید.
  3. البته باید دقت کنید که ساختار سر فصل ها درختی باشد. یعنی اگر می خواهید از تگ H3 استفاده کنید، حتما باید پیش از آن، از تگ H2 استفاده کرده باشید.
  4. این را هم بگویم بعد از استفاده از H3 باز هم می توانید از تگ H2 استفاده کنید.
  5. در طول محتوا می توانید از تگ های هیدینگ H4، H5 و H6 استفاده کنید. اما حتما باید ساختار درختی را رعایت کنید و قبل از H5 از H4 و قبل از H6 از H5 استفاده کنید.

ساختار درختی تگ های هدینگدر ادامه مثالی از روش استفاده صحیح هیدینگ ها را برای شما آوردم:

توجه تان را به یکی از مقالات تقریبا طولانی خودم جلب می کنم. اگر به مقاله “رپورتاژ آگهی چیست” نگاهی کنید حتما دیدید سرفصل های زیادی در آن وجود دارد. تصویر زیر نمونه ای از روش استفاده تگ های هیدینگ Heading tags در این مقاله است.

نمونه ای از روش استفاده تگ های هدینگهیدینگ ها و دسترسی بهتر کاربر

ساختار تگ های هیدینگ در ارائه دسترسی بهتر به کاربر نیز نقش مهمی ایفا می کنند. به خصوص برای کاربرانی که نمیتوانند مطالب صفحه نمایش را به خوبی بخوانند.
از آن جایی که هیدینگ ها در کد های HTML قرار می گیرند، یک اسکرین ریدر Screen reader می تواند ساختار متن را درک کرده و تمام سر فصل ها را با صدای بلند برای کاربر بخواند.

کاربران با خواندن یا گوش دادن به هیدینگ ها می توانند متوجه موضوع کلی متن شده و تصمیم خود برای مطالعه مطلب را بگیرند. 

سخن پایانی

پیشنهاد می کنم برای تگ های هیدینگ محتوا، از عناوینی مفید و آموزنده برای کاربر استفاده کنید. برخی معتقدند فقط باید از تیتر هایی استفاده شود که کاربر را در صفحه نگه دارند و او را ترغیب به خواندن مطالب بیشتر کنند. این کار همان قدر که می تواند نتایج خوبی داشته باشد می تواند نتیجه عکس هم داشته باشد.
بیاد داشته باشید تمرکز اصلی هیدینگ های شما باید روی محتوای شما باشد و هدف اصلی آن باید بهبود بخشیدن به خوانایی و آسان تر کردن درک متن برای کاربر باشد.

سعی کردم در مقاله خودم تمام پرسش ها رو پاسخ بدم. اگر پرسشی ذهنتون رو درگیر کرده برام بنویسید.

آموزش خود را ادامه دهید
نیاز به مشاوره دارید ؟
تماس بگیرید
Share on facebook
0
Share on linkedin
0
Share on twitter
Share on telegram

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

با شرکت در بحث و گفتگو ها به ما در بهبود مقالات و مطالب آموزشی کمک کنید...

مشاوره رایگان

برای استفاده از 15 دقیقه مشاوره رایگان تماس بگیرید.

مشاوره رایگان

در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل از 15 دقیقه مشاوره رایگان استفاده کنید.

نظر شما چیست؟